Pagina 8 van 9
Geplaatst: 18.03.2009 - 20:20
door KaleFietsbel
waar in mijn stuk staat het woord milieuvriendelijk?
Geplaatst: 18.03.2009 - 20:31
door Live
Waarom zou je een DrivE kopen als je niet milieuvriendelijk = zuinig wilt rijden ?
'' De tijd van 3.5 V6 motoren in een middenklasse auto is echt voorbij. Ze zijn tegenwoordig in staat uit een relatief kleine cilinderinhoud een prestatief vermogen te persen. ''
Klopt helemaal, maar dat doet er niet toe aangezien we het hier niet om V6 motoren hebben maar over volvo's met 2.0 en 2.4 motoren en het verschil tussen die en een 1.6.
3.5 V6 is leuk, maar overdone. D5 kan je nog over twijfelen maar voor veel mensen een must ivm caravan. Een 1.6 echter lijkt me onder de maat, en idd je moet er eerst in rijden voor je oordeelt, maar het LIJKT me echt niet te doen. anderhalf duizendkilo voor een 1.6 damn.
in staat uit een relatief kleine cilinderinhoud een prestatief vermogen te persen.
Het kan idd, maar dat wil nog niet zeggen dat elke auto van elk gewicht klaar is voor een klein motortje ondangs zijn relatief hoge kracht output. 100 pk uit 2 cillinders is erg knap, maar als er zo'n motor komt hoeft dat niet te betekenen dat die perfect in een zware auto kan.
Geplaatst: 18.03.2009 - 21:54
door Paul
Waarom milieuvriendelijk?
Omdat we het hier over de groene auto's hadden, sorry mijn fout.
Geplaatst: 18.03.2009 - 22:11
door KaleFietsbel
Als ik naar mijn collega's kijk die 'groen' rijden, is misschien bij 1 per 25 het milieu de daadwerkelijke reden.
Bij alle anderen is de eigen portemonnee doorslaggevend.
Geplaatst: 19.03.2009 - 08:54
door diMarco
Milieuvriendelijk ??
of netto salaris op je loonstrook ....
Geplaatst: 19.03.2009 - 09:12
door bookkeeper
voor mij ook salaris doorslaggevend....
Geplaatst: 19.03.2009 - 16:35
door Volvoman
Ik zei al elders: een paar keer minder tanken in de maand is doorslaggevend (in februari tankte ik 4x vol benzine

)
Geplaatst: 19.03.2009 - 19:44
door Rob Bakker
... ik heb een zogenaamde 'zuinige' auto gekozen als leaseauto, wel om de bijtelling, maar toch ook met de hoop een week zonder tanken op en neer te kunnen naar mij werk in Amsterdam. Dagelijks ritje van totaal +/- 120 km...
Het is een Seat Ibiza 1.2 (ja wel....) maar na 5500 km.... 1 op 12.3 tot 1 op 13.3, het gemiddelde van de laatste 6 tankbeurten.
En er is geen verbetering te zien in het verbruik, ik haalde nog betere cijfers met mijn 10 jaar oude Almera.... en het is maar 2 km meer per liter dan de S80 rijdt...
Al met al vind ik het toch een zeer slecht verbruik.
Geplaatst: 19.03.2009 - 20:18
door Paul
Bijtelling en dan nog de S80 ernaast? Kan je toch beter geen bijtelling nemen of geen lease-auto?
Geplaatst: 19.03.2009 - 21:52
door Rob Bakker
tja...
De vrouw heeft ook een auto nodig, en ik moet dus elke dag naar Amsterdam. En ze heeft vaak avonddiensten en latere dagdiensten (tot +/- 18.00 uur). Bij geen privé gebruik mag je officieel niet eens langs de supermarkt, ook al ligt dat op de route naar huis.
De bijtelling valt mee doordat het een 20% auto is en de aanschafwaarde redelijk laag is, € 15.000,-.
We rijden voornamelijk in de buurt met de lease, en als we een keer wat verder gaan of wat grotere dingen mee moeten nemen hebben we de S80.
Qua rijden haal ik het verschil tussen de bijtelling en het eventuele gebruik van de auto er wel redelijk uit. Er is voor privé geen kilometer beperking

