Volvo PlugInHybride terugroepactie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
David_O
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Als ik mijn kenteken invoer bij het RDW krijg ik geen terugroepaktie te zien (bj 10-2021, MY 2022 Early).
Jeroen schreef: 11.04.2025 - 12:17 21 mei gaan ze de accu repareren. Hoe en wat precies weten ze nog niet, hier komt komende weken een instructie voor. Er moeten 2 accucellen vervangen worden. Ga zo maar mijn laadpunt uitzetten want het is een automatische om bij thuiskomst de stekker aan te sluiten.
Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.
Gebruikersavatar
K75RT
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

Ik had deze terugroepactie even gemist. Mijn auto is 4 april nog naar de dealer geweest voor onderhoud. Hopelijk kan ik snel terecht en ben benieuwd naar de uitkomst.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

David_O schreef: 14.04.2025 - 15:39 Als ik mijn kenteken invoer bij het RDW krijg ik geen terugroepaktie te zien (bj 10-2021, MY 2022 Early).
Jeroen schreef: 11.04.2025 - 12:17 21 mei gaan ze de accu repareren. Hoe en wat precies weten ze nog niet, hier komt komende weken een instructie voor. Er moeten 2 accucellen vervangen worden. Ga zo maar mijn laadpunt uitzetten want het is een automatische om bij thuiskomst de stekker aan te sluiten.
Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.
Ik heb een V60, en daar haalde ik in het begin met gemak 50+ kilometers mee. Nu met moeite 35 kilometer, snap dat een accu wat achteruit gaat maar dit lijkt me best veel. Hoop dat het deels te maken heeft met de kapotte cellen.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2063
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?
Gebruikersavatar
Infinitysnek
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.01.2024 - 19:31

kistigun schreef: 09.04.2025 - 19:11 Heeft er eigenlijk al iemand een brief ontvangen?

Ik laad voorlopig ook maar even niet
Inmiddels de brief ontvangen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 Recharge
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

J33Bee schreef: 15.04.2025 - 23:10 Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, bij thuiskomst is het stekker erin en gaan. Heb nooit gekeken hoeveel erin gaat, kun je dat ergens zien?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2063
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Jeroen schreef: 16.04.2025 - 10:20
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, bij thuiskomst is het stekker erin en gaan. Heb nooit gekeken hoeveel erin gaat, kun je dat ergens zien?
Mijn laadpaal kan dat tonen. Ik weet niet hoe uitgebreid jouw laadpaal is?
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Nee, heb een "domme" laadpaal. Zou het kunnen zien aan de teller bij de stoppenkast bedenk ik me nu. Beginstand noteren voor het laden en daarna de eindstand opnemen. Maarja, mag nu niet meer laden...
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
K75RT
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

David_O schreef: 14.04.2025 - 15:39 Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.
Welke Volvo heb jij? Ik heb ook 34-36km aan range maar dat schijnt normaal te zijn voor een XC90.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die range is afhankelijk van:
- Welke uitvoering je hebt, short range of long range (en binnen de SR heb je 3 accu typen: bruto 9,2, 10 komma nog wat en 11,6 kWh)
- Hoe oud / aantal kilometers en daarmee de degeneratie
- Of je het over de echte range hebt of over de startwaarde
- En als je het over de startwaarde hebt, is dat in Pure of Hybrid
- En als je het over de echte range hebt, is dat zwaar afhankelijk van weer, verkeer, je rijgedrag, etc.

En als je gaat meten hoeveel je nog kunt laden, zit je ook met de laadverliezen. Ik kan een ruime 10 kWh laden, maar volgens opgave zou het netto maar 8,5 kWh zijn, dus zo maar 20% laadverlies. Kortom, ook niet nauwkeurig.
Meten over de teller van het huis is ook niet echt nauwkeurig wat je meet dan ook alle andere gebruikers, in mijn geval toch zo maar een 200Wh, tenzij je een aparte meter hebt op de groep van de laadpaal.

Beste is gewoon een SOH meting laten doen door de dealer voor het meest nauwkeurige resultaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik de brief trouwens lees, lees ik twee dingen:
- Brandgevaar is uitzonderlijk
- Brandgevaar is er alleen bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren
Dus niet helemaal vol laden of direct na het opladen gaan rijden zou moeten kunnen dan? En ja ik lees een ander advies.... maar toch.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
K75RT
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04.09.2017 - 13:28

Edgecrusher schreef: 17.04.2025 - 08:28 Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.
Waar wel bij? Ben heel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Edgecrusher schreef: 17.04.2025 - 08:28 Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.
Dan is het een niet goed opgestelde brief.....(?)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2063
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Gouwe schreef: 17.04.2025 - 08:16 Die range is afhankelijk van:
- Welke uitvoering je hebt, short range of long range (en binnen de SR heb je 3 accu typen: bruto 9,2, 10 komma nog wat en 11,6 kWh)
- Hoe oud / aantal kilometers en daarmee de degeneratie
- Of je het over de echte range hebt of over de startwaarde
- En als je het over de startwaarde hebt, is dat in Pure of Hybrid
- En als je het over de echte range hebt, is dat zwaar afhankelijk van weer, verkeer, je rijgedrag, etc.

