Pagina 7 van 18
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:14
door Cavallino
De nieuwe DriveE-motorenfamilie van Volvo is klaar voor montage. De eerste exemplaren van de 2.0 viercilinder benzine- en dieselblokken komen in de S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80 te liggen en zijn als D4 voor de leaserijder beschikbaar met 20 procent bijtelling.
In mei kondigde Volvo de productiestart van de nieuwe tweeliter turbomotoren al aan, nu hebben de Zweden ook de bijbehorende specificaties vrijgegeven. In eerste instantie komen er twee benzinemotoren en één diesel beschikbaar. Later volgen meer smaken. De vermogens van de benzineblokken variëren van 140 tot meer dan 300 pk, de diesels zijn er met vermogens tussen 120 en 230 pk..
Bij de benzinemotoren trappen we af met de T5 van 233 pk, een viercilinder turbomotor die leverbaar is in de S60 (139 g/km), V60 (144), XC60 (157), V70 (149), XC70 (157) en S80 (144). Tussen haakjes de uitstoot in grammen CO2 per kilometer.
Een treetje hoger staat de T6 van 306 pk. Dit blok is voorzien van zowel een turbo als compressor en is alleen leverbaar in de S60, V60 en XC60. Een achttrapsautomaat is standard aanwezig, net als bij de modellen met T5-motor.
Het meest interessant voor de Nederlandse leaserijder is de nieuwe D4 twinturbo dieselmotor van 181 pk. In de S60 en V60 kom je zowel dit jaar als in 2014 in aanmerking voor 20% bijtelling, dat geldt voor de versie met handgeschakelde zesbak en voor de modellen met achttrapsautomaat. Dit bijtellingstarief is bij de V70 en S80 alleen van toepassing op de versies met handbak.
Een primeur voor de diesels is de zogenaamde i-Art-technologie, waarbij de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk in de gaten wordt gehouden in plaats van via een enkele sensor in de common rail. Hierdoor daalt het verbruik en de uitstoot. Volvo rept in het persbericht over de mogelijkheid tot de montage van een accupakket in het midden van de auto en en een electromotor aan voor- of achterzijde – het wachten is dus op nieuwe plug-in hybride-versies.
De Volvo’s met nieuwe DriveE-motoren zijn vanaf halverwege september te bestellen, in week 46 (half november) worden de eerste auto’s afgeleverd. (Bron AutoWeek)
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:15
door Ben
Volvo Cars presenteert een range volledig nieuwe Volvo motoren. Ontwikkeld in Göteborg en gebouwd in het Zweedse Skövde. De nieuwe tweeliter, viercilinder krachtbronnen worden in het najaar van 2013 gelanceerd. De dieselversie is als eerste motor ter wereld voorzien van i-Art-technologie en de krachtigste benzineversie is uitgerust met zowel een compressor als een turbo. Voor de Nederlandse markt betekent dit dat de Volvo S60, V60, V70 en S80 D4, 133kW (181pk) onder de huidige omstandigheden in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Ook volgend jaar. De S60 en V60 zowel handgeschakeld áls automaat.
Diesel en Benzine
Van de 2.0 liter viercilinder motor komen zowel benzine- als dieselversies beschikbaar. Deze voorwiel aangedreven motoren zijn vanaf de opening van de IAA te bestellen en per productieweek 46 van 2013 leverbaar.
D4 181 pk (twin turbo) 6-versnellingen handbak of 8-traps automaat
( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70)
T5 245 pk (turbo) met 8-traps automaat
( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70)
T6 306 pk (turbo & supercharger) met 8-traps automaat
( deze komt in de Volvo S60, V60, XC60)
Deze zuinige nieuwe motoren leveren een aantrekkelijk aanbod voor de Nederlandse markt.
De nieuwe D4 motor komt op de V60 en de S60, zowel handgeschakeld als automaat, met de huidige fiscale regels in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief (dat geldt ook volgend jaar). Bij de Volvo V70 en S80 geldt dit 20% bijtellingstarief voor de handgeschakelde nieuwe D4 motor.
