Pagina 7 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 11:57
door Fredhead
Volgens mij is die hele tekst komen te vervallen, daar heb ik mij ook eerst op blind zitten staren.
Onderstaand van een 2007 Euro 4 diesel:

Afbeelding
Moment dat er bij "af fabriek roetfilter: ja" staat hang je voor de deeltjestester.

Had ik dit van tevoren geweten had ik de auto in december nog gauw laten keuren.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 12:03
door Bover
fredhead schreef: 06.01.2023 - 11:57 Volgens mij is die hele tekst komen te vervallen, daar heb ik mij ook eerst op blind zitten staren.
Onderstaand van een 2007 Euro 4 diesel:

Afbeelding
Moment dat er bij "af fabriek roetfilter: ja" staat hang je voor de deeltjestester.

Had ik dit van tevoren geweten had ik de auto in december nog gauw laten keuren.
Oeps das ships inderdaad. Hoe dan ook gaan ontwikkelingen snel....

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 12:16
door WillyWortel2
Euro 4 heeft geen verplicht roetfilter.
De auto van Fred valt niet onder de APK meting met een roetdeeltjes teller.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 12:23
door Fredhead
Helaas gaat die vlieger dus niet op....
Afbeelding

Heb ook al contact gehad met het apk station waar ik altijd naartoe ga en die geven ook aan dat als er een "ja" staat ze verplicht zijn de auto te testen met de deeltjestester.
Roetfilter op mijn auto is ook af fabriek.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 12:31
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 12:16 Euro 4 heeft geen verplicht roetfilter.
De auto van Fred valt niet onder de APK meting met een roetdeeltjes teller.
Je deelt uitstekende info (https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2214.html, dank!) maar waaruit concludeer jij dat euro 4 niet onder de nieuwe regeling valt?

Dit lijkt een uitstekende, hoogover samenvatting uit dezelfde bron:
"APK-roetdeeltjestest nodig voor handhaving verbod

De nieuwe APK-roetdeeltjes test is nodig voor effectieve handhaving van het verbod3 op het verwijderen van roetfilters. Het uitlezen van het On-Board Diagnose (OBD) systeem en de vrije acceleratie rooktest zijn onvoldoende effectief om de aanwezigheid en werking van roetfilters te controleren. Bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011, dieselbestelauto’s vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 is een roetfilter verplicht voor een toelating tot het verkeer op de weg. Bij dieselauto’s van vóór deze data mag het roetfilter worden verwijderd, mits dit bij de RDW wordt gemeld. Bij voertuigen met een in het kentekenregister verwerkte melding, wordt geen deeltjestellertest uitgevoerd. Dit kan als een overgangsregeling voor invoering van de nieuwe APK-test worden beschouwd. Voor dieselpersonenauto’s en dieselbestelauto’s geldt na melding bij de RDW de MRB-toeslag voor dieselauto’s zonder roetfilter."


Hieruit concludeer ik dat ELKE personenauto die af-fabriek geleverd is met een roetfilter (zie gedeelde plaatjes van fredhead hoe dat kan worden nagegaan) onderhevig is aan de nieuwe APK met deeltjesteller.

Vervolgens zijn er vele mogelijkheden om toch goedkeur te krijgen, en deze zijn nu ook te gebruiken voor auto's op kenteken gezet tot 1 januari 2017 (=verruiming van de zgn. overgangsregeling).

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 12:37
door E.T.
raspaardje schreef: 06.01.2023 - 12:31
"APK-roetdeeltjestest nodig voor handhaving verbod

De nieuwe APK-roetdeeltjes test is nodig voor effectieve handhaving van het verbod3 op het verwijderen van roetfilters. Het uitlezen van het On-Board Diagnose (OBD) systeem en de vrije acceleratie rooktest zijn onvoldoende effectief om de aanwezigheid en werking van roetfilters te controleren. Bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011, dieselbestelauto’s vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 is een roetfilter verplicht voor een toelating tot het verkeer op de weg. Bij dieselauto’s van vóór deze data mag het roetfilter worden verwijderd, mits dit bij de RDW wordt gemeld. Bij voertuigen met een in het kentekenregister verwerkte melding, wordt geen deeltjestellertest uitgevoerd. Dit kan als een overgangsregeling voor invoering van de nieuwe APK-test worden beschouwd. Voor dieselpersonenauto’s en dieselbestelauto’s geldt na melding bij de RDW de MRB-toeslag voor dieselauto’s zonder roetfilter."