En als je gaat meten hoeveel je nog kunt laden, zit je ook met de laadverliezen. Ik kan een ruime 10 kWh laden, maar volgens opgave zou het netto maar 8,5 kWh zijn, dus zo maar 20% laadverlies. Kortom, ook niet nauwkeurig.
Meten over de teller van het huis is ook niet echt nauwkeurig wat je meet dan ook alle andere gebruikers, in mijn geval toch zo maar een 200Wh, tenzij je een aparte meter hebt op de groep van de laadpaal.

Beste is gewoon een SOH meting laten doen door de dealer voor het meest nauwkeurige resultaat.
Toch interessant om te weten over langere termijn want dan kun je prima vergelijken vanuit dezelfde “meter”.

Ben vooral benieuwd of je minder bereik hebt maar er alsnog dezelfde kWh in kan/moet stoppen voor dat bereik.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je gaat er dan wel vanuit dat elke keer dat je de auto aansluit de accu helemaal leeg is, dan wel altijd tot op hetzelfde niveau leeg gereden is. Aangezien dat in de praktijk denk ik nooit zo is, heb je niet veel aan die meting want je vergelijkt onvergelijkbare getallen.
Minder range door degradatie betekent ook minder kWh kunnen laden. Je kunt niet laden wat aan accucapaciteit door degradatie niet meer beschikbaar is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2063
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dat is hier wel de praktijk. Dus wellicht denk ik te makkelijk. Ik laad alleen thuis, kom zo goed als altijd thuis met lege accu.
Minder range door degradatie betekent ook minder kWh kunnen laden.
Dit bedoel ik inderdaad, wat ik logisch zou vinden. Hoef het niet tot achter de komma te hebben maar bedoel meer als je er 15 kW in kan stoppen met een bereik van 50 km, je na degradatie nog steeds 15 kW in kan stoppen maar niet verder komt dan 35 km, zou het erg jammer zijn.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5249
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

J33Bee schreef: 15.04.2025 - 23:10 Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?
De accu capaciteit zakt pro rata met de range (en eigenlijk is het omgedraaid) er gaat minder in dus je kunt er minder uithalen en komt daardoor minder ver Ik heb dat met mijn PHEV Volvo's ook gezien op de lader
David_O
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Jeroen schreef: 15.04.2025 - 21:55 Ik heb een V60, en daar haalde ik in het begin met gemak 50+ kilometers mee. Nu met moeite 35 kilometer, snap dat een accu wat achteruit gaat maar dit lijkt me best veel. Hoop dat het deels te maken heeft met de kapotte cellen.
Als ik de km's die ik in de XC60 topics moet geloven is dit voor een short range een redelijke (en veel voorkomende) range.

K75RT schreef: 16.04.2025 - 19:49 Welke Volvo heb jij? Ik heb ook 34-36km aan range maar dat schijnt normaal te zijn voor een XC90.
XC60 10-2021. Voor een XC60 met 'kleine' accu idd ook.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3098
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Range is van veel factoren afhankelijk, waarbij temperatuur een grote rol speelt omdat de elektrische kachel een grootverbruiker is. Maar ook tegenwind, bandenspanning en zomer- of winterbanden e.d. maakt eg veel uit.
Ter illustratie: bij mij sprong de range - die de hele winter rond de 60 was -na de eerste twee ritten met zomerwielen van 60 naar 71 km (XC60 LR) en die 70 km is gebleven ondanks het nu weer wat koudere weer, maar ik heb er alle vertrouwen in dat die straks, als de zomer losbarst, tussen de 75 en 80 zal zitten.

Voor de XC60 reed ik in een C40 Twin. Daarbij was dat effect nog sterker. Het rangeverschil tussen zomer en winter kon oplopen tot 80 km. Als de elektrische range heel belangrijk voor je is kun je het beste de temperatuur in de auto laag zetten (zodat de stroomvoerende kachel minder stroom verbruikt) en de stuur- en stoelverwarming juist hoog om een comfortabel gevoel te krijgen. Dat zijn namelijk veel kleinere verbuikers.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”