Pagina 7 van 14

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 10.11.2014 - 15:02
door V480-S60
Ik zie het Bobke, maar waar heeft de krant zijn bron? Ik heb geen enkele officieel bericht van Volvo hierover gezien!

Info in kranten over XC60 klopt niet

Geplaatst: 10.11.2014 - 15:09
door casper
Verschillende media berichten vandaag dat de Volvo XC60 zou verdwijnen uit Gent.

“Klopt niet”, zegt de woordvoerder van de fabriek.
Wat is er precies aan de hand?


De XC60 is momenteel het populairste model van Volvo wereldwijd en ook in China. De compacte SUV werd tot nu toe alleen in Gent gebouwd, waar de productie eerder dit jaar zelfs werd verhoogd om te voldoen aan de grote vraag uit China.
Volvo heeft echter beslist om de XC60 nu ook in Chengdu te produceren. Zo is export vanuit België niet langer nodig en vermijdt Volvo de dure importtaksen in China. “In China wordt gestart met de productie van dat model voor de Chinese markt. Niet voor Europa, Amerika of de rest van de wereld”, zegt Mark De Mey van Volvo Cars Gent.
De Belgische fabriek verliest dus de volumes voor de Chinese markt (17 procent van het totaal) en dat is uiteraard geen goed nieuws.
Het is ook de vraag waar de volgende generatie van de XC60 geassembleerd wordt.
“Volvo is nu bezig met heel het gamma te vernieuwen. Er komen opvolgers voor de huidige S60, V60 en XC60 en ook de S80. Al die modellen moeten nog toegewezen worden, maar daarover is nog geen concrete beslissing genomen”, aldus De Mey.
Dat de XC60 helemaal zou verdwijnen uit Gent, is dus voorbarig.
Wel al zeker is dat de Gentse Volvo-fabriek de volgende generatie van de V40 mag bouwen, de populaire compacte middenklasser die er vandaag ook al van de band rolt.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 10.11.2014 - 15:32
door V480-S60
Zo zie je maar weer. De kranten speculeren als de Hoernalisten.

Het is dus gewoon afwachten.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 11.11.2014 - 18:42
door Bobke
‘Toekomst Volvo Gent staat niet ter discussie’

Geen seconde wordt in het Zweedse hoofdkantoor gesproken over een eventuele sluiting van de Volvo-fabriek in Gent. Dat zeggen de Vlaamse topmannen in Göteborg, Geert Bruyneel en Alain Visser, in Trends. ‘Integendeel, we moeten fabrieken bijbouwen.’
De directie van Volvo Cars Gent liet vorige vrijdag weten dat het aanzienlijke schade had geleden door de incidentrijke nationale betoging van donderdag 8 november. Slechts 500 van de geplande 1.200 wagens werden die donderdag gebouwd. De directie wil geen herhaling van dat scenario.

De voorbije zondag raakte dan weer werd bekend dat de Volvofabriek in het Chinese Chengdu start met de bouw van Volvo XC 60. Dat SUV model was in 2013 de meest gebouwde wagen in Gent, goed voor ruim 113.000 stuks, of 45 procent van de totale productie.

In een gesprek met Trends in het Volvo-hoofdkantoor in Göteborg zeggen de twee Vlaamse topmanagers Bruyneel en Visser, die beiden een toppositie bekleden bij Volvo, dat Gent geen kruis moet maken over de Volvo-fabriek. In de Europese fabrieken is de productiviteit volgens Bruyneel extreem belangrijk. 'Gent heeft zeker de juiste attitude. De fabriek wil de productiviteit, de kwaliteit, de kennis en vaardigheden van de werknemers continu verbeteren', aldus Bruyneel.

Eigenlijk zit Volvo in een luxepositie, zegt Visser, die wereldwijde hoofd marketing en verkoop is. 'We zijn een vrij kleine autoproducent, maar we zijn één van de weinige die niet kampen met overcapaciteit. Integendeel, we hebben ondercapaciteit. We moeten onze capaciteit uitbreiden', luidt het.

