Pagina 8 van 10
Geplaatst: 22.05.2008 - 21:03
door André4x4
Als je links en rechts de 'accidentjes' in de krant leest, vooral in het weekend. Dan lijkt het dat er toch mischien wel een relatie tussen jong en topsnelheid zit.....
Spijtig genoeg.
Geplaatst: 22.05.2008 - 21:29
door Michael Oud
Misschien zeg ik nu iets heel bots, iets dat ik misschien beter niet zou doen, maar zou er niet meer een relatie zitten tussen intelligentieniveau en topsnelheid (of in ieder geval de wens die te bereiken)?
Geplaatst: 22.05.2008 - 21:40
door BIC
Michael Oud schreef:Misschien zeg ik nu iets heel bots, iets dat ik misschien beter niet zou doen, maar zou er niet meer een relatie zitten tussen intelligentieniveau en topsnelheid (of in ieder geval de wens die te bereiken)?
Natuurlijk wel!
Als je je topsnelheid wilt behalen op een mooie, lege, ongelimiteerde autobahn (en nog wat van die randvoorwaarden als mooi weer, goede staat van je auto etc) dan heb je een gezond verstand en een gezonde (menselijke) drang naar een uitdaging.
Wil je die topsnelheid behalen op een woonerf dan heb je het spreekwoordelijke 'steekje' los.
Geplaatst: 22.05.2008 - 22:22
door André4x4
Ach, we zijn allemaal ooit overtuigd van ons machtige kunnen geweest..... en dan groei je op (met een zere neus en nog zo wat dingen die je liever vergeet)
Het is alleen zo jammer dat met auto's en snelheid de lessen zo hard geleerd worden.
Zag eergisteren op de A58 net voorbij roosendaal een autotje in de frut op de weg staan. Een meisje van misschien 20 ernaast op de weg met een paar broeders er bij..... Ik weet niet of het snelheid was en hoe ernstig
Maar we gaan off-topic.
het ging over topsnelheid in relatie met het 'Premium' zijn van een auto.
Geplaatst: 22.05.2008 - 22:27
door bart simpson
André4x4 schreef:het ging over topsnelheid in relatie met het 'Premium' zijn van een auto.
sommigen zien deze vermeende relatie inderdaad, typisch, heel typisch
Geplaatst: 22.05.2008 - 22:34
door Fat Rat
topsnelheid, mooi begrip, de mijne lag toen ik nog een fietsconditie had tegen de 45 km/h op een "gewone" 7 versnellingen stadsfiets.
Owja we hadden het over auto's, geloof dat de top ergens tussen de 185 en 195 ligt. Weet het niet precies en zal het vast ooit weleens ontdekken als ik de ruimte en omstandigheden heb op de autobahn.
Ik ervaar mijn Volvo 940 2.3 lpt aut4 vooral als premium omdat ze zo heerlijk rustig zoeft over de wegen. Lekker, stil, sterk, degelijk en overslijtbaar. Dit ervaar ik in mindere mate bij de 740, maar als ik dat dan weer afzet tegen de 316I('89) die een maatje ooit had. Dan zeg ik toch wel dan is die 740 wel een meer premium wagen omdat deze een degelijker gevoel geeft en minder de feel heeft van een oude auto.
Maar voor mij heeft het ook een stukje met vormgeving te maken. Een tijdloos model geeft mij ook veel meer het gevoel dat de auto ooit een wagen uit het premium segment was. Ik bedoel de 940 heeft uitstraling als ik dat vergelijk met de omega(94) of mondeo(96) van collega's ook nu nog na 13 jaar terwijl die andere "gewoon" oude auto's zijn. Dat terwijl die omega met 2.0 16V motor misschien wel harder kan als mijn tankje.
owja en nog even over topsnelheid, toen ik iets meer als een jaar geleden in dld was toen scheurde ik met 160-170 km/h met de oude volvo(740 '86 top 173 in 4e) regelmatig al die primium bmwtjes en mercedesjes en auditjes voorbij.
