Pagina 8 van 9

Geplaatst: 24.03.2009 - 15:55
door Grootje
Oceanracer schreef:Grootje, zoals je misschien hebt kunnen lezen van Taboo is 460 NM veels te veel voor die koppeling.
Elke koppeling heeft toch een maximale belastbaarheid!!
Hoeveel kan de koppeling aan hebben dan zonder dat kapot gaat. Natuurlijk zal hij sneller slijten door de hogere belasting maar dat lijkt me wel duidelijk. De bedrijven die een auto tunen weten toch wel wat de grenzen zijn waar binnen zij kunnen werken.

Geplaatst: 24.03.2009 - 18:45
door Oceanracer
Ik ben geen monteur, laat staan een technisch ontwerper. Dus hoeveel een koppeling kan hebben, heb ik werkelijk geen idee van. Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaringen en die van anderen hier op het forum. En ik las over jouw tuning en die van Taboo in een ander topic. Bij hem is de koppeling direct na het tunen gaan slippen. Vandaar dat ik daar even naar refereerde.

Een D5 heeft een andere (lees: zwaardere uitvoering) koppeling die beter bestand is tegen het hoge(re) vermogen. Helaas past die koppeling (en vliegwiel) niet in jouw auto, dus dat is ook geen oplossing.

Dan even over de tuner. Deze zal niet altijd direct het verband (willen!) leggen dat de defecte koppeling te wijten is aan het tunen. De bewijslast is aan jou, dus ook dat maakt het erg lastig.

Geplaatst: 25.03.2009 - 17:58
door Sorcerer
Het slippen komt alleen voor bij (bijna) maximale belasting neem ik aan trouwens?

Geplaatst: 15.05.2009 - 14:21
door ajschot
iemand ervaring met Tunex??
http://www.tunex.nl
???

Geplaatst: 17.05.2009 - 08:12
door Edgar
ajschot schreef:iemand ervaring met Tunex??
http://www.tunex.nl
???
Als ik zie wat ze beloven, en hoe schreeuwerig de advertenties zie zou ik daar persoonlijk niet naar toe gaan... De ervaringen die ik van het Audiforum heb gelezen zijn niet zo positief.

Ze zijn wel heel goedkoop..

Zou voor de namen gaan, Rica, Hartog. en maatwerk

Geplaatst: 29.06.2009 - 16:13
door V50-Wim
Heeft iemand ervaringen met V-tune uit Eemnes??

Ik wil mijn V50 1.8 laten chippen omdat hij met name in zijn 5 weinig trekkracht heeft

Ze stellen een piggyback voor en ik zou dan 13 pk`s en 26 nm trekkracht erbij krijgen.

dit alles met montage zou 399 euro moeten gaan kosten.

Geplaatst: 29.06.2009 - 17:29
door Edgar
Wat is een piggyback?? Ken het bedrijf niet, vraag mij wel af of je 13 pk gaat merken.

Geplaatst: 29.06.2009 - 17:38
door V50-Wim
de piggyback zou de chip zijn die in de auto gezet wordt en naderhand geprogrammeerd wordt , zoals ik het begrijp tenminste.

de trekkracht valt nu erg tegen met name bij 85-90 in zijn 5e versnelling.vandaar dat ik dit overweeg.

Geplaatst: 29.06.2009 - 17:46
door plim
ik zou toch voor de gerenommeerde merken gaan:
Rica, Hartog, FastTech etc. die je hier steeds op het forum tegen komt en soms ook forum sponsor zijn. Die kunnen het zich niet permiteren om prutswerk af te leveren.

Geplaatst: 29.06.2009 - 19:32
door Edgar
Vreemd dat ze een andere chip gaan plaatsen, is niet meer nodig voor de tuning.
Als ik het zo lees zeg ik niet aan beginnen. 13 pk ga je echt niet uithalen, laat staan voelen...

Informeer idd maar is bij de bovengenoemde bedrijven, die gaan ook zeggen dat je je geld beter in je zak kan houden. Of je moet het echt goed doen en er een turbo op laten schroeven. ;-)

Geplaatst: 13.07.2009 - 15:52
door Reesmees
Heb V70 MY 2005 140pk destijds ook door RICA laten 'kietelen' naar 180pk.

