Pagina 7 van 9

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 14.04.2025 - 15:39
door David_O
Als ik mijn kenteken invoer bij het RDW krijg ik geen terugroepaktie te zien (bj 10-2021, MY 2022 Early).
Jeroen schreef: 11.04.2025 - 12:17 21 mei gaan ze de accu repareren. Hoe en wat precies weten ze nog niet, hier komt komende weken een instructie voor. Er moeten 2 accucellen vervangen worden. Ga zo maar mijn laadpunt uitzetten want het is een automatische om bij thuiskomst de stekker aan te sluiten.
Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 15.04.2025 - 19:37
door K75RT
Ik had deze terugroepactie even gemist. Mijn auto is 4 april nog naar de dealer geweest voor onderhoud. Hopelijk kan ik snel terecht en ben benieuwd naar de uitkomst.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 15.04.2025 - 21:55
door Jeroen
David_O schreef: 14.04.2025 - 15:39 Als ik mijn kenteken invoer bij het RDW krijg ik geen terugroepaktie te zien (bj 10-2021, MY 2022 Early).
Jeroen schreef: 11.04.2025 - 12:17 21 mei gaan ze de accu repareren. Hoe en wat precies weten ze nog niet, hier komt komende weken een instructie voor. Er moeten 2 accucellen vervangen worden. Ga zo maar mijn laadpunt uitzetten want het is een automatische om bij thuiskomst de stekker aan te sluiten.
Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.
Ik heb een V60, en daar haalde ik in het begin met gemak 50+ kilometers mee. Nu met moeite 35 kilometer, snap dat een accu wat achteruit gaat maar dit lijkt me best veel. Hoop dat het deels te maken heeft met de kapotte cellen.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 15.04.2025 - 23:10
door J33Bee
Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 16.04.2025 - 07:40
door Infinitysnek
kistigun schreef: 09.04.2025 - 19:11 Heeft er eigenlijk al iemand een brief ontvangen?

Ik laad voorlopig ook maar even niet
Inmiddels de brief ontvangen

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 16.04.2025 - 10:20
door Jeroen
J33Bee schreef: 15.04.2025 - 23:10 Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, bij thuiskomst is het stekker erin en gaan. Heb nooit gekeken hoeveel erin gaat, kun je dat ergens zien?

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 16.04.2025 - 10:30
door J33Bee
Jeroen schreef: 16.04.2025 - 10:20
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, bij thuiskomst is het stekker erin en gaan. Heb nooit gekeken hoeveel erin gaat, kun je dat ergens zien?
Mijn laadpaal kan dat tonen. Ik weet niet hoe uitgebreid jouw laadpaal is?

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 16.04.2025 - 11:42
door Jeroen
Nee, heb een "domme" laadpaal. Zou het kunnen zien aan de teller bij de stoppenkast bedenk ik me nu. Beginstand noteren voor het laden en daarna de eindstand opnemen. Maarja, mag nu niet meer laden...

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 16.04.2025 - 19:49
door K75RT
David_O schreef: 14.04.2025 - 15:39 Is er nog iets gezegd over die 35km. Jij noemt die belabberd, maar als ik de berichten hier op het forum moet geloven + uitgaande van mijn eigen 34km is er (uitgaande van een short range) met die waarde niet veel mis.
Welke Volvo heb jij? Ik heb ook 34-36km aan range maar dat schijnt normaal te zijn voor een XC90.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 08:16
door Gouwe
Die range is afhankelijk van:
- Welke uitvoering je hebt, short range of long range (en binnen de SR heb je 3 accu typen: bruto 9,2, 10 komma nog wat en 11,6 kWh)
- Hoe oud / aantal kilometers en daarmee de degeneratie
- Of je het over de echte range hebt of over de startwaarde
- En als je het over de startwaarde hebt, is dat in Pure of Hybrid
- En als je het over de echte range hebt, is dat zwaar afhankelijk van weer, verkeer, je rijgedrag, etc.

En als je gaat meten hoeveel je nog kunt laden, zit je ook met de laadverliezen. Ik kan een ruime 10 kWh laden, maar volgens opgave zou het netto maar 8,5 kWh zijn, dus zo maar 20% laadverlies. Kortom, ook niet nauwkeurig.
Meten over de teller van het huis is ook niet echt nauwkeurig wat je meet dan ook alle andere gebruikers, in mijn geval toch zo maar een 200Wh, tenzij je een aparte meter hebt op de groep van de laadpaal.

Beste is gewoon een SOH meting laten doen door de dealer voor het meest nauwkeurige resultaat.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 08:21
door Gouwe
Als ik de brief trouwens lees, lees ik twee dingen:
- Brandgevaar is uitzonderlijk
- Brandgevaar is er alleen bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren
Dus niet helemaal vol laden of direct na het opladen gaan rijden zou moeten kunnen dan? En ja ik lees een ander advies.... maar toch.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 08:28
door Edgecrusher
Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 08:34
door K75RT
Edgecrusher schreef: 17.04.2025 - 08:28 Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.
Waar wel bij? Ben heel nieuwsgierig.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 09:48
door Gouwe
Edgecrusher schreef: 17.04.2025 - 08:28 Volgens mij waren de brandgevallen niet bij volledig opgeladen accu i.c.m. parkeren, dus beter niet die conclusie trekken.
Dan is het een niet goed opgestelde brief.....(?)

