Pagina 7 van 12
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 12.10.2014 - 12:58
door Fredhead
rsnhakan schreef:
fredhead schreef:
Is maar net wat je wil, ik zou die gelijk weer omwisselen voor een zwart exemplaar
rsnhakan schreef:
Nog steeds hebben wij de banden die in de fabriek gemonteerd zijn. Kilometerstand 56.000. We zitten er aan te twijfelen om er gelijk winterubber onder te laten leggen. (over een maand) Of is dat te vroeg/zonde met het aantal km's dat wij rijden?
Met jullie kilometers zeker geen onzin, maar zoals al aangehaald lijkt het voorlopig nog te vroeg om dat te doen.
Kan zijn dat de temperatuur/omstandigheden natuurlijk snel gaan veranderen maar geloof daar zelf ook nog niet in
Nee, maar om nu ook te investeren in zomerbanden voor een periode van 2-3 weken is zonde. Heb je gelijk een kostenpost van minimaal 1600 eur. (incl. winterbanden)
Michelin Alpin A4, lijkt mij een prima winterband of niet?
Daar heb je ook weer een punt. Alleen maar eventjes niet meer te vaak de powerstand gebruiken, want met de huidige temperaturen maak je daar alleen maar flinke zwarte strepen mee met de winterbanden
A4 is inderdaad een prima band. Mijn S60 is dan wat lichter, maar rijd er ook met grote tevredenheid mee

Prima all-rounder die het ook in wat minder winterse omstandigheden nog goed doet en uiteraard in een dik pak sneeuw, etc ook
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 14.10.2014 - 20:22
door amaryllie
Mijn plugin heeft in september zijn eerste beurt gehad. Werd ik gebeld: Alle 4 de banden moeten vervangen worden.
Na 20.000 km!!!!!!
En het rare is dat mijn achterbanden het meest versleten zijn.Ik rij bijna wel altijd elektrisch.
Volgens de dealer komt dit vaker voor door het gewicht van de auto en de trekkracht onderin.
Er leggen Michelins onder........
Ik vind het eigenlijk niet normaal
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 14.10.2014 - 20:26
door volvosan
amaryllie schreef:
Mijn plugin heeft in september zijn eerste beurt gehad. Werd ik gebeld: Alle 4 de banden moeten vervangen worden.
Na 20.000 km!!!!!!
En het rare is dat mijn achterbanden het meest versleten zijn.
Er leggen Michelins onder........
Exact hetzelfde als bij mij dus. Welke maat ? Aanpassingen onderstel ? (Heico)
Wat was t verhaal van de dealer ?
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 14.10.2014 - 21:10
door lint
amaryllie schreef:
Mijn plugin heeft in september zijn eerste beurt gehad. Werd ik gebeld: Alle 4 de banden moeten vervangen worden.
Na 20.000 km!!!!!!
En het rare is dat mijn achterbanden het meest versleten zijn.Ik rij bijna wel altijd elektrisch.
Volgens de dealer komt dit vaker voor door het gewicht van de auto en de trekkracht onderin.
Er leggen Michelins onder........
Ik vind het eigenlijk niet normaal
Dat is wel een snelle slijtage van de banden, misschien foutieve afstelling van het onderstel?
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 14.10.2014 - 23:13
door vaudi
Foute afstelling onderstel. Helemaal herkenbaar.
Die power van de electromotor stelt niets voor met de power die de D5 op de voorwielen levert.
Het gaat wel om een zware auto, maar de banden zijn dan ook 235mm breed. Dus dat is ook allemaal op het gewicht aangepast.
Blijkbaar stellen ze in de fabriek de wielstanden in met een te grote tolerantie. Vandaar ook veel klachten over wegligging, maar ook veel mensen die wel heel te vrede zijn over de koersvastheid
Na stellen is heel belangrijk bij hoge slijtage. Dus het is raadzaam om het slijtage patroon wel in de gaten te (laten) houden.
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 15.10.2014 - 06:29
door volvosan
Bij de Volvodealer laten stellen, of liever bij een specialist ??? Heb zo t idee dat er bij de Volvo garage er niet zo nauw naar gekeken wordt ; anders sturen ze je toch niet het bos in met het verhaal dat t nu eenmaal komt door de zware auto.
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 15.10.2014 - 09:28
door IkeV70
volvosan schreef:
Bij de Volvodealer laten stellen, of liever bij een specialist ??? Heb zo t idee dat er bij de Volvo garage er niet zo nauw naar gekeken wordt ; anders sturen ze je toch niet het bos in met het verhaal dat t nu eenmaal komt door de zware auto.
Ja precies, dat vind ik ook merkwaardig. Hoe kan die dealer bij deze extreme slijtage nou niet weten of even voorstellen dat die auto even uitgelijnd moet worden ??
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 15.10.2014 - 09:44
door NielsPHEV
als de slijtage gelijkmatig is (zoals met mijn auto) dan heeft uitlijnen volgens mij weinig zin en dat kan de dealer tocht zien ?
Ik heb overigens 37.000 km gedaan met een set zomerbanden michelin prem 3 op 17 inch
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 15.10.2014 - 10:08
door vaudi
@NilsPHEV
Correct, daarom heb je ook 37K kunnen rijden, dat lijkt me wel normaal. Er zijn er ook die maar net de 20K kunnen halen (met normaal rijden) dus dat verschil is echt gigantisch groot.
Wat is normaal, ik kan nieuwe banden in 1 middag mollen dus zeg maar kaal met 400km. Zelf vind ik minder km's dan 25K abnormaal slecht. Dat ligt dan aan de auto of aan de bestuurder.
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 09.11.2014 - 22:19
door vaudi
rsnhakan schreef:
Nog steeds hebben wij de banden die in de fabriek gemonteerd zijn. Kilometerstand 56.000. We zitten er aan te twijfelen om er gelijk winterubber onder te laten leggen. (over een maand) Of is dat te vroeg/zonde met het aantal km's dat wij rijden?
@rsnHakan Ondertussen al bandjes moeten wisselen?
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 03:34
door rsnhakan
Teller staat voorbij de 61.000 km en nog steeds de eerste paar banden! Ze worden vandaag vervangen door Michelin Pilot Alpin PA4 banden

Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 15:22
door vaudi
Dus op kunnen rijden tot 2mm? Gigantisch wat een km's in ruim een half jaar zeg.
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 15:54
door rsnhakan
vaudi schreef:
Dus op kunnen rijden tot 2mm? Gigantisch wat een km's in ruim een half jaar zeg.
Volgens mij zitten we aardig in de buurt van de 2mm! Klopt, km's lopen snel op

Vandaag even proefgereden in een D6 Polestar en dat rijdt nog lekkerder!
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 17:08
door vaudi
Hoe kan dat?
Uiteraard zitten daar nieuwe banden op. Maar de techniek en onderstel zijn toch gelijk? Zeker als je al 18"op je eigen auto hebt.
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 17:25
door RichieB
Wel goed dat jullie voor ons een stresstest aan het doen zijn van 600k km in 5 jaar. Want ik neem aan dat jullie de 0% bijtelling helemaal gaan uitnutten?
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 10.11.2014 - 17:39
door rsnhakan
Op de voorbanden zat nog ongeveer 2.5 mm profiel! Zeer netjes dus.
We hebben 7% bijtelling en geen idee of we hem 5 jaar gaan gebruiken. Op dit moment bevalt hij super en helemaal na de updates van vandaag!
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 13.11.2014 - 16:44
door Autozoeker
ben bij garage geweest voor winterbanden. Daar zit nog z'n 8mm op. Ik heb daar +- 10k mee gereden.
Op de zomer banden zaten voor nog 2mm en achter 3mm. Daar heb ik 37k mee gereden. Zijn dus zo goed als op.
Nou ja even mijn winterbanden opmaken en dan zomer banden op de 18" en winter op de 17" (heb nu omgekeerd)
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 13.11.2014 - 17:42
door Paul
ah dan slijt het redelijk gelijk bij mij.
ik denk 10k op winterbanden en nog 7,5mm
27k zomer en 5mm
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 13.11.2014 - 18:16
door rsnhakan
Hoezo hebben onze Bridgestones meer dan 61.000 km gereden met nog 2.5 mm profiel?
Re: Bandenslijtage PIH
Geplaatst: 13.11.2014 - 19:08
door vaudi
@Hakan,
Dat had je met de Micheline nooit kunnen halen. Het rubber is daar vrij zacht en slijt ook veel harder. Over de grip overigens totaal geen klachten, Alleen de slijtage valt me voor Michelin flink tegen.