Pagina 8 van 11
Geplaatst: 18.05.2010 - 08:49
door piotrV70
Hoe kom je aan die 10 eu per uur?
Die 10eu is wat de monteur ongeveer netto per uur overhoudt. De kosten voor de werkgever zijn natuurlijk hoger. De discussie is: hoe hoog ? En waarom ? Dat wil maar niet duidelijk worden.
De dorpsgarage alhier (met brug, speciaal gereedschap, personeel etc. etc.) rekent een uurtarief van 44,50 euro. Waar zit dan dat verschil met de dealer die 80 a 90 of nog meer rekent ?
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:01
door bartv70
bart simpson schreef:Gezien de aanhoudende failissementenstroom van garagebedrijven en dealerbedrijven blijft er net iets te vaak niet voldoende "over".
Waar ik op doel is dat HansEindhovenV70 hier iets heel erg doms roept waar hij dealerbedrijven voor oplichters uitmaakt en hun klanten voor gekken.
Het feit dat beide soort bedrijven failliet gaan verklaard dus niet waarom ik bij garage A €60 p/u betaal en bij B €90 p/u.
Zit het niet in de veel hogere overheadkosten(glazen paleizen met marmeren vloeren tig man/vrouw adm. personeel) van een off. dealer en niet alleen in het stukje extra kennis?
Overdaad kan schaden
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:06
door jpwg001
Draagt een Volvodealer niet ook direct geld aan Volvo Nederland of Volvo AB af? Zodat hij alleen al dealer mag zijn...
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:15
door Walter
piotrV70 schreef:
Hoe kom je aan die 10 eu per uur?
Die 10eu is wat de monteur ongeveer netto per uur overhoudt. De kosten voor de werkgever zijn natuurlijk hoger. De discussie is: hoe hoog ? En waarom ? Dat wil maar niet duidelijk worden.
De dorpsgarage alhier (met brug, speciaal gereedschap, personeel etc. etc.) rekent een uurtarief van 44,50 euro. Waar zit dan dat verschil met de dealer die 80 a 90 of nog meer rekent ?
Mijn vraag is waar het gegeven vandaan komt dat de monteur 10 eu per uur krijgt?
over de verklaring van de kosten heb ik net een heel lijstje opgesteld...
bartv70 schreef:bart simpson schreef:Gezien de aanhoudende failissementenstroom van garagebedrijven en dealerbedrijven blijft er net iets te vaak niet voldoende "over".
Waar ik op doel is dat HansEindhovenV70 hier iets heel erg doms roept waar hij dealerbedrijven voor oplichters uitmaakt en hun klanten voor gekken.
Het feit dat beide soort bedrijven failliet gaan verklaard dus niet waarom ik bij garage A €60 p/u betaal en bij B €90 p/u.
Zit het niet in de veel hogere overheadkosten(glazen paleizen met marmeren vloeren tig man/vrouw adm. personeel) van een off. dealer en niet alleen in het stukje extra kennis?
Overdaad kan schaden
Welke dealer heeft marmeren vloeren? Ik heb je net een aantal voorbeelden gegeven van kosten. Er gaan nu allerlei soorten bedrijven failliet maar nog geen Volvo dealers. zo gek is het dus allemaal niet. Wat overigens niet aangeeft dat het overal koek en ei is. Die administratie is geminimaliseerd hoor. En vergeet niet dat dealers vaak meerdere bedrijven hebben met een centrale administratie.
jpwg001 schreef:Draagt een Volvodealer niet ook direct geld aan Volvo Nederland of Volvo AB af? Zodat hij alleen al dealer mag zijn...
Weet ik eerlijk gezegd niet eens. Per nieuw verkochte auto wordt er wel een klein bedragje in een pot gedaan voor de verschillende door Volvo NL opgestarte campagnes
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:40
door bartv70
piotrV70 schreef:
Hoe kom je aan die 10 eu per uur?
De kosten voor de werkgever zijn natuurlijk hoger. De discussie is: hoe hoog ? En waarom ? Dat wil maar niet duidelijk worden.
Een werknemer kost de werkgever ongeveer 30% bovenop het bruto salaris van de werknemer.
Een monteur met ruwweg 10 jaar ervaring verdiend een kleine €10 netto p/u en da's al hoog ingeschat volgens
DEZE site .
salaris is Bruto tussen €2000 en €3000, dus netto €1400 tot €2000 netto p/m
Dat is dus €15 bruto en daar 30% bovenop is ruwweg €20 p/u.
