Stotterende D2 motor
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat zou je desnoods nog even kunnen vragen, staat het er niet op kunnen ze het er nog voor vrijdag op zetten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Nou, heb inmiddels zo'n 21.500 km met de Volvo gereden en moest vanmiddag helaas weer constateren dat 'ie rond de 1800 tpm weer een aantal flinke schokken gaf in alle versnellingen. Na een paar kilometer was het weg, maar da's toch wel weer even een domper na de softwareupdate en nieuwe injectoren. Ook is het geluid bij zowel schakelen als snel het gaspedaal intrappen (een soort "klonk" wat onder de voetenruimte lijkt te komen) nu meer hoorbaar aanwezig.
Het verbruik is ook nog altijd te hoog. De boardcomputer zit er tussen de 0,4 en 0,9 liter naast met het werkelijke verbruik wat, ondanks max. 120 km/h op de snelweg en netjes opschakelen bij zo'n 2000 tpm, nog altijd zo'n 6 - 6,5 l/100 km bedraagt. Ga het nog even aankijken en anders helaas maar weer terug naar de dealer
Het verbruik is ook nog altijd te hoog. De boardcomputer zit er tussen de 0,4 en 0,9 liter naast met het werkelijke verbruik wat, ondanks max. 120 km/h op de snelweg en netjes opschakelen bij zo'n 2000 tpm, nog altijd zo'n 6 - 6,5 l/100 km bedraagt. Ga het nog even aankijken en anders helaas maar weer terug naar de dealer

- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Pff.. jammer man. Hopelijk komt het goed.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hoeveel rij je nu op een tank?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Jumpman
- 4th Gear member
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Heee dat schokken had ik vanochtend ook, idd rond de 1800tpm en in alle versnellingen.Ralf T schreef:Nou, heb inmiddels zo'n 21.500 km met de Volvo gereden en moest vanmiddag helaas weer constateren dat 'ie rond de 1800 tpm weer een aantal flinke schokken gaf in alle versnellingen. Na een paar kilometer was het weg, maar da's toch wel weer even een domper na de softwareupdate en nieuwe injectoren. Ook is het geluid bij zowel schakelen als snel het gaspedaal intrappen (een soort "klonk" wat onder de voetenruimte lijkt te komen) nu meer hoorbaar aanwezig.
Het verbruik is ook nog altijd te hoog. De boardcomputer zit er tussen de 0,4 en 0,9 liter naast met het werkelijke verbruik wat, ondanks max. 120 km/h op de snelweg en netjes opschakelen bij zo'n 2000 tpm, nog altijd zo'n 6 - 6,5 l/100 km bedraagt. Ga het nog even aankijken en anders helaas maar weer terug naar de dealer
Nu is het weer helemaal verdwenen.
2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
- VolvoRob
- 5th Gear member
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
- Locatie: Omgeving Utrecht
Heb dit verhaal even doorgenomen, en ik vind het echt niet acceptabel. Als je voor Volvo kiest, kies je voor betrouwbaarheid. En voor nog veel meer. En daar betaal je dan ook voor, en je weet dat het dan goed is.....
In dit geval is het echter na een software update blijkbaar nog altijd niet goed. Ik weet niet of zoiets nog onder de noemer 'kinderziektes' valt, maar ik denk dat Volvo toch wel een gebaar mag maken naar de 'gedupeerden'.
In dit geval is het echter na een software update blijkbaar nog altijd niet goed. Ik weet niet of zoiets nog onder de noemer 'kinderziektes' valt, maar ik denk dat Volvo toch wel een gebaar mag maken naar de 'gedupeerden'.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- ariane
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12.12.2010 - 19:52
- Locatie: barendrecht
Helaas moet ik jullie teleur stellen. Die van ons staat na tig keer in de garage te hebben gestaan en 2x de update inmiddels al een paar dagen bij Volvo NL/ de importeur te Beesd. Er wordt ons niet verteld wat er aan de hand is en we weten ook niet wanneer we 'm terug krijgen. We krijgen alleen maar te horen dat de auto pas terug komt als deze naar behoren zal functioneren. En dat met nog geen 6000 km op de teller........
Eens een nieuwe Volvo maar noooooit weer! We hebben slechts 2 weken van de 2 maanden met een fijne auto kunnen rijden en verder van en naar de garage, al 2 leenauto's gehad (ook met de nodige moeite en frustraties) dus het mag nu wel een keer klaar zijn!
Eens een nieuwe Volvo maar noooooit weer! We hebben slechts 2 weken van de 2 maanden met een fijne auto kunnen rijden en verder van en naar de garage, al 2 leenauto's gehad (ook met de nodige moeite en frustraties) dus het mag nu wel een keer klaar zijn!
- phustje
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 07.09.2010 - 08:53
- Locatie: Nijmegen
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe C30 op kunnen halen en gelukkig geen last van bonken bij gas geven of schakelen en geen gestotter rond 1800rpm.
Gister voor het eerst getankt. Na 816km te hebben gereden kon er weer 50.8L diesel bij. Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 5.7L weer maar in werkelijkheid is dit toch echt wel meer als ik het terug reken. Aangezien ik de auto nog aan het inrijden ben rijd ik ook zeer rustig (rustig accelereren, niet boven de 3000rpm komen, etc). Moet er wel bij zeggen dat zo'n 500km over binnenweggetjes was, waar je dus veel moet afremmen en optrekken wat wellicht het hoger verbruik verklaart.
Gister voor het eerst getankt. Na 816km te hebben gereden kon er weer 50.8L diesel bij. Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 5.7L weer maar in werkelijkheid is dit toch echt wel meer als ik het terug reken. Aangezien ik de auto nog aan het inrijden ben rijd ik ook zeer rustig (rustig accelereren, niet boven de 3000rpm komen, etc). Moet er wel bij zeggen dat zo'n 500km over binnenweggetjes was, waar je dus veel moet afremmen en optrekken wat wellicht het hoger verbruik verklaart.
Volvo C30 D2 R-Edition MY11 - Ice White Solid - 18" Midir Diamond Cut/Grey
Audi A3 Limousine Pro-Line S 1.4TFSI CoD MY15 - Daytona Grey
Volvo V60 T5 R-Design MY19 - Ice White Solid - 19" 5-Triple Matt black/Diamond Cut
Audi A3 Limousine Pro-Line S 1.4TFSI CoD MY15 - Daytona Grey
Volvo V60 T5 R-Design MY19 - Ice White Solid - 19" 5-Triple Matt black/Diamond Cut
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47
Als dit dit allemaal lees ben ik niet echt verbaasd.
De D2 motor, blijft een Peugeot motor, die nooit echt degelijk en betrouwbaar is geweest (turbo, electronica).
Peugeot heeft dit blok moeten aanpassen om aan de Euro 5 norm te voldoen.
Wat blijkt nu : ipv dubbele boenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cylinder werd terug terug overgegaan naar amper 2 kleppen per cylender en enkelvoudige nokkenas. Reden : Kostenbesparing!
Als ik echt kritisch ben rij je eigenlijk in een gecamoefleerde Ford Focus rond, voorzien van een Peugeot motor, nou moe....
Ik hoop dat volvo snel de middelen krijgt om de D3 om te bouwen naar een 4-cylinder.
Jammer voor alle "gedupeerden" van de huidige D2.
In een volvo hoort voor mij Volvo mechaniek thuis!
De D2 motor, blijft een Peugeot motor, die nooit echt degelijk en betrouwbaar is geweest (turbo, electronica).
Peugeot heeft dit blok moeten aanpassen om aan de Euro 5 norm te voldoen.
Wat blijkt nu : ipv dubbele boenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cylinder werd terug terug overgegaan naar amper 2 kleppen per cylender en enkelvoudige nokkenas. Reden : Kostenbesparing!
Als ik echt kritisch ben rij je eigenlijk in een gecamoefleerde Ford Focus rond, voorzien van een Peugeot motor, nou moe....
Ik hoop dat volvo snel de middelen krijgt om de D3 om te bouwen naar een 4-cylinder.
Jammer voor alle "gedupeerden" van de huidige D2.
In een volvo hoort voor mij Volvo mechaniek thuis!
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Is toch geen Peugeot motor meer?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02.01.2011 - 14:26
enkel de cilinderkop is nieuw, de basisblok is nog steeds dezelfde zoals hier beschreven.
het overgaan naar 8 kleppen per cilinder is dat je met minder kleppen meer koppel hebt onderin, hoe meer kleppen hoe beter de vulling van je motor is op hogere toeren, maar dat is dan weer niet bevorderlijk voor het verbruik natuurlijk.
ik vermoed dat er in de Fords, Citroens en Peugeots ook overal deze motor inzit, want daar zijn ze toch ook van 109 naar 115pk gegaan
het overgaan naar 8 kleppen per cilinder is dat je met minder kleppen meer koppel hebt onderin, hoe meer kleppen hoe beter de vulling van je motor is op hogere toeren, maar dat is dan weer niet bevorderlijk voor het verbruik natuurlijk.
ik vermoed dat er in de Fords, Citroens en Peugeots ook overal deze motor inzit, want daar zijn ze toch ook van 109 naar 115pk gegaan
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Tjonge, wat een gedoe allemaal zeg! Ik ga het volgen, ben wel benieuwd.
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Daarnaast las ik dat Volvo bij de D2 (en D2 DRIVe Start/Stop) simpelweg de turbodruk heeft verhoogd om toch een hoger vermogen/koppel te realiseren.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Ga er morgen toch maar weer mee terug. Het stotteren rond 1800 tpm komt steeds vaker voor, het verbruik loopt weer fors op en de motor maakt steeds meer herrie. Ook heb ik weer regelmatig dat de viscokoppeling na het uitzetten van de motor inschakelt en de fan gaat loeien als een gek. Ik heb dan echt heel rustig gereden. Dit kan gewoon echt niet zo 

- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hij stottert bij mij als ik mijn koppeling niet goed gebruik.
Maar eigenlijk al paar dagen geen last van, begrijp hem steeds beter
Verder stotteren bij 1800rpm, welke versnelling zit je dan en hoe hard rij je dan precies?
Maar eigenlijk al paar dagen geen last van, begrijp hem steeds beter

Verder stotteren bij 1800rpm, welke versnelling zit je dan en hoe hard rij je dan precies?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Dat komt voor in iedere versnelling. Niet altijd, maar weer steeds vaker.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
De auto gaat eind januari weer terug naar de dealer voor weer een update en adaptierit. Het hoge verbruik wordt onderkent en lijkt te komen door het nieuwe, onderhoudsvrije roetfilter die nu zeer regelmatig zichzelf reinigt.
Alles draait om het terugdringen van de emissies. En de problemen die daarmee gepaard gaan lijken helaas van ondergeschikt belang.
Wordt vervolgd...
Alles draait om het terugdringen van de emissies. En de problemen die daarmee gepaard gaan lijken helaas van ondergeschikt belang.
Wordt vervolgd...
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wat een pech... Hopen dat ze het deze keer wel definitief oplossen (zo niet, misschien vragen of ze er een D3 in hangen?
)
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km