Pagina 7 van 15
Geplaatst: 01.01.2012 - 18:54
door lemmer
Bij mij start hij direct als ik de standkachel gebruik, is alleen bij ijs en ijskoude start, en is niet op alle cilinders. Heeft ie bij mij overigens al 100000 km hoor, niet erger geworden en niet beter.
Geplaatst: 02.01.2012 - 07:22
door kuupertie
Zo zie je Thijs...dat wellicht de werking van de gloeibougies groter is dan verwacht (wellicht).
Temperatuursensor zit aan de distri zijde boven op het blok...naast de altijd fijne wervelklepmotor.
Iemand gloeibougiesrelais al gevonden ?
Geplaatst: 02.01.2012 - 14:40
door edraket
Beetje late reactie, maar was even off-line. Auto loopt inderdaad heel erg netjes. Wat me opvalt is dat een S60 toch wel heel anders rijdt dan een V70. Het is wat knusser in het interieur en dat merk je aan de bijgeluiden enzovoort. Daardoor ervaar je de motor anders. Van binnen lijkt jouw S60 wat stiller dan mijn V70, maar aan de buitenkant maakt dat niks uit. Denk dat dat dus te maken heeft met de grote klankkast van de V70 en de diverse rammels die een S60 ontbeert.
Er is geen enkele foutmelding te zien behalve die van het gloeirelais en een hele rits die daar uitvloeide. Na het aandraaien van de boegies was deze medling weg, waarna alleen die van de AQS overbleef.
De temperatuur sensor zou je nog even kunnen meten als hij koud is. Je kunt hem er ook uit halen en in de koelkast leggen. Je weet dan wat de weerstand koud is en of deze aan de specs voldoet. Ik zal de waardes eens opzoeken. Ook zal ik eens zoeken hoe de storingscodes op de gloeiinstallatie gemeten worden. Dat blijft voor mij nog steeds een gok hoe de storingscodes per gloeibougie kunnen worden gemeten. Ik denk dat dat wordt gedaan aan de hand van de gloeistroom. Als deze afneemt kan dat worden gemeten en dus ook een code gegenereerd. Maar dan moet er dus een contact of relais per bougie zijn. Zal ook het schema eens uitpluizen. Het is jammer dat we zo ver uit de buurt wonen anders hadden we de temp sensor even kunnen uitwisselen.
Geplaatst: 02.01.2012 - 21:24
door kuupertie
Ah !! de weerstand over de temperatuursensor is dus op dezelfde manier te meten als over de gloeibougies ? Uitwisselen kan ik wellicht een met de dealer overleggen.
Het relais is me nog steeds onduidelijk....zal de dealer eens even mailen.
GJ
Geplaatst: 02.01.2012 - 21:27
door lemmer
Hier ben ik nieuwsgierig naar, ik heb op de zaak een soort inductieheater die je in kunt stellen op een gekalibreerde waarde. Is speciaal om sensoren te testen.
Als je de waardes weet, ga ik dat eens ff testen.
Geplaatst: 02.01.2012 - 21:31
door lemmer
kuupertie schreef:Ah !! de weerstand over de temperatuursensor is dus op dezelfde manier te meten als over de gloeibougies ? Uitwisselen kan ik wellicht een met de dealer overleggen.
Het relais is me nog steeds onduidelijk....zal de dealer eens even mailen.
GJ
Ik kan me herinneren dat ik een jaar geleden ook blijkbaar die storingen had, en toen hebben ze het relais uitgewisseld, echter zonder verbetering.
Het lijkt dat e.e.a. aan elkaar gerelateerd kan zijn, relais krijgt ook een signaal van die temperatuursensor, als het relais dus meent dat het niet koud is, maar dat is het wel, kan er dan een foutmelding volgen??
Geplaatst: 04.01.2012 - 20:31
door kuupertie
Samenvattend en nog te controleren:
- komt er stroom aan op de gloeibougies (meten V).
- Gloeibougies relais (zal wel werken want ik hoor hem klik zeggen bij uitschakelen.
- Meten weerstand over temp sensor (bij verschillende temperaturen)
GJ
Geplaatst: 05.01.2012 - 11:52
door edraket
Zo even wat zaken voor je uitgezocht waarmee je aan de slag kunt:
Het gloeirelais zit tegen de aanrijdingsbalk aan de voorkant van de auto. Waarschijnlijk is de positie in de zekeringkast voor oudere modellen, maar wordt inderdaad niet meer gebruikt.
Er zijn 2 temperatuurs sensoren die input geven aan de ECU:
brandstof temp sensor. Deze zit op de pomp aan de voorkant (zijkant is de druksensor). Deze heeft de volgende waardes:
~5896 ohm bij 0 graden
~3792 ohm bij 10 graden
~2500 ohm bij 20 graden
~1707 ohm bij 30 graden
~1175 ohm bij 40 graden
Heb bij mij even gemeten en is inderdaad 4kOhm.
