Pagina 7 van 8

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 22.07.2021 - 21:35
door Pieterxc90
Volgens mij maakt de wielmaat of het type band niet uit als het systeem via de ABS sensoren werkt. Hij meet het verschil in omwentelingen per wiel over een zekere tijd. Het andere systeem werkt met sensoren op de ventielen binnen in de band. Die meten de druk in de band.
Ben nieuwsgiering naar de oorzaak van jouw probleem.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 22.07.2021 - 23:10
door Risrael
mhm lipsch schreef: 22.07.2021 - 17:42 Na een jaar rijden met mijn V60, krijg ik na wegrijden melding van te lage bandenspanning (oranje lampje voor alle 4 de banden).
Na resetten een week geen melding. Daarna begon het opnieuw. Nu 3 x in de garage geweest ; de laatste keer software opnieuw geïnstalleerd.
Na 2 weken weer hetzelfde lied. Ik kreeg nu ook op het dashbord een knipperend rood autootje te zien terwijl er ook een belletje ging rinkelen ( 5 sec). Tamelijk alarmerend.
De garage had hier nog nooit van gehoord en wist ook niet wat dit betekent. Wel kon ik gewoon rijden: er mankeerde niets aan de auto!.
Ze gaan nu een rapport opstellen en bij de "Volvo specialisten' navragen wat er aan gedaan kan worden. De meting gaat begreep ik via de wielomtrek; als de band leger wordt, wordt de omtrek kleiner. De instelling moet volgens mij dan wel rekening houden met de wielmaat en het type band . Ik heb de minder courante 19 inch velg erop. Misschien dat dat iets met het probleem te maken heeft. Ik ben benieuwd naar de oplossing.
Dat van dat rode autootje is gewoon een melding van bijna-botsing. Zal puur toeval zijn. Heel af en toe krijg ik ook wel eens valse melding lage bandenspanning op alle 4 de banden. Ik moet zeggen dat het al een hele tijd geleden is en dat ik het met de Pirellis vaker had dan met de Michelin’s. Welk merk heb je?

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 23.07.2021 - 15:21
door Ab S
Risrael schreef: 22.07.2021 - 23:10
mhm lipsch schreef: 22.07.2021 - 17:42 Na een jaar rijden met mijn V60, krijg ik na wegrijden melding van te lage bandenspanning (oranje lampje voor alle 4 de banden).
Na resetten een week geen melding. Daarna begon het opnieuw. Nu 3 x in de garage geweest ; de laatste keer software opnieuw geïnstalleerd.
Na 2 weken weer hetzelfde lied. Ik kreeg nu ook op het dashbord een knipperend rood autootje te zien terwijl er ook een belletje ging rinkelen ( 5 sec). Tamelijk alarmerend.
De garage had hier nog nooit van gehoord en wist ook niet wat dit betekent. Wel kon ik gewoon rijden: er mankeerde niets aan de auto!.
Ze gaan nu een rapport opstellen en bij de "Volvo specialisten' navragen wat er aan gedaan kan worden. De meting gaat begreep ik via de wielomtrek; als de band leger wordt, wordt de omtrek kleiner. De instelling moet volgens mij dan wel rekening houden met de wielmaat en het type band . Ik heb de minder courante 19 inch velg erop. Misschien dat dat iets met het probleem te maken heeft. Ik ben benieuwd naar de oplossing.
Dat van dat rode autootje is gewoon een melding van bijna-botsing. Zal puur toeval zijn. Heel af en toe krijg ik ook wel eens valse melding lage bandenspanning op alle 4 de banden. Ik moet zeggen dat het al een hele tijd geleden is en dat ik het met de Pirellis vaker had dan met de Michelin’s. Welk merk heb je?
Hier hetzelfde als Risrael: paar weken geleden melding van bandenspanning (alle vier). Opnieuw gekalibreerd en sindsdien weer paar duizend kilometer okay. Ik vraag me af of the s/w ook reageert als de bandenspanning hoger wordt; ik had voorheen gekalibreerd bij koud weer en dan wordt het 25+ graden en flink stuk doorrijden op snelweg dan worden de banden aanzienlijk warmer en de spanning hoger. Loopt evenredig met de absolute temperatuur (in Kelvin):

