+1, zo lang het in de juiste lampen zit en goed af is gesteld...
Ben zelf geen voor of tegenstander van xenon, maar vind sommige reacties hier nogal overdreven
Geplaatst: 31.01.2011 - 10:00
door 945i
Is het nog niet doorgedrongen dat je AM xenon niet goed af kan stellen?
Geplaatst: 31.01.2011 - 10:18
door Fredhead
Oh boy, here we go again....
Geplaatst: 31.01.2011 - 10:27
door Doeke Dobma
fredhead schreef:+1, zo lang het in de juiste lampen zit en goed af is gesteld...
Ben zelf geen voor of tegenstander van xenon, maar vind sommige reacties hier nogal overdreven
+1
Ik zie het punt niet zo. Voor sommigen hier op het forum schijnt alles wat niet origineel Volvo is gewoonweg troep te zijn. Ze zijn daar ook nog eens zo stellig in, daar valt niets tegen te beginnen. Ik denk dan maar: Ach, wat zullen zij (de felle tegenstanders) het moeilijk hebben in het dagelijks verkeer, met al die AM Xenon, AM verlagingen, AM velgen, AM spoilers... "Jeetje, driekwart van de Nederlandse autorijders is een gevaar op de weg!!! Het zou verboden moeten worden!!"
...en dan 's avonds uitgeteld op de bank zitten, van alle indrukken in het verkeer. Weer een levensgevaarlijke tocht achter de rug. Man, zoek een leven, laat iedereen in z'n waarde. Het is niet jouw ding, nou dat mag je dan 1x zeggen, dat hoef je geen 100x te herhalen!
Geplaatst: 31.01.2011 - 10:32
door 945i
Als ik hier moet uitleggen wat het verschil in irritatie mbt. AM xenon en verlaging is, dan kan ik beter op een kleuterschool mijn verhaal doen. Grote kans dat ze het daar wel snappen.
Geplaatst: 31.01.2011 - 11:53
door Oceanracer
Doeke Dobma schreef:...Ik zie het punt niet zo. Voor sommigen hier op het forum schijnt alles wat niet origineel Volvo is gewoonweg troep te zijn. Ze zijn daar ook nog eens zo stellig in, daar valt niets tegen te beginnen. Ik denk dan maar: Ach, wat zullen zij (de felle tegenstanders) het moeilijk hebben in het dagelijks verkeer, met al die AM Xenon, AM verlagingen, AM velgen, AM spoilers... "Jeetje, driekwart van de Nederlandse autorijders is een gevaar op de weg!!! Het zou verboden moeten worden!!"
Wat is dat nou weer voor vergelijk? Spoilers? Verlagingssets? Wat boeit mij dat in hemelsnaam? Als ze maar met hun jatten van hun koplampen afblijven, vind ik alles best! Je rijdt zelf ook met xenon rond, zeker?
Geplaatst: 31.01.2011 - 12:11
door Doeke Dobma
Waar het om gaat is dat iedereen vrij is om te doen wat hij of zij wil, zolang ze zich maar aan de wet houden. Nou kun je je er wel heel druk om maken en roepen dat het verboden zou moeten worden, maar daar hoef je het hele forum niet mee vol te spammen. Als je het niks vindt, dan kun je dat zeggen, maar daarmee is het ook gezegd. Je hoeft het niet 100x te herhalen, en dat is wat er de hele tijd in dit topic gebeurt.
Heb je echt niets beters om je druk over te maken dan mensen met AM Xenon?
Geplaatst: 31.01.2011 - 12:16
door 945i
Het is wijzen op je verantwoordelijkheid ten opzichte van je mede weggebruikers, zolang je dat niet snapt, blijft er weerstand tegen jou opstelling.
Geplaatst: 31.01.2011 - 12:17
door Dries77
En als ik nou zeg dat goed afgestelde Xenon ook gevaarlijk is als ik een tijdje in de nacht zit en mijn ogen gewend zijn aan het donker? Goed afgestelde xenon lampen genereren nog steeds veel meer licht als normale lampen. Ook een gevaar op de weg? Wel in mijn referentiekader.
Heeft allemaal te maken met je referentiekader. Daar gaat deze hele kansloze discussie over. Daar worden jullie het nooit over eens, omdat de kaders van Bart en 945i met betrekking tot dit onderwerp nogal rigide zijn. (in mijn optiek)
Dus stop er gewoon mee, dit is kansloos.
Geplaatst: 31.01.2011 - 13:05
door Iroll
Daar worden jullie het nooit over eens, omdat de kaders van Bart en 945i met betrekking tot dit onderwerp nogal rigide zijn. (in mijn optiek)
Dus stop er gewoon mee, dit is kansloos.
En het ikke ikke en de rest... referentiekader van de voorstanders is zeker zo elastisch als een bungeekoord?
Maar helaas is dit topic zo langzamerhand wel ontaard in het spelletje wat ik vroeger met mijn broertje speelde: wie oh wie heeft het laatste woord, de voor-of de tegenstander!
Geplaatst: 31.01.2011 - 13:06
door Oceanracer
Je kunt daarom ook een discussie beginnen over dat zogenaamde afstellen. De hinder bij xenon ontstaat enkel en alleen door het gebruik van een xenonlamp in een niet daarvoor bedoeld (en geschikt!) armatuur. De Pilotset waarover dit topic begon, staat dus ook helemaal niet ter discussie. Door ongeschikte armaturen ontstaat er strooilicht. En aangezien strooilicht geen deel uitmaakt van de lichtbundel is deze dus ook niet goed af te stellen. Dus hoe laag je de bundel ook afstelt, de koplamp blijft een bepaalde hoeveelheid licht rondom uitstralen die hinderlijk is voor tegemoetkomend verkeer.
