Pagina 7 van 9

Geplaatst: 11.11.2013 - 16:06
door Autowina
Ook omdat de techniek zich nog niet bewezen heeft?

Geplaatst: 11.11.2013 - 16:16
door JeroenV60PHID
Interessant artikel over de tesla accu

http://www.groen7.nl/studie-batterij-te ... achtingen/

Geplaatst: 11.11.2013 - 18:07
door Autowina
Nog een linkje over een test van een gebruikte Prius met Nimh-accu van ongeveer 10 jaar oud: http://www.consumerreports.org/cro/maga ... /index.htm
De accu is nog niet versleten. Helaas staan er geen percentages bij over resterende capaciteit. Maar opvallend is dat de auto na tien jaar in de stad verder komt dan eerder in nieuwstaat. Hiervoor is een goede accu nodig, dus kennelijk is deze inderdaad verre van versleten.

Voor een relatief kleine accu in een normale hybride snap ik de keuze van Toyota dus wel. Voor een plug-in zou dit soort accu veel te groot en zwaar worden.

Geplaatst: 11.11.2013 - 19:35
door Superfunky
JeroenV60PHID schreef:Interessant artikel over de tesla accu

http://www.groen7.nl/studie-batterij-te ... achtingen/
Mooi onderzoek hoor! Goed gevonden Jeroen!
- Uitgevoerd door de EV lobbyclub, dus tja, WC eend?
- 18% van de accu's zijn vervangen (da's dan vast de 18% die het begaf, toch?) en van alles dat het dan bleef doen, behoudt deze hun capaciteit GEMIDDELD 80-85%.
Ja, mooi, prachtig. Maar wat nou net interessant is om te weten:
- waarom werd 18% vd accu's vervangen
- het deel van de accu's dat onder de 80% geraakt, wat is hier de oorzaak van?

Ik doe maar een gok, maar ik vermoed dat het lijstje oorzaken op de vorige bladzijde al gegeven is.

Desondanks, mooi onderzoek, beter gekleurde data en conclusies, dan geen.

Geplaatst: 11.11.2013 - 19:45
door Superfunky
Autowina schreef:Nog een linkje over een test van een gebruikte Prius met Nimh-accu van ongeveer 10 jaar oud: http://www.consumerreports.org/cro/maga ... /index.htm
De accu is nog niet versleten. Helaas staan er geen percentages bij over resterende capaciteit. Maar opvallend is dat de auto na tien jaar in de stad verder komt dan eerder in nieuwstaat. Hiervoor is een goede accu nodig, dus kennelijk is deze inderdaad verre van versleten.

Voor een relatief kleine accu in een normale hybride snap ik de keuze van Toyota dus wel. Voor een plug-in zou dit soort accu veel te groot en zwaar worden.
Ho, ho, niet zo snel.
De accu van een Prius is 45 (!)kg! Je kan er 3km elektrisch mee rijden, is eigenlijk alleen om een beetje extra mee te duwen met de aandrijving zodat de aandrijving iets minder hard hoeft te werken. M.a.w., belasting is onvergelijkbaar met een EV of een PiH en uitgaande van het gewicht lijkt het een enorme overkill voor een beetje elektro bull.
Dan vind ik het niet zo raar dat die accu het blijft doen. In de Golf van m'n zwager van 16 jaar oud ligt ook nog steeds de originele accu.

Geplaatst: 11.11.2013 - 20:06
door Autowina
Qua kilometers ben je denk ik te optimistisch: kon het eerste type Prius al 3 km electrisch rijden? Maar voor het verhaal maakt dit verder niet uit.

Relatief gezien vraag ik me dat af of jouw verhaal klopt.
Wordt een accu in een Prius tijdens één rit niet meerdere keren volledig ontladen en weer opgeladen en dus niet zwaarder belast?

En de Golf van jouw zwager onderstreept dan toch juist dat oudere typen accu's vaak een langere levensduur hebben dan (nog?) lithiumaccu's?
Of heeft hij goede startkabels?

Het is alleen niet haalbaar om in een V60 pih een accupakket te bouwen dat vier keer zo groot en vier keer zo zwaar is. Bovendien kom je dan ws. wel boven 50 gram co2. Een kwestie van het beste compromis zoeken dus!

Geplaatst: 19.11.2013 - 18:17
door V60_PHEV
V60_PHEV schreef:Ik lees daar nergens een duidelijk uitsluitsel over, daarom heb ik de belastingdienst al een brief gestuurd met de vraag of ik zonnepanelen op mijn woonhuis mag leggen en die als bedrijfsmiddel mag aanmerken.
Vandaag een telefoontje van de belastinginspecteur aangaande mijn vraag of ik zakelijk zonnepanelen op mijn woonhuis mag leggen.:

Hij heeft er problemen mee dat ik de door mij thuis geplaatste laadpaal als zakelijk wil aanmerken :shock:
In zijn beleving is een laadpaal nagelvast geschroefd, daardoor onderdeel van het huis en niet zakelijk bezit. (ook al heb ik een vrijstaande paal naast de oprit).
Los van het feit of deze redenering klopt of niet, vind ik dit bizar. De belastingdienst bevordert zo dat plug-in rijders de auto nooit gaan laden.

