Pagina 7 van 12
Geplaatst: 14.04.2009 - 22:43
door Audi
beetje of topic:
met mijn "oude" v70 2.5 d(ja met die oude audi tracktormotor)
haal ik toch nog 1:15 a 1:16,dit zijn stadsritten en werkverkeer(80-100km wegen).
dit tegenover de nieuwere D5 techniek afgezet, vind ik dit lang niet slecht.
mede daar mijn v70 al 370.000km gedraaid heeft.
conclusie:niet alles wat nieuwer is,is beter(lees:zuiniger)
Inderdaad, ik kom met de 2.5D op gemiddeld 5,7 l./100 km gemiddeld stad, prv weg en snelweg. Volgens de BC dan, in het echt 0,1 liter meer.
Geplaatst: 23.04.2009 - 00:07
door basbbb
Met in verhouding veel stadsverkeer en veel voor stoplichten staan, tja Den haag.., kom ik uit op 1 op 16. Nadeel is wel beetje saai rijden dat rustig aan doen.
Maar tja bij 140km/h geeft een s60 nog steeds gevoel van dat kan veel harder ::D Op relatief veel korte afstanden in de randstad rij ik daardoor vrij rustig, omdat het in tijd weinig uit maakt op kleine stukkies en elke 100 meter staat er zo'n mobiel flitsding te controleren of je wel echt 100km/h rijdt(bij wijze van spreken).
Boardcomputer is inmiddels gezakt naar 5.9liter/100km wat ongeveer 0,3l optimisticher is dan de werkelijkheid.
cdn schreef:Ik heb nu ongeveer 10K in een V70 2.4D 2006 met geartronic (6) gereden en kom op net iets boven de 1 op 12 uit.
75% is snelweg en ik kom zelden boven de 125 uit op de teller.
Ik vind dit verbruik nogal tegenvallen.
1 op 12 met veel snelweg en beschaafde snelheden? Dat zijn waardes voor een benzine motor :crazyeyes: Dat haalde ik bijna met me vorige auto op benzine! s70 2.5 20v automaat. Met veel snelweg en echt stevig doorrijden 1 op 11.
Geplaatst: 29.04.2009 - 21:53
door Sorcerer
Mijn schoonvader haalt ook iets van 1:12 met een V70 D5 geartronic. Is ietsjes beter geworden na een rica-chip (nu 225 pk / 470 Nm ofzo), maar toch nog vrij veel. Zelfs bij grote stukken snelweg trouwens (~150 km/h in Duitsland) daalt het verbruik niet echt.
Mijn vorige S60 (2.4 140pk 5-bak) haalde dat ook op benzine... Ligt misschien aan roetfilter + EGR? Maarja, hij stoot zo wel meer CO2 uit dus

Geplaatst: 05.05.2009 - 13:44
door mikev70d5
mijn 2002 V70 D5 (manueel geschakeld) geeft op BC een gemiddeld verbruik van 5,2 !
Als dat klopt ben ik erg onder de indruk. Mijn oudere S70 2.5TDI (ook manueel) deed 7ltr/100km !!
Ik rij lekker door, dus niet overdreven rustig, ook niet scheuren.
Wat een verschil......
groeten,
Mike.
Geplaatst: 10.05.2009 - 15:20
door Wolfs XC
Onze V70-D5 automaat uit 2003 (MY2004) geeft 7.0l/100km aan bij 120km/h.
Gisteren vanaf Bussum naar Parijs gereden. In Frankrijk rond de 140 gereden met enkele uitschieters richting de 160-180-190. Verbruik na aankomst was 7,4l/100km.
Volgende week moet ik naar Groningen. Zal dan netjes de max toegestane snelheid rijden. Ben benieuwd wat het verbruik dan aangeeft.
Jullie hebben het over een laaddruksensor. Wat is dit?
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:23
door Wolfs XC
Vandaag voor de 3de keer getankt met de auto. De BC geeft aan 6,5. Werkelijk verbruik op voornamelijk de snelweg op de cc met 120-130km/h, (km's gedeeld door liters) is 14km/l.
De auto voelt goed aan maar ik laat volgende week toch even naar de laaddruksensor en injectoren kijken voor de zekerheid.
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:59
door olav
V70 D5 163 pk, 2002, handbak 5 versnellingen, 230.000 km.
Zelf heb ik nu in ruim twee jaar 70.000 km met de auto gereden, rustige rijder, zowel snelweg als stadsverkeer.
Rekenend vanuit de tankbeurten (bijgehouden) rijd de auto 1:16 (in de winter iets meer, in de zomer iets minder).
Enkele keer trip naar het buitenland waarbij ik wat harder rij (140 op teller) en dan komt het verbruik volgens de tankbeurten op 1:15.
Een aantal tankbeurten gekeken of het verschil uitmaakte om op normale of speciale diesel (V-power) te rijden, maar echt merkbaar is het niet, hooguit een procent of twee, en het weegt qua verbruik in ieder geval niet op tegen de extra kosten van de brandstof. Nu gooi ik er soms een tank V-power in vanwege de beweerde reinigende werking en rij verder op normale diesel, naar volle tevredenheid.
