Pagina 7 van 13
Geplaatst: 29.06.2012 - 14:36
door edraket
Welke merken zijn dat specifiek?
Geplaatst: 29.06.2012 - 14:45
door NJ8
Bijvoorbeeld de benzine saab 2.0 turbo motor met trionic 7 van rond 2000-2003 staat hierom bekend. Google maar eens op Saab Black sludge. Er is een modificatie hiervoor in het leven geroepen.
Geplaatst: 30.06.2012 - 08:44
door lemmer
Het is een groter probleem om te wisselen tussen verschillende olie merken en soorten. Als je een andere olie gebruikt zou het zo kunnen zijn dat alle aanslag en vuil van jaren loskomt en de boel verstopt, lekkage e.t.c.
Vooral een synthetische olie maakt de boel goed schoon.
Geplaatst: 30.06.2012 - 08:56
door E.T.
edraket schreef:Welke merken zijn dat specifiek?
Ik weet dat het voorkomt bij PSA diesels, maar ook bij merken als Mazda en Toyota komt het voor. Het is volgens mij niet eens echt merk afhankelijk, maar meer de combi "verkeerde olie" / DPF
Geplaatst: 30.06.2012 - 09:01
door Thijs
In veel auto's zit dezelfde motor, dus het zou best eens om een specifieke motor kunnen gaan?
Geplaatst: 30.06.2012 - 09:16
door Wauter
xc-men schreef:Wat een onzin, elke Volvo dealer moet gewoon de juiste motor oil gebruiken en op voorraad hebben. Oude model van de jaren 80 enz, OK dat kan, maar de laaste model D5 moet gewoon de juiste Oil erin.
Dat de juiste olie in een auto moet is een feit, je vergeet alleen dat op die vulpistolen niet een knopje zit met 6 keuzemogelijkheden aan olie. Nogmaals, de juiste olie is van belang, maar zo heel gemakkelijk is het niet. Zeker niet met de huidige mondige consument/leasemaatschappij die alleen maar het beste voor het minste geld verwacht. Hier op het forum heb je voornamelijk liefhebbers die zuinig op hun auto zijn, die leg je het verschil wel uit, maar kijkend naar het wagenpark in NL zijn we hier niet in de meerderheid.
Geplaatst: 30.06.2012 - 09:28
door E.T.
Thijs schreef:In veel auto's zit dezelfde motor, dus het zou best eens om een specifieke motor kunnen gaan?
De 2.0 diesel van Mazda is geen PSA blok het zelfde geld voor d4d van Toyota.
Ook kunnen er wezelijke verschillen zitten tussen de verschillende PSA blokken. Kijk alleen al maar naar het motor management. Ook kan een andere carterpan het verschil maken of het merk verstuivers, het koelsysteem en zou zullen er nog wel meer dingen te bedenken zijn die invloed kunnen hebben.
Geplaatst: 30.06.2012 - 09:30
door Thijs
Zag idd ook dat je toyota en mazda er bij had staan, overheen gelezen :oops: Sorry!
Geplaatst: 30.06.2012 - 10:18
door E.T.
No problem, google voor de grap maar eens op "verstopte oliepomp"
Geplaatst: 14.08.2012 - 22:22
door Remon
Als ik het goed begrijp gaan de kleine gaatjes van de hydraulische klepstoters dichtzitten met roet of verkleefde olie. Kun je dit ook nog op een andere manier oplossen en reinigen (en weer goed krijgen) zonder demontage van kop en kleppen?
Dealers zullen wel blij zijn met zo`n motor, eindelijk de werkplaats uren goed te declareren op dergelijke projecten.
Vind het best slecht van een merk als Volvo dat zulke problemen kunnen ontstaan.
Geplaatst: 15.08.2012 - 12:51
door Thijs
En vooral dat je met lege handen staat als de boel stuk draaid, wat dus meestal buiten enige vorm van garantie valt..
Geplaatst: 15.08.2012 - 18:11
door Remon
Welke invloed heeft de rijstijl op de verontreiniging van de olie? Is een rustige rijstijl beter voor de motor als een rijstijl waarbij je veel de motor in toeren jaagt?
Geplaatst: 15.08.2012 - 19:05
door Jers3n
Een Forté motor(olie)flush zou reinigend moeten/kunnen werken. Maar in principe heeft de motorolie zelf ook een reinigende werking, dus regelmatiger dan voorgeschreven olie verversen heeft waarschijnlijk ook zijn preventieve werking.
Qua rijstijl is het vooral van belang niet te veel korte stukjes te rijden, maar daar is een diesel (in NL) natuurlijk eigenlijk ook niet voor. Door het rijden van veel langere afstanden heeft de auto/motor voldoende mogelijkheden om het regeneratieproces goed te doorlopen en af te ronden.
Probleem ontstaat door vervuiling van de olie met diesel als gevolg van het (niet juist verlopen van het) regeneratieproces, als ik het zo goed samenvat tenminste...
