Winterbanden: er maar weer vanaf???

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
geestschrijver
5th Gear member
Contacteer:

Ja, deze winter is er ook hier geen twijfel mogelijk:

Afbeelding
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Komen wij er maar weer bekaaid vanaf in Leidschendam-Voorburg verdorie (en ik ga dit jaar ipv met de auto ook nog met de bus naar de wintersport.... nou maar hopen dat dat dan een volvo is hou ik tenminste nog een klein beetje het gevoel...)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
FrankM
4th Gear member

mods-edit: dit is een topic over winterbanden... foto's van besneeuwde Volvo's zien we liever in het daarvoor bedoelde subforum. Zo genieten er vast meer mensen van...

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
arnoud
8th Gear member

Die foto's waren vooral bedoeld ter illustratie dat het in Nederland (ondanks wat sommige mensen denken) toch echt wel eens sneeuwt...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Fredhead
Geartronic member

Battlecruiser S80 schreef:Overigens sneeuwt het in Midden-Nederland volgens het KNMI gemiddeld 25 dagen per jaar...
Ik woon kort bij het KNMI (woon zelf ook in De Bilt en het heeft hier volgens mij de afgelopen paar jaar geen 25 dagen per jaar meer gesneeuwd.
Op mijn werk heeft het afgelopen week wel gesneeuwd, maar thuis weer helemaal niet.

Rijd overigens zelf op alle seizoensbanden rond, deze zaten al onder mijn auto toen ik deze kocht en bevalt ook prima.
Alleen met gladheid iets meer uitkijken.

Gisteren bij iemand de kans gehad om op zijn ondergespoten (en bevroren) weiland te kunnen gaan ijsrijden met de Volvo.
Was wel erg leuk om een keer gedaan te hebben.
Vooral de werking van de ABS en tractiecontrole kon ik goed voelen hoe dit werkt.
Mijn banden deden het trouwens niet eens heel gek op ijs, was wel een glijpartij maar minder dan dat ik had verwacht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Battlecruiser
8th Gear member

En dat is nog maar in Midden-Nederland.
Volgens het KNMI zijn er in Oost-Nederland zelfs gemiddeld 32 sneeuwdagen per jaar.

Note 1: het hoeft niet per se te sneeuwen voor een sneeuwdag. Sneeuw kan ook blijven liggen voor een paar dagen

Note 2: De gegevens zijn gebaseerd op de laatste tientallen jaren. Door de grilligheid die het weer eigen is, kan het enige jaren duren dat er minder sneeuwdagen zijn. Jonge mensen (of mensen met een defect geheugen) kunnen zich dan moeilijk indenken dat de statistiek waar is.

Note 3: vlakbij het KNMI wonen geeft geen garantie dat hun statistieken niet waar zouden zijn...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Raymond2007
1st Gear member

Als ik de informatie over winterbanden goed heb begrepen (ook tests ADAC en ANWB) zijn winterbanden juist niet alleen nuttig bij sneeuw, maar gaat het met name om het zachtere materiaal ten gevolge waarvan winterbanden al bij minder dan 9 graden voordelen hebben ten opzichte van de "gewone" zomerbanden.

De vergelijking met een stuk kauwgom dat je in de koelkast legt vind ik nog steeds erg veel verduidelijken. De kauwgom is veel minder elastisch/soepel en zo is het ook met het rubber van de banden bij koudere temperaturen. Het rubber van winterbanden blijft bij koudere temperaturen veel soepeler dan het rubber van de zomerbanden en geeft daardoor meer grip/houvast op de weg.

En waarom eigenlijk geen winterbanden ? Het is weliswaar een extra aanschaf maar vervolgens slijten de zomerbanden weer minder snel en dan vallen de extra kosten uiteindelijk toch reuze mee aangezien de zomerbanden minder snel vervangen hoeven te worden.
Volvo V50 2.0D, achterspoiler, roofrails, trekhaak, audio high performance, electrische bestuurderstoel en nu IPOD aansluiting !!

Picture me rollin'
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:En dat is nog maar in Midden-Nederland.
Volgens het KNMI zijn er in Oost-Nederland zelfs gemiddeld 32 sneeuwdagen per jaar.

Note 2: De gegevens zijn gebaseerd op de laatste tientallen jaren. Door de grilligheid die het weer eigen is, kan het enige jaren duren dat er minder sneeuwdagen zijn. Jonge mensen (of mensen met een defect geheugen) kunnen zich dan moeilijk indenken dat de statistiek waar is.
:lol:
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”