Pagina 8 van 9
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:37
door Quota
PeeJay schreef:945i schreef:@Daf 46, altijd een uitwijkmogelijkheid open houden en natuurlijk die spiegels, die dingen zijn zo belangrijk en onderschat, dat wil je niet weten.
En anticiperen zoals je zelf al zegt.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je 3 rijstroken hebt met aan beide zijden vangrails, dan kan je geen kant op als het ineens stilstaat en de achteropkomende auto's merken de file niet op.
Zelf heb ik door snel uit de stilstaande te rijden al eens een aanrijding aan de achterzijde voorkomen, maar die mogelijkheid/ruimte is er lang niet altijd.
Om nog maar te zwijgen wat er gebeurt als de auto achter je in de file stilstaat, maar ineens aan de kant gaat omdat hij/zij ziet dat er eentje aankomt die niet op zit te letten, heb je het dan ook door?.
Ik ben het volledig met 945i eens voor wat betreft het anticiperend rijden, maar er zijn gewoon grote idioten op de weg (met name in het weekend), waar bij tijd en wijle niet tegenop te anticiperen valt. En op dat moment hoop ik voordeel te hebben van het incasseringsvermogen van mijn auto.
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:37
door 945i
In zo een geval dus eerder gas los om zo achterliggers "op te vangen" en er zeker van te zijn dat ze zien dat je gaat remmen....
Niemand zei dat autorijden makkelijk was he.... je moet er constant bij zijn met je hoofd.
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:40
door 945i
@ diesel, misschien gaan de zaken een keer zo goed dat jij zeker weten dan een 5 gaat kopen.
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:43
door PeeJay
En als je met alarmlichten al stilstaat en er komt iemand over het viaduct achteroprijden? Dit was het geval in mijn situatie. Ik kon in de binnenspiegel al zien dat de 2 jongens met elkaar aan het praten waren en niet aan het opletten waren. De man die direct achter mij stond (Volvo 245), begon ook bijzonder zenuwachtig in de spiegels te kijken en ook hij had alarmlichten aan.
Niet in elk situatie zijn er de mogelijkheden om het ongeluk te voorkomen.
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:51
door daf46
PeeJay schreef:Niet in elk situatie zijn er de mogelijkheden om het ongeluk te voorkomen.
Klopt.
Wat niet wegneemt dat je met anticiperen veel elende kan voorkomen. Maar als je achteraan een file stilstaat ben je meestal
uitgeanticipeerd 
Geplaatst: 07.04.2011 - 10:56
door 945i
Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:01
door daf46
945i schreef:Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Mja, nu ik rijdt hier in België vooral op de E40 Gent-Brussel en die is aan de smalle kant, tracé was oorspronkelijk een 2x2 en daar is nu een 2x3 ingepropt, komen daarbij nog redelijk wat bochten en heuvels ...
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:01
door PeeJay
945i schreef:Nee hoor, in Nederland hebben we praktisch op elke snelweg een pechstrook , als je achteraan in die file staat, hou dan genoeg afstand tot je voorganger zodat je die strook op kan vluchten als er onheil in je spiegel opdoemt.
Op praktisch elke snelweg inderdaad, tenzij het spitsuur is en de vluchtstrook als 3e rijstrook gebruikt wordt
Tussen Apeldoorn en Arnhem (A50) en Meppel-Zwolle (A28) zijn er stukken waar ik een serieus probleem zou hebben bij een noodstop en snel achteropkomend verkeer.
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:14
door JCF
Sterke bewering hoor, alle ongelukken kunnen voorkomen. Wat is ook alweer het voornaamste kenmerk van een ongeluk? Juist ja.
Anticiperend kun je iedere dag heel veel levens redden, inclusief die van jezelf, maar er zijn absoluut situaties denkbaar waarbij je kansloos bent.
Denk aan provinciale wegen en een tegenligger krijgt een hartinfarct? Of sterker nog, probeert zelfmoord te plegen? Een vrachtwagen door de middenberm van een drukke snelweg? Etc.
Wat passieve veiligheid betreft heeft Volvo 1 belangrijk punt al jaren voor op de concurrentie, en dat is de plaatsing van de brandstoftank, onder de bodem, voor de achteras. Is weinig aandacht voor maar een ieder die ziet waar de tank van bijvoorbeeld diverse Jaguars zit, krabt zihc toch even op het achterhoofd...
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:24
door 945i
Natuurlijk is er geen 100% zekerheid dat je alles kan voorkomen, dat snapt iedereen.
Maar je kan de kansen aanzienlijk verkleinen door bewust auto te rijden en rekening houden met alles wat er kan gebeuren.
En ik geef toe, ervaring helpt daarbij enorm.
Brandstoftank ligt bij praktisch alle auto's tegenwoordig op een veilige plek trouwens...
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:40
door diesel01
Praktijk voorbeeld.