Stel dat de gekalibreerde banden spanning 2.5 bar bij temperatuur 15 gr C (288 K) is en na rijden in warm weer 35 gr C (308 K),
dan is de bandenspanning bij 35 gr C: 308/288 x 2.5 = 2.67 bar. Wellicht geeft TPMS daar ook een melding over (?), lijkt me niet waarschijnlijk, maar ga er volgende keer toch op letten.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 23.07.2021 - 18:21
door Philken
Ab S schreef: 23.07.2021 - 15:21
Risrael schreef: 22.07.2021 - 23:10
mhm lipsch schreef: 22.07.2021 - 17:42 Na een jaar rijden met mijn V60, krijg ik na wegrijden melding van te lage bandenspanning (oranje lampje voor alle 4 de banden).
Na resetten een week geen melding. Daarna begon het opnieuw. Nu 3 x in de garage geweest ; de laatste keer software opnieuw geïnstalleerd.
Na 2 weken weer hetzelfde lied. Ik kreeg nu ook op het dashbord een knipperend rood autootje te zien terwijl er ook een belletje ging rinkelen ( 5 sec). Tamelijk alarmerend.
De garage had hier nog nooit van gehoord en wist ook niet wat dit betekent. Wel kon ik gewoon rijden: er mankeerde niets aan de auto!.
Ze gaan nu een rapport opstellen en bij de "Volvo specialisten' navragen wat er aan gedaan kan worden. De meting gaat begreep ik via de wielomtrek; als de band leger wordt, wordt de omtrek kleiner. De instelling moet volgens mij dan wel rekening houden met de wielmaat en het type band . Ik heb de minder courante 19 inch velg erop. Misschien dat dat iets met het probleem te maken heeft. Ik ben benieuwd naar de oplossing.
Dat van dat rode autootje is gewoon een melding van bijna-botsing. Zal puur toeval zijn. Heel af en toe krijg ik ook wel eens valse melding lage bandenspanning op alle 4 de banden. Ik moet zeggen dat het al een hele tijd geleden is en dat ik het met de Pirellis vaker had dan met de Michelin’s. Welk merk heb je?
Hier hetzelfde als Risrael: paar weken geleden melding van bandenspanning (alle vier). Opnieuw gekalibreerd en sindsdien weer paar duizend kilometer okay. Ik vraag me af of the s/w ook reageert als de bandenspanning hoger wordt; ik had voorheen gekalibreerd bij koud weer en dan wordt het 25+ graden en flink stuk doorrijden op snelweg dan worden de banden aanzienlijk warmer en de spanning hoger. Loopt evenredig met de absolute temperatuur (in Kelvin):

Stel dat de gekalibreerde banden spanning 2.5 bar bij temperatuur 15 gr C (288 K) is en na rijden in warm weer 35 gr C (308 K),
dan is de bandenspanning bij 35 gr C: 308/288 x 2.5 = 2.67 bar. Wellicht geeft TPMS daar ook een melding over (?), lijkt me niet waarschijnlijk, maar ga er volgende keer toch op letten.
plausibele uitleg, ik heb 't 1x gehad: was bij eerste dag goed weer en ik was wat gehaast en dus +140km/u onderweg(in Walbanië, waar er veel minder geflitst wordt) en kreeg ook melding, dan gestopt en bandenspanning gecontroleerd en was bij alle 4 te hoog, geen druk afgelaten, gekalibreerd en geen melding meer

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 08:59
door IkeV70
Ab S schreef: 23.07.2021 - 15:21 Hier hetzelfde als Risrael: paar weken geleden melding van bandenspanning (alle vier). Opnieuw gekalibreerd en sindsdien weer paar duizend kilometer okay. Ik vraag me af of the s/w ook reageert als de bandenspanning hoger wordt; ik had voorheen gekalibreerd bij koud weer en dan wordt het 25+ graden en flink stuk doorrijden op snelweg dan worden de banden aanzienlijk warmer en de spanning hoger. Loopt evenredig met de absolute temperatuur (in Kelvin):

Stel dat de gekalibreerde banden spanning 2.5 bar bij temperatuur 15 gr C (288 K) is en na rijden in warm weer 35 gr C (308 K),
dan is de bandenspanning bij 35 gr C: 308/288 x 2.5 = 2.67 bar. Wellicht geeft TPMS daar ook een melding over (?), lijkt me niet waarschijnlijk, maar ga er volgende keer toch op letten.
Aangezien het systeem alleen verschillen in omloopsnelheid tussen de wielen meet en niet de daadwerkelijke druk kan dit geen verklaring zijn.

Ik blijf benieuwd naar een plausibele verklaring voor een TPMS melding op alle 4 wielen tegelijk. Ik zie dat zelf ook met enige regelmaat (TPMS meldingen bij mij zijn zijn eigenlijk altijd op 4 wielen tegelijk). Op basis van welke constatering komt het systeem daarmee??

