Opnieuw trillen

Plaats reactie
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

Die trillingen lijken dus wegdekafhankelijk en treden op tussen 100 - 130 kmh en dan bij sommige banden wel en sommige niet? Op het volvo UK forum lijkt de standaardoplossing van dealers om alleen de voorbanden te vervangen. Zou het niet een combinatie van dempers, voorwielophanging, wielen EN banden kunnen zijn ? Zijn er forumleden de meer technisch onderlegd zijn dan ik die hier een idee/mening over hebben?
Baartje87
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32

diesel01 schreef:
Risrael schreef:
Baartje87 schreef: Die van mij is afgelopen vrijdag bij de dealer geweest voor het onder hoge druk balanceren. Meteen de winterbanden erop laten leggen, anders konden ze over een maand alles weer opnieuw proberen.
Het is iets beter geworden, maar dat ligt denk ik meer aan het zachtere rubber (Michelin Alpin 5). Ik herken bovengenoemde zaken wel, tot ca. 120-125 gaat het prima en vanaf die snelheid tot ongeveer 140 trillingen in het stuur en in de stoel merkbaar. Als ik soms naast me kijk naar de bijrijdersstoel, dan trilt deze flink op en neer in die gevallen.
Ik geloof intussen niet meer dat het in de banden ligt en ook niet in het balanceren. Dealer geeft aan dat de auto tegenwoordig zo comfortabel is dat hij erg gevoelig is voor verschillen in het wegdek. Het is wel zo dat er af en toe stukken wegdek zijn waar de trillingen niet merkbaar zijn. Maar comfortabel en trillingen doorgeven staat in mijn ogen haaks op elkaar!!
Vandaag weer gemeld bij de dealer dat het probleem er nog steeds is, benieuwd wat het vervolg wordt.
Staat inderdaad haaks op elkaar.
Niettemin, ik reed met een nieuwe BMW-3 van een collega (toegegeven dat was een 3 cilinder) en die bromde, ontzettend veel windruis (die nog eens boven de brom uitkwam), en de motor dreunde door in het compartiment.
Ik moet zeggen dat de V60 toch een pak stiller is in alles. Misschien, heel misschien, vallen dit soort zaken dan wat meer op.
En trillen van de stoel: de stoelen zijn goed maar een stuk lichter uitgevoerd dan bij andere merken, misschien ligt dat ook wel een beetje daaraan.
En inderdaad op hele stukken in bijv Duitsland heb ik er 0 last van. Je zou zeggen dat als het in de auto zit je het daar ook moet voelen. Dus idd lijkt het heel wegdekgevoelig.
Je gaat elke keer een stap voor uit.
Mijn vorige V70 my16 was 1 met een D4 en 8GT, maar de rijeigenschappen bevielen mij niet komend vanuit een XC60 uit 09.
Wat doe je dan, op naar de dealer die er een jonge XC60 D5 AWD had staan en hem meegenomen voor een woon/werk rit.
Het lawaai wat dan de 5 cilinder heeft toz van de D4 met 8GT was direct iets waarvan ik zei, dat is een stap terug en gaan we niet doen.
Mijn huidige V90 is zaterdag gereden door iemand die een XC70 D4 awd heeft en die zei direct was is de V90 stil en krachtig.
Neemt natuurlijk niet weg dat trillingen rete irritant is en opgelost dient te worden.
Staat vooruit, stap vooruit. Ik kan me door de jaren heen niet herinneren dat ik ooit een auto gehad heb die trilde in het onderstel en stuur (bij normale omstandigheden)....peugeot 306 sedan (jaja), seat ibiza, seat leon, seat ibiza, skoda superb station, audi a3 etron, volvo v60. Een rijtje om aan te geven dat de V60 dat toch echt niet mag hebben....