Volvo Cars Nederland ziet uit naar de komst van de nieuwe motoren. De D4 is de sterkste motor (181pk) in zijn klasse mét ook nog eens een 20% label. Daar verwacht men veel van bij de Nederlandse importeur in Beesd.
Zuinige motoren
‘We hebben kleinere, intelligentere motoren ontwikkeld, die een dynamischer vermogensontwikkeling hebben dan motoren met méér cilinders, terwijl het brandstofverbruik niet meer is dan dat van een huidige viercilinder.
Het gehele DRIVE-E-motorengamma, dat tijdens de ontwikkelingsfase ‘Volvo Engine Architecture' (VEA) heette, bestaat in principe uit twee viercilindermotoren: een common-rail dieselmotor en een direct ingespoten benzinemotor.
De DRIVE-E-dieselmotoren variëren in vermogen van 88 tot 169 kW (120 tot 230 pk); de benzinemotoren variëren van 103 tot meer dan 220 kW (140 tot meer dan 300 pk). Diverse niveaus waarop de turbo het vermogen verhoogt, bieden de flexibiliteit om het complete scala te bestrijken: van zuinige versies tot varianten met hoog vermogen en veel koppel. Om aan alle wensen van de klant te voldoen, krijgen sommige motoren extra vermogen door toepassing van elektrische assistentie of andere vooruitstrevende technologie.
Drie DRIVE-E-motoren
In eerste instantie zijn de nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 leverbaar met drie motoren van de nieuwe motorenfamilie: de turbobenzinemotoren T6 (225 kW/306 pk) en T5 (171 kW/233 pk), en de turbodiesel D4 (133 kW/181 pk).
Een nieuwe automatische achttrapstransmissie draagt bij aan de verfijnde aandrijving en het bescheiden brandstofverbruik. De T5- en D4-motoren zijn ook beschikbaar voor de nieuwe Volvo V70, XC70 en S80.
De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts ‘in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.
Nieuwe automatische achttrapstransmissie
Om de motoren het gewenste alerte, soepele en zuinige karakter te geven, worden ze geleverd in combinatie met ofwel een nieuwe automatische achttrapstransmissie of een verbeterde handmatig te bedienen zesversnellingsbak; beide zijn afgestemd op een lager brandstofverbruik.
‘De verfijnde DRIVE-E-technologie zorgt voor uitstekende prestaties, een lager brandstofverbruik, aanzienlijk lagere emissies en een krachtig motorgeluid. Onze nieuwe viercilindermotoren leveren betere prestaties dan de zescilinders van nu en verbruiken minder brandstof dan de huidige viercilinders', zegt Crabb. ‘Een viercilinder DRIVE-E-motor is in vergelijking met een willekeurige zescilinder zoveel lichter en compacter, terwijl hij hetzelfde vermogen levert. De besparing op het brandstofverbruik bedraagt tussen de 10 en 30 procent, afhankelijk van de motor waarmee je hem vergelijkt.'
Wereldprimeur: i-Art-technologie
De dieselmotoren zijn voorzien van de volledig nieuwe i-Art-technologie. Door de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk te monitoren - in plaats van de druk met een enkele sensor in de common rail te meten - maakt i-Art het mogelijk om voortdurend, per verbrandingsslag, in elk van de vier cilinders de hoeveelheid ingespoten brandstof te controleren en aan te passen.
‘Het verhogen van de inspuitdruk tot een uitzonderlijk hoge 2.500 bar in combinatie met de i-Art-technologie kun je de tweede stap in de dieselrevolutie noemen. Het is een doorbraak die vergelijkbaar is met onze uitvinding van de lambdasonde voor de katalysator, in 1976. Volvo heeft daarmee opnieuw een wereldprimeur voor personenauto's', zegt Crabb.
Elke injector is voorzien van een kleine computer die de inspuitdruk bewaakt. Met behulp van die informatie spuit het i-Art-systeem de ideale hoeveelheid brandstof in tijdens elke verbrandingscyclus.
