Geen verkeersinfo bij Sensus - update 23/7/25 - lijkt opgelost.

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Volvo V70 2006 schreef: 17.04.2025 - 11:03 Spotify en "weersverwachting app" werkt nog steeds
Interessant, ik zou dat zeker ook even laten meenemen/melden bij de dealer. Kan eventueel ook geen kwaad om een mailtje naar Volvo te doen met de informatie.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
PE1MTF
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 13.12.2024 - 12:24
Locatie: NO N-Brabant

Jers3n schreef: 16.04.2025 - 23:34 zoals verwacht, werkt nog bij ons ingeteerd steeds en foto van net:
Bij mij is de vermelding van "INRIX" in het veld Verkeersinformatieprovider, verdwenen.
XC60 T8 R-Design MY2019
Eerder een heleboel van dat andere geweldige Zweedse merk (RIP)
Saks Kobolski
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.04.2025 - 13:14

“Algemene storing” …. “Doorgegeven naar Zweden”
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7812
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Duidelijke reactie. Waarom dan toch ook diverse andere melders nadrukkelijk naar de dealer sturen….?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Frank78
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 09.07.2020 - 13:43

Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).
Volvo 340
VW POlO
Fiat Stilo
VW Tiguan
Opel Zafira
Volvo V60 T5

Volvo XC60 T6 PHEV
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7812
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Frank78 schreef: 17.04.2025 - 19:04 Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).
Hahaaa, wat een verkoper! In hart en ziel een Volvo-man <not> die niet (meer?) achter een Volvo (navigatie) product staat. En heeft hij ook verteld welke navigatie je dan ‘beter’ kan gebruiken via CarPlay ? Want dat is nogal verschillend wat ‘men’ zoal als prettig ervaart….
Ik gebruik namelijk Sensus met veel plezier en het voldoet voor mij uitstekend, en ik gebruik dus bewust geen nav alternatief via CarPlay.
Misschien zou deze verkoper zichzelf een beetje op de hoogte moeten houden van (technische) zaken welke spelen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

teebee schreef: 17.04.2025 - 19:31
Frank78 schreef: 17.04.2025 - 19:04 Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).
Hahaaa, wat een verkoper! In hart en ziel een Volvo-man <not> die niet (meer?) achter een Volvo (navigatie) product staat. En heeft hij ook verteld welke navigatie je dan ‘beter’ kan gebruiken via CarPlay ? Want dat is nogal verschillend wat ‘men’ zoal als prettig ervaart….
Ik gebruik namelijk Sensus met veel plezier en het voldoet voor mij uitstekend, en ik gebruik dus bewust geen nav alternatief via CarPlay.
Misschien zou deze verkoper zichzelf een beetje op de hoogte moeten houden van (technische) zaken welke spelen.
Bovendien blijft het voordeel van Sensus dat het de accu bij een plugin hybride zo slim mogelijk benut wanneer je sensus gebruikt. Toen de verkeersinformatie het nog deed weekte sensus dikke prima voor mij. Nu die het niet doet is het wel enorm storend.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Tom_XC60
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23

En dat Sense:

1. Volledige scherm gebruikt ipv ca. 25%
2. Navigatie in dashboard vóór je ziet
3. Heads-up display perfect gebruikt wordt (super!)
4. Zoals gezegd, hybride bereik intelligent stuurt
5. En voor mij persoonlijk: ik hou er niet zo van dat US Big Tech alles aanstuurt in mijn leven

Iedere Volvo verkoper zou dit toch moeten begrijpen...
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Tom_XC60 schreef: 17.04.2025 - 21:41 En dat Sense:

1. Volledige scherm gebruikt ipv ca. 25%
2. Navigatie in dashboard vóór je ziet
3. Heads-up display perfect gebruikt wordt (super!)
4. Zoals gezegd, hybride bereik intelligent stuurt
5. En voor mij persoonlijk: ik hou er niet zo van dat US Big Tech alles aanstuurt in mijn leven

Iedere Volvo verkoper zou dit toch moeten begrijpen...
Volledig eens hiermee, de meest bekende navigatie apps zijn allemaal van US big tech, Waze, Google Maps, Apple Maps. Vooral Waze en Google maps zijn erg groot, (Waze is eigendom van Google tegenwoordig).
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

