Pagina 7 van 8

Geplaatst: 16.12.2011 - 11:21
door bart simpson
een voordeeltje voor de happy few

Geplaatst: 16.12.2011 - 11:40
door sanco
@ Resume Oceanracer (pag2) ongeveer +1 !

of... je moet zelf een windmolentje en/of zonnepanelen hebben, en de accubank in de auto ook gebruiken in je huisnetwerk als buffer (zgn smart grid, en/of in combi met de nieuwste types CV-ketels die als bijkomend product stroom levert, wat je dan kunt gebruiken in de auto). Kijk, dan wordt het verhaal al weer iets anders. Probleem is alleen dat al deze zaken nog als afzonderlijke elementen worden gebruikt, en de onderlinge afstemming nog moet worden geregeld in protocollen / uitwisselformaten etc....
Het echte wachten is imho echter op een vorm van elektrische energieopslag, anders dan in accu's gebaseerd op schaarse / schadelijke materialen en productie.

Geplaatst: 16.12.2011 - 11:46
door bart simpson
De D5 toevoeging ontkracht imho de milieu statement volledig.
Maar goed, Volvo lift nu ook meer mee op het financiele milieubewustzijn van de zakelijke rijder

Geplaatst: 16.12.2011 - 11:46
door NielsPHEV
opzich blijft ik het een technisch interessante ontwikkeling vinden en met de (kromme) nl fiscale regels in bepaalde situaties ook nog eens financieel interessant. Het milieu zal er overigens niet wezenlijk beter van worden.

Wat ik mis zijn echte spec's als vebruik op diesel, inhoud diesel tank etc etc. Ik wil best naar Zweden reizen voor een proefrit ! zou ook een leuk forum uitje zijn

Geplaatst: 16.12.2011 - 12:01
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Wat me opvalt bij deze discussie (overigens niet alleen hier) is de over het algemeen negatieve benadering. Alle nadelen, beperkte actieradius, milieuonvriendelijkheid productie, levensduur etc.) worden breed uitgemeten.

War aan voorbij gegaan lijkt te worden is dat het niet mogelijk is om in één keer de perfecte elektrische auto op de markt te brengen. Het is een ontwikkeling die jaren duurt en steeds verbetert wordt en moet worden. De auto met een verbrandingsmotor is een ontwikkeling van meer dan 100 jaar. Ik ben blij dat de consument er destijds toe over is gegaan om die verre van perfecte auto's te kopen. Als ze dat niet haddan gedaan was er geen geld geweest voor innovatie en verbetering.

Dat zelfde geldt voor de elektrische auto's. doordat er nu inperfecte modellen worden geproduceerd en gekocht komt er geld beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen. wat dat betreft is het slim van Volvo om de D5 in te bouwen in de hybrid. Dat zorgt ervoor dat de auto verkocht zal worden. Die combinatie is wellicht niet de meest mileuvriendelijke (objectief en/of subjectief), maar dat geeft niet. Het zorgt ervoor dat de ontwikkeling door kan gaan.

Uiteindelijk zijn elektrische (oplaadbare) auto's onvermijdelijk. Niet vanwege de CO2 hype, maar simpelweg omdat fossiele brandstoffen opraken. Duurzame elektriciteit uit kernenergie is de toekomst.

Geplaatst: 16.12.2011 - 12:07
door Hans oet Twent
Ik ben erg benieuwd wat een lease prijs gaat doen. Als je bijv. 60K per jaar gaat rijden. En wat zou de afschrijving van zo'n apparaat per jaar zijn met deze kilometers. De restwaarde bepaald natuurlijk een groot deel van de Lease Prijs.

Geplaatst: 16.12.2011 - 12:28
door V480-S60
Ik ben geen tegenstander van elektrische auto's. Ook geen tegenstander van Hybride exemplaren. Maar ik deel de mening van V70 D5 Ed.II GT absoluut niet dat elektrische auto's de toekomst zijn. Integendeel. Ze zullen in de toekomst maar een beperkt onderdeel van het wagenpark uit gaan maken.
Ik zie veel meer in de "alternatieve brandstoffen".

Daarnaast: De elektrische c.q. hybride auto bestaat al meer dan 100 jaar. Dus waar praten we over.

Nu weer on topic:
Ik blijf er bij dat de prijs voor NL te duur is. Daarmee schiet Volvo zijn doel voorbij. (of ze hebben in korte tijd een andere doelgroep voor ogen gekregen)

Geplaatst: 16.12.2011 - 12:49
door Oceanracer
Voor die 65 mille hadden ze ook een auto kunnen ontwikkelen die op waterstof of bio-ethanol rijdt. Kijk, dán zijn ze goed bezig! Maar dat wordt dan weer niet financieel aantrekkelijk gemaakt door de regering. Zijn we nu goed bezig? Nee dus!