Vandaag weer met de dealer gesproken. Auto gaat 12-11 weer terug om te rijden en eventueel weer nieuwe banden te plaatsen. Tevens ook om data vast te leggen, voordat ze het vervolgtraject ingaan. Dan gaat de auto naar de importeur om te kijken wat er mis mee kan zijn. Moet ik zover gaan? Kreeg van de dealer het gevoel dat elke auto een beetje trilt en dat ik dus maar mee moet leven...
Laatst gewijzigd door Baartje87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Daarom heb ik nog geen nieuwe V60 aangeschaft. Heb geen zin in dit gezeur met de dealer! Je legt een hoop geld neer voor een auto en dan mag je verwachten dat deze niet trilt of andere gebreken vertoond. Mocht dit wel het geval zijn dan mag je van de dealer verwachten dat de klacht serieus genomen wordt.
Ik hoop dat Volvo binnenkort met een goede oplossing komt en dat de trillingen tot het verleden behoren.
Voor mij voorlopig geen nieuwe V60 en als de oplossing te lang op zich laat wachten dan breng ik me zak met geld wel naar een ander merk!
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Er zijn echter ook trillingvrije V60s....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Dat mag ik hopen ;-) Maar je zal er maar 1 hebben die trilt!
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar zo’n trillingvrije zou jij dus ook kunnen hebben....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

Elk merk kan bij het uitbrengen van een gloednieuw model issues hebben, die worden er vervolgens uitgehaald door aanpassingen in de produktie, noem het kinderziektes. Als je die absoluut niet wilt is het misschien beter om een model dat al zon 2 jaar op de markt is te kopen. Ik ben supertevreden over mijn T5, heerlijke bak en geeft me meer voldoening dan mijn vorige autos. Wel vermelden dat hij op de zomerbandjes niet trilt maar hij deed dat wel op de winters, ben benieuwd over een paar weken bij de wissel.. Kinderziektes bij andere merken? Mijn BMW 3 serie. 4 recalls in 1.5 jaar, daar ging ik weer naar de dealer, en een dashboard dat echt kraakt bij het opwarmen van het interieur. En deurrubbers die kraken op een slechte weg. Lexus IS 300H, een gekmakend metaalachtig geluid van de aandrijflijn bij het overschakelen van stroom naar benzine. Na een aantal maanden was er bij de dealer een service bulletin van toyota met een fix, auto naar de garage en verholpen. Audi A4 met electronische problemen. Waarschuwingslamples met een eigen leven. Linker koplamp die het niet meer deed waardoor bijna de hele bedrading vervangen moest worden. Kortom elk merk is aan de beurt, maar verholpen wordt het altijd.
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Ik rij nu in een trilling vrije V60 (oude model) dus heb geen haast met het kopen van een nieuwe. En het liefst blijf ik ook bij Volvo, maar ga niet te lang wachten. Hopelijk komen ze ze snel met een oplossing zodat de klant er zeker van kan zijn dat er een trilling vrije V60 aangeschaft kan worden.
Ps is er al meer bekend over de nieuwe T4 motor die aan het eind van deze zomer geïntroduceerd zou worden?
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

teebee schreef: Er zijn echter ook trillingvrije V60s....
Ik rijd nu weer zo een 1500 km na de vorige volledige herballancering en een voorband vervangen.

Het blijft mij opvallen dat op veel stukken wegdek de wagen vrijwel trillingvrij is (op die lichte vibratie in het stuur bij 130 km/uur na) maar bij andere stukken wegdek het stuur en stoelen echt trillen. In die mate heb ik dat bij geen van mijn vorige auto gehad (S60 1e generatie) en al helemaal niet bij de XC60 (nieuwe generatie) die ik gereden heb. Weer wel - en niet zo een beetje ook - bij de S60 (nieuwe generatie) die ik gereden heb.

teebee, is jouw V60 helemaal trillingsvrij op elk type wegdek bij die 'gevoelige' bandbreedte tussen 125 - 135 km/uur?

Mijn velgen/banden: 18" 10-multispaaks (1038 Inscription)/ Pirelli Cinturato P7 VOL 235/45 (PS: slaat dat "VOL" op Volvo specificatie of is het iets anders?)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Mijn vorige auto was een Renault Talisman en die had (en heeft) me een partij kinderziektes... dat topic op het Renaultforum kent nu ruim 91 pagina’s. Overigens zijn door de jaren heen sommige kindereziektes redelijk opgelost, maar komen er ook nog nieuwe bij. Maar goed dat is ook echt een ander segment/niveau.