Geplaatst: 19.11.2013 - 18:18
door Ben
En de paal die je bij het bedrijf hebt staan is wél zakelijk zeker.

Geplaatst: 19.11.2013 - 18:28
door V60_PHEV
Bij mijn bedrijf heb ik geen eigen parkeerplaatsen, dus ik laad thuis.
Maar die laadpaal thuis kan ik toch echt nergens anders voor gebruiken dat het laden van mijn zakelijke auto
en los daarvan koop ik die paal om de V60 daadwerkelijk te gebruiken zoals de overheid het in gedachten heeft.
Ik heb een verbruik van 3,0 l op 100 km, je zou toch verwachten dat ze dat omarmen.

Geplaatst: 19.11.2013 - 19:12
door NielsPHEV
dan koop je een extra laadsnoer in zo'n mooie houder. Ik heb overigens de wallbox ook op de zaak gekocht en voer hem als kosten opgevoerd verwacht geen enkele probleem

Geplaatst: 19.11.2013 - 19:37
door RichieB
Dus je stelt een vraag over het gebruik van zonnepanelen om je zakelijke auto op te laden, en ze hebben moeite met het zakelijk aanmerken van de lader? Hebben ze nog iets over de panelen gezegd? Of hadden ze daar nog niet over nagedacht? Straks heb je zakelijke panelen die via je privé lader je zakelijke auto opladen. Leuker kunnen ze het niet maken...

Geplaatst: 19.11.2013 - 19:38
door Superfunky
V60_PHEV schreef: Ik heb een verbruik van 3,0 l op 100 km, je zou toch verwachten dat ze dat omarmen.
Tuurlijk niet, weet je wel hoeveel gemiste acijnzen dat per km scheelt?? ;)

Idioot inderdaad. Maar bovendien je reinste flauwekul. Ik heb m'n halve huis volhangen met "zakelijke zaken". Zo hangt er een professionele camerabeveiliging omdat de firma het belangrijk vindt dat na een paar voorvallen de directeur beveiligd wordt, etc etc. Is allemaal prima uitlegbaar en verantwoord. Als jij netjes de factuur op naam van de firma hebt, gaat dat allemaal goedkomen hoor.

Geplaatst: 19.11.2013 - 19:43
door RichieB
Superfunky schreef:Is allemaal prima uitlegbaar en verantwoord.
Dat laatste is aan de inspecteur natuurlijk, en het eerste wordt in grote mate beïnvloed door hoe goed je fiscalist is. Dat komt bij Superfunly vast goed. :D

Geplaatst: 19.11.2013 - 20:43
door NielsPHEV
ik snap ook niet dat je dit soort investeringen vooraf "goed laat keuren" door de belasting inspecteur als het lijkt me meer dan redelijk dat je deze kosten zakelijk opvoert en dat doe ik dan dus ook gewoon.

Geplaatst: 19.11.2013 - 20:58
door RichieB
De goedkeuring vooraf was voor de zakelijke aanschaf van zonnepanelen op een woonhuis. Daarvan is geen consensus over, dus het is wel verstandig de mening van de inspecteur te vragen. Dat die nu vragen stelt over de lader is heel vreemd.. hoe kan je die nu privé gebruiken??

Geplaatst: 19.11.2013 - 22:09
door v60pih
Privé een PIH (hoeft geen Volvo te zijn) of een volledig electrische auto....

Geplaatst: 19.11.2013 - 22:28
door RichieB
Goed punt. Gelukkig heb ik die niet.

Geplaatst: 19.11.2013 - 23:19
door V60_PHEV
Ik heb ook geen prive EV, maar inderdaad zou ik in principe daar mijn laadpaal voor kunnen misbruiken. Maar als je zo begint, dan kan niemand dus meer de stroomkosten verrekenen.
Ook is het bij mij toch een stuk duidelijker dan bij mensen met een buitenstopcontact met tussenmeter, misschien pluggen die daar ook hun grasmaaier wel in...

Wat de inspecteur betreft is alles wat nagelvast zit aan je woonhuis privé. De laadpaal is zakelijk gekocht, maar met het bevestigen aan het woonhuis dus blijkbaar overgegaan naar privé. (daarvoor moet ik privé dus een bedrag voor betalen aan de zaak)
Dit staat overigens los van de zakelijk verbruikte stroom en de zonnepanelen, de afgenomen stroom wordt nog steeds gewoon verrekend.
Ik ga natuurlijk in bezwaar hiertegen, maar de accountantskosten zullen mijn voordeel wel weer opsnoepen...

Geplaatst: 19.11.2013 - 23:23
door RichieB
Ik zou daarna de zaak dan wel maandelijks kosten in rekening brengen voor het gebruik van die privé laadpaal. Kom op zeg, idiote belastingdienst.

Geplaatst: 20.11.2013 - 10:07
door RoaldH
Is het een optie om de laadpaal op een paal zetten? Dan is hij niet "verbonden" met het huis.