Geplaatst: 16.12.2011 - 12:54
door V480-S60
Kijk dat bedoel ik dus.

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:02
door Walter
bio ethanol heeft Volvo al, wordt alleen niet ondersteund door Den Haag. Terwijl in SE iedere pomphouder minimaal 1 alternatieve brandstof moet aanbieden

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:06
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik denk dat je alle soorten mobiliteit anders dan door middel van gebruik van fossiele brandstoffen moet proberen te ontwikkelen. Of dat plug-in, bio-ethanol of waterstof zou moeten worden weet ik niet.

Mijn punt is dat er verwacht wordt dat er in een keer een kant en klaar perfect product is. De ontwikkeling van hybride auto's is pas zo'n 10 jaat serieus bezig.

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:06
door sanco
Het gehele stelsen van (milieu-) subsidies / belastingen is grotendeels gebaseerd op het fenomeen dat de partijen die het beste kunnen lobbyen in Den Haag, regelen dat hetgeen ze kunnen leveren / vermarkten door een bijdrage / korting vanuit de overheid aantrekkelijk wordt gemaakt. Over het algemeen zijn de beslissingen dus niet gebaseerd op een onafhankelijke afweging van voors en tegens en mist er een lange termijn visie in deze.

In die zin ben ik het ook eens met V480-S60 dat we in een "tussenfase" zitten en dat volledig elektrisch een utopie blijft zolang een efficiente (tussen) opslag van elektriciteit (of andere vorm van energie, dus veilig kan worden opgeslagen zonder grote verliezen, in een beperkte ruimte voor niet teveel geld) de beperkende factor blijft.

Terug OT V60 hybride: te duur, maar uit oogpunt van marketing en ervaring opdoen wellicht noodzakelijk om mee te blijven draaien op de markt.

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:14
door 945i
Ondertussen weet ik nog niet of de accu's worden bijgeladen door de motor, of dat hij aan de paal moet voor stroom.

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:18
door Oceanracer
Aanname van mijn kant: Als dat zo was, was dat zeker gemeld in het persbericht.

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:40
door bart simpson
ik ga er van uit dat de paal een vitale rol speelt

Geplaatst: 16.12.2011 - 13:43
door 945i
Ben er ook bang voor......Sta je mooi voor 'paal' als je na een ritje in de file komt met je schone hybride die alleen op diesel loopt. ;)

Kwam er nu wel een KERS in/op de taart? lees daar ook weinig over.....

Geplaatst: 16.12.2011 - 14:59
door Giuseppo
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:Uiteindelijk zijn elektrische (oplaadbare) auto's onvermijdelijk. Niet vanwege de CO2 hype, maar simpelweg omdat fossiele brandstoffen opraken. Duurzame elektriciteit uit kernenergie is de toekomst.
Hoewel Topgear nogal chargeert, hebben ze natuurlijk wel gelijk dat electrisch auto's die geladen moeten worden geen toekomst hebben. Ook al komen er snelladers, het blijft te lang duren en is veel te kwetsbaar.

De toekomst ligt wat mij betreft bij de brandstofcel, waarbij gewoon getankt kan worden met waterstof. Met een andere ontwikkeling, kernfusie, zou deze brandstof op grote schaal geproduceerd worden. Over een dergelijke auto (Honda FCX Clarity) waren ze in topgear dan ook wel zeer positief.

Geplaatst: 16.12.2011 - 15:04
door 945i
Geen paniek, ze komen eraan, uit Bayern. :) (en het verre Oosten) http://www.waterstofautos.nl/

Geplaatst: 16.12.2011 - 15:25
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Hoewel Topgear nogal chargeert, hebben ze natuurlijk wel gelijk dat electrisch auto's die geladen moeten worden geen toekomst hebben. Ook al komen er snelladers, het blijft te lang duren en is veel te kwetsbaar.
Dat is een stelling waarop we het antwoord nog niet weten. Het kan waar zijn dat laden op dit moment minder praktisch is en dus een nadeel. Dat wil niet zeggen dat er geen verder onderzoek naar gedaan moet worden. Ten tijde van de introductie van de auto moest je maar hopen dat de lokale apotheek brandstof kon leveren. Dat heeft mensen er ook niet van weerhouden auto's aan te schaffen.

Geplaatst: 16.12.2011 - 16:08
door Volvoman
Nu te veel gekletst: ze zijn op....

http://www.autoweek.nl/autonieuws/18203 ... &utm_term=