Dat kost een monteur de werkgever, blijft er toch nog €70 per uur "over" voor andere zaken.(indirecten, pand enz)
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:58
door Walter
bartv70 schreef:
Een monteur met ruwweg 10 jaar ervaring verdiend een kleine €10 netto p/u en da's al hoog ingeschat volgens
DEZE site .
salaris is Bruto tussen €2000 en €3000, dus netto €1400 tot €2000 netto p/m
Dat is dus €15 bruto en daar 30% bovenop is ruwweg €20 p/u.
Dat kost een monteur de werkgever, blijft er toch nog €70 per uur "over" voor andere zaken.(indirecten, pand enz)
Bedankt voor de bron vermelding. Maar is het nou 15 of 10 euro?
Het enige wat ik probeer in te laten zien is dat er veel meer kosten bij komen, kosten je niet altijd kunt beïnvloeden als bedrijf zijnde. Het is allemaal niet zo rooskleurig als wordt voorgesteld. En dat je voorzichtig moet zijn met mensen uit te maken voor oplichters.
Ik had het al eens eerder aangehaald: waarom haal je je cola bij de AH? Bij de Liddle of de aldi hebben ze ook cola...
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:01
door 945i
Cola kan je niet vergelijken met auto's. Cola drink je, en hoeft niet gerepareerd te worden.
Maar het klopt wel, bij een Aldi krijg je alleen een goed product, bij AH krijg daarnaast ook de leukere kassajuffrouw er nog bij..

Geplaatst: 18.05.2010 - 10:07
door bartv70
VolvoMafia schreef:
jpwg001 schreef:Draagt een Volvodealer niet ook direct geld aan Volvo Nederland of Volvo AB af? Zodat hij alleen al dealer mag zijn...
Weet ik eerlijk gezegd niet eens. Per nieuw verkochte auto wordt er wel een klein bedragje in een pot gedaan voor de verschillende door Volvo NL opgestarte campagnes
HIER vindt je een overzicht van de kosten per merk.
Volvo geeft ruwweg €550 per verkochte auto uit aan "Bruto mediabesteding" , ooit heette dit ook wel "reclame"
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:12
door jpwg001
Reclame is zó 2004...

Geplaatst: 18.05.2010 - 10:12
door 945i
Ik denk dat de eerste merkdealer die met een superstrak en concurrerend prijzenplan voor onderhoud komt, een enorme boost aan zijn verkopen geeft (en misschien zelfs wat klanten terughaalt.) ::!:
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:16
door bartv70
VolvoMafia schreef:bartv70 schreef:
Maar is het nou 15 of 10 euro?
€15 bruto=€10 netto.
Het enige wat ik probeer in te laten zien is dat er veel meer kosten bij komen, kosten je niet altijd kunt beïnvloeden als bedrijf zijnde. Het is allemaal niet zo rooskleurig als wordt voorgesteld. En dat je voorzichtig moet zijn met mensen uit te maken voor oplichters.
VolvoMafia schreef:bartv70 schreef: Ik had het al eens eerder aangehaald: waarom haal je je cola bij de AH? Bij de Liddle of de aldi hebben ze ook cola...
Stel de vraag eens andersom, waarom zou ik bij AH 30% meer betalen voor een zelfde product en merk als bij de Lidl?.....inderdaad voor het gevoel van luxe (overdaad), dat "gratis" blokje kaas, dat "gratis" kopje koffie en die knappe cassiere
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:19
door Walter
945i schreef:Cola kan je niet vergelijken met auto's. Cola drink je, en hoeft niet gerepareerd te worden.
Maar het klopt wel, bij een Aldi krijg je alleen een goed product, bij AH krijg daarnaast ook de leukere kassajuffrouw er nog bij..

Daarbij vind ik zelf de smaak van Coca Cola lekkerder dan van bv Freeway
bartv70 schreef:Stel de vraag eens andersom, waarom zou ik bij AH 30% meer betalen voor een zelfde product en merk als bij de Lidl?.....inderdaad voor het gevoel van luxe (overdaad), dat "gratis" blokje kaas, dat "gratis" kopje koffie en die knappe cassiere
Volgens mij hebben ze bij de Liddle niet dezelfde merken als bij de AH hoor. Er zijn dus verschillen tussen de producten. De koffie is er ook omdat veel klanten dat verwachten. Net als dat ze verwachten dat de auto na een onderhoudsbeurt gewassen wordt. En nee, ik weet dat jullie daar niet om vragen. Maar velen wel.
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:23
door bart simpson
jpwg001 schreef:Draagt een Volvodealer niet ook direct geld aan Volvo Nederland of Volvo AB af? Zodat hij alleen al dealer mag zijn...
nee
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:24
door PeerTronic
945i schreef:Cola kan je niet vergelijken met auto's. Cola drink je, en hoeft niet gerepareerd te worden.