Geplaatst: 31.01.2011 - 13:09
door 945i
En vergeet de hoogteregeling niet..
Geplaatst: 31.01.2011 - 13:12
door Oceanracer
Die hoogteregeling (of vooral het niet goed gebruiken daarvan) kan ook bij halogeenverlichting verblinding opleveren voor ander verkeer, dus dat relateer ik niet direct aan xenon alléén.
Een set xenonlampen prutsen in een armatuur wat daar niet voor bedoeld is, hier gaan lopen klagen dat de BC dan in de war raakt en je daarom allerhande gaatjes moet gaan boren en daarbij ook nog gaan zeuren als er over je irritante koplampen wordt gemopperd vind ik daarentegen wel bijzonder hypocriet.
Geplaatst: 31.01.2011 - 15:53
door diesel01
Oceanracer schreef:Afgelopen vrijdag op koopavond met mijn vriendin naar Dokkum geweest. De weg naar huis was nogal donker en deels een autoweg, dus komt het wel eens voor dat je vergeet dat het grootlicht nog brandt, terwijl je een tegenligger nadert. Kan gebeuren, niet? Zo dacht mijn vriendin (zij reed) dat dus ook van haar tegenligger. Dus zij seint even kort dat de beste man/vrouw even zijn/haar licht moet dimmen. Wat denk je? Betrokkene had helemaal geen grootlicht aan. Daar kwamen we achter door het "bedankje" van betrokkene toen deze "even" liet zien wat écht grootlicht is met xenon. En bedankt, hè?!! En dan zijn er hier nog altijd lieden die niet begrijpen waarom anderen een pesthekel krijgen aan bestuurders met xenonlicht.
Ik kan mij zó vinden in dit verhaal.
Alleen is dit een mentaliteits kwestie, een korte knipper terug van de tegenligger was genoeg geweest alleen als je dan met een kort lontje te maken hebt ben je aan de beurt.
Ik heb vroeger veel s'nachts getruckt met groenten en fruit en kwam dan veel auto's tegen die grootlicht bleven voeren, ook na een knipper van mij met 4 verstralers op het dak. (u vraagt licht, wij hebben licht)Nu ik bi-xenon heb ben ik nog scherper op het tijdig dimmen van grootlicht, zaterdagavond over de B213 naar huis gereden wat een licht komt er uit de bi-xenon lampen
Geplaatst: 31.01.2011 - 18:44
door Fredhead
Oceanracer schreef:Je kunt daarom ook een discussie beginnen over dat zogenaamde afstellen. De hinder bij xenon ontstaat enkel en alleen door het gebruik van een xenonlamp in een niet daarvoor bedoeld (en geschikt!) armatuur. De Pilotset waarover dit topic begon, staat dus ook helemaal niet ter discussie. Door ongeschikte armaturen ontstaat er strooilicht. En aangezien strooilicht geen deel uitmaakt van de lichtbundel is deze dus ook niet goed af te stellen. Dus hoe laag je de bundel ook afstelt, de koplamp blijft een bepaalde hoeveelheid licht rondom uitstralen die hinderlijk is voor tegemoetkomend verkeer.
De lampen van de C30/S40 en V50 zijn wel geschikt voor xenonverlichting.
Lijkt me toch dat dit getest/berekend is want anders zullen ze het niet op de verlichtingsunits van de auto vermelden.
Ook blijf ik erbij dat het eens tijd wordt voor een apart topic onder het techniek gedeelte waar de voor en tegenstanders naar hartenlust kunnen discussiëren en niet keer na keer een topic dat over xenon wordt gestart weer moet eindigen in een flinke discussie.
Want behalve de 1e pagina is het hier vooral een enorme discussie zonder einde geworden...
Geplaatst: 31.01.2011 - 19:53
door Oceanracer
Een ieder is hier vrij om er een topic over te beginnen... En de koplampen van de C30/S40 en V50 staan hier ook niet ter discussie.
Geplaatst: 31.01.2011 - 22:04
door toppertje
laten we het erop houden dat AM Xenon leuk is voor de bezitter,en
een drama voor tegenliggers.
sowieso vind ik dat bestuurders(de goeie te na gelaten)laks zijn
vwb de afstelling en korekte werking van zijn/haar verlichting.
ik haat het wanneer er weer zo iemand achter mij rijdt,en dan 1koplamp
die lekker schuin omhoog schijnt.
Geplaatst: 01.02.2011 - 06:52
door Fredhead
Of wat te denken van al die mensen die onnidig met hun mistlampen aan rijden?
Vaak staan die ook net iets te hoog en vind het zowieso onzin om ze te voeren als het niet nodig is
Geplaatst: 01.02.2011 - 07:21
door ewing
fredhead schreef:Of wat te denken van al die mensen die onnidig met hun mistlampen aan rijden?
Vaak staan die ook net iets te hoog en vind het zowieso onzin om ze te voeren als het niet nodig is
Daarbij komt nog eens dat het voeren van een mistlicht slechts onder zeer beperkte (weers)omstandigheden is toegestaan. Artikel 34 RVV'90:
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
Geplaatst: 01.02.2011 - 09:41
door diesel01
En als je dit soort pipo's tegen komt heb je een lasbril nodig.