Dmv een software update aangaande het regeneratieproces en ietsje minder olie (iets onder midden van peilstok) zou het probleem ondervangen moeten zijn door VOLVO. Maar of het nu, bij auto's met de software update en minder olie, niet meer voorkomt is mij niet duidelijk.
Geplaatst: 15.08.2012 - 22:12
door lemmer
Die Forte flush heeft bij mij destijds goed geholpen. Na de flush de interval naar 15000 km gebracht en nooit geen problemen meer gehad.
Geplaatst: 16.08.2012 - 15:42
door Remon
Door het olieniveau iets onder het midden word het te hoge oliepeil voorkomen toch? Na generatie stijgt het peil tocht tot de max waarna deze tot de max blijft ook bij volgende regeneraties?
Geplaatst: 16.08.2012 - 15:48
door Remon
lemmer schreef:Die Forte flush heeft bij mij destijds goed geholpen. Na de flush de interval naar 15000 km gebracht en nooit geen problemen meer gehad.
Wat was je werkwijze en hoe groot zijn de risico`s op verstopping van oliekanalen door loskomende resten?
Geplaatst: 16.08.2012 - 16:39
door Jers3n
Ik ben geen specialist of echte kenner, wel een geïnteresseerde bezitter van een Euro 4 D5 185pk diesel.
Naar wat ik ervan begrepen heb stijgt het oliepeil bij een goed en volledig doorlopen regeneratiecyclus niet (of minimaal bv. tgv. slijtage van de zuigerveren), dan wordt alle na-ingespoten diesel tbv de verbranding in het roetfilter door de continue loop van de motor weer door-/afgevoerd naar het roetfilter waar het verbrand.
Risico zit'm volgens mij in het afzetten van de motor tijdens het regenereren of na een niet volledig doorlopen cyclus. Indien dan (na afkoelen van de motor) weer gereden wordt zal de auto/software (iig. in de oude versie) zo snel mogelijk weer trachten het proces te hervatten, en mogelijk ook bij niet geheel juiste omstandigheden diesel na-inspuiten (of blijft er diesel achter in de cilinders na stilzetten). Die (achtergebleven) diesel loopt tussen cilinderwand en zuiger door de olie in (diesel is dunner dan olie) en verdunt de olie en laat dus het peil stijgen.
Door minder olie duurt het langer voor dan het peil zo hoog wordt dat de motor op hol slaat/op de verdunde olie gaat lopen, tot hij vastloopt.
Ik acht het niet onaannemelijk dat VOLVO met de combi van andere software/parameters voor regeneratie en minder olie heeft willen ondervangen dat dit binnen de onderhoudsinterval van 30.000km kan gebeuren.
Verstopte klepstoterbuisjes zorgen, naar ik begrepen heb, niet direct voor een kapotte motor maar voor een minder mooie loop en een tractor-achtige loop. (meer ploppend geluid)
Maar indien ik dit niet juist heb begrepen hoor ik dat graag...
(Forté) flush: busje toevoegen in warme motor(olie) en halfuur stationair laten draaien. Daarna motor af en olie verversen (incl. filter uiteraard) en nog een ritje maken, als ik het goed heb. Maar dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Het flush middel is er juist voor de verkleefde resten los te weken en op te lossen, risico op verstoppingen als gevolg van de flush lijkt me niet heel groot. Loskomende resten lossen op/vallen uiteen en komen in het filter terecht, toch?
Geplaatst: 16.08.2012 - 16:55
door Oceanracer
Logisch en duidelijk verhaal!
Geplaatst: 16.08.2012 - 17:19
door Remon
Oceanracer schreef:Logisch en duidelijk verhaal!
Sluit ik mij helemaal bij aan.
Dom dat volvo geen melding laat maken van de regeneratie fase. Je ziet het alleen aan het verbruik dat oploopt. In het begin toen ik de auto had reed ik door om het af te maken maar dat verveelt snel. Nu let ik er niet eens meer op en loopt het peil bij mij wel op. Na straks 12-15 duizend kilometer moet de auto voor APK en laat dan weer de olie verversen om problemen te voorkomen. (olie is niet zo duur als een koprevisie). Kan de dealer dat forte flush er ook professsioneel doormengen en mee afwerken?
Geplaatst: 16.08.2012 - 19:34
door Jers3n
Idd heb ik me ook wel eens verwonderd over het feit dat die melding niet automatisch gemaakt wordt bij tijdens het regenereren, de software aanpassing was een mooi moment geweest. Enkel bij (bijna) 80% vol blijft de melding "roetfilter bijna vol" staan tot het regenereren afgerond is.
Wat bedoel je met doormengen? Forté (of een ander merk) flush is ca. 1/2 liter reinigingsmiddel dat in de oude olie gaat en na het halve uur draaien met warme motor (ik heb begrepen dat veel langer ook niet goed is) altijd gevolgd moet worden door een olie- en oliefilterwissel. De dealer kan de flush en opeenvolgende oliewissel ongetwijfeld, bij voorkeur tijdens een beurt, voor je doen (ze hebben het mij nl. ook eens voorgesteld).