Pagina 8 van 14
Geplaatst: 17.03.2009 - 11:44
door bart simpson
Waarom moet een dealer zijn marge weggeven om serieus over te komen?
Als er al 20% op die delen zit heb je het over +/- € 200,-- marge, bottom-line is dat autorijden geld kost, en dan wel aan degene die auto rijdt, vind die het allemaal te duur moet hij eens serieus alternatieve transportvormen overwegen (bus, trein of fiets)
jeroen.ijmuiden schreef:bart simpson schreef:een koppeling vervangen is dus gewoon een dure klus, en zit daar de pijn rij je mogeljk boven je stand (komt u maar.......... )
hier ga ik maar niet op reageren he....
je had hierop al gereageerd...
Geplaatst: 17.03.2009 - 11:56
door Ramon&Ramon
Een Peugeot kun je toch niet gaan vergelijken met een Volvo?
Een koppeling vervangen is een hele klus bij een 5 cilinder,waar veel monteurs en universele autobedrijven weinig trek in hebben.
Wat mij opvalt is dat er veel forumlezers zijn die op de stoel van de monteur gaan zitten,terwijl ze misschien zelf weinig met techniek hebben!
Autorijden is nu eenmaal een dure hobby geworden!
Geplaatst: 17.03.2009 - 11:58
door liquid_force
Ramon&Ramon schreef:Een Peugeot kun je toch niet gaan vergelijken met een Volvo?
nee, maar ik bedoel daarmee te laten zien dat excl. arbeidsloon 1000 euri helemaal niet raar is ...
(ik heb geen probleem met de prijsstelling van mijn dealer ... ik krijg er super veel voor terug)
Geplaatst: 17.03.2009 - 12:16
door bart simpson
@jeroen.ijmuiden, ik snap goed dat iets (te) veel geld kan zijn voor iemand, maar om dan de dienstverlener in kwestie dan maar meteen te kwalificeren als zijnde oplichter omdat jij het niet kunt (of wilt) betalen gaat mij duidelijk te ver.
Als het tarief van deze specifieke ingreep hier als normaal wordt ervaren moet je misschien jouw perceptie eens wat bijstellen
Geplaatst: 17.03.2009 - 14:23
door Walter
Bart, laat Jeroen het lekker zelf doen. Dan komt ie er wel achter dat dat nooit in 5 uur te doen is. Het forum zit de laatste tijd vol met wereldvreemden...
Geplaatst: 17.03.2009 - 14:31
door bart simpson
Het is ook wel een tijdsbeeld om in iedereen meteen een "oplichter" te zien, maar het zegt ook iets over jezelf
Geplaatst: 17.03.2009 - 15:09
door Ramon&Ramon
Mijn persoonlijk record is 4 uur,maar dat was toen ik nog jong was.

Geplaatst: 17.03.2009 - 15:11
door bart simpson
en je uurtarief?
Geplaatst: 17.03.2009 - 15:32
door denkweb
bart simpson schreef:jeroen.ijmuiden schreef:Even een ander aspect van de prijzen dan. Ik heb gister een offerte aangevraagt voor het vervangen van de koppeling, deze kwam uit op 1871,33..... Het is als volgt opgebouwd:
- arb. loon 514,25
- koppelingset 256
- cilinder 97
- vliegwiel 675
- bout 2,10
- oring 1,70
- moer 11,50
- btw 298,78
Al met al een leuke offerte en snap dat deze mensen ook moeten eten, maar dat rechtvaardigt dit bedrag nog niet.
als ik even
www.h-base.nl pak (alles zijn dan wel niet originele delen)
koppelingset met hydraulisch lager € 337,60 ex
vliegwiel € 681,70 ex
arbeidsloon 7 uur? (o.a. het subframe moet er onderuit en je motor wordt even opgetild) € 525,--ex
het kleinmateriaal laat ik dan even buiten beschouwing
dan kom ik al uit op € 1837,72 in de btw
Dit lijkt mij dus een heel normale offerte.
Ook ik kan niets afdoen op de offerte, deze lijkt mij reëel en onderbouwd.
