Pagina 7 van 7
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 11:47
door hansbodde
Een vraag over laden van de phev: Meestal haal ik de auto van de laadpaal zodra hij vol is. Heeft het zin om hem langer te laten hangen omdat er nog iets van optimalisatiecycli kunnen plaatsvinden oid?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 12:03
door Gouwe
hansbodde schreef: ↑11.03.2025 - 11:47
Een vraag over laden van de phev: Meestal haal ik de auto van de laadpaal zodra hij vol is. Heeft het zin om hem langer te laten hangen omdat er nog iets van optimalisatiecycli kunnen plaatsvinden oid?
Korte antwoord: nee.
En direct loskoppelen als de accu vol is (hoe controleer jij dat trouwens, via de app of de lamp in de laadpoort?) is ook niet nodig. Wel moet je de auto niet dagen achtereen aan een laadpaal laten staan luidt het advies van experts.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 12:40
door hansbodde
Gouwe schreef: ↑11.03.2025 - 12:03
hansbodde schreef: ↑11.03.2025 - 11:47
Een vraag over laden van de phev: Meestal haal ik de auto van de laadpaal zodra hij vol is. Heeft het zin om hem langer te laten hangen omdat er nog iets van optimalisatiecycli kunnen plaatsvinden oid?
(hoe controleer jij dat trouwens, via de app of de lamp in de laadpoort?)
Ik weet hoe laat ik hem eraan hang, en na een uur of 2 of 3 kijk ik in de app of hij klaar is. Hij hangt aan een paal in de buurt of op werk, dus vanuit sociale overwegingen haal ik hem dan weg als ik klaar ben met laden.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 13:36
door Gouwe
Die app is niet betrouwbaar..... De accu zit pas echt vol als de groene lamp in de laadpoort gedoofd is.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 14:12
door hansbodde
Aha, dank, weer wat geleerd.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 16:08
door diesel01
Hier gaat hij bij thuiskomst aan de eigen paal tot de volgende morgen, heb preconditioning aan en dat doet hij dan mooi aan de paal.
Alhoewel ik vanmorgen in een koude auto stapte terwijl de timer wel aan stond, zal wel een mind of its own hebben, morgenochtend even checken.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 17:15
door Hans oet Twent
Gemak zegt mij dat de auto aan de paal staat en dat dus prima is. Hier thuis gaat hij direct aan de laadpaal en er weer af zodra ik weer weg moet. Maar dat kan best dagen duren. Immers het is niet onze prio 1 auto.
Wel was het zo dat ik zondag de auto aan de paal zette en er een volle bak zon was de laadpoort geel bleef. Van alles gereset en gedaan maar kreng bleef geel. Later pakt hij het toch zelf weer op en heeft de accu geladen.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 11.03.2025 - 17:33
door Gouwe
Net een windhoos computer, af en toe CTR-ALT-DEL en dan weer gaan.....
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 01.04.2025 - 18:20
door Hans oet Twent
De auto staat hier eigenlijk altijd aan de laadpaal. Nadat de auto opgeladen is laat ik hem gewoon aan de paal staan. Na de rondjes om de kerk, die vaak of in Pure of Hybrid modus gereden worden. Ritjes van ca. 7 tot 15km. Bij thuiskomst gaat hij direct weer aan de paal. Met de gedachte dat de accu altijd vol is.
Deze manier van laden zou de auto moeten kunnen managen toch?
Hoe gaan jullie hier mee om?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 01.04.2025 - 18:28
door BraboFrits
De mijne gaat als de accu leeg is altijd aan het stopcontact als de stroomprijs laag is of de zon flink schijnt, we hebben een dynamisch contract en zonnepanelen.
Zodra 'ie vol is gaat de kabel er weer af. Ik meen gelezen te hebben dat je de kabel beter niet al te lang - geen dagen dus - aangesloten moet laten.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 01.04.2025 - 21:21
door Gouwe
Auto gaat hier altijd direct aan de laadpaal, of deze nu leeg of vol en blijft tot de volgende rit gewoon aangesloten. Meestal zit er geen 24 uur tussen twee ritten. Hier binnenkort ook een dynamisch contract dus wie weet gaan we ook "slim laden".
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 12.04.2025 - 10:43
door V50Z
Gouwe schreef: ↑31.01.2025 - 06:09
30 kWh per 100 lijkt mij voor een PIH in dit haar getijde prima, zeker als je de extra verwarming aan had staan en 100 over de snelweg hebt gereden. In de zomer zal het niet veel beter zijn dan een 25. En als je dan 10 kWh accu hebt kom je in de zomer een 40 km ver. Als ik naar mijn T8 kijk dan heb ik na 9 jaar en +300K km netto nog een 6-6,5 kWh capaciteit over (van de 9,2). Dat brengt mij dan met 30 kWh/100 op een 20 km range in Pure. Over twee weken de upgrade naar een nieuwe accu met 11,6 bruto. Moet een 40 km ook voor mij weer haalbaar zijn in de zomer!