(Vandaag grote beurt bij de dealer, opmerkingen: geen. Prima auto meneer!

)
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:58
door edraket
Net terug van vakantie kan ik voorzichtig de rekening opmaken van het verbruik van mijn nieuwe D5. Ik rijd nu een V70 van het nieuwe type met 2.4D 163 pk motor met aktief roetfilter, voorheen de S60 met 163 pk D5 motor.
Ondanks dat de oer D5 vaak als zuiniger wordt ervaren heb ik het omgekeerde. De S60 reed 1:14,5 bij een normale rijstijl. De V70 met dezelfde rijstijl doet 1:17. Op vakantie door zwitserland en italie (glooiend) met snelheden van ong 120 1:18! Door Duitsland met 120-180 doet hij nog steeds 1:15. Ik was aangenaam verrast.
OVerigens zijn beide auto's handgeschakeld. Wat tevens opvalt is dat de BC van de V70 heel veel nauwkeuriger is dan de S60. Vooreen was 5,3l/100 km 1:14,5, nu is 5,8l/100km 1:17.
Geplaatst: 29.05.2009 - 23:26
door basbbb
edraket schreef:Net terug van vakantie kan ik voorzichtig de rekening opmaken van het verbruik van mijn nieuwe D5. Ik rijd nu een V70 van het nieuwe type met 2.4D 163 pk motor met aktief roetfilter, voorheen de S60 met 163 pk D5 motor.
Ondanks dat de oer D5 vaak als zuiniger wordt ervaren heb ik het omgekeerde. De S60 reed 1:14,5 bij een normale rijstijl. De V70 met dezelfde rijstijl doet 1:17. Op vakantie door zwitserland en italie (glooiend) met snelheden van ong 120 1:18! Door Duitsland met 120-180 doet hij nog steeds 1:15. Ik was aangenaam verrast.
OVerigens zijn beide auto's handgeschakeld. Wat tevens opvalt is dat de BC van de V70 heel veel nauwkeuriger is dan de S60. Vooreen was 5,3l/100 km 1:14,5, nu is 5,8l/100km 1:17.
De nieuwe 2.4D is m.b.t. prestaties hetzelfde, maar volgens mij zit daar een andere turbo op?
Momenteel verbruik bij mij gezakt naar 1 op 15 ivm dagelijks heel veel stilstaan voor stoplichten. Groene golf kennen ze in Den Haag en omstreken niet. Anti-doorrij instellingen zijn ze wel heel goed in.
Geplaatst: 30.05.2009 - 20:50
door MG68
Sinds enkele weken ben ik in het trotse bezit van een V70 D5 163 pk edition II uit 2005. Superauto! Het verbruik valt mij alles mee. Bij voornamelijk stadsritten geeft de bc 6,1 gemiddeld aan. Aan de pomp blijkt dit 1:14 te zijn. Met hemelvaartweekend naar Frankrijk geweest. Op de terugweg continu rond 140 leverde een verbruik op van 1:16 (bc gaf 5,4 gemiddeld aan).
Geplaatst: 30.05.2009 - 23:24
door edraket
basbbb schreef:edraket schreef:Net terug van vakantie kan ik voorzichtig de rekening opmaken van het verbruik van mijn nieuwe D5. Ik rijd nu een V70 van het nieuwe type met 2.4D 163 pk motor met aktief roetfilter, voorheen de S60 met 163 pk D5 motor.
Ondanks dat de oer D5 vaak als zuiniger wordt ervaren heb ik het omgekeerde. De S60 reed 1:14,5 bij een normale rijstijl. De V70 met dezelfde rijstijl doet 1:17. Op vakantie door zwitserland en italie (glooiend) met snelheden van ong 120 1:18! Door Duitsland met 120-180 doet hij nog steeds 1:15. Ik was aangenaam verrast.
OVerigens zijn beide auto's handgeschakeld. Wat tevens opvalt is dat de BC van de V70 heel veel nauwkeuriger is dan de S60. Vooreen was 5,3l/100 km 1:14,5, nu is 5,8l/100km 1:17.
De nieuwe 2.4D is m.b.t. prestaties hetzelfde, maar volgens mij zit daar een andere turbo op?
Momenteel verbruik bij mij gezakt naar 1 op 15 ivm dagelijks heel veel stilstaan voor stoplichten. Groene golf kennen ze in Den Haag en omstreken niet. Anti-doorrij instellingen zijn ze wel heel goed in.
Nee, turbo is identiek, maar de injectoren zijn gewijzigd, inspuitdruk is verhoogd en de wervelklep in de inlaat is toegevoegd.
Geplaatst: 31.05.2009 - 18:09
door eddy3
edraket:de turbo bij Uw motortype is heel zeker van een groter type!
Grtn Eddy
Geplaatst: 31.05.2009 - 19:52
door edraket
Eddy,
Ik heb het nog even nagezocht, maar je hebt helemaal gelijk. Het compressorhuis is gegroeid van 52 naar 55 mm.