De combinatie van hogere inspuitdruk en i-Art-technologie zorgt voor een lager brandstofverbruik, aanzienlijk lagere emissies, uitstekende prestaties en een krachtig, karakteristiek motorgeluid.
De dieselmotoren zijn voorzien van verfijningen als een state-of-the-art twin-turbo, verminderde inwendige wrijving en slimme kleppen in het koelsysteem voor een snellere opwarming na de koude start.
Benzinemotor met compressor en turbo
Doordat de compressor in de lage toerenregionen voor extra koppel zorgt, voelt de benzinemotor als een grotere atmosferische krachtbron. De mechanische compressor treedt bij lage toerentallen direct in werking en de turbo valt in zodra de luchtstroming op gang komt.
Andere verbeteringen aan de DRIVE-E-benzinemotoren zijn onder meer reductie van inwendige wrijving door bijvoorbeeld kogellagers op de nokkenas, continu variabele kleptiming en intelligent warmtemanagement met een volledig variabele elektrische waterpomp.
Voorbereid op toepassing elektrische assistentie
De DRIVE-E-motoren zijn al vanaf de ontwikkeling voorbereid op de toekomstige toepassing van elektrische assistentiesystemen. Belangrijke onderdelen - zoals de Integrated Starter Generator - kunnen eenvoudig worden aangesloten. En de compacte afmetingen van de viercilindermotoren maken het mogelijk dat een elektromotor kan worden gemonteerd in zowel de voor- als de achterzijde van de auto. Het accupakket wordt in het midden van de auto gemonteerd.
Downsizing zonder compromissen
Volvo Car Group is ervan overtuigd dat de viercilinder DRIVE-E-motoren de ultieme combinatie van kracht, rijplezier en brandstofverbruik bieden. ‘Het vermogen dat een motor levert, heeft niets te maken met de grootte van de motor; het gaat om de hoeveelheid lucht die je erdoorheen kunt laten stromen. En je kunt een motor efficiënter maken als je hem kleiner maakt. Dus als je meer lucht door een kleinere motor kunt laten stromen, krijg je hetzelfde vermogen bij een lager verbruik', zegt Crabb. Hij besluit: ‘Toen ik nog met Formule 1-motoren werkte, leverden de 1,5-liter turbomotoren meer dan 660 kW (900 pk). En de nieuwe Volvo DRIVE-E-motoren zijn in feite al in de autosport getest. De motor die we in Volvo's WTCC-auto van 2011 gebruikten, was een DRIVE-E-prototype. En daarmee vestigden we tijdens de laatste race nog een nieuw ronderecord.'
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:18
door arnoud
Ik heb al gebeld met de dealer, ik wacht nog even drie weken met bestellen van mijn D4

Geplaatst: 16.08.2013 - 09:30
door Cavallino
Het ziet er niet slecht uit allemaal
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:36
door Mart van der Steeg
arnoud schreef:Ik heb al gebeld met de dealer, ik wacht nog even drie weken met bestellen van mijn D4

Ik zou nu het nog kan gewoon zo'n lekkere 5 pitter bestellen!
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:41
door arnoud
Mart van der Steeg schreef:arnoud schreef:Ik heb al gebeld met de dealer, ik wacht nog even drie weken met bestellen van mijn D4

Ik zou nu het nog kan gewoon zo'n lekkere 5 pitter bestellen!
Van een 163pk D4 geartronic met 25% bijtelling naar een 181pk D4 twin-turbo achttraps-automaat met 20% bijtelling? Wat maken die cilinders dan nog uit?
Ik zet de muziek wel wat harder

Geplaatst: 16.08.2013 - 09:43
door Walter
terwijl er 20% bijtelling en 8 traps AT onderweg is... Die 5% minder bijtelling levert toch een leuke bijdrage voor de vakantie... Scheelt op een auto van 45mille kort door de bocht ongeveer 900 euro.
Geplaatst: 16.08.2013 - 09:49
door arnoud
Walter schreef:terwijl er 20% bijtelling en 8 traps AT onderweg is... Die 5% minder bijtelling levert toch een leuke bijdrage voor de vakantie... Scheelt op een auto van 45mille kort door de bocht ongeveer 900 euro.
