V70 van 140pk naar 175pk?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Grootje
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 16.12.2008 - 10:58
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Grootje, zoals je misschien hebt kunnen lezen van Taboo is 460 NM veels te veel voor die koppeling.
Elke koppeling heeft toch een maximale belastbaarheid!!
Hoeveel kan de koppeling aan hebben dan zonder dat kapot gaat. Natuurlijk zal hij sneller slijten door de hogere belasting maar dat lijkt me wel duidelijk. De bedrijven die een auto tunen weten toch wel wat de grenzen zijn waar binnen zij kunnen werken.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik ben geen monteur, laat staan een technisch ontwerper. Dus hoeveel een koppeling kan hebben, heb ik werkelijk geen idee van. Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaringen en die van anderen hier op het forum. En ik las over jouw tuning en die van Taboo in een ander topic. Bij hem is de koppeling direct na het tunen gaan slippen. Vandaar dat ik daar even naar refereerde.

Een D5 heeft een andere (lees: zwaardere uitvoering) koppeling die beter bestand is tegen het hoge(re) vermogen. Helaas past die koppeling (en vliegwiel) niet in jouw auto, dus dat is ook geen oplossing.

Dan even over de tuner. Deze zal niet altijd direct het verband (willen!) leggen dat de defecte koppeling te wijten is aan het tunen. De bewijslast is aan jou, dus ook dat maakt het erg lastig.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Het slippen komt alleen voor bij (bijna) maximale belasting neem ik aan trouwens?
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

iemand ervaring met Tunex??
http://www.tunex.nl
???
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

ajschot schreef:iemand ervaring met Tunex??
http://www.tunex.nl
???
Als ik zie wat ze beloven, en hoe schreeuwerig de advertenties zie zou ik daar persoonlijk niet naar toe gaan... De ervaringen die ik van het Audiforum heb gelezen zijn niet zo positief.

Ze zijn wel heel goedkoop..

Zou voor de namen gaan, Rica, Hartog. en maatwerk
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
V50-Wim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.12.2007 - 19:12

Heeft iemand ervaringen met V-tune uit Eemnes??

Ik wil mijn V50 1.8 laten chippen omdat hij met name in zijn 5 weinig trekkracht heeft

Ze stellen een piggyback voor en ik zou dan 13 pk`s en 26 nm trekkracht erbij krijgen.

dit alles met montage zou 399 euro moeten gaan kosten.
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Wat is een piggyback?? Ken het bedrijf niet, vraag mij wel af of je 13 pk gaat merken.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
V50-Wim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.12.2007 - 19:12

de piggyback zou de chip zijn die in de auto gezet wordt en naderhand geprogrammeerd wordt , zoals ik het begrijp tenminste.

de trekkracht valt nu erg tegen met name bij 85-90 in zijn 5e versnelling.vandaar dat ik dit overweeg.
Gebruikersavatar
plim
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
Locatie: San Jose, California, USA

ik zou toch voor de gerenommeerde merken gaan:
Rica, Hartog, FastTech etc. die je hier steeds op het forum tegen komt en soms ook forum sponsor zijn. Die kunnen het zich niet permiteren om prutswerk af te leveren.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Vreemd dat ze een andere chip gaan plaatsen, is niet meer nodig voor de tuning.
Als ik het zo lees zeg ik niet aan beginnen. 13 pk ga je echt niet uithalen, laat staan voelen...

Informeer idd maar is bij de bovengenoemde bedrijven, die gaan ook zeggen dat je je geld beter in je zak kan houden. Of je moet het echt goed doen en er een turbo op laten schroeven. ;-)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Reesmees
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.07.2009 - 14:32
Locatie: Lansingerland

Heb V70 MY 2005 140pk destijds ook door RICA laten 'kietelen' naar 180pk.

