Pagina 8 van 15
Geplaatst: 21.02.2011 - 18:32
door Shockwave
Vandaag bij de garage geweest voor het piepende geluid. We begonnen met de afdeling multiriem in de hoop dat het daar ergens vandaan kwam. Dynamo gedemonteerd, multiriem eraf. Deze bleek erg versleten, vol met haarscheurtjes, dus gelijk een nieuwe bestelt. Vervolgens alle rollen getest waarover de multieriem gaat. De waterpomp gaf een duidelijk piepend geluid. Dus gelijk ook een nieuwe waterpomp besteld. Gelukkig waren de spullen binnen het uur afgeleverd.
Ondertussen startten we de motor zonder de multieriem. Nu was er geen gepiep meer te horen. Dus je zou concluderen dat het dan daar aan lag.
We hebben toen alles terug gemonteerd, maar toen ik motor startte klonk het piepende geluid nog harder dan eerst!
Vervolgens de kap van de distributieriem eraf gehaald. De motor weer gestart, maar de geleiderol en spanrol draaiden allemaal vloeiend mee. Geen tekenen van slijt.
We weten nu dus niet waar het geluid vandaan komt. Het probleem is ook dat het geluid zo hoog is dat je niet echt kunt zeggen waar het nu precies vandaan komt.
Iemand nog een suggestie wat het dan wel kan zijn? Morgen ga ik in ieder geval even langs de volvo dealer, misschien dat een monteur daar een specifiek 460 probleem kent wat dat geluid veroorzaakt.
Daarnaast wordt volgende week sowieso de distributieriem en rollen vervangen.
Geplaatst: 21.02.2011 - 20:27
door chrisje
Stuurpomp, airco pomp ?
Geplaatst: 21.02.2011 - 22:45
door Shockwave
Airco heb ik niet. Met de stuurpomp bedoel je de stuurbekrachtiging?
Geplaatst: 22.02.2011 - 21:47
door Shockwave
Ik vond 2 losse stekkers ter hoogte van de radiator, iemand enig idee waarvoor ze zijn?
2 stekkers:
De ene:
En de andere:

Geplaatst: 22.02.2011 - 23:40
door chrisje
Shockwave schreef:Airco heb ik niet. Met de stuurpomp bedoel je de stuurbekrachtiging?
Ja idd
Geplaatst: 22.02.2011 - 23:41
door chrisje
Shockwave schreef:Ik vond 2 losse stekkers ter hoogte van de radiator, iemand enig idee waarvoor ze zijn?
2 stekkers:
De ene:
En de andere:

Zie geen stekkers :shock:
Geplaatst: 23.02.2011 - 08:05
door Shockwave
Die dingen die ik mijn vingers heb! Dat zijn stekkers toch? Of wat is het dan?
Geplaatst: 23.02.2011 - 12:12
door chrisje
Toen ik het poste zag ik niks, anders zou ik het niet zeggen slimmeke
Geplaatst: 23.02.2011 - 13:04
door Hugo_Amstelveen
Ik roep maar wat:
Intercooler?
Verstralers / Breedstralers?
Geplaatst: 23.02.2011 - 13:35
door Guidooo
In ieder geval geen ver/breedstralers. Stekkers komen mij ook niet bekend voor eigenlijk. Ze handen daar los?
Geplaatst: 23.02.2011 - 14:04
door Shockwave
@Hugo: Geen breedstralers: die zijn aangesloten, en dat zijn ook andere stekkers.
@Guidoo: ze hangen daar gewoon los.
@Chris: haha, ik weet dat je slim bent

Geplaatst: 23.02.2011 - 15:02
door chrisje
Thnx, maar ik zou het ook niet weten?
ff een gok, misschien van de airco? je hebt het niet, maar kan wel zijn voor bereid
Geplaatst: 23.02.2011 - 15:08
door Shockwave
Dat zou inderdaad wel is kunnen. Dat is de enige optie aan de voorkant die ik niet heb namelijk.
Geplaatst: 23.02.2011 - 15:12
door chrisje
Zou wel voor je willen kijken maar het sneeuwt nu een beetje, dus ga nu niet naar buiten
Geplaatst: 24.02.2011 - 15:57
door Shockwave
Ik ben bezig de CAI te monteren. De aanzuigbuis hiervoor wilde ik eigenlijk grotendeels laten lopen via de standaard aanzuigbuis. Deze standaard buis moet er dus uit, en dat lukt mij niet. Foto's om het wat duidelijker te maken:
De aanzuigbuis loopt onder de accu door (aangegeven met rode strepen) en beide uiteinden heb ik aangegeven met gele strepen. Deze moet er dus uit. Maar hoe? De buis lijkt namelijk een geheel te zijn :S
Door dit gat (oranje strepen) loopt de aanzuigbuis. Als ik het rubber eruit haal wordt de opening een stuk groter en past de nieuwe aanzuigbuis erdoorheen.
Dus: wie weet hoe die aanzuigbuis eruit moet? Moet ik dan ook de accu en de accusteun eruit halen?
Of,
Kan ik de nieuwe aanzuigbuis beter op een andere manier laten lopen?
Geplaatst: 24.02.2011 - 17:23
door Iroll
Buis kan je er zo uittrekken, zit er gewoon los in. Plek waar die loopt is prima, zuigt daar rijwind aan van achter de bumper.
Geplaatst: 24.02.2011 - 18:03
door Shockwave
De buis zit inderdaad gewoon los, maar het uiteinde van deze buis is een hoek van 90 graden. En die krijg ik niet door de opening die ik omcirkelt heb met oranje. Maar dat zou dus wel moeten kunnen volgens jouw?
Geplaatst: 24.02.2011 - 19:04
door Iroll
Rubberring weghalen en 'm dan via d andere kant eruit duwen?
En anders snij je hem door, je kan hem altijd weer aan elkaar duck-tapen mocht je 'm toch nog willen gebruiken.
Geplaatst: 24.02.2011 - 19:06
door Shockwave
Dat ga ik morgen eerst maar proberen.
Geplaatst: 25.02.2011 - 12:39
door Shockwave
De oude lucht aanzuigbuis kreeg ik er nog steeds niet uit helaas. Dan maar een iets minder conventionele methode gebruikt: doorzagen. Door de bocht van 90 graden kon hij er echt niet uit, ook niet toen de rubberring verwijderd was. De enige manier hoe het wel kan is de accu en accusteun verwijderen. Maar die steun zit zo ongelooflijk vast dat ik daarmee gestopt ben.
Even proberen of hij past:
Het past, dus alles terug monteren:
De nieuwe luchthapper, deze is bijna 1,4 cm groter in de doorsnede als de oude buis. Helaas paste hij hierdoor net niet door het gat van de oude aanzuigbuis. Ik heb hem er een klein stukje doorheen gekregen. Eigenlijk wilde ik de buis voor de radiator hangen. Maar daar verzin ik nog wel wat op.