Ik zat al op 52k :shock:
Geplaatst: 16.08.2013 - 10:34
door jdbouma
DIESEL & BENZINE
Van de 2.0 liter viercilinder motor komen zowel benzine- als dieselversies beschikbaar. De productie
van deze voorwielaangedreven motoren start per week 46 van 2013. De eerste varianten die leverbaar
worden zijn:
 D4 181 pk (twin turbo) 6-versnellingen handbak of 8-traps automaat
o Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70
 T5 245 pk (turbo) met 8-traps automaat
o Volvo S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70
 T6 306 pk (turbo & supercharger) met 8-traps automaat
o Volvo S60, V60, XC60
Geplaatst: 16.08.2013 - 10:43
door jdbouma
Motoren PK kW CO2-uitstoot Acceleratie (0-100) topsnelheid
S60 D4 181 133 99/ 108 (hand/aut) 7,6/ 7,6 (hand/aut) 230
S60 T5 245 180 139 6,3 230
S60 T6 306 225 149 5,9 250
V60 D4 181 133 102/ 111 (hand/aut) 7,6/ 7,6 (hand/aut) 225
V60 T5 245 180 144 6,4 230
V60 T6 306 225 157 6,0 230
XC60 D4 181 133 116/123 (hand/aut) 8,5/ 8,5 (hand/aut) 210
XC60 T5 245 180 157 7,2 210
XC60 T6 306 225 169 6,9 210
V70 D4 181 133 109/117 (hand/aut) 8,6/ 8,6 (hand/aut) 220
V70 T5 245 180 149 6,7 230
XC70 D4 181 133 117/ 129 (hand/aut) 8,8/ 8,8 (hand/aut) 210
XC70 T5 245 180 157 6,8 210
S80 D4 181 133 102/ 114 (hand/aut) 8,4/ 8,4 (hand/aut) 225
S80 T5 245 180 144 6,5 230
Geplaatst: 16.08.2013 - 10:45
door Johan
Hèhè eindelijk gaat Volvo weer in de pas lopen met de Duitse concurrentie.
Kan ik tenminste voor de volgende auto weer gewoon een Volvo gaan rijden.
Geplaatst: 16.08.2013 - 10:53
door Walter
Johan schreef:Hèhè eindelijk gaat Volvo weer in de pas lopen met de Duitse concurrentie.
Kan ik tenminste voor de volgende auto weer gewoon een Volvo gaan rijden.
Goed nieuws Johan
jdbouma schreef:Motoren PK kW CO2-uitstoot Acceleratie (0-100) topsnelheid
S60 D4 181 133 99/ 108 (hand/aut) 7,6/ 7,6 (hand/aut) 230
.......
S80 T5 245 180 144 6,5 230
deze bedoel je:
Geplaatst: 16.08.2013 - 11:08
door diesel01
Johan schreef:Hèhè eindelijk gaat Volvo weer in de pas lopen met de Duitse concurrentie.
Kan ik tenminste voor de volgende auto weer gewoon een Volvo gaan rijden.
Bevalt de BMW niet?

Geplaatst: 16.08.2013 - 12:02
door Mart van der Steeg
Bijtelling., bijtelling..
IK HEB GEEN BIJTELLING, IK HEB ALLEEN TELLING van de munten die ik moet betalen als privé rijder.
Geplaatst: 16.08.2013 - 12:13
door OGA244
speciaal voor jou is er een T6
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:15
door Reader
Valt me op dat er niets over de V40 geschreven wordt? Geen nieuwe blokken voor de V40?
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:18
door Mart van der Steeg
OGA244 schreef:speciaal voor jou is er een T6
Dan zaag ik er wel een cilinder af....
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:25
door OGA244
dan heb je ineens wel een 3pitter
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:40
door Mart van der Steeg
Doen ze de 6 pitters (T6) dan ook weg? saaaaaaaaaaaaaaaiiiiii!!
Geplaatst: 16.08.2013 - 13:40
door Ben
Heren !