Onderin toerental weinig verschil maar hoe hoger in de toeren hoe beter het gaat. Mijn kollega met 'echte' 170pk V70 'trekt" mij er in ieder geval niet uit. Volgens de opgave van Volvo zelf gaat een V70 met 140pk slechts 205 km/u. Mijn top ooit (op een rustige zondagmorgen van Berlijn naar huis) was volgens mijn navigatiesysteem 219km/u!! Teller zat al boven de 230!
'Life is too short to drive a bad car'
julz67
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 23.03.2009 - 20:19

Hi allen,

Ik wil op termijn ook m'n handgeschakelde 2004 V50 2.4 (140pk) laten tunen. Wat ik alleen veel hoor is dat er onderin toerental weinig verschil is. Ik geloof wel dat er toeren gemaakt moeten worden, maar in theorie zou de 0-100 acceleratie van 10 sec naar zo'n 8,3 sec gaan. Niet dat ik dit haal, maar een acceleratieverschil van bijna 20% moet je toch wel over het hele toerengebied merken? Tuning van een ongeblazen motor wil er toch veelal toe leiden dat de motor eerder oppakt bij een trap op het gas?
Heeft iemand trouwens ervaring met een K&N filter voor de V50? Normale filter, geen open sportfilter. Ik ben benieuwd of je hier qua prestaties of qua dat lekkere Gothenborgse 5-pitter gehuil iets van merkt.

Bedankt!
Volvo V50 2.4
Volvo V40 1.6
Volvo 440 1.8
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

stel je niet te veel voor van die luchtfilters.
Uit testen blijkt keer op keer dat het niets tot weinig uitmaakt.
Maar je kunt het doen hoor.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

er is meer over de K&N filter besproken, ik zelf had het in mijn s60 bifuel en nu in m`n huidige diesel.
ik zou het gewoon doen en ja er is echt verschil zowel geluid als reactie op je gas pedaal, alleen je garage vragen of ze met onderhoud er wel van afblijven
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
V50-Wim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.12.2007 - 19:12

hoe kan en moet je deze luchtfilers dan schoonmaken?
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

V50-Wim schreef:hoe kan en moet je deze luchtfilers dan schoonmaken?
ieder geval niet vaak, heb zelf een schoonmaak setje gekocht met reinigings middel waar je hem een tijdje in laat liggen, uitspoelen drogen en opnieuw in de olie zetten voorzichtig(heel weinig).
wat men ook zal roepen ik gebruik de filter al een tijdje en de lucht doorstroom is gewoon veel beter dan een gewone filter
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Mijn ervaring met sportluchtfilters is ook goed. Geen extra vermogen, maar wel beter oppakken van de motor. Ik heb het bij mijn Audi gelijk met het maatwerk tuning bij Hartog laten doen. Als je toch wilt tunen zou ik het in overleg met je tuner doen.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
julz67
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 23.03.2009 - 20:19

Bedankt heren, zo'n filter is dus wel interessant. Hebben jullie ook ervaring met het eerste deel van m'n berichtje? Is het interessant genoeg om een 140pk 2.4 om te sleutelen naar een 170 a 180 pk versie?

"..Ik wil op termijn ook m'n handgeschakelde 2004 V50 2.4 (140pk) laten tunen. Wat ik alleen veel hoor is dat er onderin toerental weinig verschil is. Ik geloof wel dat er toeren gemaakt moeten worden, maar in theorie zou de 0-100 acceleratie van 10 sec naar zo'n 8,3 sec gaan. Niet dat ik dit haal, maar een acceleratieverschil van bijna 20% moet je toch wel over het hele toerengebied merken? Tuning van een ongeblazen motor wil er toch veelal toe leiden dat de motor eerder oppakt bij een trap op het gas?.."
Volvo V50 2.4
Volvo V40 1.6
Volvo 440 1.8
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Dag Julz,

Dat is zeker interessant. Koppelkromme komt veel gunstiger te liggen.
Veel eerder veel meer vermogen beschikbaar.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
haagcaab
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 07.10.2007 - 22:17
Locatie: Scharsterbrug

Nog even een nieuwe vraag. ik heb overweeg een black sapphire v70 uit 2001 met standaard 170 pk te kopen. is daar nog iets aan te tunen?
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”