Pagina 7 van 8
Geplaatst: 16.05.2012 - 15:50
door jan weemering
Nou vanmorgen deed de airco redelijk normaal, maar we hebben weer bij de dealer het dashboard uit elkaar gehaald en gekeken met de dealer naar de werking van de luchtregelklep en het motortje dat de klep moet aandrijven, ook nog even naar de kachelkraan gekeken, maar alles werkte naar behoren.
de airco ook dus het was net zoiets als met kiespijn naar de tandarts gaan en als je in de stoel zit is de pijn weg.
Toen ik weg reed floepte na 3 minuten de koude golf aan en het werd weer te koud in de auto, ik ben nog wel terug gereden en men weet dat hij teveel koude lucht afgeeft, maar weten het dus ook niet meer en ik ook niet
de temperatuur wordt pas redelijk (met toch nog een vleugje kou )met de stand op 25 a 26 graden
Geplaatst: 16.05.2012 - 17:53
door Henkjan0
jan weemering schreef:Nou vanmorgen deed de airco redelijk normaal, maar we hebben weer bij de dealer het dashboard uit elkaar gehaald en gekeken met de dealer naar de werking van de luchtregelklep en het motortje dat de klep moet aandrijven, ook nog even naar de kachelkraan gekeken, maar alles werkte naar behoren.
de airco ook dus het was net zoiets als met kiespijn naar de tandarts gaan en als je in de stoel zit is de pijn weg.
Toen ik weg reed floepte na 3 minuten de koude golf aan en het werd weer te koud in de auto, ik ben nog wel terug gereden en men weet dat hij teveel koude lucht afgeeft, maar weten het dus ook niet meer en ik ook niet
de temperatuur wordt pas redelijk (met toch nog een vleugje kou )met de stand op 25 a 26 graden
Je hebt eerder toch de complete regelunit vervangen en de problemen bleven gelijk?
Hoe lang had je anders nog willen doorrijden met die S90?
Geplaatst: 16.05.2012 - 17:59
door jan weemering
Ja de regel unit is al vervangen als mede alle sensoren en de lagedrukschakelaar.
hij is gewon ontzettend eigenwijs.
In principe wil ik nog even vooruit met deze auto, omdat ik de ruimte op de achterbank hard nodig heb.
Maar waarschijnlijk krijg ik een job op meer dan 100 km van huis en dan moet ik een keus maken.
gooi ik er LPG- G3 in (heb ik al eerder gedaan met een 960) of kijk ik voor een grote diesel.
Geplaatst: 16.05.2012 - 20:56
door Msuidgeest
Ik kan nog bedenken dat veel componenten met lucht worden aangestuurd. En hier en daar zitten keerklepjes tussen zodat de lucht maar één kant op kan. Zijn die ook gecontroleerd en eventueel vervangen?
Je herkent ze aan de dikke slangkoppeling met een zwarte en een witte kant.
Geplaatst: 17.05.2012 - 17:12
door jan weemering
Mark, ik moet er nog even over nadenken.
iemand opperde ook om het vacuum blokje dat tegen het schutbord zit te vervangen.
Ik vraag me af of de dealer ook nog een taak heeft in deze.
ik heb hem namelijk gevraagd het euvel op te lossen en voorlopig is dat nog niet gebeurt, maar ligt r waarschijnlijk wel een vette rekening klaar voor me.
Geplaatst: 23.05.2012 - 17:58
door Henkjan0
jan weemering schreef:Ja de regel unit is al vervangen als mede alle sensoren en de lagedrukschakelaar.
hij is gewon ontzettend eigenwijs.
In principe wil ik nog even vooruit met deze auto, omdat ik de ruimte op de achterbank hard nodig heb.
Maar waarschijnlijk krijg ik een job op meer dan 100 km van huis en dan moet ik een keus maken.
gooi ik er LPG- G3 in (heb ik al eerder gedaan met een 960) of kijk ik voor een grote diesel.
Ik zou er G3 in laten zetten; de kms zijn goedkoper dan op diesel en de motoren doen het prima op LPG.
Ook een stuk goedkoper dan om in te ruilen lijkt me...
Wat betreft de bijzonderheid van je auto; leuk, maar op de eerste plaats is een auto toch bedoelt als gebruiksartikel hoor.
Ik zou er maar niet al te sentimenteel over worden