Ik zie de melding voornamelijk als ik een trailer aangekoppeld heb gehad. Mogelijk krijg je een melding op 4 wielen als er een verschil gemeten wordt tussen voor- en achterwielen. Dus niet 1 wiel die afwijkt van de rest, maar een afwijking tussen de 2 voorwielen en de 2 achterwielen, veroorzaakt door het gewicht op de trekhaak.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 13:19
door Daf88
Er zijn al meerdere mensen hier geweest met de melding op vier wielen, wat toch lijkt te wijzen op zowel verschilmetingen tussen de wielen als een verschil met een referentie. Het feit dat calibratie nodig is tijdens het rijden van een aardig aantal kilometers lijkt er op te wijzen dat er ook een omwentelingen versus snelheid referentie wordt vastgelegd.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 17:44
door Ab S
IkeV70 schreef: 24.07.2021 - 08:59
Ab S schreef: 23.07.2021 - 15:21 Hier hetzelfde als Risrael: paar weken geleden melding van bandenspanning (alle vier). Opnieuw gekalibreerd en sindsdien weer paar duizend kilometer okay. Ik vraag me af of the s/w ook reageert als de bandenspanning hoger wordt; ik had voorheen gekalibreerd bij koud weer en dan wordt het 25+ graden en flink stuk doorrijden op snelweg dan worden de banden aanzienlijk warmer en de spanning hoger. Loopt evenredig met de absolute temperatuur (in Kelvin):

Stel dat de gekalibreerde banden spanning 2.5 bar bij temperatuur 15 gr C (288 K) is en na rijden in warm weer 35 gr C (308 K),
dan is de bandenspanning bij 35 gr C: 308/288 x 2.5 = 2.67 bar. Wellicht geeft TPMS daar ook een melding over (?), lijkt me niet waarschijnlijk, maar ga er volgende keer toch op letten.
...Aangezien het systeem alleen verschillen in omloopsnelheid tussen de wielen meet en niet de daadwerkelijke druk kan dit geen verklaring zijn. ..
Als de druk in de band verandert, verandert ook de omloopsnelheid..

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 18:29
door IkeV70
Ab S schreef: 24.07.2021 - 17:44
IkeV70 schreef: 24.07.2021 - 08:59
Ab S schreef: 23.07.2021 - 15:21 Hier hetzelfde als Risrael: paar weken geleden melding van bandenspanning (alle vier). Opnieuw gekalibreerd en sindsdien weer paar duizend kilometer okay. Ik vraag me af of the s/w ook reageert als de bandenspanning hoger wordt; ik had voorheen gekalibreerd bij koud weer en dan wordt het 25+ graden en flink stuk doorrijden op snelweg dan worden de banden aanzienlijk warmer en de spanning hoger. Loopt evenredig met de absolute temperatuur (in Kelvin):

Stel dat de gekalibreerde banden spanning 2.5 bar bij temperatuur 15 gr C (288 K) is en na rijden in warm weer 35 gr C (308 K),
dan is de bandenspanning bij 35 gr C: 308/288 x 2.5 = 2.67 bar. Wellicht geeft TPMS daar ook een melding over (?), lijkt me niet waarschijnlijk, maar ga er volgende keer toch op letten.
...Aangezien het systeem alleen verschillen in omloopsnelheid tussen de wielen meet en niet de daadwerkelijke druk kan dit geen verklaring zijn. ..
Als de druk in de band verandert, verandert ook de omloopsnelheid..
In het geval dat jij beschrijft verandert de druk, en dus de omloopsnelheid, gelijkmatig over de 4 wielen. Dat zou dus geen verschil tussen de wielen moeten opleveren. (Doet het in de praktijk ook niet)

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 19:29
door Ab S
..ik heb alleen maar meldingen van all vier de wielen gekregen..

