Pagina 7 van 8

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:08
door Superfunky
fluz schreef:Daar heb ik met de belastingdienst over gebeld. Een auto waar maar een beperkt aantal km's mee gereden is, is voor hun een nieuwe auto. Ongeacht wie die levert.
Dit heb ik in ons file laten aantekenen.
Dat zou ik dan nog maar even bij het Agentschap gaan vragen. Ik meen dat hier een paar maanden geleden al uitvoerig over gediscusseerd is.

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:16
door Walter
Superfunky schreef:
Walter schreef:dat zijn toch twee verschillende dingen? Als jij 'm bij een Duitse dealer koopt en zelf importeert is toch anders dan dat een Nederlandse dealer 'm bij een Duitse dealer koopt?
Dat zegt 'tie toch ook niet? Hij geeft een weergave van een mail waarin staat dat zij geen auto's aan buitenlanders mogen verkopen, maar alleen aan Duitse klanten.
excuus, ik heb het blijkbaar verkeerd begrepen. het gaat erom dat Niels iets als onzin kwalificeert en Niels zit daar fout.

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:17
door Superfunky
fluz schreef:Mijn vraag is eerder welke waarden ga ik straks opgeven?
Als het zo allemaal mag, dan zou ik zeggen: de waarde die op je factuur staat he. Dus, wat je betaalt hebt.
En als de leverancier aan jou dan jullie Duitse bedrijf is (wantr de dealer levert niet aan jou rechtstreeks, toch?), dan staat er vast 90.000 op die factuur :) ?? O.a. vanwege dit soort te voorziene slimmigheden, denk ik dus dat de constructie die je bedacht hebt niet geaccepteerd gaat worden.

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:24
door fluz
Was ik niet van plan, wat is er op tegen om de originele factuur van de Duitse dealer mee te sturen?
Is niet bedoeling om hun te bedonderen. Ga alleen om een oneigenlijke importbeperking heen.

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:29
door Superfunky
fluz schreef:Was ik niet van plan, wat is er op tegen om de originele factuur van de Duitse dealer mee te sturen?
Is niet bedoeling om hun te bedonderen. Ga alleen om een oneigenlijke importbeperking heen.
Niks, maar de regel is dat een 2e hands auto geen recht op MIA/KIA/VAMIL heeft. Een demo vand e dealer is het twijfelgeval. De auto die jij (of jouw NL bedrijf) koopt is een auto die je koopt van de eerste eigenaar (namelijk het Duitse bedrijf). Daarmee is hij 2e hands. Ik vermoed dat de fiscus zal zeggen: leuke factuur die u meestuurt, maar NL subsidies gelden niet voor kapitaalgoederen van Duitse bedrijven. En dat is precies wat dit is.

edit: lijkt me wel dat het anders is als je geregeld kunt krijgen dat hij niet op kenteken komt in Duitsland, maar dan moet die duitse dealer wel meewerken.

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:36
door fluz
Daarom heb ik ook met agentschapnl contact opgenomen.
Deze hebben mij doorverwezen naar de belastingdienst, die hierover ruggespraak gehouden hebben.
Verteld dat deze constructie gekozen is om een importbeperking van Volvo te omzeilen. Aan een importbeperking hadden zij geen boodschap werd mij verteld.
Ik heb hiervoor goedkeur gekregen met behoud van subsidie en dit is in ons bedrijfsdossier bij de belastingdienst vastgelegd.
Zij zullen wel controleren of de auto zelf voor subsidie in aanmerking komt

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:39
door Superfunky
fluz schreef:Daarom heb ik ook met agentschapnl contact opgenomen.
Deze hebben mij doorverwezen naar de belastingdienst, die hierover ruggespraak gehouden hebben.
Verteld dat deze constructie gekozen is om een importbeperking van Volvo te omzeilen. Aan een importbeperking hadden zij geen boodschap werd mij verteld.
Ik heb hiervoor goedkeur gekregen met behoud van subsidie en dit is in ons bedrijfsdossier bij de belastingdienst vastgelegd.
Zij zullen wel controleren of de auto zelf voor subsidie in aanmerking komt
Spannend. Vooral dat de BD hier toezeggingen over doet. Ben nog steeds benieuwd hoe je aan zo'n mega korting bent gekomen!

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:39
door fluz
Walter schreef: excuus, ik heb het blijkbaar verkeerd begrepen. het gaat erom dat Niels iets als onzin kwalificeert en Niels zit daar fout.
Geeft nix hoor, wel een net excuus :P

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:42
door fluz
Ons moederbedrijf heeft in Duitsland aardig wat auto's rijden.
Ze hebben aangegeven dat ze graag leverancier van meerdere auto's willen worden.

