Pagina 7 van 48

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 12:44
door MisterNick
Volvo V70 2006 schreef: 17.04.2025 - 11:03 Spotify en "weersverwachting app" werkt nog steeds
Interessant, ik zou dat zeker ook even laten meenemen/melden bij de dealer. Kan eventueel ook geen kwaad om een mailtje naar Volvo te doen met de informatie.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 14:27
door PE1MTF
Jers3n schreef: 16.04.2025 - 23:34 zoals verwacht, werkt nog bij ons ingeteerd steeds en foto van net:
Bij mij is de vermelding van "INRIX" in het veld Verkeersinformatieprovider, verdwenen.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 16:29
door Saks Kobolski
“Algemene storing” …. “Doorgegeven naar Zweden”

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 18:06
door teebee
Duidelijke reactie. Waarom dan toch ook diverse andere melders nadrukkelijk naar de dealer sturen….?

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 19:04
door Frank78
Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 19:31
door teebee
Frank78 schreef: 17.04.2025 - 19:04 Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).
Hahaaa, wat een verkoper! In hart en ziel een Volvo-man <not> die niet (meer?) achter een Volvo (navigatie) product staat. En heeft hij ook verteld welke navigatie je dan ‘beter’ kan gebruiken via CarPlay ? Want dat is nogal verschillend wat ‘men’ zoal als prettig ervaart….
Ik gebruik namelijk Sensus met veel plezier en het voldoet voor mij uitstekend, en ik gebruik dus bewust geen nav alternatief via CarPlay.
Misschien zou deze verkoper zichzelf een beetje op de hoogte moeten houden van (technische) zaken welke spelen.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 20:35
door MisterNick
teebee schreef: 17.04.2025 - 19:31
Frank78 schreef: 17.04.2025 - 19:04 Was vandaag ook even langs de dealer geweest en bij de werkplaats wisten ze van de storing maar wachten op de oplossing indien hun hulp nodig is, de verkoper wist niks van deze storing af maar gaf als tip android auto of apple carplay te gebruiken voor de navigatie (volgens hem werkt dat beter dan de sensus navigatie).
Hahaaa, wat een verkoper! In hart en ziel een Volvo-man <not> die niet (meer?) achter een Volvo (navigatie) product staat. En heeft hij ook verteld welke navigatie je dan ‘beter’ kan gebruiken via CarPlay ? Want dat is nogal verschillend wat ‘men’ zoal als prettig ervaart….
Ik gebruik namelijk Sensus met veel plezier en het voldoet voor mij uitstekend, en ik gebruik dus bewust geen nav alternatief via CarPlay.
Misschien zou deze verkoper zichzelf een beetje op de hoogte moeten houden van (technische) zaken welke spelen.
Bovendien blijft het voordeel van Sensus dat het de accu bij een plugin hybride zo slim mogelijk benut wanneer je sensus gebruikt. Toen de verkeersinformatie het nog deed weekte sensus dikke prima voor mij. Nu die het niet doet is het wel enorm storend.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 21:41
door Tom_XC60
En dat Sense:

1. Volledige scherm gebruikt ipv ca. 25%
2. Navigatie in dashboard vóór je ziet
3. Heads-up display perfect gebruikt wordt (super!)
4. Zoals gezegd, hybride bereik intelligent stuurt
5. En voor mij persoonlijk: ik hou er niet zo van dat US Big Tech alles aanstuurt in mijn leven

Iedere Volvo verkoper zou dit toch moeten begrijpen...

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 17.04.2025 - 21:49
door MisterNick
Tom_XC60 schreef: 17.04.2025 - 21:41 En dat Sense:

1. Volledige scherm gebruikt ipv ca. 25%
2. Navigatie in dashboard vóór je ziet
3. Heads-up display perfect gebruikt wordt (super!)
4. Zoals gezegd, hybride bereik intelligent stuurt
5. En voor mij persoonlijk: ik hou er niet zo van dat US Big Tech alles aanstuurt in mijn leven

Iedere Volvo verkoper zou dit toch moeten begrijpen...
Volledig eens hiermee, de meest bekende navigatie apps zijn allemaal van US big tech, Waze, Google Maps, Apple Maps. Vooral Waze en Google maps zijn erg groot, (Waze is eigendom van Google tegenwoordig).

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 18.04.2025 - 10:37
door Bluesbroeder
en +1

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 11:12
door Bartvolvo2
Ook volledig eens met alle genoemde punten. Best irritant dat t nog niet werkt. Pas in de file weer helemaal stiekempjes op telefoontje steeds al swipend proberen overal doorheen te komen. Automatische omweg werkt natuurlijk ook niet meer. Is er al nieuws over het herstel inmiddels? Laatste update zo te lezen is 2 dagen geleden, maar t werkt al veel langer niet. Ben wel benieuwd naar beetje achtergrond vh probleem.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 12:07
door Jers3n
Ha, leuk die service 2.0 update. 😉
Gisteren auto beurt gehad (met 2.0 update) en net opgehaald, maar nu dus ook geen werkende RTTI meer…..
(Maar goed probleem zit m dus wellicht in een van de afgelopen kalenderjaar uitgebrachte updates icm. de een geupdate of vervallen communicatie certificaat/protocol)

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 12:10
door Jers3n
Dinsdag toch maar even bij dealer melden..