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 22:46
door Risrael
IkeV70 schreef: 24.07.2021 - 18:29
Ab S schreef: 24.07.2021 - 17:44
IkeV70 schreef: 24.07.2021 - 08:59 ...Aangezien het systeem alleen verschillen in omloopsnelheid tussen de wielen meet en niet de daadwerkelijke druk kan dit geen verklaring zijn. ..
Als de druk in de band verandert, verandert ook de omloopsnelheid..
In het geval dat jij beschrijft verandert de druk, en dus de omloopsnelheid, gelijkmatig over de 4 wielen. Dat zou dus geen verschil tussen de wielen moeten opleveren. (Doet het in de praktijk ook niet)
Het systeem meet geen verschil tussen één wiel en de rest maar tussen de opgeslagen omwentelingen tijdens de calibratie en de actuele omwentelingen. Dus temperatuur kan wel degelijk een plausibele verklaring zijn.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 24.07.2021 - 23:52
door IkeV70
Risrael schreef: 24.07.2021 - 22:46
IkeV70 schreef: 24.07.2021 - 18:29
Ab S schreef: 24.07.2021 - 17:44 Als de druk in de band verandert, verandert ook de omloopsnelheid..
In het geval dat jij beschrijft verandert de druk, en dus de omloopsnelheid, gelijkmatig over de 4 wielen. Dat zou dus geen verschil tussen de wielen moeten opleveren. (Doet het in de praktijk ook niet)
Het systeem meet geen verschil tussen één wiel en de rest maar tussen de opgeslagen omwentelingen tijdens de calibratie en de actuele omwentelingen. Dus temperatuur kan wel degelijk een plausibele verklaring zijn.
Nee. Het enige waar het systeem zich op baseert is de verschillen in omloopsnelheid tussen de 4 wielen.
Eerst vindt er een calibratie plaats. Daarbij wordt over langere tijd gemeten wat de "normale" verschillen in omloopsnelheid zijn tussen de wielen. Verschillen kunnen bv veroorzaakt worden door verschillen in profieldikte of verschillen in bandendruk. Deze calibratie levert de nul-meting op. Daar komt bijvoorbeeld iets uit als: 100% 98% 99% 101%. Dwz: normaal is dat links-voor 100% snelheid heeft, rechtsvoor 98%, rechts achter 99%, links achter 101%.

Als er vervolgens afwijkingen gemeten word in deze vastgelegde verschillen, als 1 wiel opeens afwijkt van de normaal, dan verschijnt er een melding. Dat kan nl wijzen op plotselinge afname van de druk in die ene band.

Als de druk in de vier banden gelijkmatig verandert, bv vanwege temperatuur of vanwege belading, dan levert dat geen extra onderling verschil op en dus geen TPMS melding. Maar goed ook, de druk verandert natuurlijk continue omdat de temperatuur sterk schommelt.

Het systeem kijkt alleen naar de omloopsnelheid van de wielen, aantal omwentelingen per minuut zeg maar. Het heeft geen idee van de werkelijke snelheid van de auto. Als alle 4 banden tegelijk lek gaan dan zou de TPMS daar geen melding van geven.

Een melding op 4 wielen tegelijk is dus eigenlijk vreemd. Aangezien het systeem geen enkel idee heeft van de daadwerkelijke druk in de banden, geen idee van de werkelijke snelheid van de auto, maar alleen onderlinge snelheidsverschillen ziet, hoe kan er dan een melding op 4 wielen zijn?
Het antwoord is, denk ik, dat er ofwel een verschil gemeten wordt tussen bv voorwielen enerzijds, achterwielen anderzijds (wat zou verklaren waarom ik de melding vrijwel uitsluitend zie na het rijden met een zware trailer), ofwel er worden wisselende verschillen gemeten, niet perse op 1 wiel. Als het systeem de oorzaak niet kan herleiden naar 1 specifiek wiel dan worden dan maar alle wielen als probleem gemeld.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 27.10.2021 - 22:38
door Act-One
Hmmm, ik heb met het TMPS systeem van mijn MY2019 v60 II sinds vandaag na een banden/wiel wissel ook in eens een melding van een lage druk op het rechter achterwiel, een reset van uit het auto menu heeft niet geholpen, wat denken jullie, even langs de dealer?

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 27.10.2021 - 22:42
door raspaardje
Bandenspanning zelf checken, eventueel bijvullen en dan weer opslaan?

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 28.10.2021 - 10:55
door Risrael
Act-One schreef: 27.10.2021 - 22:38 Hmmm, ik heb met het TMPS systeem van mijn MY2019 v60 II sinds vandaag na een banden/wiel wissel ook in eens een melding van een lage druk op het rechter achterwiel, een reset van uit het auto menu heeft niet geholpen, wat denken jullie, even langs de dealer?
Als het slechts 1 band is zou ik de bandendruk eens checken. Goede kans dat ie lek is.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 28.10.2021 - 11:08
door Miguel81
Risrael schreef: 28.10.2021 - 10:55
Act-One schreef: 27.10.2021 - 22:38 Hmmm, ik heb met het TMPS systeem van mijn MY2019 v60 II sinds vandaag na een banden/wiel wissel ook in eens een melding van een lage druk op het rechter achterwiel, een reset van uit het auto menu heeft niet geholpen, wat denken jullie, even langs de dealer?
Als het slechts 1 band is zou ik de bandendruk eens checken. Goede kans dat ie lek is.
Eens, meldingen hier waren altijd voor alle 4 de banden. Als jij het nu maar op 1 band hebt en het is altijd dezelfde band, dan grote kans dat er ook echt iets mee is (lek of ventiel)