De korting is idd al hoger dan het hele Nederlandse subsidie bedrag :D

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:46
door NielsPHEV
De Duitse Volvo desler schrijft niet dat het niet aan een hollander mag verkopen schrijft dat ie niet NAAR of AAN holland een PIH mag verkopen. Wat wel weer logisch is naar hebben we nl een Nederlandse dealer voor. Wanneer je vervolgens een constructie met een Duitse firma voorsteld dan snap ik ook dat men daar voor kiest al was het maar om discussie te voorkomen.

Het zou inderdaad kunnen dat mijn uitspraak grote onzin als het gaat om niet mogen leveren aan nederlanders onterecht is en men voor de PIH de boel probeert dicht te timmeren. Kan me niet voorstellen dat dit mag en is nou juist om dit soort dingen te voorkomen dat de europese markt is opengesteld. Anyway je moet zin hebben om dit soort achterhoede gevechten aan te gaan.

Ik heb overigens zelf ooit een nwe Volvo in Duitsland gekocht.. was geen plug-in hybrid maar ook geen enkel probleem. Vraag me ook af hoe het dan zit met betselling in Belgie, gelden daar dan weer andere regels...

Interessant punt aan de opsomming van de bestelling is overigens:

Liefertermin: November 2013 Unverbindlich De auto zou dus toch maar zo nog een beetje duurder kunnen worden

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:46
door fluz
Hier zit ook nog een leuk voordeel in:

Großkunden Business-Paket 676,00 Euro,
kost volgens prijslijst normaal 1390,-

Geplaatst: 30.05.2013 - 17:04
door fluz
NielsPHEV schreef:
Interessant punt aan de opsomming van de bestelling is overigens:

Liefertermin: November 2013 Unverbindlich De auto zou dus toch maar zo nog een beetje duurder kunnen worden
Goed gelezen Niels, is inderdaad nog een heikel punt. Hebben wat druk op dealer gezet dat hij voor de overbruggingsperiode een leenauto ter beschikking moet stellen.
Dealer gaf aan dat het Unverbintlich erin gezet is als er problemen in de fabriek optreden waardoor niet geleverd kan worden.

Het is de Volvo groep die dit verbod neer gezet heeft voor 2013. Er staat is de tekst ook heel duidelijk "dit is door Volvo Duitsland verboden".
Voor de dealer was het geen enkel probleem om mij die auto direct in januari te leveren. Dan kan ik met ons Nederlandse bedrijf wel kopen.

Geplaatst: 30.05.2013 - 19:08
door Zvv
Wat betreft MIA, heb zelf een demo pih my13 gekocht. Stond reeds enkele maanden op naam van dealer, met 2500 km. Heb op basis hiervan MIA aangevraagd, en goedkeuring ontvangen.
Soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgedient...

Geplaatst: 30.05.2013 - 21:49
door RichieB
Hoe lang geleden heb je afgesproken dat jij deze demo PIH mocht kopen? De MY13 PIH zou in NL namelijk helemaal niet via dealers worden verkocht, of is dat niet meer van toepassing nu de MY14 PIHs bijna van de band rollen?

Geplaatst: 30.05.2013 - 22:34
door Zvv
Vorige week. Levering vind 3e week juni plaats.
Dan verwacht dealer de demo van my14.

Geplaatst: 30.05.2013 - 22:40
door RichieB
En welk certificaatnummer had je dan? ::twisted: En je kreeg zeker ook nog korting, omdat hij gebruikt is?

Geplaatst: 30.05.2013 - 22:59
door Zvv
Was te laat voor certificaat.
Prijs is niet echt spannend. Maar ik ben erg tevreden. En nog voor de vakantie ook.

Geplaatst: 30.05.2013 - 23:13
door RichieB
Dat bedoel ik.. Er worden PIHs uit België en Zweden gehaald, er zijn mensen die al sinds april 2012 op hun PIH wachten, en jij mag er gewoon eentje binnen een maand meenemen bij een Nederlandse dealer. Mazzelaar. Of heb je een speciale band met de dealer dat die dit jouw gunt?

Geplaatst: 31.05.2013 - 05:52
door Zvv
Is eigenlijk niet mijn eigen dealer. Heb gewacht op dit moment (lancering my14), ben vervolgens bij enkele dealers geweest. Wat moeten zij immers met een verouderd model.
Ik nam het risico van de MIA op eigen rekening.

Geplaatst: 31.05.2013 - 07:43
door RichieB
Eigenlijk snap ik hier helemaal niets van. In mei 2012 was het verhaal dat er maar 100 MY13 PIHs naar Nederland zouden komen. Die zouden niet via dealers worden verkocht, maar aan een select gezelschap via Volvo NL. Dat is begin 2013 ook gebeurd. Een aantal PIHs maakte als demo model de rondte langs de dealers. Je moest vantevoren intekenen voor een proefrit. Nu zo'n 3 maanden later is er een dealer die een MY13 PIH in eigen bezit heeft en aan jou verkoopt. Heeft die dealer 'm ook in België gehaald ofzo? Je zou namelijk denken dat Volvo NL die PIH terug wil om aan die selecte groep te verkopen.