Pagina 8 van 13
Geplaatst: 12.01.2011 - 12:11
door Fredhead
Dat zou je desnoods nog even kunnen vragen, staat het er niet op kunnen ze het er nog voor vrijdag op zetten
Geplaatst: 18.01.2011 - 17:20
door Ralf T
Nou, heb inmiddels zo'n 21.500 km met de Volvo gereden en moest vanmiddag helaas weer constateren dat 'ie rond de 1800 tpm weer een aantal flinke schokken gaf in alle versnellingen. Na een paar kilometer was het weg, maar da's toch wel weer even een domper na de softwareupdate en nieuwe injectoren. Ook is het geluid bij zowel schakelen als snel het gaspedaal intrappen (een soort "klonk" wat onder de voetenruimte lijkt te komen) nu meer hoorbaar aanwezig.
Het verbruik is ook nog altijd te hoog. De boardcomputer zit er tussen de 0,4 en 0,9 liter naast met het werkelijke verbruik wat, ondanks max. 120 km/h op de snelweg en netjes opschakelen bij zo'n 2000 tpm, nog altijd zo'n 6 - 6,5 l/100 km bedraagt. Ga het nog even aankijken en anders helaas maar weer terug naar de dealer

Geplaatst: 18.01.2011 - 17:53
door rsnhakan
Pff.. jammer man. Hopelijk komt het goed.
Geplaatst: 18.01.2011 - 17:53
door Paul
Hoeveel rij je nu op een tank?
Geplaatst: 18.01.2011 - 19:16
door Jumpman
Ralf T schreef:Nou, heb inmiddels zo'n 21.500 km met de Volvo gereden en moest vanmiddag helaas weer constateren dat 'ie rond de 1800 tpm weer een aantal flinke schokken gaf in alle versnellingen. Na een paar kilometer was het weg, maar da's toch wel weer even een domper na de softwareupdate en nieuwe injectoren. Ook is het geluid bij zowel schakelen als snel het gaspedaal intrappen (een soort "klonk" wat onder de voetenruimte lijkt te komen) nu meer hoorbaar aanwezig.
Het verbruik is ook nog altijd te hoog. De boardcomputer zit er tussen de 0,4 en 0,9 liter naast met het werkelijke verbruik wat, ondanks max. 120 km/h op de snelweg en netjes opschakelen bij zo'n 2000 tpm, nog altijd zo'n 6 - 6,5 l/100 km bedraagt. Ga het nog even aankijken en anders helaas maar weer terug naar de dealer

