Maar een 2.5T (is het AWD?) kan toch ook gewoon verlaagd worden? Ook hier zitten gewoon schroefveren met onder.sbv schreef:Ed,edraket schreef:Met eibach wordt de auto gewoon stugger. Sommigen vinden dat fijn, anderen minder comfortabel. Je kunt originele verlaagde Volvo veren plaatsen aan de voorzijde en achterzijde, maar dan zul je wel de bevestiging van de Nivomats moeten aanpassen om de auto echt lager te krijgen. Ik weet niet of er ook een verlaagde variant van de nivomats voor de S60 bestaat, maar daar zijn in elk geval andere (nm)dempers voor nodig.
Of de originele verlaagde veren goed samengaan met jouw dempers kan ik zo niet zeggen. Met Eibach is het in elk geval niet meer in balans.De veren zijn te stug voor de dempers. Overigens gaat dat niet op als je al een niet verlaagd sportonderstel hebt, maar weet niet zeker of dat bestaat voor de S60.
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Het gaat hier om een 2.5T met nivomats achter. Helaas kan je dan maar weinig doen behalve bracket plaatsen.
Heb Chris vanmiddag al telefonisch gesproken en wat zaken doorgenomen.
Op mijn S60 heb ik Weitec gehad icm met 18"
Verlagingset Volvo S60, wie heeft er ervaring mee
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Chrisvdvalk
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:30
Nee, het is geen AWD.edraket schreef:Maar een 2.5T (is het AWD?) kan toch ook gewoon verlaagd worden? Ook hier zitten gewoon schroefveren met onder.sbv schreef:Ed,edraket schreef:Met eibach wordt de auto gewoon stugger. Sommigen vinden dat fijn, anderen minder comfortabel. Je kunt originele verlaagde Volvo veren plaatsen aan de voorzijde en achterzijde, maar dan zul je wel de bevestiging van de Nivomats moeten aanpassen om de auto echt lager te krijgen. Ik weet niet of er ook een verlaagde variant van de nivomats voor de S60 bestaat, maar daar zijn in elk geval andere (nm)dempers voor nodig.
Of de originele verlaagde veren goed samengaan met jouw dempers kan ik zo niet zeggen. Met Eibach is het in elk geval niet meer in balans.De veren zijn te stug voor de dempers. Overigens gaat dat niet op als je al een niet verlaagd sportonderstel hebt, maar weet niet zeker of dat bestaat voor de S60.
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Het gaat hier om een 2.5T met nivomats achter. Helaas kan je dan maar weinig doen behalve bracket plaatsen.
Heb Chris vanmiddag al telefonisch gesproken en wat zaken doorgenomen.
Op mijn S60 heb ik Weitec gehad icm met 18"
Het probleem zit hem, net als bij de 850 het probleem was en Sander (sbv) ook met zijn S60 heeft ondervonden toen hij die nog had, in de nivomats. Je kunt daar niet zomaar verlagingsveren onder schroeven in verband met de niveauregeling, alleen die brackets zouden werken. Met brackets komt de veerpoot lager in het chassis te liggen, exact uitleggen kan ik het ook niet. Dat zou zo'n 2 tot 2,5 cm moeten verlagen achter.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
- Locatie: Woerden
APEx verlaging, verlaagt maar 25 mm, sportievere uitstraling en comfort blijft redelijk behouden.
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
- Chrisvdvalk
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:30
Wat ik nu dan als mogelijkheid zie is brackets achter en apex verlagingsveren voor. Voor dan 25mm naar beneden, achter ook zoiets maar misschien iets meer (en dat maakt niet uit want daar staat hij toch hoger).
Deze oplossing klinkt aannemelijk, ik vraag me dan wel af wat er met het weggedrag gebeurd als ik voor met andere veren rij dan achter. Ga ik dat erg merken?
Deze oplossing klinkt aannemelijk, ik vraag me dan wel af wat er met het weggedrag gebeurd als ik voor met andere veren rij dan achter. Ga ik dat erg merken?
S60 2.5T 11-2003
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Normaal moet een voorwielaangedreven wagen vooraan zachter afgeveerd zijn dan achteraan.Chrisvdvalk schreef:Deze oplossing klinkt aannemelijk, ik vraag me dan wel af wat er met het weggedrag gebeurd als ik voor met andere veren rij dan achter. Ga ik dat erg merken?
Er bestaat ook een sportonderstel van Volvo -3cm i.c.m. Nivomats. De verlaging heb ik ergens hierboven vermeld.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou zeker geen Apex voor combineren met origineel achter. Apex is redelijk stug te noemen, stugger dan Eibach en zeker dan de Weitec diesel veren.
