V70/2.4D/2003 schreef:DAF heeft een hele schone nog minder vervuilende XF gemaakt zag ik op het journaal
Bij transport wereld op rtl7 hadden ze een keer een stukje over Scania of MB, dat de lucht schoner uit de motor zou komen dan hoe het er in gaat... Het blijven gewoon vervuilers, hoe modern ook. Schoon kan je het dus nooit noemen.
Om maar niet te beginnen over de (vaak) Scania's die de uitlaat omzeilen en de boel zo de pijp op het dak in jagen voor het mooie geluid.
Geplaatst: 03.04.2013 - 21:08
door Johan s60
Ja maar dat is niet schuld van scania, maar van de gebruikers
Geplaatst: 03.04.2013 - 21:11
door Msuidgeest
Jeroen, dat verhaal was er 25 jaar geleden al: met een nieuwe SAAB kon je door Londen rijden en voor schonere lucht zorgen. De lucht was daar zo vervuild door smog dat het verhaal van SAAB inderdaad klopte.
Geplaatst: 03.04.2013 - 21:50
door JeroenSpock
Dat zou dan wel weer kunnen Mark. Maar vandaag nog, is onze lucht nog steeds zo vuil?
Johan, dat weet ik wel. Ik vind het soms ook best mooi, dat gebrul, zeker in een tunnel. Maar het past wel mooi bij het EGR verhaal, kleppen openen/sluiten die het milieu niet ten goede komen.
Wat zeg ik nu? :shock: Ben echt geen boomknuffelaar hoor...
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:01
door mjeuring
diesel01 schreef:Altijd zeer noodzakelijk. :smilecolros:
En die 45 min is geen probleem.
Moet ik toch richting de 190 km/h gemiddeld gaan... Ben bang dat er dan 45 minuten lang iemand naast mij zit te gillen
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:04
door Silver_R
mjeuring schreef:Ben bang dat er dan 45 minuten lang iemand naast mij zit te gillen
Van plezier?
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:11
door Johan s60
JeroenSpock schreef:Dat zou dan wel weer kunnen Mark. Maar vandaag nog, is onze lucht nog steeds zo vuil?
Johan, dat weet ik wel. Ik vind het soms ook best mooi, dat gebrul, zeker in een tunnel. Maar het past wel mooi bij het EGR verhaal, kleppen openen/sluiten die het milieu niet ten goede komen.
Wat zeg ik nu? :shock: Ben echt geen boomknuffelaar hoor...
Ik vind het stiekem ook wel mooi, als het maar niet te extreem hard is, zoals een 140 klinkt met zo'n grote holset turbo.
Geplaatst: 04.04.2013 - 05:45
door V70/2.4D/2003
Silver_R schreef:
mjeuring schreef:Ben bang dat er dan 45 minuten lang iemand naast mij zit te gillen
Van plezier?
Geplaatst: 04.04.2013 - 07:54
door mjeuring
V70/2.4D/2003 schreef:
Silver_R schreef:
mjeuring schreef:Ben bang dat er dan 45 minuten lang iemand naast mij zit te gillen
Van plezier?
In my dreams
Geplaatst: 04.04.2013 - 08:16
door diesel01
mjeuring schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:
Silver_R schreef:
Van plezier?
In my dreams
Nee, hier geen probleem.
Ik doe het ook alleen als het rustig is en neem direct gas terug als er drukker verkeer aankomt of als er meerdere gele kentekenplaten in zicht komen, ervaring leert dat er dan van alles kan gebeuren.
Bellen, smsen, vrouw/man onder de voeten kietelen of, en dat is mijn favoriet, ruchtsichloss achter een vrachtwagen naar links komen onder het mom die vent in die Volvo remt wel even
Edit over die Scania, ik heb eens een dergelijke auto meegehad voor een dag niet wetende waar het knopje zat om de uitlaat dicht te zetten.
Ik heb totdat ik de werkgever belde constant met de uitlaat open gereden en dat is niet prettig.
Overigens bleek dat de vaste man zonder medeweten van de werkgever het ding had aangepast en die was niet blij.
Geplaatst: 04.04.2013 - 10:13
door JeroenSpock
Ja Tom, zo even naar links komen daarvoor staan die NL ook in het kenteken he Nederlanders kunnen gewoon niet rijden, simpel zat.
Geplaatst: 04.04.2013 - 16:29
door Jé Lé
Altijd volgas geven, dan gaat je EGR toch niet open
ik rij met een 2.0D waarbij ik de EGR heb afgedopt en afgesloten.
uitlaat stinkt als de pest nu maar ik kan tenminste starten na een tijdje korte ritten. Toen ik de EGR nog had kon ik niet meer starten na een week en als die starte, spuugde die een heleboel rotzuit uit de uuitlaat dat da parking opt werk omhuld was in witte mist.
Heb toen de EGR afgedopt, inlaat zo goed mogelijk gekuisd en auto rijdt enorm prettig nu
en of je nu egr hebt ofni, of roetfilter, ... het wordt aangemaakt, dus komt sowiso ooit in het milieu terecht. Of is het via je uitlaat de lucht in of is het bij je vervuilde egr op het stort...