Maar waarom het vliegwiel meevervangen? Is dit ook bij de offerte aangevraagd? Dit
lijkt mij als niet-monteur pas nodig als deze een onbalans vertoond of overmatige slijtage. Een vliegwiel kan in de regel nog een tweede koppeling mee.... Scheelt tevens 800 euro.
Of zijn er mensen met andere ervaringen hiermee...?
Geplaatst: 17.03.2009 - 17:01
door jeroen.ijmuiden
Ik maak helemaal niemand uit voor oplichter, dat heb je ook nergens kunnen lezen! En voor wereldvreemde laat ik mij helemaal niet uitmaken, iemand met een andere mening dan jij hebt is dus per definitie wereldvreemd? Pfoei wat een rare wereld zal het dan zijn in jouw ogen zeg...
De vervanging van het vliegwiel heb ik zelf erbij gevraagt dus dat hebben ze ook op de bon gezet.
Geplaatst: 17.03.2009 - 17:10
door liquid_force
Jeroen: wat vind jij dan wel een normaal bedrag voor het vervangen van een complete koppeling?
Geplaatst: 17.03.2009 - 17:13
door Walter
ik bedoel wereldvreemd omdat er in deze hele thread meerdere zijn die klaarblijkelijk nog steeds niet snappen wat er allemaal bij een bedrijf of bij een reparatie komt kijken.
-> een koppeling vervang je niet in 5 uur, gaat echt niet
-> het uurloon wordt niet zijn geheel op de bankrekening van de technicus gestort, is opgebouwd uit heel veel verschillende zaken die ergens van betaald moeten worden en subsidie krijgen we niet.
-> er is geen verband tussen werkplaatsuurtarief en salaris van wie dan ook
Geplaatst: 17.03.2009 - 17:26
door bart simpson
De eerste regels van deze topic waren van die strekking, alles wat in het verlengde hiervan met vraagtekens geponeerd wordt is naar mijn idee ook in die strekking bedoeld.
Jij vind het vervangen van een koppeling buitenissig duur, je kunt dat alleen niet onderbouwen, "veel geld" is namelijk niet altijd meteen "duur", "men" relativeert dat engszins voor je en toch blijf je van mening dat je gelijk hebt, tja.... ik vind je eerlijk gezegt dan ook wat wereldvreemd, ben nieuwsgierig wie dat nog meer vind, tijd voor een polletje?
(heeft iemand ook naar de leeftijden gekeken van de hardste schreeuwers in deze topic? i rest my case)
Geplaatst: 17.03.2009 - 19:16
door Gast
jeroen.ijmuiden schreef:Dat houd dus in dat een monteur duurder is dan een ingenieur! Scheefgroei of niet? Een ingenieur verdient namelijk rond de 4000 euro bruto, wat zal een monteur krijgen, een euro of 2750 bruto?
Dat gaat de gemiddelde monteur niet redden.....
Geplaatst: 17.03.2009 - 21:40
door jeroen.ijmuiden
liquid_force schreef:Jeroen: wat vind jij dan wel een normaal bedrag voor het vervangen van een complete koppeling?
Ik vind een bedrag van 1250 euro in verhouding met de auto. Ik moet dan ook toevoegen dat ik de prijs van het vliegwiel erg hoog vind, weet niet of dat ding door elfen bij maanlicht gesmeed word maar goed.
@ alexv70
Nee dat denk ik ook niet maar laten we het ruim nemen.
@ volvomaffia
Natuurlijk heeft het uurtarief van een dienst verband met het loon van de medewerker. Zou mooi zijn als ik een schoonmaker wil inhuren en deze hetzelfde kost als een interim manager.... En beide hebben ze collega's om ze in hun werk te ondersteunen. Daarbij weet ik wat er bij een bedrijf komt kijken, heb een stevige managementopleiding gehad.
@ bartsimpson
Prima dat jij me wereldvreemd vindt, zal mij een worst zijn. Liever dat jij het zegt dan iemand bij z'n volle verstand. Daarbij blijf ik van mening dat ik de reparatieprijs die volvo hanteerd gewoon te duur vind. Al wil jij er het dubbele voor betalen, dat betekend nog niet dat ik dat ook wil. Ieder zijn/haar mening toch? Jou mening is erg volvo intern minded en mijn mening is algemene boere hollandse consument minded.