De vraag is maar of je met de de nivomat brackets omlaag komt. De bijbehorende veren houden de auto namelijk ook zonder nivomats op nivo, alleen zijn ze minder stug en zakken ze dus (zonder hulp van de nm) eerder in onder belasting. Als de achterveren dus nog helemaal fris zijn en jij niet standaard met zware belasting in de koffer rond rijdt gaat de auto niet omlaag.
De vraag is maar of je met de de nivomat brackets omlaag komt. De bijbehorende veren houden de auto namelijk ook zonder nivomats op nivo, alleen zijn ze minder stug en zakken ze dus (zonder hulp van de nm) eerder in onder belasting. Als de achterveren dus nog helemaal fris zijn en jij niet standaard met zware belasting in de koffer rond rijdt gaat de auto niet omlaag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Bij een V70 Classic kan je toch bussen gebruiken waardoor je demper wat hoger in het chasis komt te staan. Al met al zakt je auto dan ca 15-20 mm achter.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik denk dat de combinatie nivomat+brackets icm met de nivomatverenedraket schreef:Ik zou zeker geen Apex voor combineren met origineel achter. Apex is redelijk stug te noemen, stugger dan Eibach en zeker dan de Weitec diesel veren.
De vraag is maar of je met de de nivomat brackets omlaag komt. De bijbehorende veren houden de auto namelijk ook zonder nivomats op nivo, alleen zijn ze minder stug en zakken ze dus (zonder hulp van de nm) eerder in onder belasting. Als de achterveren dus nog helemaal fris zijn en jij niet standaard met zware belasting in de koffer rond rijdt gaat de auto niet omlaag.
wel voor een verlaging zorgt.
kijk naar de nvomats die versleten zijn,hier is de nivomatveer niet
in staat om de auto op hoogte te houden.
pas bij enkele keren in en uitveren als de nivomat weer wat op druk is,is de auto weer op juiste hoogte,maw.de veer alleen is niet sterk genoeg om zonder de nivomatdemper de auto op hoogte te houden.
vwb. de apex veren,deze heb ik ook gehad,en ik vond dit icm de orgineele dempers geen fijne combinatie.
zoals Ed al zei,dit zijn redelijk stugge veren, en de orgineele dempers
zijn te slap voor deze veren.
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is maar de vraag. Bij een wat oudere auto wel. De veren zijn dan al wat slapper geworden. Maar zoals ik al zei is het zo ontworpen dat de veren bij een onbeladen auto de auto netjes recht houden, ook zonder dempers.sbv schreef:Bij een V70 Classic kan je toch bussen gebruiken waardoor je demper wat hoger in het chasis komt te staan. Al met al zakt je auto dan ca 15-20 mm achter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Chrisvdvalk
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:30
Ik denk dat je gelijk hebt Ed, met alleen een bracket wordt het niet lager. De veer zal, als hij nog fris is, de auto op niveu houden zoals ook bij een normale demper. Indien ik achter omlaag wil met nivomats moet ik dus eerst de nivomat lager in het chassis leggen met een bracket en eveneens verlagingsveren plaatsen.edraket schreef:Ik zou zeker geen Apex voor combineren met origineel achter. Apex is redelijk stug te noemen, stugger dan Eibach en zeker dan de Weitec diesel veren.
De vraag is maar of je met de de nivomat brackets omlaag komt. De bijbehorende veren houden de auto namelijk ook zonder nivomats op nivo, alleen zijn ze minder stug en zakken ze dus (zonder hulp van de nm) eerder in onder belasting. Als de achterveren dus nog helemaal fris zijn en jij niet standaard met zware belasting in de koffer rond rijdt gaat de auto niet omlaag.
Dus ik denk dan dat wil ik het comfort zoveel mogelijk behouden, alsmede de nivomats dat ik moet gaan voor standaard Volvo verlaging met de brackets achter.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat je zou kunnen proberen is de brackets achter monteren. Als hij niet omlaag komt kun je alsnog de veer iets inkorten. Dat kan erg makkelijk bij de S60 en V70 omdat de veer recht doorloopt, zowel kwa diameter als "windingshoek". Door er bijvoorbeeld een halve winding vanaf te halen gaat de auto 2 cm omlaag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Zijn er wel ervaringen met Volvo sport onderstel, dat zijn bij mijn weten iets kortere veren.
Hedenochend met Chris wat zitten brainstormen over het verlagen van zijn S60
Hedenochend met Chris wat zitten brainstormen over het verlagen van zijn S60
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ed,edraket schreef: ............
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Ik overweeg mijn S60 D5 te verlagen en wil graag die fotos's van jouw met Weitec veren verlaagde diesel zien.