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 28.10.2021 - 13:58
door Mickyman
na de wissel bij mij ook gewoon bij 1 band, resetten is heel lastig soms moet je wel 3 keer opnieuw en dan lang en snel genoeg rijden, anders komt de melding weer terug

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 28.10.2021 - 16:39
door Ab S
Mickyman schreef: 28.10.2021 - 13:58 na de wissel bij mij ook gewoon bij 1 band, resetten is heel lastig soms moet je wel 3 keer opnieuw en dan lang en snel genoeg rijden, anders komt de melding weer terug
Om de kalibratieprocedure goed af te ronden moet je de motor niet uitschakelen voordat de procedure is afgelopen; dat duurt toch meestal wel iets van 20 minuten en je moet harder rijden dan 35 km/u. Ik zou altijd een stuk snelweg rijden totdat de procedure klaar is.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 28.10.2021 - 16:41
door Act-One
Risrael schreef: 28.10.2021 - 10:55
Act-One schreef: 27.10.2021 - 22:38 Hmmm, ik heb met het TMPS systeem van mijn MY2019 v60 II sinds vandaag na een banden/wiel wissel ook in eens een melding van een lage druk op het rechter achterwiel, een reset van uit het auto menu heeft niet geholpen, wat denken jullie, even langs de dealer?
Als het slechts 1 band is zou ik de bandendruk eens checken. Goede kans dat ie lek is.

Nee, band is prima..... Melding is nu ook weg, na gisteren 2x en vandaag 5x !!!! een nieuwe kalibratie van de sensoren.
vanzelfsprekend de band ook gecontroleerd.

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 29.10.2021 - 10:24
door raspaardje
Mooi!

De procedure uit het boekje:

Volg de volgende procedure om de nieuwe bandenspanning als referentiewaarde in het systeem op te slaan:
1. Zet de auto uit.
2. Pomp de banden op tot de juiste spanning, zie de sticker aan de binnenkant van de portierstijl aan bestuurderszijde voor de aanbevolen spanning voor originele banden.
3. Start de motor.
4. Open de app Auto status op het app-scherm.
5. Tik op TPMS.
6. Tik op Kalibreren. (N.B.De auto moet stilstaan om te zorgen dat de knop Kalibreren kan worden gekozen.)
7. Tik op OK om te bevestigen dat u de bandenspanning van alle vier de wielen hebt gecontroleerd en aangepast.
8. Rijd met de auto totdat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen. (N.B. De nieuwe bandenspanning wordt opgeslagen als de auto met een snelheid hoger dan 35 km/h (22 mph) rijdt.
Als het contact van de auto wordt uitgeschakeld voordat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen, moet de procedure opnieuw worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat hetopslaan binnen één rijcyclus plaatsvindt, zodat de nieuwe bandenspanning op de juiste manier wordt opgeslagen. > Als het opslaan mocht mislukken, verschijnt de melding Opslaan van bandenspanning mislukt. Probeer het opnieuw.)

Vals alarm TPMS

Geplaatst: 30.10.2021 - 10:15
door Mickyman
Ab S schreef: 28.10.2021 - 16:39
Mickyman schreef: 28.10.2021 - 13:58 na de wissel bij mij ook gewoon bij 1 band, resetten is heel lastig soms moet je wel 3 keer opnieuw en dan lang en snel genoeg rijden, anders komt de melding weer terug
Om de kalibratieprocedure goed af te ronden moet je de motor niet uitschakelen voordat de procedure is afgelopen; dat duurt toch meestal wel iets van 20 minuten en je moet harder rijden dan 35 km/u. Ik zou altijd een stuk snelweg rijden totdat de procedure klaar is.
Klopt, vreemde is ook dat hij bij mij na de bandenwissel pas de foutmelding geeft nadat ik een heel stuk autobaan heb gereden (dus gereset na de wissel), hij piept dan ook op dezelfde afrit nu 3 keer gehad (nieuwe auto, voorzien van winterbanden, daarna andere winterbanden omdat ze lawaai maakten en daarna weer de zomerbanden). dus telkens reset bij bandencentrum na wissel en dan alsnog melding lekke band.