Pagina 7 van 25
Geplaatst: 10.11.2013 - 12:05
door Superfunky
Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
Geplaatst: 10.11.2013 - 12:12
door RoaldH
NielsPHEV schreef:Jeroen schreef:Alleen het nadeel hierbij is dat je milieuvriendelijke auto die stilletjes op de elektromotor rijdt stinkt als een ouwe olie-boot.
klopt die verbranding kan niet volledig zijn als je hem zo ruikt dat moet beter kunnen
Je ruikt hem in de opstartfase en kort nadat je de auto van het contact haalt. Als je de auto "laat lopen" en even naast de auto staat, is het niet/amper merkbaar.
Geplaatst: 10.11.2013 - 12:28
door RoaldH
Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...
Geplaatst: 10.11.2013 - 13:22
door Rappe Henderik
RoaldH schreef:Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...
Oké, maar heeft dit 'aanzetten' gevolgen voor de actieradius van de Pure-stand?
Geplaatst: 10.11.2013 - 13:25
door jvov60
Rappe Henderik schreef:RoaldH schreef:Superfunky schreef:Wacht ff, ik kan 't niet volgen.
Dus als je auto verwarmen aanzet, dan loopt de standkachel terwijl je aan het rijden bent?
Hoe zit het dan als je aut verwarmen uitlaat? Dan zit je in een koude auto die pas warm wordt als je de diesel aan 't werk zet?
Als je automatisch verwarmen uitzet, zal de D5 meteen aanspringen om accu en auto te verwarmen. Dat is onder de 15 graden Celsius. Als er voldoende restwarmte in het circuit zit, slaat de D5 af totdat de drempelwaarde weer bereikt is en de D5 weer aanspringt...
Oké, maar heeft dit 'aanzetten' gevolgen voor de actieradius van de Pure-stand?
Lijkt me juist niet: het is verwarming met een kachel op Diesel.
Wordt de Dieselmotor zelf wel verwarmd door dezelfde standkachel bij wegrijden op de accu? De olie?
Geplaatst: 10.11.2013 - 13:47
door RoaldH
@jvov60: ja, motor(olie) wordt verwarmd. Vergelijk maar eens een "koude start" zonder preconditioning in AWD met het wegrijden in Pure en na een minuut of 10/15 de D5 gebruiken als je snelweg opdraait.
Geplaatst: 10.11.2013 - 17:58
door Smartbart
Een standkachel (Webasto), ook die op de Volvo, werkt op het koelwater en niet op de olie! Die vervolgens ook voor warmte in het interieur zorgt met de normale kachelinstallatie. De motor wordt dus maar zeer beperkt opgewarmd maar een echte koude start wordt hiermee wel voorkomen.
Ik rij die van mij 's ochtends in eerste instantie op pure, met de standkachel aan. Na ong 20 kilometer ( dan zit ik op een provinciale weg = 80 km) zet ik hem op AWD en komt de dieselmotor erbij en laat ik hem langzaam opwarmen. Volgens mij het minst belastend voor motor en milieu. (Maar ja er zullen wel een hele hoop mensen zijn die het beter weten.....)
Geplaatst: 10.11.2013 - 19:51
door RoaldH
@Smartbart: je hebt gelijk. De webasto verwarmt het koelwater. Meestal zet ik de automaat in 6 (Hybrid), zodra ik op snelheid ben. Ik gebruik AWD meestal om in te voegen.
Geplaatst: 10.11.2013 - 20:03
door jp-v60
ik heb al jaren een Webasto standkachel, deze kachel ruik je niet.
Veel moderne diesels zijn zo zuinig dat ze standaard een standkachel hebben die aanslaat op het moment dat de motor start, anders wordt de motor en het interieur niet warm. Vaak zijn deze standkachels middels een simpele aanpassing om te bouwen naar een volwaardige standkachel
Geplaatst: 11.11.2013 - 00:03
door Thom
Ik vind de documentatie bij de PIH ook inzake VOC en preconditioning maar vreemd; het boekje rept over een sms die je zou moeten sturen :roll:? Via de app kan je ook verwarmen aanklikken, maar gebeurt er ook hier niets..
Ik begrijp dat die extra (motor)verwarming handmatig geactiveerd dient te worden?
Geplaatst: 11.11.2013 - 00:05
door Thom
Via de AB werkt t probleemloos overigens..het ruikt op de oprit kortstondig naar een oude, vette bbq tijdens het aansteken maar verder redelijk geruisloos. En de stoelverwarming op afstand ook aan kunnen zetten is echt awesome :razz:
Geplaatst: 11.11.2013 - 11:45
door Autozoeker
Pre conditioning werkte goed

niet hoeven te krabben vanochtend
Geplaatst: 11.11.2013 - 12:48
door WouterJ
Gisteravond via de app op m'n iPhone de starttijd ingesteld op 07:10. Helaas had dit vanochtend niet gewerkt, auto was koud om 07:30 (kon ik alsnog krabben). Handmatig starten via de app werkt wel altijd goed.
Vreemd.
Geplaatst: 11.11.2013 - 13:56
door Autozoeker
Tijd van je auto wel goed ingesteld? je kan ook in de auto instellen.
Maar VOC app is niet een van de beste, je moet even wachten tot hij zegt dat de timer gezet is.
Geplaatst: 11.11.2013 - 14:18
door Jeroen
Kan inderdaad soms ff duren eer de timer doorgezet is naar de auto, wachten tot je de groen V teken ziet voor je de app uitzet.
Geplaatst: 11.11.2013 - 14:38
door RichieB
Ik heb afgelopen weekend de app van Tesla gezien, dat werkte toch een stuk beter dan VOC.
Geplaatst: 11.11.2013 - 15:00
door Autozoeker
@RichieB, dat is niet zo heel veel moeilijk

Geplaatst: 11.11.2013 - 20:15
door alexmem
Autozoeker schreef:Pre conditioning werkte goed

niet hoeven te krabben vanochtend
Doet ie ook spiegels en achterruit? Bij mij in ieder geval niet vanochtend. Dat was best onhandig want ik kon werkelijk niets zien achteruit.
Geplaatst: 11.11.2013 - 21:59
door Inspireman
Bij mij ook niet...
Geplaatst: 11.11.2013 - 22:12
door Jeroen
Bij mij stond de achterruit verwarming aan.