Zelf rijd ik sinds maart een V60 en volledig trillingsvrij. Rijd op Goodyear all season banden (moet van werkgever). Ik kan me ook niet voorstellen dat er ondanks alle bijdragen hier nog geen definitieve oplossing is die Volvo breed uitrolt? Dealers die het toewijzen aan de ontwikkeling van de auto dattie stiller is etc. nemen hun klanten niet serieus denk ik.

Succes voor degenen die er mee rondrijden. Het lijkt me frustreren en het is juist zo’n fijne rij auto vind ik...
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Mijn V60 (8 mnd oud) is voor de 3e keer teruggeweest naar de dealer vanwege het trillen sinds de zomerbandenwissel in april (banden zijn in eerste instantie overigens gewisseld bij Profile). De 1e keer zijn er 2 banden vervangen maar zonder resultaat, de 2e keer hebben ze er 'alles gedaan' om de banden optimaal te balanceren en wederom zonder resultaat en de 3e keer is er een specialist van de importeur bij geweest. Deze heeft met speciale apparatuur de trillingen tijden het rijden gemeten maar de uitkomst van de test is helaas dat de trillingen (die er dus wel degelijk zijn) binnen de normen vallen. Helaas was er geen rapport beschikbaar om e.e.a. aan te tonen.

Samengevat is er dus degelijk sprake van een resonantie in de auto, je voelt het stuur trillen rond de 120/130 km/h en bij deze snelheid zie je de passagiersstoel ook duidelijk trillen. De dealer erkent dit maar klaarblijkelijk valt alles binnen de gestelde normen dus is er weinig meer aan te doen.

Ik blijf dit topic even volgen, hopelijk dat iemand met betere feedback terugkomt van zijn dealer ;-)

Gaat overigens om een V60 T5 op Continental PremiumContact 235/40/R19 banden met VOL logo.
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Escalade schreef: Mijn V60 (8 mnd oud) is voor de 3e keer teruggeweest naar de dealer vanwege het trillen sinds de zomerbandenwissel in april (banden zijn in eerste instantie overigens gewisseld bij Profile). De 1e keer zijn er 2 banden vervangen maar zonder resultaat, de 2e keer hebben ze er 'alles gedaan' om de banden optimaal te balanceren en wederom zonder resultaat en de 3e keer is er een specialist van de importeur bij geweest. Deze heeft met speciale apparatuur de trillingen tijden het rijden gemeten maar de uitkomst van de test is helaas dat de trillingen (die er dus wel degelijk zijn) binnen de normen vallen. Helaas was er geen rapport beschikbaar om e.e.a. aan te tonen.

Samengevat is er dus degelijk sprake van een resonantie in de auto, je voelt het stuur trillen rond de 120/130 km/h en bij deze snelheid zie je de passagiersstoel ook duidelijk trillen. De dealer erkent dit maar klaarblijkelijk valt alles binnen de gestelde normen dus is er weinig meer aan te doen.

Ik blijf dit topic even volgen, hopelijk dat iemand met betere feedback terugkomt van zijn dealer ;-)

Gaat overigens om een V60 T5 op Continental PremiumContact 235/40/R19 banden met VOL logo.
Belangrijk is om te weten of de wagen bij de beruchte snelheid 120-135 km/u op ALLE typen wegdek trilt, of dat er ook stukken weg zijn waarbij de wagen (nagenoeg) stil is. Dat laatste heb ik dus. Als er stukken weg zijn waar de wagen stil is, dan weet je m.i. dat velg/band combinatie, aandrijving, etc okay zijn; en het dus echt de wagen zelf is die door het wegdek in resonantie komt. Als dat laatste de echte oorzaak is, dan kan m.i alleen Volvo met design aanpassing komen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Bij mij is dat dus. Op bepaalde stukken wegdek veel meer trillingen dan andere stukken. Nu het overigens wat kouder wordt zijn de trillingen meer aanwezig. De enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de banden nog stugger worden. Vandaar dat je het bij winterbanden nauwelijks ervaart. En dat zegt mij dat de Pirellis niet geschikt zijn door de hardere compound. En ook Continental heeft een hardere compound. Binnenkort de winterwissel het zal mij benieuwen maar die Pirellis komen er in de zomer niet meer onder. Weet niet of de leasemy dat vergoed maar anders betaal ik het zelf maar er komen gewoon Michelins onder.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Risrael schreef: Bij mij is dat dus. Op bepaalde stukken wegdek veel meer trillingen dan andere stukken. Nu het overigens wat kouder wordt zijn de trillingen meer aanwezig. De enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de banden nog stugger worden. Vandaar dat je het bij winterbanden nauwelijks ervaart. En dat zegt mij dat de Pirellis niet geschikt zijn door de hardere compound. En ook Continental heeft een hardere compound. Binnenkort de winterwissel het zal mij benieuwen maar die Pirellis komen er in de zomer niet meer onder. Weet niet of de leasemy dat vergoed maar anders betaal ik het zelf maar er komen gewoon Michelins onder.
kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