Maar het klopt wel, bij een Aldi krijg je alleen een goed product, bij AH krijg daarnaast ook de leukere kassajuffrouw er nog bij..

Deze discussie gaat echt helemaal nergens meer over. Op de eerste plaats, alles heeft zijn prijs, en een merkenspecialist of anderzijds gewone vakagarage maakt minder kosten en hoeft ook minder te investeren. Bij een Volvo dealer mag je aannemen dat alles up to date is, ook de kennis. Overigens betaalde ik voor mijn C-max bij de dealer meer aan onderhoud.
Dat iedereen zo goedkoop mogelijk een product wil is logisch. Bij de Appie betaal ik voor een Coca Cola meer dan bij de Nettorama (laten we dat even juist formuleren want dat verkoopt de Lidl niet, wel Cola. Als je dat over een kam scheert waarom rij je dan een Volvo? Pak dan een Dacia dat is ook een auto. Cola is analoog aan het begrip auto) toch winkel ik liever bij de Appie.
Tot slot bespeur ik wel een aantal rekenwonders hier op de site. Tsjonge jonge. Merkdealers hebben het over algemeen niet goed momenteel en als je altijd het onderste uit de kan wil hebben verdwijnt deze tak op den duur, simpel marktwerking. Maar wat houd je dan over? De Aldi's en Lidl's onder de garage's? Dank je wel, maar daar zit ik niet op te wachten.
Ben het wel eens dat merk dealers transparanter mogen zijn in hun kosten en er is ook hier nog wel wat te verbeteren.
Zo, dat waren mijn "2 pennies"
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:24
door bart simpson
@ BartV70, waarom ben jij ooit van een goedkope Fiat naar een dure V70 gegaan?
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:27
door Walter
bartv70 schreef:
HIER vindt je een overzicht van de kosten per merk.
Volvo geeft ruwweg €550 per verkochte auto uit aan "Bruto mediabesteding" , ooit heette dit ook wel "reclame"
Leuk overzicht, bedankt. De dealer draagt per verkochte auto 185 eu af voor het reclamepotje, daar worden ook wettelijk verplichte apk mailingen en andere, niet nieuwe auto gerelateerde campagnes van betaald. De rest wordt gefinancieerd door Volvo. Het is dus niet zo dat de dealer die volle 550 eu aan zijn broek krijgt.
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:28
door bartv70
VolvoMafia schreef:
Mijn vraag is waar het gegeven vandaan komt dat de monteur 10 eu per uur krijgt?
over de verklaring van de kosten heb ik net een heel lijstje opgesteld...
Deel het
netto salaris maar door de werkuren p/mnd
Met alle respect het lijstje wat je opgeeft bepalen natuurlijk een groot deel van de kosten, maar dat zelfde lijstje heeft de "garage op de hoek" ook.
En die monteur
krijgt geen €10 netto per uur, hij/zij moet hier zwaar en vies werk voor doen.
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:30
door Walter
PeerTronic schreef: Ben het wel eens dat merk dealers transparanter mogen zijn in hun kosten en er is ook hier nog wel wat te verbeteren.
Zo, dat waren mijn "2 pennies"
Bedankt voor je betoog PeerTronic, dat is juist hetgeen ik probeer duidelijk te maken. En ook probeer ik wat inzicht in die kosten te geven. Heel veel transparanter kan ik het met mijn kennis niet maken
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:30
door bart simpson
dat zware en vieze werk valt wel mee, ze staan bij mij iedere zaterdag voor de lol hun eigen auto uit elkaar te halen...
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:34
door Walter
bartv70 schreef:VolvoMafia schreef:
Mijn vraag is waar het gegeven vandaan komt dat de monteur 10 eu per uur krijgt?
over de verklaring van de kosten heb ik net een heel lijstje opgesteld...
Deel het
netto salaris maar door de werkuren p/mnd
Met alle respect het lijstje wat je opgeeft bepalen natuurlijk een groot deel van de kosten, maar dat zelfde lijstje heeft de "garage op de hoek" ook.
En die monteur
krijgt geen €10 netto per uur, hij/zij moet hier zwaar en vies werk voor doen.
En dat netto salaris baseer je op de gegevens op de eerder genoemde site. Prima, heb echt geen idee wat mijn collega's mee naar huis nemen eind van de maand. Weet het alleen van mezelf en weet ook dat ik in andere takken van sport meer kan verdienen met mijn opleiding en ervaring.
Om te voorkomen dat de werknemer te zwaar werk moet doen, heeft onze lieve overheid een behoorlijke hoeveelheid Arboregels opgesteld.