Hieruit concludeer ik dat ELKE personenauto die af-fabriek geleverd is met een roetfilter (zie gedeelde plaatjes van fredhead hoe dat kan worden nagegaan) onderhevig is aan de nieuwe APK met deeltjesteller.

Vervolgens zijn er vele mogelijkheden om toch goedkeur te krijgen, en deze zijn nu ook te gebruiken voor auto's op kenteken gezet tot 1 januari 2017 (=verruiming van de zgn. overgangsregeling).
Helemaal mee eens, moeilijker is het niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:10
door WillyWortel2
De conclusie van raspaardje is onjuist.
Het gaat onder andere om personenauto's die verplicht uitgerust met zijn met een roetfilter.
De verplichting is ook vastgelegd middels het door de RDW afgegeven kenteken.

Auto's vanaf klasse euro 5b zijn verplicht uitgerust met een roetfilter.
Waarom de Nederlandse wettekst de hantering klasse 6 en VI hanteert alsmede voertuigen met een gelijke uitstoot van maximaal 5 mg per kilometer is onduidelijk.
In Frankrijk en België vallen diesel auto's vanaf klasse 5b onder de maatregel testen met een roetdeeltjesteller.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:21
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 13:10 RapporteerCiteer
Ongelezen bericht 06.01.2023 - 13:10

De conclusie van raspaardje is onjuist.
Het gaat onder andere om personenauto's die verplicht uitgerust met zijn met een roetfilter.
De verplichting is ook vastgelegd middels het door de RDW afgegeven kenteken.
Dat staat er niet.

Dit staat er wel:
Bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011, dieselbestelauto’s vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 is een roetfilter verplicht voor een toelating tot het verkeer op de weg. Bij dieselauto’s van vóór deze data mag het roetfilter worden verwijderd, mits dit bij de RDW wordt gemeld. Bij voertuigen met een in het kentekenregister verwerkte melding, wordt geen deeltjestellertest uitgevoerd. Dit kan als een overgangsregeling voor invoering van de nieuwe APK-test worden beschouwd.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:22
door Fredhead
Heel veel Euro 4 auto's zijn ook al verplicht uitgerust met een roetfilter.
Deze vallen ook allemaal onder de regeling.

Nederland wijkt kennelijk af van een aantal andere landen en is daarin vrij om dit te doen.
Niet leuk, wel de waarheid.

Met alle informatie en de ook door mij gedeelde screenshots blijkt toch echt dat je ernaast zit met vanaf 5B.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:52
door Henry82
Zie bijlage voor de brief welke het RDW naar alle keuringsstations heeft verstuurd.

Citaat: Staat in het kentekenregister bij een dieselvoertuig dat een roetfilter verplicht is? Dan moet
gecontroleerd worden of het roetfilter werkt. Daarvoor heeft u een goedgekeurde deeltjesteller
nodig. Deze moet in het register meetmiddelen (RME) staan. Zonder deeltjesteller mag u
vanaf 1 januari 2023 alleen de dieselvoertuigen zonder roetfilter keuren.

Ps. Wow, na bijna 14 jaar meelezen mijn eerste post :-D

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:52
door raspaardje
Voor mij betreft is het duidelijk en ga ik een beetje bijhouden wat er in de media naar buiten komt over afgekeurde diesels in NL.
En alvast een beetje rondneuzen voor een opvolger mocht ik in april ook niet door de APK komen zonder roetfilter afmelding.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:54
door WillyWortel2
Ik citeer raspaardje:

" Hieruit concludeer ik dat ELKE personenauto die af-fabriek geleverd is met een roetfilter (zie gedeelde plaatjes van fredhead hoe dat kan worden nagegaan) onderhevig is aan de nieuwe APK met deeltjesteller. "

Dat is onjuist.

Euro 4 valt niet onder de nieuwe regeling omdat het roetfilter niet verplicht is volgens de formulering die de overheid in casu de RDW hanteert.
Voor euro 5b die geldt vanaf 1 september 2011 dat het roetfilter verplicht is. Die informatie ligt ook vast in het afgegeven kenteken.
Om nog niet opgehelderde reden hanteert de wetgever de beschrijving " euro 6 en VI plus alle voertuigen die voldoen aan dezelfde norm zijnde maximaal 5 mg per kilometer roetuitstoot. "

Er zal wel een reden voor zijn. De RDW kan die reden niet geven. Een datum met daaraan gekoppeld om welke euro klasse het gaat zou veel onduidelijkheid wegnemen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:56
door raspaardje
Henry82 schreef: 06.01.2023 - 13:52 Zie bijlage voor de brief welke het RDW naar alle keuringsstations heeft verstuurd.