Als Volvo het streefdoel van een volumeverkoop van 800.000 wagens in 2019-2020 wil halen, kan dat volgens Visser nooit binnen de bestaande productiecapaciteit. 'En dus moeten we uitbreiden. Om die volumes te kunnen draaien, hebben we de fabrieken nodig die we nu hebben. Vooral Zweden en België, dat staat niet ter discussie. De toekomst van de fabriek in Gent staat niet ter discussie. Ik blijf dat graag herhalen', aldus Visser.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_01369223

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 22.11.2014 - 11:07
door Ben
Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) had vrijdag de top van Volvo op bezoek.
Het nieuws over besparingen bij de groep, had tot ongerustheid geleid.
Die neemt Peeters nu weg: ‘De directie van Volvo Group bevestigt dat de Gentse fabriek de hoogvolume fabriek van de groep wordt, dat het distributiecentrum uitbreidt en dat ‘geen jobs zullen worden geschrapt.’

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 22.11.2014 - 17:28
door casper
Ben schreef: Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) had vrijdag de top van Volvo op bezoek.
Het nieuws over besparingen bij de groep, had tot ongerustheid geleid.
Die neemt Peeters nu weg: ‘De directie van Volvo Group bevestigt dat de Gentse fabriek de hoogvolume fabriek van de groep wordt, dat het distributiecentrum uitbreidt en dat ‘geen jobs zullen worden geschrapt.’
Dit handelt wel over Volvo Trucks, niet over de autofabriek.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 07.01.2015 - 11:20
door Ben
Volvo Car Gent verwelkomt 600 nieuwe collega’s

Volvo Car Gent telt sinds deze week (vanaf 5 januari 2015) 630 nieuwe werknemers. De autofabrikant kan de nieuwe werkkrachten inzetten dankzij het in eigen beheer nemen van de activiteiten van de vroegere logistieke dienstverlener DSV.

Het gebouw naast de Volvo-fabriek zal voortaan integraal deel uitmaken van Volvo Car Gent. De afdeling die het stockeren van goederen en het in de juiste volgorde leveren aan de Volvo-assemblagefabriek verzorgt, zal deel uitmaken van Material Planning and Logistics en zal de naam ‘Logistiek Center 1’ krijgen.
In de Skaldenstraat bestaat er ook een ‘Logistiek Center 2’, waar onderdelen bestemd voor de assemblage in China en Maleisië worden klaargemaakt voor levering.

Om de nieuwkomers van het Logistiek Center 1 te verwelkomen, bracht de leiding van Volvo Car Gent een groot spandoek aan waarop werknemers van de assemblagefabriek hun nieuwe collega's een 'high five' geven.
Afbeelding

In overeenkomst met de bepalingen van CAO 32bis en de vakbonden van beide betrokken partijen werd het personeel van het vroegere DSV overgenomen door Volvo Car Gent, waardoor de vaste tewerkstelling tot ruim boven de 5.000 werknemers stijgt. Volgens gedelegeerd bestuurder Eric Van Landeghem is deze tweede overname-operatie opnieuw een teken van vertrouwen in een duurzame toekomst voor Volvo Car Gent. Vorig jaar had de Gentse fabriek ook al de activiteiten en 160 personeelsleden van toeleverancier van interieurafdelingen Johnson Controls Automotive in Assenede overgenomen.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 07.01.2015 - 22:24
door BlackcurrantV70
Goed bezig daar in Gent !!

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 11:26
door Ben
De Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo verliest zijn XC60. Dat heeft een woordvoerder vanmorgen bevestigd tijdens het autosalon van Brussel. Volvo krijgt het CMA-platform in de plaats en gaat zich focussen op de compacte modellen. "Het ene succesverhaal wordt opgevolgd door het andere", aldus Van Landeghem

Vanaf 2016 zal Volvo in de Gentse fabriek investeren om de komst van het nieuwe platform mogelijk te maken. Die investeringen zullen "omvangrijk" zijn, klinkt het zonder meer details te geven.

Het nieuwe CMA (Compact Modular Architecture) platform voor compacte modellen moet begin 2018 in Gent in productie kunnen gaan. Welke modellen op dat platform precies gebouwd zullen worden wil Volvo nog niet vrijgeven.