.
Geplaatst: 23.05.2012 - 18:01
door jan weemering
Henk Jan,
Ik wordt niet sentimenteel, maar het is een bijzondere auto, mede door de fabricage aantallen natuurlijk.
een lange BMW 7 serie of een Mercedes S klasse in een lange uitvoering zie je bij bosjes.
en inderdaad het moet dan een G3 worden, ik weet alleen niet of ik dan kies voor het aparte smeersysteem, want dat is stiekem weg ook een dure aangelegenheid die flesjes olie
Flashlube
Geplaatst: 23.05.2012 - 18:18
door Henkjan0
Van flashlube moet je ook niet te veel verwachten, maar af en toe een druppeltje of een dopje in je tank kan inderdaad geen kwaad.
Een setje kost volgens mij 59,- Euro incl. een halve liter lvv..
De oude Volvo's liepen ook gewoon zonder en mijn Rolls ook.
Zolang je niet steeds het volle vermogen vraagt of met zware aanhangers rijdt dan heb je niks te vrezen :shock:.
Tevens is het verstandig om af en toe eens op benzine te rijden (wel de duurste soort met de beschermende toevoegingen).
Geplaatst: 23.05.2012 - 23:27
door arjan_de_jong
flashlube is bij een 960 echt niet nodig! Deze hebben hydraulische klepstoters.
Dit ook nog nooit gezien in een 960 ook niet bij de exemplaren met extreme km standen.
Dit geld voor veel volvo motoren maar niet voor allemaal.
Geplaatst: 02.06.2012 - 18:01
door jan weemering
Laatste update van mijn ECC
Ik heb ook nog een vacuumblok en het servo motortje welke de luchttoevoerklep regelt via MP in handen gekregen.
ik heb het vacuumblok vervangen, maar er was geen enkel verschil.
ik heb toen goed gekeken naar het servo motortje dat via een heveltje de klep regelt, maar die gaat veel te ver naar koud toe bij een normale temperatuur.
ik heb het binnengekomen servomotortje eraan gehangen en die doet precies hetzelfde, hij maakt een veel te grote sprong richting koud als je aan de temperatuur meter draait.
Ergo, alles vervangen wat er te vervangen valt
De ECC
3 sensoren inclusief de sonnesensor
Het vacuumblok
en ik had het servo motortje ook kunnen vervangen maar diet was zinloos.
kachelkraan werkt naar behoren
Dus het probleem is mijn inziens onoplosbaar.!!!
Geplaatst: 02.06.2012 - 22:49
door Msuidgeest
Is er een reele kans dat de nieuwe servo-motor ook kapot is? Die dingen zijn niet gemaakt om in uiterste standen te werken maar om juist te regelen.
Je zou er bijna een zelfde auto naast zetten en alles vergelijken kwa werking en functionaliteit.
Geplaatst: 03.06.2012 - 09:18
door jan weemering
Mark,
een servomotor kan een ander instrument in een bepaalde stand zetten en daar laten staan, en doet nets anders dan over het algemeen een hevel van het ene naar het andere punt bewegen.
de servomotor heeft daarbij 2 uiterste standen en alle standen daar tussenin.
bij mij zie je dat de servomotor over een groot gedeelte heel secuur de klep verplaatst behalve het gedeelte tussen de 18 en 24 graden .
in dat gebied heeft hij geen tussenstand of althans krijgt hij niet het juiste signaal, want de andere servomotor doet precies het zelfde.
de aansturing van de servomotor komt van de ECC welke ook al een keer vervangen is.
ik weet dat er een kort moment is geweest dat de servomotor goed werd aangestuurd, in ieder geval dat hij de standen goed oppakte, maar dat was maar heel even.
Geplaatst: 03.06.2012 - 12:06
door wim de jong
kijk met dit soort dingen uit, dat je oorzaak en gevolg niet door elkaar haalt.
Ik bedoel ermee te zeggen dat twee onderdelen samen werken, en elkaar be-invloeden. Als er dan eentje stuk gaat, gaat de ander ook stuk......ga je er dan eentje verwisselen voor een goed exemplaar, wordt hij weer vernield door dat ander onderdeel, en misschien ook andersom.
Zo blijf je gewoon je helemaal gaar zoeken naar een defect, omdat je maar 1 onderdeel per keer wisselt.
dit soort problemen zijn lastig op te lossen, of je moet gewoon rigoreus alle onderdelen die samen werken wisselen. (maar dan komt er een kostenplaatje)
Geplaatst: 03.06.2012 - 14:25
door Henkjan0
Staat de auto veel buiten? Gebruik je de airco wel voldoende?
Dit soort ECU/elektrische problemen treden veel op bij vocht in het interieur.
Zorgen dat het interieur goed droog blijft kan het probleem wellicht oplossen.
De Chinese wijze om een probleem aan te pakken: negeren en net zo lang wachten tot het over gaat.
Als je hier over na gaat denken dan blijkt het inderdaad 9 van de 10 keer ook te werken ....

.
Geplaatst: 03.06.2012 - 16:16
door Msuidgeest
Dat is wel een goede tip HenkJan. Net als zwanger zijn: gaat vanzelf over ...

Geplaatst: 03.06.2012 - 19:20
door wim de jong
Een goede tip bij het rode lampje voor de oliedruk......

Geplaatst: 03.06.2012 - 20:12
door Iroll
Het is natuurlijk goed mogelijk dat je 2e handse ecc aan dezelfde kwaal lijdt als je originele.
Geplaatst: 03.06.2012 - 21:35
door jan weemering
Wim, hier geloof ik niet zo in eigenlijk
Henk Jan Het is een volvo en geen Engelse auto, dus we hebben geen last van vocht in de auto. en ja hij staat altijd buiten, en ja ik heb de airco altijd bij staan, en Nee het gaat niet vanzelf over, en zo als jij problemen oplost door waarschuwingslampjes te verwijderen is niet mijn stijl en ook niet de juiste aanpak volgens mij
En Iroll , alles is mogenlijk natuurlijk, maar zou wel heel toevallig zijn.
Geplaatst: 03.06.2012 - 22:03
door Iroll
En Iroll , alles is mogenlijk natuurlijk, maar zou wel heel toevallig zijn.
De wet van Murphy zegt daarover dat alles wat fout kan gaan ook een keer fout zal gaan. Als jouw ecc dit defect had moeten er meer zijn met dat defect. En zo een kan je natuurlijk net getroffen hebben. Je hebt alles nu zo'n beetje uitgesloten en er blijft weinig anders over dan deze conclusie lijkt mij.
ECC
Geplaatst: 04.06.2012 - 04:22
door Henkjan0
De mijne is ook defect, hij blaast niet in het midden. Dat je 2x een module met exact hetzelfde probleem te pakken hebt (waar verder nog niemand van heeft gehoord) lijkt me wel heel vergezocht.
Ik heb het gehad over een lampje dat een
valse melding geeft.
Tja, je overige uitspraak over RR laat ik verder wijselijk voor wat het was

.