Geplaatst: 17.03.2009 - 21:44
door liquid_force
MOD-BREAK:
Laten we het vanaf hier ONTOPIC houden en ophouden elkaar dom, wereldvreemd en dergelijke woorden te noemen.
alle mobbing of trolling word vanaf hier direct verwijderd.
Geplaatst: 17.03.2009 - 21:47
door liquid_force
jeroen.ijmuiden schreef:
Ik vind een bedrag van 1250 euro in verhouding met de auto. Ik moet dan ook toevoegen dat ik de prijs van het vliegwiel erg hoog vind, weet niet of dat ding door elfen bij maanlicht gesmeed word maar goed.
ik vind 1800 euro voor een S60 in verhouding als het voor een Peugeot 406 al 1500 euro kost ... of vind je dat een rare redenering?
Geplaatst: 17.03.2009 - 21:57
door bart simpson
@jeroen.ijmuiden, als je normaal onderhoud tegen normaal geaccepteerde tarieven niet kunt betalen leef je klaarblijkelijk boven je stand, je onderbouwing waarom het niet zou kloppen mis ik tot op heden ook nog steeds.
Mijn onderbouwing gestaaft met prijzen van universele delen en een niet Volvodealertarief wijkt nauwelijks af met de door jouw genoemde dealertarieven, ergo, de dealer doet het zo verkeerd nog niet.
Geplaatst: 17.03.2009 - 21:59
door jeroen.ijmuiden
liquid_force schreef:jeroen.ijmuiden schreef:
Ik vind een bedrag van 1250 euro in verhouding met de auto. Ik moet dan ook toevoegen dat ik de prijs van het vliegwiel erg hoog vind, weet niet of dat ding door elfen bij maanlicht gesmeed word maar goed.
ik vind 1800 euro voor een S60 in verhouding als het voor een Peugeot 406 al 1500 euro kost ... of vind je dat een rare redenering?
Als het vervangen van de koppeling bij de 406 inderdaad 1500 euro kost is het in een goede verhouding. Maar dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk duur/teveel geld vind. Daarom laat ik mijn onderhoud zoals eerder gezegt ook niet doen bij de volvo dealer maar bij een maat van me. Waar de volvo dealer dan weer aanklopt als ze storingen niet kunnen vinden (bij volvo ivm niet starten een reparatie van 6000 euro, 2 dagen bij hem en het bleek een relais van 15 euro te zijn)
Ieder z'n keuze, ik ben hier niet om mensen te bekeren tegen de volvo dealer. Ik ben hier alleen om mijn bevinding/mening te geven over de offerte van de volvo garage. En één ieder mag hiermee doen wat hij/zij wil, eens of niet eens dat mag allemaal in nederland. Dus hierbij ben ik er klaar mee, ik vind het te duur/te veel geld. Bartsimpson, volvomaffia enz. niet.
@ bartsimpson
Ieder heeft z'n eigen opvatting over normale tarieven, daarom gaat de 1 naar de dealer en de ander naar de universeel garage toe. Maar goed ook want anders hadden we niks te kiezen. Ik heb ook niet gezegt dat de offerte niet klopt, ik heb alleen aangegeven dat ik het teveel geld vind.
Geplaatst: 17.03.2009 - 22:16
door bart simpson
Deze discussie gaat over de aanname dat dealeronderhoud aan een S60 zo duur was, ik ben het daar oneens mee en verdedig dat standpunt ook.
Ik nam bij MIJN onderbouwing niet originele onderdelenprijzen die een universeel zeer waarschijnlijk hanteerd, gebruikte daarbij een lager uurloon zoals een unverseel dat mogelijk hanteerd en kwam nauwelijks anders uit dan de gedane dealerofferte, ergo dit zijn normale getallen.
JOUW onderbouwing daarentegen bestaat uit niets ander dan konsekwent roepen dat het je allemaal veel te duur is, kun je de klaarblijkelijk normale exploitatiekosten van een S60 niet betalen rijdt je simpelweg boven je stand.
Je kunt schamperen dat ik niet bij mijn volle verstand bent maar dat is net als jouw hele onderbouwing precies jouw zwakte.