De koelvloeistof temp meter. Deze zit aan de voorkant van het thermostaathuis. Deze heeft de volgende waardes:
5740 ohm bij 0 graden
3700 ohm bij 10 graden
2450 ohm bij 20 graden
1660 ohm bij 30 graden
1150 ohm bij 40 graden
811 ohm bij 50 graden
584 ohm bij 60 graden
428 ohm bij 70 graden
318 ohm bij 80 graden
Bij mij gaf deze ook 4kOhm. Voor de huidige temperatuur klopt dit dus precies voor beide sensoren.
Uiteraard wel bij koude motor meten anders weet je nog niets.
Verder even iemand de auto op gloeien zetten en een voltmeter op een gloeibougiedoppen houden (stuk voor stuk). Zo zie je of elke bougie voeding krijgt. Is max 12 v dus veilig. Steeds even de auto op contact anders stopt het gloeien. Als het lampje op het dash uit is kan er nog wel spanning op staan (nagloeien) van iets meer als 4 volt.
Geplaatst: 06.01.2012 - 07:40
door kuupertie
Als het weer eens droog en windstil is, en als ik de stormschade heb opgelost en de NMVPD (Noordelijke Motor verwarming Plaats Dag) gehad heb, zal ik eens gaan meten.
Kan iemand wellicht even een foto'tje maken van de brandstof temp sensor ?
Vandaag weer een regeneratie gehad....na 2.000 km (+/- 2 weken). Ik ga er maar vanuit dat dat normaal is.
GJ
Geplaatst: 06.01.2012 - 07:47
door V70/2.4D/2003
NMVPD (Noordelijke Motor verwarming Plaats Dag)
Briljant, +1

Geplaatst: 06.01.2012 - 14:47
door edraket
Ik had laatst ook binnen 1000 km een regeneratie. Is iets vaker dan normaal, nu de afgelopen 1800 km al niets meer gezien. Volgens Vida heb je gemiddeld elke 800-1200 km een regeneratie, dus zeker niet te vaak.
De brandstof temp sensor kan niet missen, maar hier een plaatje. Het is de meest linkse die naar voren uitsteekt:
]
Geplaatst: 06.01.2012 - 17:18
door Thijs
Mijn auto regenereerd echt elke 800 km wel hoor! Alhoewel ik het soms ook niet goed kan zien, met tegenwind ed...
Geplaatst: 06.01.2012 - 19:36
door kuupertie
Ey Thijs....je wil toch niet zeggen dat je auto met tegenwind 2 liter meer gebruikt ? Mijne doet dat met regeneren tenminste.
GJ
Geplaatst: 06.01.2012 - 19:47
door edraket
Dat is wel erg vaak. Ik kom daar lang niet aan..
Geplaatst: 06.01.2012 - 19:54
door Thijs
kuupertie, Laatst met tegenwind op de snelweg 10 l/100 km (1:10) :crazyeyes: bij 120. Normaal is dit 6 a 6.5l/100km (1:15 a 1:16.5)
edraket, Ik vindt het dus ook lastig te zeggen hoe vaak het precies is. Eigenlijk zou het regenereren een signaaltje moeten geven in de BC om het echt duidelijk te maken.
Geplaatst: 06.01.2012 - 21:31
door kuupertie
Net 1500 ohm bij handwarm....morgen koud proberen.
+ kijken of er 12v op de bougies komt.
@ Thijs...10L...dat gebruikt mijne als ik sneller dan 200kmh rij.
Geplaatst: 06.01.2012 - 22:32
door Thijs
Op de terugweg reed ik 180 bij 8.5 l/100 km
En toch is mijn gemiddelde verbruik plm 1:16. Niet heel verkeerd toch?
Geplaatst: 07.01.2012 - 08:29
door kuupertie
Nee...dat is niet verkeerd
Vreemd fenomeen bij de spanning op de gloeibougies overigens:
1. 0 - 5 - 0
2. 0 - 24 - 5 - 0
3. 0 - 5 - 0
4. 0 - 5 - 0
5. 0 - 24 - 5 - 0
Eerste getal is het cilindernummer. Wat er achter staat is de hoeveelheid stroom die ze krijgen in tijd.
Kortom....2 en 5 krijgen 24V terwijl de rest 5V krijgt. Vervolgens gaan 2 en 5 via 5V naar 0V. De rest gaat van 5 weer naar 0.
Wellicht toch het relais ?
Hoe is het mogelijk dat ik 24V meet ?
GJ
Geplaatst: 07.01.2012 - 10:24
door Thijs
24V is alleen mogelijk als er een transformator tussen zit.
Geplaatst: 07.01.2012 - 11:22
door kuupertie
Ik durf het bijna niet te zeggen.. ::oops: ..maar ik ben niet zo handig met stroom en heb derhalve mijn multimeter op de verkeerde stand gehad.
Conclusie:
Alle bougies 12V
Alle temperatuursensoren 4Kohm
Alles ok dus
Resume: I'm out op options. :crybaby:
GJ