toppertje schreef:
Risrael schreef: Bij mij is dat dus. Op bepaalde stukken wegdek veel meer trillingen dan andere stukken. Nu het overigens wat kouder wordt zijn de trillingen meer aanwezig. De enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de banden nog stugger worden. Vandaar dat je het bij winterbanden nauwelijks ervaart. En dat zegt mij dat de Pirellis niet geschikt zijn door de hardere compound. En ook Continental heeft een hardere compound. Binnenkort de winterwissel het zal mij benieuwen maar die Pirellis komen er in de zomer niet meer onder. Weet niet of de leasemy dat vergoed maar anders betaal ik het zelf maar er komen gewoon Michelins onder.
kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
Is algemeen bekend
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Risrael schreef:
toppertje schreef:
Risrael schreef: Bij mij is dat dus. Op bepaalde stukken wegdek veel meer trillingen dan andere stukken. Nu het overigens wat kouder wordt zijn de trillingen meer aanwezig. De enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de banden nog stugger worden. Vandaar dat je het bij winterbanden nauwelijks ervaart. En dat zegt mij dat de Pirellis niet geschikt zijn door de hardere compound. En ook Continental heeft een hardere compound. Binnenkort de winterwissel het zal mij benieuwen maar die Pirellis komen er in de zomer niet meer onder. Weet niet of de leasemy dat vergoed maar anders betaal ik het zelf maar er komen gewoon Michelins onder.
kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
Is algemeen bekend
Zal er nog steeds een bron van moeten zijn.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

teebee schreef:
Risrael schreef:
toppertje schreef: kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
Is algemeen bekend
Zal er nog steeds een bron van moeten zijn.
Dan zijn dit uitzonderlijke Pirelli's. Pirelli is net gekend voor zachte banden die sneller slijten ...???
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Risrael schreef:
toppertje schreef:
Risrael schreef: Bij mij is dat dus. Op bepaalde stukken wegdek veel meer trillingen dan andere stukken. Nu het overigens wat kouder wordt zijn de trillingen meer aanwezig. De enige verklaring die ik hieraan kan geven is dat de banden nog stugger worden. Vandaar dat je het bij winterbanden nauwelijks ervaart. En dat zegt mij dat de Pirellis niet geschikt zijn door de hardere compound. En ook Continental heeft een hardere compound. Binnenkort de winterwissel het zal mij benieuwen maar die Pirellis komen er in de zomer niet meer onder. Weet niet of de leasemy dat vergoed maar anders betaal ik het zelf maar er komen gewoon Michelins onder.
kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
Is algemeen bekend
je hebt het dus iemand horen roepen, en neemt dat aan voor waarheid :sleep:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

toppertje schreef:
Risrael schreef:
toppertje schreef: kun je dat onderbouwen van die hardere compound bij pirelli en Continental? (bron)
Is algemeen bekend
je hebt het dus iemand horen roepen, en neemt dat aan voor waarheid :sleep:
Van een bandenspecialist....lijkt me voldoende
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Baartje87
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32

Guestuser schreef: Afgelopen woensdag zijn beide voornaven vervangen. Remschijf rechtsvoor had een kleine slingering dus ook beide remschijven zijn vervangen. Tevens is de auto opnieuw uitgelijnd.
Geen trillingen meer!
Heeft iemand een idee wat het vervangen van de naven ongeveer kost? Anders wil ik kijken om dit het met de dealer op 'een akkoordje' te gooien. Naven vervangen (volgens mij blijven ze het in de banden zoeken) en als dat niet het gewenste resultaat heeft, betaal ik zelf de kosten....
Laatst gewijzigd door Baartje87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”