Gisteravond op de afrit Haren(gn) in de richting zuid sluit ik aan bij een stoet auto's die 90km/h rijden achter mij een Porsche die achter mij wegkomt om volgas een voor mij rijdende auto in te halen.
Op zich geen probleem wat het apparaat maakt op een klein stukje dusdanig snelheid dat niemand last heeft van hem.
Daar achteraan een ouder type Jaguar die op links de Porsche voorbij probeert te komen, maar daar in faalt en achter deze man langs de afrit probeert te halen alleen.... daar reed Diesel01.
Op rechts hebben ze de afrit rijbaan afgesloten van de busbaan middels een metalen barriëre geen uitwijk mogelijkheden what so ever en ben je dus overgeleverd aan de gratie van iemand anders.
Ik zag in de spiegel dat hij op een haar na het uit bord miste die in het taartpunt staat.
Geplaatst: 07.04.2011 - 11:51
door Ben
Als je dagelijks op de weg zit zie je dit soort dingen constant gebeuren.
Er zijn voldoende automobilisten die de situatie of de eigenschappen van hun auto verkeerd inschatten. Of natuurlijk hun eigen vermogens. De zwakke schakel in het verkeer blijft de bestuurder. Natuurlijk kan er een een ongeluk door een technisch gebrek ontstaan maar doorgaans is het de bestuurder die de fout maakt.
Ik ben daarom blij dat ik me in een stevige Volvo mag verplaatsen.
Geplaatst: 07.04.2011 - 12:36
door V70/2.4D/2003
Bij het naderen van de staart van de file:
Rustig afremmen, alarmverlichting aan, zonodig pompen met dat rempedaal opdat de remverlichting ook een knipperwerking heeft.
Verder: blijf in die spiegel kijken en zoek ondertussen ook een uitwijkmogelijkheid voor U zelve.
HOOP tevens dat die clown die achter U rijdt niet bezig is met zijn TomTom, telefoon, radio-CD of wat weet ik, maar ook enigszins het bepaalde in art. 19 RVV 1990 in acht neemt en dus voldoende afstand heeft ten opzichte van Uw Volvo. In de praktijk zal dat, op een autosnelweg en afhankelijk van de snelheid al snel een metertje of 100 moeten zijn.
Mocht het ondanks alle goede bedoelingen,. tips en reclamespots toch helemaal mis gaan: Dan is dat de reden waarom U Volvo rijdt en daarbij geldt ook dat: des te groter de Volvo, des te zekerder bent U voor die sukkel die hem achter in Uw auto prakt.
En daarom, waarde vrienden, DAAROM RIJDEN WE VOLVO!
Geplaatst: 07.04.2011 - 12:42
door Ben
Dat lijkt me een uitstekend slot van dit topic.
Verder wachten we af hoe het met 360 en z'n meisje gaat!
Geplaatst: 07.04.2011 - 12:44
door 945i
En de bestuurder van de Golf natuurlijk..
Geplaatst: 07.04.2011 - 12:54
door S40 Momentum
Heel erg veel sterkte gewenst met het herstel.
Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen.
De Volvo heeft zijn werk gedaan en zijn geld waargemaakt. Jammer, maar helaas. Het is tenslotte vervangbaar materiaal.
Veel succes!
Geplaatst: 07.04.2011 - 15:56
door NOS
Nuttige tips, dit kreeg ik niet bij mijn rijlessen

Geplaatst: 07.04.2011 - 20:49
door 360Degreez
Met 360Degreez ging het vandaag erg goed
Uit pure emotie en lust naar iets positiefs hebben we vandaag hals over kop een nieuwe auto geadopteerd. Het zou het tweelingzusje kunnen zijn van mijn oude auto.
Het betreft een 2.0D uit 2005 met iets meer dan 200.000 op de teller.
Ik zal wat verder uitweiden over de opties in een ander topic.
De oprit ziet er weer mooi als vanouds uit

Geplaatst: 07.04.2011 - 20:56
door Rob Bakker
Ben benieuwd naar de verschillen.
Ziet er goed uit zo, xenon, RTI
Geplaatst: 07.04.2011 - 21:07
door Thijs
Ik denk namelijk dat ik dermate bewust auto rij, dat ik situaties als waarin 360 degreez gekomen is, kan voorkomen.
Wat een vreselijk iets om hier te melden, bah bah!! Tweeledig:
1 omdat 360 degrees helemaal niet op dit soort opmerkingen zit te wachten met het openen van dit topic
2 hij gaf aan ook met alarmlichten te hebben gewaarschuwd, en ondanks dat is het toch gebeurd... Het moet allemaal in een split second gebeuren, ook jij superchauffeur kan dit niet altijd voorkomen....
Sorry hoor....
Hoe is het nu met 360 degrees?? Das in deze veel belangrijker!