Geplaatst: 22.05.2008 - 22:59
door menjo
Fat Rat schreef:
owja en nog even over topsnelheid, toen ik iets meer als een jaar geleden in dld was toen scheurde ik met 160-170 km/h met de oude volvo(740 '86 top 173 in 4e) regelmatig al die primium bmwtjes en mercedesjes en auditjes voorbij.
Inderdaad, in Duitsland rijdt echt niet iedereen 250 die het kan, sterker nog, je komt ze haast nooit tegen. Ik heb zelf wel eens geprobeerd zo snel mogelijk 500km door duitsland te rijden, ik denk dat ik nog geen 15 minuten sneller was dan wanneer ik gewoon rustig 160 bleef rijden met het verkeer mee. Daarnaast kom je door het veel alerter moeten zijn, constant optrekken en afremmen, doodmoe aan als je zoiets doet, ook niet echt een teken van premiumheid.
Geplaatst: 22.05.2008 - 23:35
door Paul
Was een ingezonden brief in Autovisie, ze hadden het in het vorige nummer gehad over premium instap cabrio's, A3 en 1 serie.... waar ze het over hadden, instap model van 64.000 euro (!!)
Maar goed we dwalen af...
Geplaatst: 23.05.2008 - 02:24
door eXite
Koidream schreef:Zijn we er dan eindelijk uit? Is een wagen die 250 kan premium?
In dat geval heb ik een nieuwe stelling. Ik vind een wagen pas premium als hij 260 kan... :kermit: :kermit: :kermit:
Alle gekheid op een stokje, wel rest er mij nog één vraag (en dan is heel de discussie misschien opgelost).
Exite, hoe oud/ jong ben je?
Ik ben 20, tegen de 21.
Michael Oud schreef:Misschien zeg ik nu iets heel bots, iets dat ik misschien beter niet zou doen, maar zou er niet meer een relatie zitten tussen intelligentieniveau en topsnelheid (of in ieder geval de wens die te bereiken)?
Ik heb mijn gymnasium diploma een aantal jaar op zak, ben inmiddels twee jaar aan het studeren en sta aan het roer van twee ondernemingen.
Ik denk echter niet dat er een concreet verband is tussen intelligentie en het willen bereiken van de topsnelheid. Dat zit toch meer in de aard van het beestje en diens bereidheid om risico's te nemen. Dit laatste wordt natuurlijk minder naar gelang iemand ouder wordt, dus daar heb je enigszins correlatie. Daarnaast kun je ook stellen dat iemand met een lager IQ minder goed in staat is om risico's in te schatten en daardoor sneller risico zal nemen, maar dat zijn beide andere discussies.
Hoe het ook zij, ik ben gek van auto's en alles wat daarmee te maken heeft en vermaak me kostelijk als er discussies worden gevoerd. Mocht ik iemand tegen de schenen getrapt hebben met mijn stellingname, dan heb ik het niet zo bedoeld en mea culpa

Geplaatst: 23.05.2008 - 09:05
door V480-S60
mods break
Blijven we netjes tegen elkaar. Persoonlijke (denigrerende) opmerkingen worden niet meer getolereerd. En zijn verwijderd!
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:11
door Michael Oud
Sorry? Is "zaniken" nu al denigrerend?
Laat ik het dan zo zeggen: bart simpson, je kan het ook niet wíllen begrijpen.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:36
door Michael Oud
bart simpson schreef:André4x4 schreef:het ging over topsnelheid in relatie met het 'Premium' zijn van een auto.
sommigen zien deze vermeende relatie inderdaad, typisch, heel typisch
Typisch of niet, maar blijkbaar zijn er zoveel mensen die het zo zien dat topsnelheid van auto's als marketing en pr tool gebruikt wordt.
Is het typisch dat mensen deze relatie zien, of is het typisch dat sommige mensen de relatie niet zien?
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:42
door V480-S60
En daar wordt een waar woord gesproken.
Het wordt door sommige merken idd als PR gebruikt. En sommige mensen hebben dan idd een soort van Kijk nou eens aan gevoel. Ik rij in een auto die zo en zo hard kan. Maar wat heb je eraan?
En zeg nu zelf, Volvo heeft topsnelheid nooit als marketing tool gebruikt. Zelfs niet voor de R-serie.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:59
door André4x4
Paul schreef:Was een ingezonden brief in Autovisie, ze hadden het in het vorige nummer gehad over premium instap cabrio's, A3 en 1 serie.... waar ze het over hadden, instap model van 64.000 euro (!!)