betekend dat de supermarkt op 5 min fietsen ook snel met de auto bezocht wordt. Onderhoud ed aan de 80 is toch iets duurder dan gemiddeld, en om nu 3 keer per jaar voor een beurt bij de garage te staan per jaar en het zelf te moeten betalen is niet echt fijn, a +/- € 800,- per beurt + afschrijving van de auto.
en hobby mag geld kosten
ben toch wel een beetje verslaafd aan een beetje power
Geplaatst: 21.03.2009 - 14:12
door Live
T6 geartronic.. damn, ik dacht dat die juist extreem veel benzine verbruikte ? wel dikke motor
Geplaatst: 23.03.2009 - 20:50
door Sorcerer
Rob Bakker schreef:... ik heb een zogenaamde 'zuinige' auto gekozen als leaseauto, wel om de bijtelling, maar toch ook met de hoop een week zonder tanken op en neer te kunnen naar mij werk in Amsterdam. Dagelijks ritje van totaal +/- 120 km...
Het is een Seat Ibiza 1.2 (ja wel....) maar na 5500 km.... 1 op 12.3 tot 1 op 13.3, het gemiddelde van de laatste 6 tankbeurten.
En er is geen verbetering te zien in het verbruik, ik haalde nog betere cijfers met mijn 10 jaar oude Almera.... en het is maar 2 km meer per liter dan de S80 rijdt...
Al met al vind ik het toch een zeer slecht verbruik.
Die Seat verbruikt evenveel als mijn vorige S60: de 2.4 140 pk. Ik reed daar wel vooral snelweg mee, dus dat zal meespelen...
Overigens ben ik erg benieuwd naar de nieuwe turbomotoren waar Volvo later dit jaar mee op de proppen komt... en tuurlijk ook naar de nieuwe biturbo D5-motoren!
Zowel Audi als BMW hebben trouwens 6-cilinder benzinemotoren met een geel/geelgroen label. Bij BMW komt dit vooral door zaken als dat lamellen in de neus dicht gaan bij voldoende koeling en door elektrische stuurbekrachtiging en nog een systeem dat remenergie kan regenereren. En nog wat dingen... iig indrukwekkend hoe hard het ineens gaat.
Ook netjes is de D(?)-label 3.0 TFSi-motor die je in de Audi A6 kunt krijgen: ruim 300pk. Jammer dat het bij Volvo wat minder hard gaat, maarja, Audi/Volkswagen/etc. zijn best groot als concern...
Geplaatst: 24.03.2009 - 20:57
door HV
Vanuit zakelijk rijdend Nederland bezien is het wel jammer dat wordt ingezet op diesel, aangezien de regels bij dieselmotoren (onterech naar mijn idee) strenger zijn dan voor benzinemotoren. Zo biedt VW nu al de 1.4 TSI DSG in de Golf VI aan met 160 PK; een combinatie die van deze auto een bijna-GTI maakt (0-100 in 7,4s). Maar goed, vermoedelijk moeten we gewoon langer geduld hebben tot de (milde) hybride's zich in MY 2011 aandienen, lijkt mij.
Geplaatst: 24.03.2009 - 21:02
door bart simpson
op een diesel gaat de BPM ook na 2013 niet afgeschaft worden
Geplaatst: 28.03.2009 - 16:10
door polarwittesloep245
bart simpson schreef:die downsizing is een simpele maar ook heel dwingende trent
klopt helemaal,
je moet dus ook de wagens zèlf downsizen, of genoegen nemen met een minuutje later op je werk of klant komen.
zoals iedereen weet is snel net zo langzaam in nederland als langzaam snel is, denk file en stoplicht.
kleiner en minder verbruikend moet de trend zijn, maar daarnaast moet er ook nog geld verdiend worden; en daar zijn de (te) grote en veel slurpende grote modellen voor.
maar het is een discussie die nooit winnaars oplevert

Geplaatst: 24.04.2009 - 18:47
door tvc15
In een test van de C30 DRIVe in Auto, Motor und Sport las ik dat dit model een Euro4 auto is, geen Euro5 dus. Merkwaardig, de nieuwe 5 cylinder diesels zijn wel Euro5. Zijn alle DRIVe modellen (allen met 1.6D) Euro4? Dat zou wel een beetje sneu zijn, als je deze modellen als groen wilt positioneren.
Geplaatst: 25.04.2009 - 11:21
door Paul
Wat is het verschil?
Geplaatst: 25.04.2009 - 12:57
door tvc15
Uitleg over Euro5:
http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards
NOx is het probleem van de 1.6D voor de stap van Euro4 naar Euro5. PSA heeft al een Euro5 variant ontwikkeld, maar schijnbaar is die nog niet vrijgegeven door Volvo, of ze konden een gunstige deal maken met de Euro4 versies.
Geplaatst: 29.06.2009 - 12:23
door michel-C30
Deze week maakt AutoWeek kennis met de nieuwe DRIVe-modellen van Volvo. De opmerkelijkste nieuwkomers zijn de V70 en S80 DRIVe met 1.6 diesel.
In de strijd tegen de CO2-uitstoot zet Volvo in op downsizing. Zo worden de V70 en S80 leverbaar met een relatief bescheiden dieselmotor, de van de C30/S40/V50 bekende 1.6 commonrail die 109 pk en 240 Nm levert. Het levert een CO2-uitstoot op van 128 gram per kilometer voor de S0 DRIVe, en de V70 DRIVe zit ook nog onder de 130 gram per kilometer. Het zijn de enige auto´s in het Executive-segment die daarin slagen, want modellen als de BMW 520d Corporate Lease of de Audi A6 2.0 TDIe zitten erboven.
De prijzen van de twee zuinige Volvo´s worden binnenkort bekendgemaakt, maar we weten nu wel wat de prestaties zijn. De S80 1.6D sprint in 13,0 seconden van 0 naar 100 en haalt een topsnelheid van 190 km/h. Bij de V70 DRIVe moet je nog meer geduld opbrengen, voor de stationwagon geeft Volvo een sprinttijd op van 13,5 seconden en de topsnelheid is 185 km/h. Voor de sedan beloven de Zweden een gemiddeld verbruik van 1 op 20,8 op, de stationwagon verbruikt elke 20,4 liter een liter diesel. Uiteraard levert dat een A-label op.
Ten opzichte van de gewone uitvoeringen van de S80 en V70 zijn de DRIVe-versies voor 20 mm verlaagd, en achter 15 mm. Verder hebben ze een dichte grille, en verlaten ze de fabriek op banden met lage rolweerstand.
in 13,5 seconden naar 100.................
Geplaatst: 29.06.2009 - 12:33
door Paul
Nice!! Ben benieuwd!

:)