Ik ben aan het kijken voor een gebruikte XC90 T8. Ik wil deze dan ook vaak thuis aan de lader zetten en kwam zo in dit topic tegen.
Ik ben een beetje aan het rekenen wat reparaties/vervangingen kosten (mocht het kapot gaan) tegenover de aanschaf van een nieuwer (vanaf MY19) model. Kilometerstand waar ik nu naar kijk is ongeveer 180.000. Ik denk bij grote reparaties aan de ERAD en het accupakket.
Past het iets grotere accupakket zonder problemen en wat heeft dit gekost? Zou in de toekomst ook een tweedehands 18,6kWh accupakket passen?
Mooie KM stand overigens, geeft toch wel hoop tegenover de vele negatieve berichten die te lezen zijn op het internet!
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 12.04.2025 - 13:55
door MisterNick
Ik heb op swedespeed gelezen dat een groter accupakket (de nieuwe accupakketen dus) in principe niet geplaatst kan worden. Hier werd toen de uitleg gegeven dat dit komt doordat de systemen niet met elkaar werken (aansluitingen, software) maar ook hoe de stroom geregeld wordt. Het scheen met name een issue omdat de voorgaande elektromotoren in de 11.4 kwh auto's niet werken met die in de 18,6 kwh accupakket.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 12.04.2025 - 14:01
door MisterNick
V50Z schreef: ↑12.04.2025 - 10:43
Gouwe schreef: ↑31.01.2025 - 06:09
30 kWh per 100 lijkt mij voor een PIH in dit haar getijde prima, zeker als je de extra verwarming aan had staan en 100 over de snelweg hebt gereden. In de zomer zal het niet veel beter zijn dan een 25. En als je dan 10 kWh accu hebt kom je in de zomer een 40 km ver. Als ik naar mijn T8 kijk dan heb ik na 9 jaar en +300K km netto nog een 6-6,5 kWh capaciteit over (van de 9,2). Dat brengt mij dan met 30 kWh/100 op een 20 km range in Pure. Over twee weken de upgrade naar een nieuwe accu met 11,6 bruto. Moet een 40 km ook voor mij weer haalbaar zijn in de zomer!
Ik ben aan het kijken voor een gebruikte XC90 T8. Ik wil deze dan ook vaak thuis aan de lader zetten en kwam zo in dit topic tegen.
Ik ben een beetje aan het rekenen wat reparaties/vervangingen kosten (mocht het kapot gaan) tegenover de aanschaf van een nieuwer (vanaf MY19) model. Kilometerstand waar ik nu naar kijk is ongeveer 180.000. Ik denk bij grote reparaties aan de ERAD en het accupakket.
Past het iets grotere accupakket zonder problemen en wat heeft dit gekost? Zou in de toekomst ook een tweedehands 18,6kWh accupakket passen?
Mooie KM stand overigens, geeft toch wel hoop tegenover de vele negatieve berichten die te lezen zijn op het internet!
Gebruikte accu's liggen tussen de 2000 en 4000 euro
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... (hybride)/
Ik zou er vanuit gaan dat een nieuwe van Volvo geïnstalleerd door Volvo al snel ca 7000 euro kost. Dit heb ik ook eerder als bedrag voorbij zien komen op het forum.
Zie ook:
viewtopic.php?t=96350
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 12.04.2025 - 16:51
door V50Z
@MisterNick, bedankt voor de link. interessant leesvoer!
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.04.2025 - 08:32
door Gouwe
Je had de link al gekregen en gevonden. Accu pakket gaat haast nooit defect, maar slijt wel (lees: loopt terug in capaciteit). Vanaf MY2018 zijn de accu cellen los te vervangen. In de eerste MY alleen de complete accu.
Ik heb hem laten vervangen omdat ik nog 5 jaar met veel plezier wilde doorrijden. Gebruikte accu was voor mij een no-go (zie het topic waar hierboven naar verwezen wordt).
En nee, het 18 kWh pakket van de LR past niet in een SR uitvoering zoals door MisterNick ook al aangegeven.
En dat rekenen herken ik wel: hoofd en hart moeten voor mij wel een beetje in balans zijn. Iets willen betekent nog niet dat het verantwoord is.
Maar met de T8 heb ik t.o.v. een T5 in 130K een 9000 euro aan benzinekosten uitgespaard en met de nieuwe accu is dat verschil alleen maar groter geworden. Dus die investering in de nieuwe accu heeft me "niets" gekost en al zou dat wel zo zijn, een T8 rijdt zoveel fijner dan een T5.......