Zou prijs dan toch de grootse 'premium-gevoel' veroorzaker zijn? En snelheid gewoon een van het pallet aan karakteristieken van 'premium', die bij het ene merk meer naar voren komt dan bij het andere?
:car9: vs :car4:
Geplaatst: 23.05.2008 - 10:06
door Michael Oud
André4x4 schreef:Paul schreef:Was een ingezonden brief in Autovisie, ze hadden het in het vorige nummer gehad over premium instap cabrio's, A3 en 1 serie.... waar ze het over hadden, instap model van 64.000 euro (!!)
Zou prijs dan toch de grootse 'premium-gevoel' veroorzaker zijn? En snelheid gewoon een van het pallet aan karakteristieken van 'premium', die bij het ene merk meer naar voren komt dan bij het andere?
:car9: vs :car4:
Ik denk niet dat prijs veroorzaker van premiumgevoel is. Kijk maar eens naar wat je moet betalen voor een Defender of een Land Cruiser, en kijk maar eens hoe veel mensen deze auto's onder het kopje "premium" zouden scharen.
Premium is een combinatie van merkbeleving en daadwerkelijke bouwkwaliteit. Bouwkwaliteit kan in van alles resulteren. Geruisloosheid, comfort, snelheid (of uitzonderlijke prestaties in het algemeen), materiaalkeuze of een combinatie hiervan (en vast nog wel meer). Ook design zal hierbij wel een rol spelen.
Geplaatst: 23.05.2008 - 10:17
door André4x4
Ik denk dat een landcruiser customwagon inderdaad als premium car wordt gezien. Hij wordt in diverse landen onder de merknaam Lexus verkocht. Voor de 4x4 liefhebbers wordt een Land Rover defender ook als een premium car gezien (en breek me de bek niet open over bouwkwaliteit daar....).
Jaguar is altijd een premium car geweest en daar zijn ook nog wel wat verhalen over wat bouwkwaliteit betreft.
Daar staat weer tegen over dat een sabaru legacy of een toyota carolla nooit als premium car zijn gezien en daar kunnen diverse premium brands nog wat van leren wat betrouwbaarheid en bouwkwaliteit betreft.
Geplaatst: 23.05.2008 - 10:57
door Michael Oud
Dat de Land Cruiser als Lexus wordt verkocht wist ik, maar toch zie ik 'm niet als premium. Wellicht juist omdat toyota hier vooral als betrouwbaar wordt gepositioneerd.
Premium is denk ik vooral een stuk merkbeleving. Iets wat niet tastbaar is, en het gevolg is van een jarenlang zorgvuldig opgebouwde reputatie. Premium is vooral de marketing/pr afdeling.
Geplaatst: 23.05.2008 - 11:02
door V480-S60
Dat de Land Cruiser als Lexus wordt verkocht wist ik, maar toch zie ik 'm niet als premium. Wellicht juist omdat toyota hier vooral als betrouwbaar wordt gepositioneerd.
En dat ziet Toyota dus duidelijk anders. Anders bieden ze de Land Cruiser niet op bepaalde markten als Lexus aan.
Lexus is het "Premium" merk.
Geplaatst: 23.05.2008 - 11:10
door eXite
Premium is ook veelal exclusiviteit.
Geplaatst: 23.05.2008 - 11:22
door Michael Oud
V480-S60 schreef:Dat de Land Cruiser als Lexus wordt verkocht wist ik, maar toch zie ik 'm niet als premium. Wellicht juist omdat toyota hier vooral als betrouwbaar wordt gepositioneerd.
En dat ziet Toyota dus duidelijk anders. Anders bieden ze de Land Cruiser niet op bepaalde markten als Lexus aan.
Lexus is het "Premium" merk.
Blijkbaar niet. Als Toyota hem voor de europese eisen als "Premium" zou zien, zou 'ie hier ook wel bij de Lexus dealer staan. Blijkbaar zijn Europeanen veeleisender, waardoor hij hier gewoon de Toyota badge blijft houden.