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 10:20
door J33Bee
Gouwe schreef: 17.04.2025 - 08:16 Die range is afhankelijk van:
- Welke uitvoering je hebt, short range of long range (en binnen de SR heb je 3 accu typen: bruto 9,2, 10 komma nog wat en 11,6 kWh)
- Hoe oud / aantal kilometers en daarmee de degeneratie
- Of je het over de echte range hebt of over de startwaarde
- En als je het over de startwaarde hebt, is dat in Pure of Hybrid
- En als je het over de echte range hebt, is dat zwaar afhankelijk van weer, verkeer, je rijgedrag, etc.

En als je gaat meten hoeveel je nog kunt laden, zit je ook met de laadverliezen. Ik kan een ruime 10 kWh laden, maar volgens opgave zou het netto maar 8,5 kWh zijn, dus zo maar 20% laadverlies. Kortom, ook niet nauwkeurig.
Meten over de teller van het huis is ook niet echt nauwkeurig wat je meet dan ook alle andere gebruikers, in mijn geval toch zo maar een 200Wh, tenzij je een aparte meter hebt op de groep van de laadpaal.

Beste is gewoon een SOH meting laten doen door de dealer voor het meest nauwkeurige resultaat.
Toch interessant om te weten over langere termijn want dan kun je prima vergelijken vanuit dezelfde “meter”.

Ben vooral benieuwd of je minder bereik hebt maar er alsnog dezelfde kWh in kan/moet stoppen voor dat bereik.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 10:59
door Gouwe
Je gaat er dan wel vanuit dat elke keer dat je de auto aansluit de accu helemaal leeg is, dan wel altijd tot op hetzelfde niveau leeg gereden is. Aangezien dat in de praktijk denk ik nooit zo is, heb je niet veel aan die meting want je vergelijkt onvergelijkbare getallen.
Minder range door degradatie betekent ook minder kWh kunnen laden. Je kunt niet laden wat aan accucapaciteit door degradatie niet meer beschikbaar is.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 11:05
door J33Bee
Dat is hier wel de praktijk. Dus wellicht denk ik te makkelijk. Ik laad alleen thuis, kom zo goed als altijd thuis met lege accu.
Minder range door degradatie betekent ook minder kWh kunnen laden.
Dit bedoel ik inderdaad, wat ik logisch zou vinden. Hoef het niet tot achter de komma te hebben maar bedoel meer als je er 15 kW in kan stoppen met een bereik van 50 km, je na degradatie nog steeds 15 kW in kan stoppen maar niet verder komt dan 35 km, zou het erg jammer zijn.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 17.04.2025 - 12:51
door NielsPHEV
J33Bee schreef: 15.04.2025 - 23:10 Wellicht een domme vraag, maar hoeveel kWh krijg je er dan nog in geperst? Of is dat in verhouding ook minder?
De accu capaciteit zakt pro rata met de range (en eigenlijk is het omgedraaid) er gaat minder in dus je kunt er minder uithalen en komt daardoor minder ver Ik heb dat met mijn PHEV Volvo's ook gezien op de lader

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 24.04.2025 - 00:43
door David_O
Jeroen schreef: 15.04.2025 - 21:55 Ik heb een V60, en daar haalde ik in het begin met gemak 50+ kilometers mee. Nu met moeite 35 kilometer, snap dat een accu wat achteruit gaat maar dit lijkt me best veel. Hoop dat het deels te maken heeft met de kapotte cellen.
Als ik de km's die ik in de XC60 topics moet geloven is dit voor een short range een redelijke (en veel voorkomende) range.

K75RT schreef: 16.04.2025 - 19:49 Welke Volvo heb jij? Ik heb ook 34-36km aan range maar dat schijnt normaal te zijn voor een XC90.
XC60 10-2021. Voor een XC60 met 'kleine' accu idd ook.

Volvo PlugInHybride terugroepactie

Geplaatst: 24.04.2025 - 12:14
door mga1600
Range is van veel factoren afhankelijk, waarbij temperatuur een grote rol speelt omdat de elektrische kachel een grootverbruiker is. Maar ook tegenwind, bandenspanning en zomer- of winterbanden e.d. maakt eg veel uit.
Ter illustratie: bij mij sprong de range - die de hele winter rond de 60 was -na de eerste twee ritten met zomerwielen van 60 naar 71 km (XC60 LR) en die 70 km is gebleven ondanks het nu weer wat koudere weer, maar ik heb er alle vertrouwen in dat die straks, als de zomer losbarst, tussen de 75 en 80 zal zitten.

Voor de XC60 reed ik in een C40 Twin. Daarbij was dat effect nog sterker. Het rangeverschil tussen zomer en winter kon oplopen tot 80 km. Als de elektrische range heel belangrijk voor je is kun je het beste de temperatuur in de auto laag zetten (zodat de stroomvoerende kachel minder stroom verbruikt) en de stuur- en stoelverwarming juist hoog om een comfortabel gevoel te krijgen. Dat zijn namelijk veel kleinere verbuikers.