Hans Eilander schreef: ↑20.09.2021 - 21:14
Ruier schreef: ↑20.09.2021 - 15:52 Om dan te zeggen dat ondanks de verbeterde specificaties de consumentenadviesprijzen niet wijzigen is m.i. niet helemaal eerlijk als je onderdelen uit de vorige standaarduitrusting verwijdert. Dan wordt de auto als je die in dezelfde configuratie wilt hebben dus wel degelijk duurder. Maar goed, luxeprobleem…
ik zou in ieder geval geen €1200,- extra uitgeven voor een Head up Display. Dat is meer iets voor piloten...
Daarom heb ik hem vandaag ook besteld
.
Met 18,8 KWh (helaas nog steeds 1 fase laden), en 71l tank.
Voor mij de grootste manco’s die er aan mijn 2017 XC60 T8 waren zijn de range zowel op benzine als elektrisch. Benzine alleen op vakantiereizen. Met name met caravan was 300 km echt het bruikbare maximum bij 105 km/h.
In het dagelijkse leven haal ik regelmatig 1500 km op de 50l tank, enigszins afhankelijk van het soort gebruik.
Nu zijn beide ruim voldoende. De lange laadtijd is eigenlijk niet zo’n probleem. Bij lokaal gebruik kan ie voor de deur aan de stekker en is 70 km elektrisch dan ruim voldoende. Na langere ritten sta ik ook meestal langer dan 3 uur ter plekke, dus ook dan weer een volle accu indien er een laadpaal beschikbaar is.
Dus een nieuwe XC60 T8 R-Design besteld met heel veel goodies.
Thunder Grey met 21”, luchtvering, comfort stoelen met nappa leer, pano, privacy glas, B&W, lederboom dash, HUD, trekhaak etc.
Verder wordt de auto afgeleverd zonder model en motor aanduiding en staat Volvo in het zwart op de achterklep (zwart gespoten letters, service van de dealer) .
Verder van de zotte natuurlijk dat je bij een auto die meer dan €80k kost je moet bijbetalen voor alarm.
Wat ik niet besteld heb en nu wel heb is gelaagd glas rondom en de verwarmde achterbank.
Het eerste had ik nog twijfels over, maar denk niet dat ik het verschil echt ga merken, zeker niet gezien de meerprijs van €1000.dan ben ik daar al te doof voor. Voor wat betreft de verwarmde achterbank, die is maar twee keer aan geweest in 5 jaar dat ik die optie heb. Al ga ik nu wel van alcantara R-Design interieur naar volledig nappa leer, wat wat koeler zal aanvoelen in de winter.
Wat me overigens verbaasde is dat er op het ogenblik nog geen Apple CarPlay is, de voetbediening voor handsfree achterklep ontbreekt, geen DAB+ en geen BLIS. Allemaal vanwege de tekorten aan halfgeleiders.
Toch de deal gemaakt, Apple CarPlay en DAB+ komt nog. De andere zaken zijn ook niet naderhand toe te voegen.
Ook is er in de pakketten wel het een en ander gewijzigd.
Sommige dingen zijn nu anders of simpelweg niet meer te krijgen.
Echter als ik naar mijn huidige XC60 kijk en de auto net zo configureer waar mogelijk scheelt dat ongeveer €4000 in aanschafprijs ten voordele van de nieuwe. Heeft natuurlijk deels ook te maken met de veel lagere BPM ivm de CO2 uitstoot van slechts 27gr in deze configuratie (mijn huidige heeft 49 gr).
De parkeerverwarming (conditioning noemen ze het, koelen of verwarmen) werkt volgens mijn dealer alleen nog aan de laadpaal. Al wist hij dat niet helemaal zeker. We gaan zien hoe dit gaat bevallen, vind ik persoonlijk wel jammer. Onze Mini electric kan het ook gewoon zonder aan de laadpaal te staan. Het kost dan natuurlijk range. Aan jou de keuze.
Verder geen park pilot meer, maar dat kan me niet schelen. Systeem werkt gewoon te traag of denkt er niet in te passen in zo’n Nederlands parkeervak. Ook krijg je niet meer automatisch een verwarmde achterbank als je Climate pakket aanvinkt (wat dan wel gewoon standaard is op een T8 R-Design, net als het Panoramadak overigens, wat het Lounge pakket weer goedkoper maakt).
Dat de drive modes niet meer via een draai knop werken vind ik jammer, ik gebruik die gewoon erg veel.
Wellicht dat je dat via spraak kan doen. Gaan we zien.
Al met al dingen kan ik mee leven gezien de inruilprijs die ik kreeg.
6 mille meer dan een offerte die ik in Februari 2021 kreeg. En 14k km verder.
En dat bij dezelfde dealer. Lang leve het tekort aan goede tweede hands auto’s.
Levering begin januari 2022,.
Had ook nog 2021 kunnen zijn maar koos zelf voor januari 2022.
De auto wordt begin december in Zweden gebouwd.