Heee dat schokken had ik vanochtend ook, idd rond de 1800tpm en in alle versnellingen.
Nu is het weer helemaal verdwenen.
Geplaatst: 18.01.2011 - 19:20
door VolvoRob
Heb dit verhaal even doorgenomen, en ik vind het echt niet acceptabel. Als je voor Volvo kiest, kies je voor betrouwbaarheid. En voor nog veel meer. En daar betaal je dan ook voor, en je weet dat het dan goed is.....
In dit geval is het echter na een software update blijkbaar nog altijd niet goed. Ik weet niet of zoiets nog onder de noemer 'kinderziektes' valt, maar ik denk dat Volvo toch wel een gebaar mag maken naar de 'gedupeerden'.
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:53
door ariane
Helaas moet ik jullie teleur stellen. Die van ons staat na tig keer in de garage te hebben gestaan en 2x de update inmiddels al een paar dagen bij Volvo NL/ de importeur te Beesd. Er wordt ons niet verteld wat er aan de hand is en we weten ook niet wanneer we 'm terug krijgen. We krijgen alleen maar te horen dat de auto pas terug komt als deze naar behoren zal functioneren. En dat met nog geen 6000 km op de teller........
Eens een nieuwe Volvo maar noooooit weer! We hebben slechts 2 weken van de 2 maanden met een fijne auto kunnen rijden en verder van en naar de garage, al 2 leenauto's gehad (ook met de nodige moeite en frustraties) dus het mag nu wel een keer klaar zijn!
Geplaatst: 19.01.2011 - 09:58
door phustje
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe C30 op kunnen halen en gelukkig geen last van bonken bij gas geven of schakelen en geen gestotter rond 1800rpm.
Gister voor het eerst getankt. Na 816km te hebben gereden kon er weer 50.8L diesel bij. Boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 5.7L weer maar in werkelijkheid is dit toch echt wel meer als ik het terug reken. Aangezien ik de auto nog aan het inrijden ben rijd ik ook zeer rustig (rustig accelereren, niet boven de 3000rpm komen, etc). Moet er wel bij zeggen dat zo'n 500km over binnenweggetjes was, waar je dus veel moet afremmen en optrekken wat wellicht het hoger verbruik verklaart.
Geplaatst: 19.01.2011 - 14:13
door dewae
Als dit dit allemaal lees ben ik niet echt verbaasd.
De D2 motor, blijft een Peugeot motor, die nooit echt degelijk en betrouwbaar is geweest (turbo, electronica).
Peugeot heeft dit blok moeten aanpassen om aan de Euro 5 norm te voldoen.
Wat blijkt nu : ipv dubbele boenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cylinder werd terug terug overgegaan naar amper 2 kleppen per cylender en enkelvoudige nokkenas. Reden : Kostenbesparing!
Als ik echt kritisch ben rij je eigenlijk in een gecamoefleerde Ford Focus rond, voorzien van een Peugeot motor, nou moe....
Ik hoop dat volvo snel de middelen krijgt om de D3 om te bouwen naar een 4-cylinder.
Jammer voor alle "gedupeerden" van de huidige D2.
In een volvo hoort voor mij Volvo mechaniek thuis!
Geplaatst: 19.01.2011 - 22:05
door Paul
Is toch geen Peugeot motor meer?
Geplaatst: 19.01.2011 - 22:25
door Minxz
Ik dacht ook dat de D2 motor een eigen Volvo-product was. of heb ik het mis?
Geplaatst: 19.01.2011 - 22:27
door 945i
Het basisblok is gewoon dezelfde als de 1.6 gebruikt in vele andere auto's
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:02
door TomVDG
enkel de cilinderkop is nieuw, de basisblok is nog steeds dezelfde zoals hier beschreven.
het overgaan naar 8 kleppen per cilinder is dat je met minder kleppen meer koppel hebt onderin, hoe meer kleppen hoe beter de vulling van je motor is op hogere toeren, maar dat is dan weer niet bevorderlijk voor het verbruik natuurlijk.
ik vermoed dat er in de Fords, Citroens en Peugeots ook overal deze motor inzit, want daar zijn ze toch ook van 109 naar 115pk gegaan
Geplaatst: 20.01.2011 - 11:23
door The Volvoboy
Tjonge, wat een gedoe allemaal zeg! Ik ga het volgen, ben wel benieuwd.
Geplaatst: 20.01.2011 - 13:04
door Ralf T
Daarnaast las ik dat Volvo bij de D2 (en D2 DRIVe Start/Stop) simpelweg de turbodruk heeft verhoogd om toch een hoger vermogen/koppel te realiseren.
Geplaatst: 20.01.2011 - 23:02
door Ralf T
Ga er morgen toch maar weer mee terug. Het stotteren rond 1800 tpm komt steeds vaker voor, het verbruik loopt weer fors op en de motor maakt steeds meer herrie. Ook heb ik weer regelmatig dat de viscokoppeling na het uitzetten van de motor inschakelt en de fan gaat loeien als een gek. Ik heb dan echt heel rustig gereden. Dit kan gewoon echt niet zo

Geplaatst: 21.01.2011 - 08:32
door Paul
Hij stottert bij mij als ik mijn koppeling niet goed gebruik.
Maar eigenlijk al paar dagen geen last van, begrijp hem steeds beter
Verder stotteren bij 1800rpm, welke versnelling zit je dan en hoe hard rij je dan precies?
Geplaatst: 21.01.2011 - 09:17
door Ralf T
Dat komt voor in iedere versnelling. Niet altijd, maar weer steeds vaker.
Geplaatst: 21.01.2011 - 12:45
door Ralf T
De auto gaat eind januari weer terug naar de dealer voor weer een update en adaptierit. Het hoge verbruik wordt onderkent en lijkt te komen door het nieuwe, onderhoudsvrije roetfilter die nu zeer regelmatig zichzelf reinigt.
Alles draait om het terugdringen van de emissies. En de problemen die daarmee gepaard gaan lijken helaas van ondergeschikt belang.
Wordt vervolgd...
Geplaatst: 21.01.2011 - 12:47
door The Volvoboy
Wat een pech... Hopen dat ze het deze keer wel definitief oplossen (zo niet, misschien vragen of ze er een D3 in hangen?

)