"Natuurlijke evolutie"
Vakbondsman Peter De Sutter (BBTK) ziet de beslissing als een "natuurlijke evolutie" waarbij fabrieken zich concentreren op grote of, wat Gent betreft, kleine modellen. "In de wereld van Volvo krijg je fabrieken met grote modellen, en fabrieken met kleine modellen." Belangrijker vindt hij de bevestiging dat het CMA-platform naar Gent komt. "Dat we CMA binnenhalen, bewijst dat er een perspectief is. Het hangt er uiteraard van af welk model er op komt en hoeveel wagens je kan verkopen. De markt vraagt kleinere compacte modellen, zeker in Europa, maar ook in Amerika, en dat is een opener voor ons. Wat dat betreft maken we als fabriek meer kans met een kleiner model dan een groter."

Volgens De Sutter hangt de toekomst samen met het succes van de nieuwe XC90, waar veel van verwacht wordt bij Volvo. "Je kunt maar zaaien naar de zak, investeringen gebeuren met het geld dat deze wagen zal genereren."

Geen onrust
Ongerustheid bij het personeel is er volgens hem niet. "Als er ongerustheid is, dan wordt die gegenereerd van buitenuit. De mensen krijgen hier voldoende signalen die eerder geruststellend zijn, als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen we insourcen, werk geven en welke investeringen er gebeuren, niet alleen in het CMA-platform maar bijvoorbeeld ook in een verwarmingssysteem vanaf 2016 en nog andere investeringen die op tafel liggen."

De tewerkstellingsgraad in de Gentse fabriek - vandaag 5.300 vaste en 350 interimmedewerkers - zou ongewijzigd blijven. Het nieuwe platform biedt de Gentse fabriek alvast werkzekerheid tot 2025.

Volvo startte precies vijftig jaar geleden met auto-assemblage in Gent. Vorig jaar was het op een na beste uit de geschiedenis van de Gentse fabriek, met een productie van 264.200 wagens.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 17:38
door XrayCharly
Weet er dan ook iemand waar de XC60 gaat geproduceerd worden? Dat is er blijkbaar niet bij verteld. Ik hoop alvast dat het niet in China gaat zijn.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 17:42
door Ben
Ik lees dat de productie van de XC60 (maar dat zal dan z'n opvolger wel worden) naar Zweden gaat.
Maar als ik het goed heb gaan ze in China ook XC60s voor de binnenlandse markt bouwen

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 17:47
door Johann
Als het goed is bouwen ze ze daar al in Chengdu sinds November afgelopen jaar.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 18:08
door Helspie
Eén van de redenen om een XC60 te kopen was ook omdat die in Vlaanderen gebouwd werd...
ik zal dus nog een van de "laatste" krijgen! :D :D

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 20:41
door casper
Helspie schreef: Eén van de redenen om een XC60 te kopen was ook omdat die in Vlaanderen gebouwd werd...
ik zal dus nog een van de "laatste" krijgen! :D :D
Er zullen nog wel vele tienduizenden XC60's in Gent gebouwd worden, waarna men aan de XC40 mag beginnen en de nieuwe V40 en zijn afgeleiden.
In de trend naar meer compacte auto's is dit geen slecht nieuws voor Gent aangezien bij een start van de XC40 het volumevariabele van de XC60 vanzelf zal verminderen doordat voor velen de XC60 iets te groot is en het volume van de XC40 beter schikt.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 15.01.2015 - 21:39
door Conradi
Ben schreef: Het nieuwe CMA (Compact Modular Architecture) platform voor compacte modellen moet begin 2018 in Gent in productie kunnen gaan. Welke modellen op dat platform precies gebouwd zullen worden wil Volvo nog niet vrijgeven.
Volvo heeft anders al even duidelijk gemaakt dat ze eerst de volume modellen invullen: Op het SPA-platform komen XC90, S90, V90, XC60, S60 en V60. Op het CMA-platform komen de XC40, S40 en v40. Ook zo'n beetje in die volgorde, hoewel de introductie van beide platformen naast elkaar loopt. Met het toenemen van het (totale) volume ligt het ook voor de hand om één platform per fabriek aan te houden.
In een later stadium worden naar niches gekeken als coupe's en cabrio's mits de business case interessant is.

De XC40 zal het eerste CMA-model worden dat samen met Geely ontwikkeld wordt. Er komen dus ook Geely's op dat platform. De Chinezen hebben de XC40 op het huidige platform geweigerd, omdat ze niet meer in Ford-licenties willen investeren.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 16.01.2015 - 17:51
door Bobke
Vakbond Volvo Car Gent: "binnenhalen CMA-platform biedt perspectieven"
Autobouwer Volvo heeft beslist om de XC60 te bouwen in Zweden. Ter compensatie voor het verlies krijgt Volvo Car Gent het CMA-platform. Dat stelt het bedrijf in staat om vanaf 2018 compacte modellen te ontwikkelen. "Een dergelijk platform biedt perspectieven", vertelt Peter De Sutter (BBTK).

