2025 mega update?

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Plaats reactie
Roadrad
2nd Gear member

J33Bee schreef: 11.12.2025 - 08:20
Roadrad schreef: 11.12.2025 - 07:53 ja daar gaat de hele discussie hierboven ook over... de nieuwere modellen zijn voorzien van een Snapdragon processor en de oude van een Intel Atom ... dat is een wereld van verschil. AAOS is op zich niets mis mee....al vond ik het Sensus systeem ook niet slecht maar zelfs dat had z'n quirks.. maarja.. het is mens-eigen om zaken uit het verleden als heilig te beschouwen... "vroeger was alles beter" maar dat is niet altijd zo.
En daar zit hoogstwaarschijnlijk ook de crux tussen die twee SoCs. De Snapdragon kent een ARM-architectuur, waardoor AAOS softwareafstemming gewoonweg veel beter werkt (is minder crashes?). Maar goed, bij 68K mag je niet klagen, je moet het maar als accessoire bijkopen om een soepel en snel systeem te hebben/krijgen, NOFI...

Nieuwsartikel uit januari 2022;

https://www.autointernationaal.nl/2022/ ... otainment/

maar Volvo heeft gewoon lekker door verkocht met de Intel SoCs t/m MY25 modellen.

Inmiddels is er al een follow up video. Lag is de samenvatting en die herken ik maar al te goed.
ik denk dat we allemaal jouw frustratie begrijpen maar vanuit een bedrijf gezien is het toch logisch dat je eerst je voorraden opmaakt? Het zou misschien wel wat netter zijn geweest om een coulance regeling te treffen voor een upgrade, dat wel... maar kosteloos duizenden auto's de bestaande SoC uithalen en in de bittenbak gooien gaat geen enkel bedrij doen.
XC60 Core T6 MY26 vapour grey
J33Bee
5th Gear member

Roadrad schreef: 11.12.2025 - 10:12 ik denk dat we allemaal jouw frustratie begrijpen maar vanuit een bedrijf gezien is het toch logisch dat je eerst je voorraden opmaakt? Het zou misschien wel wat netter zijn geweest om een coulance regeling te treffen voor een upgrade, dat wel... maar kosteloos duizenden auto's de bestaande SoC uithalen en in de bittenbak gooien gaat geen enkel bedrij doen.
Ik ben vooral benieuwd wat de nieuwe UX aan performance impact gaat hebben. Als het dan nog meer bergafwaarts gaat, hebben we als consument toch echt wel een stok om mee te slaan. Zeker omdat er nu ineens Snapdragon upgrades worden aangeboden, dat geeft te kennen (IMHO) dat Volvo de problemen ook onderkent.

Degene die alleen de temperatuur aanpassen op de middenconsole, hebben nog steeds een _prima_ werkend systeem ;)

Je mag overigens voor die upgrade je oude Intel systeem niet houden (of 395 euro extra leggen), Volvo wil die terug hebben...
raspaardje
6th Gear member

Dit toont maar weer aan wat voor weggooi-auto's er op dit moment gebouwd worden.
Of denken jullie dat zo'n auto met zo'n systeem over 15 jaar nog rijdt? Als de VS er voor die tijd niet al de stekker uit heeft getrokken...

@J33Bee
Onder welke voorwaarden zijn de auto's met zo'n laggy systeem verkocht?
Ik denk dat Volvo dat juridisch wel dichtgezet heeft.
Is het een producteigenschap?
Is het een producteigenschap met een belofte het te fixen?
Blijft het een producteigenschap ondanks een nieuw UX?
Wordt de producteigenschap straks zelfs uitvergroot dankzij een nieuw UX?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Roadrad
2nd Gear member

J33Bee schreef: 11.12.2025 - 10:22
Roadrad schreef: 11.12.2025 - 10:12 ik denk dat we allemaal jouw frustratie begrijpen maar vanuit een bedrijf gezien is het toch logisch dat je eerst je voorraden opmaakt? Het zou misschien wel wat netter zijn geweest om een coulance regeling te treffen voor een upgrade, dat wel... maar kosteloos duizenden auto's de bestaande SoC uithalen en in de bittenbak gooien gaat geen enkel bedrij doen.
Ik ben vooral benieuwd wat de nieuwe UX aan performance impact gaat hebben. Als het dan nog meer bergafwaarts gaat, hebben we als consument toch echt wel een stok om mee te slaan. Zeker omdat er nu ineens Snapdragon upgrades worden aangeboden, dat geeft te kennen (IMHO) dat Volvo de problemen ook onderkent.

Degene die alleen de temperatuur aanpassen op de middenconsole, hebben nog steeds een _prima_ werkend systeem ;)

Je mag overigens voor die upgrade je oude Intel systeem niet houden (of 395 euro extra leggen), Volvo wil die terug hebben...
goed punt idd! zijn een beetje Apple praktijken....
XC60 Core T6 MY26 vapour grey
J33Bee
5th Gear member

Uit het artikel;
Door gebruik te maken van de interne onderzoek- en ontwikkelingscompetentie van Volvo en technologiebedrijf Qualcomm, zullen beiden de mogelijkheden van Volvo’s infotainment systeem van de volgende generatie, dat wordt aangestuurd door Google Android, verbeteren. Daardoor wordt het veel sneller en responsiever.