Onderin toerental weinig verschil maar hoe hoger in de toeren hoe beter het gaat. Mijn kollega met 'echte' 170pk V70 'trekt" mij er in ieder geval niet uit. Volgens de opgave van Volvo zelf gaat een V70 met 140pk slechts 205 km/u. Mijn top ooit (op een rustige zondagmorgen van Berlijn naar huis) was volgens mijn navigatiesysteem 219km/u!! Teller zat al boven de 230!

Geplaatst: 15.07.2009 - 20:35
door julz67
Hi allen,

Ik wil op termijn ook m'n handgeschakelde 2004 V50 2.4 (140pk) laten tunen. Wat ik alleen veel hoor is dat er onderin toerental weinig verschil is. Ik geloof wel dat er toeren gemaakt moeten worden, maar in theorie zou de 0-100 acceleratie van 10 sec naar zo'n 8,3 sec gaan. Niet dat ik dit haal, maar een acceleratieverschil van bijna 20% moet je toch wel over het hele toerengebied merken? Tuning van een ongeblazen motor wil er toch veelal toe leiden dat de motor eerder oppakt bij een trap op het gas?
Heeft iemand trouwens ervaring met een K&N filter voor de V50? Normale filter, geen open sportfilter. Ik ben benieuwd of je hier qua prestaties of qua dat lekkere Gothenborgse 5-pitter gehuil iets van merkt.

Bedankt!

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:34
door +++t blijft behelpen+++
stel je niet te veel voor van die luchtfilters.
Uit testen blijkt keer op keer dat het niets tot weinig uitmaakt.
Maar je kunt het doen hoor.

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:37
door euerw
er is meer over de K&N filter besproken, ik zelf had het in mijn s60 bifuel en nu in m`n huidige diesel.
ik zou het gewoon doen en ja er is echt verschil zowel geluid als reactie op je gas pedaal, alleen je garage vragen of ze met onderhoud er wel van afblijven

Geplaatst: 15.07.2009 - 21:57
door V50-Wim
hoe kan en moet je deze luchtfilers dan schoonmaken?

Geplaatst: 16.07.2009 - 08:13
door euerw
V50-Wim schreef:hoe kan en moet je deze luchtfilers dan schoonmaken?
ieder geval niet vaak, heb zelf een schoonmaak setje gekocht met reinigings middel waar je hem een tijdje in laat liggen, uitspoelen drogen en opnieuw in de olie zetten voorzichtig(heel weinig).
wat men ook zal roepen ik gebruik de filter al een tijdje en de lucht doorstroom is gewoon veel beter dan een gewone filter

Geplaatst: 16.07.2009 - 10:29
door Edgar
Mijn ervaring met sportluchtfilters is ook goed. Geen extra vermogen, maar wel beter oppakken van de motor. Ik heb het bij mijn Audi gelijk met het maatwerk tuning bij Hartog laten doen. Als je toch wilt tunen zou ik het in overleg met je tuner doen.

Geplaatst: 16.07.2009 - 17:03
door julz67
Bedankt heren, zo'n filter is dus wel interessant. Hebben jullie ook ervaring met het eerste deel van m'n berichtje? Is het interessant genoeg om een 140pk 2.4 om te sleutelen naar een 170 a 180 pk versie?

"..Ik wil op termijn ook m'n handgeschakelde 2004 V50 2.4 (140pk) laten tunen. Wat ik alleen veel hoor is dat er onderin toerental weinig verschil is. Ik geloof wel dat er toeren gemaakt moeten worden, maar in theorie zou de 0-100 acceleratie van 10 sec naar zo'n 8,3 sec gaan. Niet dat ik dit haal, maar een acceleratieverschil van bijna 20% moet je toch wel over het hele toerengebied merken? Tuning van een ongeblazen motor wil er toch veelal toe leiden dat de motor eerder oppakt bij een trap op het gas?.."

Geplaatst: 16.07.2009 - 17:44
door VolvoTech
Dag Julz,

Dat is zeker interessant. Koppelkromme komt veel gunstiger te liggen.
Veel eerder veel meer vermogen beschikbaar.

Geplaatst: 03.08.2009 - 19:57
door haagcaab
Nog even een nieuwe vraag. ik heb overweeg een black sapphire v70 uit 2001 met standaard 170 pk te kopen. is daar nog iets aan te tunen?