en +1
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Ook volledig eens met alle genoemde punten. Best irritant dat t nog niet werkt. Pas in de file weer helemaal stiekempjes op telefoontje steeds al swipend proberen overal doorheen te komen. Automatische omweg werkt natuurlijk ook niet meer. Is er al nieuws over het herstel inmiddels? Laatste update zo te lezen is 2 dagen geleden, maar t werkt al veel langer niet. Ben wel benieuwd naar beetje achtergrond vh probleem.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ha, leuk die service 2.0 update. 😉
Gisteren auto beurt gehad (met 2.0 update) en net opgehaald, maar nu dus ook geen werkende RTTI meer…..
(Maar goed probleem zit m dus wellicht in een van de afgelopen kalenderjaar uitgebrachte updates icm. de een geupdate of vervallen communicatie certificaat/protocol)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dinsdag toch maar even bij dealer melden..
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1036
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..ik heb nu ook nog via contactformulier contact opgenomen met Volvo NL en gevraagd naar meer informatie over oorzaak. Ben benieuwd. Ruim een week terug had ik al via de chat contact opgenomen ("we zijn er mee bezig" o.i.d.)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7812
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ab S schreef: 19.04.2025 - 16:35 ..ik heb nu ook nog via contactformulier contact opgenomen met Volvo NL en gevraagd naar meer informatie over oorzaak. Ben benieuwd. Ruim een week terug had ik al via de chat contact opgenomen ("we zijn er mee bezig" o.i.d.)
Daar ga je echt niet meer info over krijgen dan ‘we zijn er mee bezig’ / ‘onze technische afdeling in Zweden is er mee bezig’. Elke andere reactie zal me verbazen. ALS de betreffende medewerker welke jouw bericht behandeld al op de hoogte is van het gebeuren. Ze hebben daar zo’n beetje de inefficiëntie uitgevonden als het om communicatie gaat.
Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mijn auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Ik blijf er bij: er heeft iemand daar zitten dutten en ‘iets’ niet op tijd verlengd cq iets laten verlopen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

teebee schreef: 19.04.2025 - 17:50 Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mij auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Dat hoeft m.i. dus zeker niet zo te zijn. Als in de 2.0 update niet of onjuist rekening gehouden is met ge-update of te vervallen communicatie certificaten of protocollen, ligt de oplossing niet extern. Probleem kan dan wel ontstaan zijn door een (geplande) externe ‘handeling’. Maar als daar in de Sensus software niet op de juiste wijze rekening mee gehouden is, ligt de oplossing mogelijk wel bij Volvo.

En als het tot vrijdagochtend wel werkte (de 2.0 update in onze V90 op 29-04-2024) en na de 2.0 update van gisteren niet meer zou het dus best vanaf een bepaalde uitgebrachte Sensus-versie (tussen 29-04-2024 en nu) fout kunnen zijn opgenomen.
Men kan ook bij Volvo ‘hebben zitten slapen’ (ik zou het zo niet omschrijven maar goed)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7812
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Jers3n schreef: 19.04.2025 - 18:11
teebee schreef: 19.04.2025 - 17:50 Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mij auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Dat hoeft m.i. dus zeker niet zo te zijn. Als in de 2.0 update niet of onjuist rekening gehouden is met ge-update of te vervallen communicatie certificaten of protocollen, ligt de oplossing niet extern. Probleem kan dan wel ontstaan zijn door een (geplande) externe ‘handeling’. Maar als daar in de Sensus software niet op de juiste wijze rekening mee gehouden is, ligt de oplossing mogelijk wel bij Volvo.

En als het tot vrijdagochtend wel werkte (de 2.0 update in onze V90 op 29-04-2024) en na de 2.0 update van gisteren niet meer zou het dus best vanaf een bepaalde uitgebrachte Sensus-versie (tussen 29-04-2024 en nu) fout kunnen zijn opgenomen.
Men kan ook bij Volvo ‘hebben zitten slapen’ (ik zou het zo niet omschrijven maar goed)
Ik zeg ook ‘primair externe oorzaak’, dat 2.0 er daarna een rol bij is gaan spelen kan.
En ja, zoals ik ook al roep: ze hebben mi zitten dutten en iets niet verlengd oid. Dit had echt wel voorkomen kunnen worden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1036
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

mijn wagen heeft midden maart een servicebeurt + update 2.0 gehad; begin april ging het mis..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7812
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik mag toch aannemen dat de heren technici de check mbt verschillende versies van de “2.0” software als eerste hebben uitgevoerd om te kijken of en zo ja bij welke versie van de “2.0” software het probleem wel/niet optreed. Je zou denken dat dan, indien het een 2.0 dingetje is, elke getroffen auto een correctie-update zou moeten krijgen. Zal in dat geval wel een duur en tijdrovend klusje worden voor Volvo want iedereen kan dan in de rij aansluiten bij zn dealer. Iedereen laten wachten tot het volgende onderhoudsmoment lijkt me geen optie.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat eea op ‘korte’ termijn opgelost zal worden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Als dat inderdaad het scenario is (en dat lijkt me best reëel), verwacht ik ook niet dat het op korte termijn opgelost is.
Tenzij het een optie zou zijn om de externe oorzaak tijdelijk terug te draaien is (b.v. het vervallen protocol of certificaat tijdelijk weer te activeren), maar als dat een veiligheidsprobleem is zal dat wel niet kunnen/gaan gebeuren.

Onze auto gaat begin juni (noodgedwongen) nog een keer bij de dealer langs, zal eens vragen wat de een opties zijn m.b.t. de 2.0 update (bv. Testen met vorige versie weer installeren)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”