Hans oet Twent schreef:AlexV70 schreef: Tegelijkertijd ook even de neutral controle van de bak af laten halen! Geweldig!
Kun je dat uitleggen wat je hiermee bedoelt, Neutraal controle?
Als je bijvoorbeeld bij de verkeerslichten staat te wachten en hij gaat op groen kan je direct vol op het gas.
Voorheen, als ik dan direct vol op het gas ging “hangen”, moest de bak eerst “inschakelen”.
Als ik dus iets te enthousiast was dan “klapte hij in de versnelling”. KADAK
De neutral controle hebben ze er voor mijn auto af gehaald met dit pakketje: 30646691 à € 10,78 ex. BTW.
Hans oet Twent schreef:AlexV70 schreef:Als je dan toch bezig bent, ook even een update voor de GT. Volgens @Hadico de enige die ik (hij) nodig zou hebben.
Wat wordt er dan gedaan? ?
Hierbij het waarom door @Hadico:
hadico schreef:Upgrade's geven meestal een aangepast gedrag voor wat betreft bijvoorbeeld het schakelgedrag, de druk in de bak en de samenwerking met de ECM om vermogen op en af te nemen op het moment van schakelen. Wat dat betreft is het dus raadzaam om software ECM en TCM (bij benzine uitvoeringen) samen uit te voeren om een zo mooi mogelijk geheel te hebben. Upgrade's worden ook veel gebruikt om problemen die ontstaan over een langere periode te ondervangen zoals vervuiling van de EGR, functionaliteit van de katalysator en een soepeler draaien van de motor door de responstijden en momenten van inspuiting bij te stellen.
De ETM is bij de benzinevarianten in staat om een bak dusdanig te beïnvloeden dat het lijkt alsof de bak defect is wat betreft schakelgedrag. Dit doordat de regeleenheden constant informatie uitwisselen over vermogen en diverse standen van de gevers luchtmassa gasklep en gaspedaal. Bij de diesel is deze info er ook maar dan dus alleen tussen ECM en TCM. Vandaar dat ik altijd adviseer om bij een upgrade altijd te zorgen dat er software inzit volgens de laatste variant. Daarbij is het dus mogelijk dat er al een variant inzit bijvoorbeeld de ECM heeft al de laatste maar de TCM niet dan hoef je dus alleen de TCM te doen om een sluitend geheel te hebben voordeel is dat je toekomstige software gerelateerde problemen hiermee afvangt.
Deze update is er bij mijn auto ingezet. Upgrade TCM 30677036 à € 13,10 ex. BTW
Hans oet Twent schreef:AlexV70 schreef:Hij had al bijna 3 jaar niet meer aan VADIS/VIDA gehangen. Blijkt dat ze daar toch ook wel zonder kunnen.

Storingen checken en er uit halen?
Enniewee kun je dit allemaal zelf? Of doe je dat bij @Hadico?
De storingen die ik de afgelopen (bijna) 3 jaren heb gehad (lampjes enz..) gingen vanzelf weg.
De alarmstoring was de eerste. Onderhoudstermijnen kan ik zelf weg halen met het bekende: “knopjes ingedrukt houden”.
Ik ken @Hadico via dit forum en had al snel zijn hoge kennis op Volvo gebied in de gaten en geeft hij ook nog eens duidelijk uitleg.
Waar hij werkt is denk ik niet zo interessant, omdat ik heb gehoord (bij mijn garage)
dat Volvo-medewerkers niet op dit forum aanwezig mogen zijn. Maar misschien is dit wel per dealer verschillend.
Gezien @Bart Simpson hier wel heel veel is.
En nee, gewoon laten uitvoeren bij Broekhuis in Assen.
Voldoende?
