Pagina 7 van 11

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:04
door Oceanracer
Heeft iemand al eens de moeite genomen een H7-lampje onder de loep te nemen? Die heeft namelijk een dichte (grijze) bovenkant, daar waar een xenon-lamp rondom gewoon van glas is. Bij de afgebeelde armaturen is dat geen probleem, want die heeft een kapje, dus die houdt dat licht wel tegen, maar een oudere koplamp (ribbelglas) heeft dus alleen een open busje om het lampje heen, zónder zo'n afdekkapje.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:08
door Oceanracer
Wat klopt er nou niet?

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:08
door Oceanracer
Ohw, je hebt de foto al weer weggehaald, M@rcel?

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:09
door V70/2.4D/2003
Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:09
door M@rcel
ja, sorry. Ik dacht dat je spiegel bedoelde zoals in een H4.

Mijn fout.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:10
door Oceanracer
V70/2.4D/2003 schreef:Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.
Wat zou denk jij dan de reden zijn van de aanwezigheid van het grijze hoedje?

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:11
door Oceanracer
M@rcel schreef:ja, sorry. Ik dacht dat je spiegel bedoelde zoals in een H4.

Mijn fout.
Kan gebeuren....

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:23
door V70/2.4D/2003
Ja geen idee, ikke nie snap nie terwijl ik wel een 8 op mijn natuurkunde-examen had.....ooit, heel lang geleden.

Ik gok op:
* Lichtbundel
* Hitte

Zoals de Duitser zegt: Keine Ahnung.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:24
door bart simpson
nooit een gesmolten reflector gezien?

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:26
door M@rcel
weer een fabel: een xenonlamp verbruikt maar 35Watt tegen een halogeenlamp 55W. Bovendien is het rendement van een Xenonlamp hoger dan dat van een halogeenlamp.

Er wordt dus veel minder warmte ontwikkeld door de Xenonlamp

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:28
door bart simpson
ik ga de gedeformeerde reflectors toch echt niet bewaren voor je

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:31
door M@rcel
gesmolten reflectoren door kortsluiting kan altijd. Maar een reflector die bestand is tegen de werktemperaturen van een halogeenlamp, smelt niet door de werktemperaturen van een xenonlamp. Dat is fysiek onmogelijk.

(Is nog best een hoop werk, feiten en fictie scheiden)

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:35
door bart simpson
het is goed hoor

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:36
door V70/2.4D/2003
Moment, ik pak even de bier en de chips en ga gokken wie er straks een doosje refelectoren krijgt

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:45
door M@rcel
bart simpson schreef:het is goed hoor
Het is eenvoudige natuurkunde.

Ik kan me wel vervormde reflectoren voorstellen bij halogeenpitten van 100W (rally-lampen) in 55W armaturen, maar niet bij 35W xenon in 55W halogeenunits.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:48
door Oceanracer
Dat de koplampen van een xenon-inbouwer wegsmelten, zal mij echt jeuken. Sterker nog, van mij mag die hele auto affikken. Mij gaat het om het ontbreken van het juiste lichtbeeld, mede veroorzaakt door het ontbreken van dat grijze hoedje. Hierdoor straalt 35 Watt xenonlicht recht in mijn giegel en dat is goed irritant. Maar ach, dat zal menigeen hier een totale worst zijn. Als de xenon-rijder maar goed zicht heeft, dáár gaat het om! Ook buiten Amsterdam...

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:51
door M@rcel
Dat lichtbeeld belangrijk is, staat buiten kijf. Maar een meting toont wel aan of dat goed zit of niet.

Laten we eerst eens de fabels en feiten van elkaar proberen te scheiden.

Geplaatst: 28.12.2012 - 20:52
door Oceanracer
De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.

Geplaatst: 28.12.2012 - 21:13
door M@rcel
Oceanracer schreef:De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.
Feit is dat het kapje niet relevant is ALS het lichtbeeld maar goed is.

Geplaatst: 28.12.2012 - 21:15
door Jers3n
Oceanracer schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Ja, en? Dat van dat kapje klopt wel maar wat doet het dan? Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat het wat uit zal maken voor de lichtbundel.
Wat zou denk jij dan de reden zijn van de aanwezigheid van het grijze hoedje?
Ik heb zo'n vermoeden dat dat kapje er voor zorgt dat er inderdaad minder verblindend strooilicht is, immers je kijkt niet meer rechtstreeks in/naar de lamp, maar dat geldt voor zowel xenon als halogeen, al zal het bij xenon kritischer zijn vanwege de grotere lichtstekte.
Het lichtbeeld vanuit de bestuurder gezien verandert er m.i. niet door.

En om nou de hamvraag te stelen over after market xenon (incl het herplaatste kapje) in een heldere van origine met halogeenlamp voorziene reflector koplamp; is de brandpuntsafstand van de xenonlamp anders dan de halogeen lamp?
Is dit niet het geval dan zou het lichtbeeld van een deze "met after market xenon voorziene koplamp met kapje" niet anders moeten zijn dan met halogeen, uiteraard wel een grotere lichtsterkte, maar geen hogere lichtbundel. Indien juist afgesteld zou er m.i. dan ook geen sprake kunnen zijn van verblinding (door strooilicht). Je zou kunnen zeggen dat dit door deinen van de auto zou kunnen, maar dat geldt op basis van M@rcel's info over de reactietijd van het automatische systeem (en praktijkervaring) dan ook voor affabriek xenon (en halogeen).
Uiteraard gaat dit niet meer op bij belading, dan moet er aan het wieltje gedraaid worden. (Waar affabriek de automatische koplamphoogteregeling zijn werk doet.) Maar dat is evengoed in minder kritische mate bij halogeen van toepassing.
En, zoals M@rcel al aangaf, zou dat bij auto's met nivomats (deels) gecompenseerd kunnen worden doordat de auto na een paar 100 meter weer op zijn oorspronkelijke niveau komt.

Ik kan overigens me ook niet voorstellen dat het wegsmelten van reflectoren door de warmte van de lamp veroorzaakt wordt... Foute plaatsing, warmte van samenhangende elektra maar bovenal slechte kwaliteit, lijken me logischer.