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 16:35
door Ab S
..ik heb nu ook nog via contactformulier contact opgenomen met Volvo NL en gevraagd naar meer informatie over oorzaak. Ben benieuwd. Ruim een week terug had ik al via de chat contact opgenomen ("we zijn er mee bezig" o.i.d.)

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 17:50
door teebee
Ab S schreef: 19.04.2025 - 16:35 ..ik heb nu ook nog via contactformulier contact opgenomen met Volvo NL en gevraagd naar meer informatie over oorzaak. Ben benieuwd. Ruim een week terug had ik al via de chat contact opgenomen ("we zijn er mee bezig" o.i.d.)
Daar ga je echt niet meer info over krijgen dan ‘we zijn er mee bezig’ / ‘onze technische afdeling in Zweden is er mee bezig’. Elke andere reactie zal me verbazen. ALS de betreffende medewerker welke jouw bericht behandeld al op de hoogte is van het gebeuren. Ze hebben daar zo’n beetje de inefficiëntie uitgevonden als het om communicatie gaat.
Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mijn auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Ik blijf er bij: er heeft iemand daar zitten dutten en ‘iets’ niet op tijd verlengd cq iets laten verlopen.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 18:11
door Jers3n
teebee schreef: 19.04.2025 - 17:50 Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mij auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Dat hoeft m.i. dus zeker niet zo te zijn. Als in de 2.0 update niet of onjuist rekening gehouden is met ge-update of te vervallen communicatie certificaten of protocollen, ligt de oplossing niet extern. Probleem kan dan wel ontstaan zijn door een (geplande) externe ‘handeling’. Maar als daar in de Sensus software niet op de juiste wijze rekening mee gehouden is, ligt de oplossing mogelijk wel bij Volvo.

En als het tot vrijdagochtend wel werkte (de 2.0 update in onze V90 op 29-04-2024) en na de 2.0 update van gisteren niet meer zou het dus best vanaf een bepaalde uitgebrachte Sensus-versie (tussen 29-04-2024 en nu) fout kunnen zijn opgenomen.
Men kan ook bij Volvo ‘hebben zitten slapen’ (ik zou het zo niet omschrijven maar goed)

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 19:46
door teebee
Jers3n schreef: 19.04.2025 - 18:11
teebee schreef: 19.04.2025 - 17:50 Overigens: indien update 2.0 bij een beurt (mede) de oorzaak zou zijn zal me dat bevreemden: mij auto heeft in oktober 24 onderhoud gehad en een nieuwe 2.0 Daarna heeft alles nog prima gefunctioneerd tot begin april. Extern is primair de oorzaak.
Dat hoeft m.i. dus zeker niet zo te zijn. Als in de 2.0 update niet of onjuist rekening gehouden is met ge-update of te vervallen communicatie certificaten of protocollen, ligt de oplossing niet extern. Probleem kan dan wel ontstaan zijn door een (geplande) externe ‘handeling’. Maar als daar in de Sensus software niet op de juiste wijze rekening mee gehouden is, ligt de oplossing mogelijk wel bij Volvo.

En als het tot vrijdagochtend wel werkte (de 2.0 update in onze V90 op 29-04-2024) en na de 2.0 update van gisteren niet meer zou het dus best vanaf een bepaalde uitgebrachte Sensus-versie (tussen 29-04-2024 en nu) fout kunnen zijn opgenomen.
Men kan ook bij Volvo ‘hebben zitten slapen’ (ik zou het zo niet omschrijven maar goed)
Ik zeg ook ‘primair externe oorzaak’, dat 2.0 er daarna een rol bij is gaan spelen kan.
En ja, zoals ik ook al roep: ze hebben mi zitten dutten en iets niet verlengd oid. Dit had echt wel voorkomen kunnen worden.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 23:03
door Ab S
mijn wagen heeft midden maart een servicebeurt + update 2.0 gehad; begin april ging het mis..

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 19.04.2025 - 23:41
door teebee
Ik mag toch aannemen dat de heren technici de check mbt verschillende versies van de “2.0” software als eerste hebben uitgevoerd om te kijken of en zo ja bij welke versie van de “2.0” software het probleem wel/niet optreed. Je zou denken dat dan, indien het een 2.0 dingetje is, elke getroffen auto een correctie-update zou moeten krijgen. Zal in dat geval wel een duur en tijdrovend klusje worden voor Volvo want iedereen kan dan in de rij aansluiten bij zn dealer. Iedereen laten wachten tot het volgende onderhoudsmoment lijkt me geen optie.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat eea op ‘korte’ termijn opgelost zal worden.

Geen verkeersinfo bij Sensus

Geplaatst: 20.04.2025 - 09:33
door Jers3n
Als dat inderdaad het scenario is (en dat lijkt me best reëel), verwacht ik ook niet dat het op korte termijn opgelost is.
Tenzij het een optie zou zijn om de externe oorzaak tijdelijk terug te draaien is (b.v. het vervallen protocol of certificaat tijdelijk weer te activeren), maar als dat een veiligheidsprobleem is zal dat wel niet kunnen/gaan gebeuren.

Onze auto gaat begin juni (noodgedwongen) nog een keer bij de dealer langs, zal eens vragen wat de een opties zijn m.b.t. de 2.0 update (bv. Testen met vorige versie weer installeren)