De Gentse fabriek van de Zweedse autobouwer Volvo verliest zijn XC60. Die zal in Zweden gebouwd worden. Dat heeft de managing director van Volvo Car Gent, Eric Van Landeghem, bevestigd tijdens de persdag van het autosalon van Brussel.

Volvo krijgt het CMA-platform in de plaats en gaat zich focussen op de compacte modellen.

Peter De Sutter van het BBTK reageert positief op de komst van het platform. "Als fabriek maken we meer kans met een kleiner model dan een groter", vertelt De Sutter.

"Natuurlijke evolutie"

"In de wereld van Volvo krijg je fabrieken met grote modellen, en fabrieken met kleine modellen," verduidelijkt De Sutter. Belangrijker vindt hij de bevestiging dat het CMA-platform naar Gent komt.

"Dat we CMA binnenhalen, bewijst dat er een perspectief is. Het hangt er uiteraard van af welk model er op komt en hoeveel wagens je kan verkopen. De markt vraagt kleinere compacte modellen, zeker in Europa, maar ook in Amerika, en dat is een opener voor ons. Wat dat betreft maken we als fabriek meer kans met een kleiner model dan een groter."

Volgens De Sutter hangt de toekomst samen met het succes van de nieuwe XC90, waar veel van verwacht wordt bij Volvo. "Je kunt maar zaaien naar de zak, investeringen gebeuren met het geld dat deze wagen zal genereren."

Werkzekerheid

Ongerustheid bij het personeel is er volgens hem niet. "Als er ongerustheid is, dan wordt die gegenereerd van buitenuit. De mensen krijgen hier voldoende signalen die eerder geruststellend zijn, als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen we insourcen, werk geven en welke investeringen er gebeuren, niet alleen in het CMA-platform maar bijvoorbeeld ook in een verwarmingssysteem vanaf 2016 en nog andere investeringen die op tafel liggen."

De tewerkstellingsgraad in de Gentse fabriek - vandaag 5.300 vaste en 350 interimmedewerkers - zou ongewijzigd blijven. Het nieuwe platform biedt de Gentse fabriek alvast werkzekerheid tot 2025.

'Omvangrijke investeringen'

"Het ene succesverhaal wordt opgevolgd door het andere", aldus de managing director van Volvo. Vanaf 2016 zal Volvo in de Gentse fabriek investeren om de komst van het nieuwe platform mogelijk te maken. Die investeringen zullen "omvangrijk" zijn, klinkt het zonder meer details te geven.

Het nieuwe CMA (Compact Modular Architecture) platform voor compacte modellen moet begin 2018 in Gent in productie kunnen gaan. Welke modellen op dat platform precies gebouwd zullen worden wil Volvo nog niet vrijgeven.

Volvo startte precies vijftig jaar geleden met auto-assemblage in Gent. Vorig jaar was het op een na beste uit de geschiedenis van de Gentse fabriek, met een productie van 264.200 wagens.
http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 25587.html

Pas in 2018 komt dus de eerste nieuwe 40 versie. Dat is nog lang wachten op een XC40 :s das nog bijna vier jaar wachten. Ze lopen toch wel veel verkopen mis denk ik zo zonder een kleine suv variant. De concurrentie loopt met alles weg.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 18.02.2015 - 18:31
door casper
Afbeelding

Op 17 februari 2015 rolde in Gent de 5.555.555e Gentse Volvo van de band.
Het was een XC60.

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 18.02.2015 - 21:52
door Helspie
Damn, beetje vroeg om de mijne te zijn denk ik... :D :D

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 19.02.2015 - 11:12
door ZorbaR
Muggenziften: het was een Bright Silver metallic, geen witte. Maar ze zijn goed bezig in Gent :)

Re: Nieuws uit Gent

Geplaatst: 04.03.2015 - 18:55
door Steigerend Eland
casper schreef: Afbeelding

Op 17 februari 2015 rolde in Gent de 5.555.555e Gentse Volvo van de band.
Het was een XC60.
Mooie foto. rol en remtest?