Geplaatst: 04.04.2013 - 17:32
door Thuurc
Bas1982 schreef:bij 200+ volgas in de 5de versnelling heb ik een verbruik van 87,3l 100/km gezien :shock: 200+ op cc is verbruik van 1 op 3 ongeveer, dan is de tank veel te snel leeg, maar wel lekker schoon gebrandt
Hmmm, dat is nog best fors moet ik zeggen. Eens in de gaten houden wat ik doe bij 200(+). Die gelegenheid (en de zin...) doet zich alleen weinig voor.
180 op de cruise was 1:7,5... dat viel me dan weer mee. Maar goed, helaas reed ik niet op een vlakke weg, reden er wel mensen en was er wel wind. Dat was dus de ultieme momentopname
Geplaatst: 04.04.2013 - 17:43
door Battlecruiser
Het lijkt wel of de milieuproblematiek een geloof is, zo heftig vaart men uit (bv. de TS) naar anderen die dat geloof niet delen. Want lieden die de leerstellingen niet onderschrijven, zijn pas echt afvalligen en moeten verketterd worden. Al die "deskundologen" die net doen of het allemaal wetenschappelijk bewezen is noem ik kerkvaders: dat moet genoeg zeggen.
Volgens mij zou de TS meer bereiken als hij zijn toonzetting minder scherp en stellig had gebracht, dan wel zijn verhaal niet als de enige absolute waarheid had verkondigd. Want eenzame profeten zijn roependen in de woestijn.
Geplaatst: 04.04.2013 - 17:54
door V70/2.4D/2003
Battlecruiser, van harte gefeliciteerd. Voor die posting van mij de dagprijs van 100 punten en een dikke vette +1
Geplaatst: 04.04.2013 - 18:03
door lint
V70/2.4D/2003 schreef:Battlecruiser, van harte gefeliciteerd. Voor die posting van mij de dagprijs van 100 punten en een dikke vette +1
Inderdaad, ook van mij een dikke +1!
Geplaatst: 04.04.2013 - 20:04
door diesel01
Amen :angel4:
Geplaatst: 05.04.2013 - 01:38
door Bas1982
rsnhakan schreef:
Bas1982 schreef:bij 200+ volgas in de 5de versnelling heb ik een verbruik van 87,3l 100/km gezien :shock: 200+ op cc is verbruik van 1 op 3 ongeveer, dan is de tank veel te snel leeg, maar wel lekker schoon gebrandt
Cruise control werkt niet boven de 200?
Dacht dat ik net boven de 200 reed, als de tank weer bijna leeg is zal ik het eens uitproberen. Neem niet aan dat dit met de tuning eruit is geprogrammeerd. de 87,3 is wel wat ik heel even zag, echt een piek. Maar na de tuning is de auto wel duidelijk meer gaan verbruiken.
Maar vandaag een filmpje gezien op autoweek dat een clio 0,9 tce 1 op 11 rijdt door aan de snelheid te houden van groningen naar utrecht. Dat kan ik denk ik gemakkelijk verbreken. als ik 100 op de cc rij dan haal ik +/-1 op 15.
laatst reed ik rond de 130 op de cc en was het verbruik 1 op 10.5 wat ik nog best veel vond voor het toch lage toerental.
Maar over het egr verhaal wat ik meer gelezen heb dan gereageerd. Ik heb voorheen bijna altijd opel gereden en de egr is echt een drama. Gaan bijna allemaal voor de 150.000 kapot en het losse onderdeel kost 350. Met inbouw het dubbele. De opeldealer heeft zelfs afdekplaten van de egr in het assortiment.
Al die regels zijn gewoon krom in NL tav uitstoot. Toen ik voor mijn opleiding op de autotechniek afdeling van de hogeschool arnhem en nijmegen rondliep om het bedrijfskundige deel voor hun deelname aan de Xprice op me te nemen (wat een dramaproject), had bmw net zijn 3 serie gefacelift. De grootste verandering was een grotere voor en achterbumper zodat een aantal modellen in de 20% bijtelling vielen, omdat het oppervlakte groter werd met hetzelfde verbruik.
Geplaatst: 05.04.2013 - 14:26
door NJ8
Wisten jullie dat de 16 grootste containerschepen in de wereld evenveel vervuilen als het volledige wagenpark in de wereld?
Nee?
Ik bedoel maar. We hebben het over peanuts in dit draadje.
Fijn weekend!
Geplaatst: 05.04.2013 - 15:47
door roadrage
@diesel01
Ik moest echt even googlen..A31.. duitse autosnelweg ja dan snap ik het..
dacht al..45min 200+ in NL naahh dan moet je echt grande cojones hebben.
enfin, nog steeds is het niet duidelijk of je daadwerkelijk de boel "schoon" blaast door er zo tegen aan te gaan (van tijd tot tijd)
Zelf denk ik dat het een beetje tussen de oren zit.