Groeten,
Ed
Geplaatst: 01.06.2009 - 15:05
door jeroen cc70
Wij rijden sinds kort prive een XC70 D5/163 pk AWD Geartronic van 11/2002. Super auto, maar kan hem niet echt zuinig noemen. Haal met een best rustige rijstijl (mijn vriendin rijdt het meeste..

) halen we de 900 km nog niet eens met een volle tank. Hoeft ook niet, is een zware auto, AWD, automaat etc. Maar wat mij opvalt is dat mijn zakelijke BMW 525D (3.0 diesel motor, chip, 245pk) automaat veel zuinig is bij een veel fellere/snellere rijstijl. Wat mij tevens opvalt is dat ik bij 140 km/h in de volvo 3.000 rpm maakt en in de BMW 2.000 rpm, dat scheelt nogal. Kan wel liggen aan het feit dan de volvo nog een 5 traps Geartronic heeft en de BMW een zestraps automaat (Heet steptronic geloof ik).
Dus conclusie, D5 best een mooie motor, maar niet heel snel, niet heel stil en zeker niet heel zuinig.
Geplaatst: 03.07.2009 - 20:04
door Wolfs XC
jeroen cc70 schreef:Wij rijden sinds kort prive een XC70 D5/163 pk AWD Geartronic van 11/2002. Super auto, maar kan hem niet echt zuinig noemen. Haal met een best rustige rijstijl (mijn vriendin rijdt het meeste..

) halen we de 900 km nog niet eens met een volle tank. Hoeft ook niet, is een zware auto, AWD, automaat etc. Maar wat mij opvalt is dat mijn zakelijke BMW 525D (3.0 diesel motor, chip, 245pk) automaat veel zuinig is bij een veel fellere/snellere rijstijl. Wat mij tevens opvalt is dat ik bij 140 km/h in de volvo 3.000 rpm maakt en in de BMW 2.000 rpm, dat scheelt nogal. Kan wel liggen aan het feit dan de volvo nog een 5 traps Geartronic heeft en de BMW een zestraps automaat (Heet steptronic geloof ik).
Dus conclusie, D5 best een mooie motor, maar niet heel snel, niet heel stil en zeker niet heel zuinig.
BMW heeft ook een cilinder meer en dat i.c.m. een zestraps automaat kan inderdaad zomaar 1000 toeren schelen.
Het verbuik van mijn V70-D5 automaat ligt steevast rond de 1/13,7. Vandaag de injectoren via de retour leidingen laten checken. Dit was goed.
Alle (denk ik) sensoren uitgelezen en hier kwam ook niets uit.
De compressie is ook gemeten. De minste was 26... en de hoogste 30... Gezien de kilometerstand normaal.
Vervolgens de gloeibougies nagekeken en hier bleken er 4 niet te werken!??? Als ze niet werken loopt de motor toch niet? Waarschijnlijk bedoelde men dat ze niet naar behoren werkten?
Zodra de nieuwe gloeikaarsen gemonteerd zijn, moesten besteld worden, kan ik dan een lager benzineverbruik verwachten?
Geplaatst: 03.07.2009 - 20:20
door bartv70
Je wilt een lager benzine verbruik met je diesel, dat gaat veel moeite kosten
Gloeibougies zijn er voor de koude start en niet voor de verbrandingsslag.
Een diesel haalt zijn verbrandingsslag uit de hoge compressie zonder hulp van een
bougie oid
Geplaatst: 03.07.2009 - 20:43
door Wolfs XC
bartv70 schreef:Je wilt een lager benzine verbruik met je diesel, dat gaat veel moeite kosten
Gloeibougies zijn er voor de koude start en niet voor de verbrandingsslag.
Een diesel haalt zijn verbrandingsslag uit de hoge compressie zonder hulp van een
bougie oid
Had meer een verbruik van (minimaal) 1 op 15 verwacht ipv 13,7 vandaar.
Dat een gloeibougie puur voor de koude start is wist ik niet. Dacht dat deze continue brande zoals een bougie continue vonkt :?
Geplaatst: 03.07.2009 - 22:40
door Gertjan R
Ik scoor altijd tussen 12 tot 14 km per liter, valt misschien een beetje tegen, maar comfort en trekkracht zijn wel dik in orde
(D5 163 pk Geartronic)
Geplaatst: 04.07.2009 - 12:04
door edraket
bartv70 schreef:
Gloeibougies zijn er voor de koude start en niet voor de verbrandingsslag.
Een diesel haalt zijn verbrandingsslag uit de hoge compressie zonder hulp van een
bougie oid
Dit is niet waar. Vroeger was dat wel het geval, maar de gloeibougies den nu ook mee tijdens de normale verbranding om de uitstoot te verlagen. Wellicht dat vervanging het verbruik iets doet zakken.
Geplaatst: 04.07.2009 - 16:46
door jeroen cc70
Wij halen wel 1:15 hoor, maar dan wordt er ook rustig gereden met de XC. Meestal rond de 900 km met een tank.