Citaat: Staat in het kentekenregister bij een dieselvoertuig dat een roetfilter verplicht is? Dan moet
gecontroleerd worden of het roetfilter werkt. Daarvoor heeft u een goedgekeurde deeltjesteller
nodig. Deze moet in het register meetmiddelen (RME) staan. Zonder deeltjesteller mag u
vanaf 1 januari 2023 alleen de dieselvoertuigen zonder roetfilter keuren.

Ps. Wow, na bijna 14 jaar meelezen mijn eerste post :-D
Welkom hier met een erg bruikbare eerste post!
Dank!

Die bijlage roept wel veel vragen bij me op maar dat is wellicht voor een ander draadje...:-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 13:58
door raspaardje
Euro 4 valt niet onder de nieuwe regeling omdat het roetfilter niet verplicht is volgens de formulering die de overheid in casu de RDW hanteert.
Voor euro 5b die geldt vanaf 1 september 2011 dat het roetfilter verplicht is. Die informatie ligt ook vast in het afgegeven kenteken.
Je bent wel eigenwijs hè?
Of wil je het niet snappen?

Bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011, dieselbestelauto’s vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 is een roetfilter verplicht voor een toelating tot het verkeer op de weg.
Bij het ingebruik nemen van de nieuwe auto op de weg dus.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:00
door WillyWortel2
raspaardje schreef: 06.01.2023 - 13:52 Voor mij betreft is het duidelijk en ga ik een beetje bijhouden wat er in de media naar buiten komt over afgekeurde diesels in NL.
En alvast een beetje rondneuzen voor een opvolger mocht ik in april ook niet door de APK komen zonder roetfilter afmelding.
Je zou alvast bij een bedrijf dat over de vereiste apparatuur beschikt alvast een meting kunnen laten doen.
Vanaf februari kun je de APK laten uitvoeren waarbij de vervaldatum april 2024 behouden blijft.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:02
door raspaardje
WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 14:00 Je zou alvast bij een bedrijf dat over de vereiste apparatuur beschikt alvast een meting kunnen laten doen.
Vanaf februari kun je de APK laten uitvoeren waarbij de vervaldatum april 2024 behouden blijft.
Yes, dat is idd een overweging die ik al in gedachten had.
Dank voor het meedenken...:-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:03
door Bover
Via de AMT site dat tecniek voor profs worden diverse vragen mogelijk beantwoord. Ik kom niet verder dan het lezen van de koppen. Weekend maar weer VPN aanschaffen.

https://www.amt.nl/74613/brandstofverbr ... apk-vragen

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:06
door WillyWortel2
Eigenwijs?
Valt wel mee, ik ga uit van de informatie die de overheid in dit geval de RDW verstrekt.
Die komt overeen met de publicatie in de staatscourant.

Een van de onduidelijkheden die ontstaat is het achterwege laten door de overheid van een datum eerste gebruik waarop de auto's aan de deeltjesmeting moeten voldoen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:11
door Urbexpeditie
Ik heb zojuist gebeld met het RDW. Kort samengevat:
Het maakt geen drol uit van welk bouwjaar je auto is. Als deze fabriek af een geregistreerd roetfilter heeft moet deze gewoon aan de deeltjestester. OOK AUTO’S VAN VOOR 2011.
Je kan dit zelf checken op OVI RDW (zoals eerder uitgelegd)

Ik had mijn zoon zijn diesel als voorbeeld gegeven (2006) en die moet OOK aan de deeltjestester.
Nu niet zo eigenwijs WW....

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.01.2023 - 14:12
door Fredhead
WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 14:06 Eigenwijs?
Valt wel mee, ik ga uit van de informatie die de overheid in dit geval de RDW verstrekt.
Die komt overeen met de publicatie in de staatscourant.

Een van de onduidelijkheden die ontstaat is het achterwege laten door de overheid van een datum waarop de auto's aan de deeltjesmeting moeten voldoen.
Kijk dan nog eens goed naar de screenshots die ik vanuit het RDW systeem heb gemaakt ;)

Ik was in eerste instantie ook overtuigd van de informatie die jij volgt, maar helaas gaat die vlieger gewoonweg niet op...
Ook het apk station waar ik altijd naartoe ga geven aan dat auto's voor 2011 gewoon getest moeten worden. Dat doen ze daar niet voor hun lol, dus dan is het gewoon verplicht.