Qualcomm’s Snapdragon Cockpit Platforms is ontworpen als centrale hub voor high performance computing. Het is in staat om te voldoen aan de zeer zware eisen op het gebied van beeld, audio en kunstmatige intelligentie in de aankomende Polestar 3 en de aankomende volledig elektrische SUV van Volvo genaamd Embla (de opvolger van de XC90), en dat alles met een zeer laag stroomverbruik.
Maar goed, gelijk hebben en gelijk krijgen... Verbeteren != slechte performance

In 2021 was het al bekend, zelf heb ik niet helder of die IHU specs (Intel) al die tijd hetzelfde zijn gebleven (sinds intro AAOS). Ik vind het niet uitlegbaar, dat je een bekend issue met SoC performance als Volvo gewoon hebt laten door-etteren en zogenaamde voorraad hebt geïmplementeerd. Die voorraad ligt er echt niet voor 4 modeljaren, dus dit heeft andere redenen gekend om pas in 2025 over te stappen naar de Snapdragon IHU. Ik denk dat we wel kunnen raden, welke...
mga1600
6th Gear member

Roadrad schreef: 11.12.2025 - 10:12
J33Bee schreef: 11.12.2025 - 08:20
Roadrad schreef: 11.12.2025 - 07:53 ja daar gaat de hele discussie hierboven ook over... de nieuwere modellen zijn voorzien van een Snapdragon processor en de oude van een Intel Atom ... dat is een wereld van verschil. AAOS is op zich niets mis mee....al vond ik het Sensus systeem ook niet slecht maar zelfs dat had z'n quirks.. maarja.. het is mens-eigen om zaken uit het verleden als heilig te beschouwen... "vroeger was alles beter" maar dat is niet altijd zo.
En daar zit hoogstwaarschijnlijk ook de crux tussen die twee SoCs. De Snapdragon kent een ARM-architectuur, waardoor AAOS softwareafstemming gewoonweg veel beter werkt (is minder crashes?). Maar goed, bij 68K mag je niet klagen, je moet het maar als accessoire bijkopen om een soepel en snel systeem te hebben/krijgen, NOFI...

Nieuwsartikel uit januari 2022;

https://www.autointernationaal.nl/2022/ ... otainment/

maar Volvo heeft gewoon lekker door verkocht met de Intel SoCs t/m MY25 modellen.

Inmiddels is er al een follow up video. Lag is de samenvatting en die herken ik maar al te goed.
ik denk dat we allemaal jouw frustratie begrijpen maar vanuit een bedrijf gezien is het toch logisch dat je eerst je voorraden opmaakt? Het zou misschien wel wat netter zijn geweest om een coulance regeling te treffen voor een upgrade, dat wel... maar kosteloos duizenden auto's de bestaande SoC uithalen en in de bittenbak gooien gaat geen enkel bedrij doen.

Niet alleen voorraden maar vooral ook lange termijn afname contracten met de externe leverancier zullen hebben meegespeeld.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
jalex_h
6th Gear member

raspaardje schreef: 11.12.2025 - 10:50 Dit toont maar weer aan wat voor weggooi-auto's er op dit moment gebouwd worden.
Of denken jullie dat zo'n auto met zo'n systeem over 15 jaar nog rijdt? Als de VS er voor die tijd niet al de stekker uit heeft getrokken...
Dat is de consequentie van de vooruitgang.
Geldt net zo goed voor je tv, telefoon en computer (om maar wat te noemen).

Toen we deze kochten, waren we er blij mee.
Maar ja, nieuwe ontwikkelingen maken hebberig en updates maken het bestaande slomer (want ze trekken het niet meer) en dat laten de nieuwste modellen nog eens extra sloom lijken, dus...
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
raspaardje
6th Gear member

Ja, en met de hoeveelheid grondstoffen benodigd voor een auto vind ik dat extra zorgelijk.
Tegengesteld aan hoe nieuwe auto's ons gepresenteerd worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
J33Bee
5th Gear member

Helemaal zorgelijk als je een oplossing kiest, die niet duurzaam is voor de lange termijn. Volvo onderkent het probleem gewoon (en zet het politiek correct weg). Ik word moe van dat bagatelliseren dat de systemen traag lijken, AAOS performed gewoon niet goed genoeg icm de gekozen hardware. Als de nieuwe UX dat wel doet, heeft Volvo eindelijk iets voor elkaar. Het lijkt me stug want de Intel SoC heeft gewoonweg een suboptimale processorstructuur voor AAOS. De verschillen tussen Intel SoC’s en ARM-gebaseerde Snapdragon-automotive-chips waren toen óók al zichtbaar. Volvo wist al veel langer dat de Intel-lijn geen toekomst meer had, maar maakte pas in 2025 de (noodzakelijke) overstap en legt nu (zoals bij Polestar) de IHU swap optie volledig bij de klant neer door te stellen, dok maar even.

Daarom wel interessant om te weten waarom die Intel IHU retour moet. Gaan ze die ombouwen tot Snapdragons?

https://www.volvocars.com/nl-be/media/p ... 3B7F20483/
https://datanews.knack.be/nieuws/bedrij ... voor-autos
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”