Edwin aka Ed
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 19.06.2008 - 19:58
Onder mijn S60 zitten sinds een jaar Eibach veren met originele dempers. Comfortverlies: ZERO. Enorm content van die veren.
Nu besteld: KW variante2 (zowel in hoogte als in hardheid regelbaar). ik kon niet anders als veranderen omdat ik de wagen graag nog een 2-tal cm lager wil hebben.
Foto's van de eibach verlaging bij mijn "projecten" pagina
Nu besteld: KW variante2 (zowel in hoogte als in hardheid regelbaar). ik kon niet anders als veranderen omdat ik de wagen graag nog een 2-tal cm lager wil hebben.
Foto's van de eibach verlaging bij mijn "projecten" pagina
- Chrisvdvalk
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:30
Ik ben nogsteeds bezig met het bedenken van een oplossing om de wagen lager te krijgen en heb inmiddels de brackets besteld in Zweden. Deze zet ik er eerst eens onder en dan kijk ik verder wat ik ervan vind.edraket schreef:Met eibach wordt de auto gewoon stugger. Sommigen vinden dat fijn, anderen minder comfortabel. Je kunt originele verlaagde Volvo veren plaatsen aan de voorzijde en achterzijde, maar dan zul je wel de bevestiging van de Nivomats moeten aanpassen om de auto echt lager te krijgen. Ik weet niet of er ook een verlaagde variant van de nivomats voor de S60 bestaat, maar daar zijn in elk geval andere (nm)dempers voor nodig.
Of de originele verlaagde veren goed samengaan met jouw dempers kan ik zo niet zeggen. Met Eibach is het in elk geval niet meer in balans.De veren zijn te stug voor de dempers. Overigens gaat dat niet op als je al een niet verlaagd sportonderstel hebt, maar weet niet zeker of dat bestaat voor de S60.
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Misschien wil ik echter toch meer, en heb daarom alvast wat meer onderzoek gedaan. De volvo dealer gaf aan dat het niet slim is om voor originele volvo verlaging te gaan omdat dit erg duur is. Het is immers Volvo

Uit de posts hier en de verhalen van de dealer maak ik de volgende zaken op:
1. Achter brackets en voor verlagingsveren is niet slim. Dit verziekt de gehele verhouding in de auto en daarmee het weggedrag, handling en comfort.
2. Alleen verlagingsveren rondom verlagen de auto achter niet.
3. Brackets achter en verlagingsveren rondom verlagen de auto geheel, in dit geval zou ik voor eibach -2cm willen kiezen omdat Volvo dat origineel ook gebruikt en dit het meest comfi lijkt te zijn volgens de overlevering.
Optie drie lijkt dus de beste optie te zijn. Maar uit een post hier maak ik ook op dat eibach in combinatie met normale dempers (en dan gaat het denk ik vooral om voor) geen goede combi is.
Reacties zijn weer welkom..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
- Locatie: Woerden
Hallo,
Ik heb ondertussen mijn Apex veren onder mijn S60 D5 zitten. De apex veren verlagen 2,5 cm niet meer. Ik vind het mooi staan en de auto rijdt een stuk sportiever. De auto is mooi verlaagd en niet te extreem. Het comfort valt mij erg mee. Bij glooiingen in het wegdek wordt de auto goed afgeveerd en kunnen de huidige schokdempers goed meekomen.
De wigvorm is nog steeds aanwezig. De auto is dus voor iets lager bij het wegdek geplaatst als achter. Dit laat ik zo daar ik anders bang ben dat de auto niet meer in balans is.
Ik ben tevreden met Apex en vind de combinatie absoluut niet in onbalans of erg stug geworden. Maar ieder heeft zijn eigen referentiekader toch?
Ik heb ondertussen mijn Apex veren onder mijn S60 D5 zitten. De apex veren verlagen 2,5 cm niet meer. Ik vind het mooi staan en de auto rijdt een stuk sportiever. De auto is mooi verlaagd en niet te extreem. Het comfort valt mij erg mee. Bij glooiingen in het wegdek wordt de auto goed afgeveerd en kunnen de huidige schokdempers goed meekomen.
De wigvorm is nog steeds aanwezig. De auto is dus voor iets lager bij het wegdek geplaatst als achter. Dit laat ik zo daar ik anders bang ben dat de auto niet meer in balans is.
Ik ben tevreden met Apex en vind de combinatie absoluut niet in onbalans of erg stug geworden. Maar ieder heeft zijn eigen referentiekader toch?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 18:30
- Locatie: Woerden
Ja....
is wel iets te laag...Velgen zijn groter als de auto
is wel iets te laag...Velgen zijn groter als de auto
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Braak ......
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.