Pagina 8 van 13

Geplaatst: 16.08.2012 - 20:07
door MN-NL
Aan het verhaal van Jers3n is nog toe te voegen dat het begint bij een minder mooie loop van de motor maar dat stelselmatig negeren van het fenomeen en niet uitvoeren van de noodzakelijke reparatie (en die is niet goedkoop!) er toe zal leiden dat je de de kop van de motor in de soep draait. Dat maakt dat je nog veel duurder uit bent.

Bij reparatie worden tuimelaars en volgers vervangen, plus wat zaken die noodzakelijk zijn om dat te kunnen doen (o.a. inspuitleidingen). Als het goed is wordt een verbeterde versie van de tuimelaars gemonteerd maar dat valt buiten mijn kennisveld. En de SW update voor het regeneratieproces heb je als het goed is al sinds 2009 of zo in de auto.

Voor de echte liefhebber ligt er hier nog een setje slechte tuimelaars in de garage....

Marc

Geplaatst: 16.08.2012 - 20:52
door Oceanracer
Hij moet trouwens dat halve uur verhoogd stationair draaien.

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:05
door Remon
Dus kortgezegd, nu een olieflush uitvoeren bespaart in de toekomst veel kosten en narigheid? Mijn auto heeft inmiddels ruim 160k gelopen. Trekt en loopt verder perfect. Preventief laten uitvoeren?

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:05
door Remon
Oceanracer schreef:Hij moet trouwens dat halve uur verhoogd stationair draaien.
Kan een dealer dat softwarematig regelen of leggen ze een klinker op het pedaal? :D

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:16
door Oceanracer
Ik denk dat ze daar zo'n klem/stang voor gebruiken, die ook wel voor het rempedaal wordt gebruikt.

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:28
door Remon
Morgen mijn dealer maar eens contacten dat ze de motor voor de APK gaan reinigen met Forte Flush. Als ze er geen ervaring mee hebben kunnen ze misschien voor en na een roetmeting doen.
Van de andere kant, hoe erg is het als ze er geen ervaring mee hebben?

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:38
door Oceanracer
Je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om met Forté te kunnen werken. De juiste werkwijze staat gewoon op het flesje. Maar reken er maar op dat je niet de eerste bent die met dit verzoek komt!

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:50
door Remon
Oceanracer schreef:Je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om met Forté te kunnen werken. De juiste werkwijze staat gewoon op het flesje. Maar reken er maar op dat je niet de eerste bent die met dit verzoek komt!
Ik ben zeker benieuwd naar de reactie van de dealer.


Vandaag heb ik de dealer gebeld waar de vorige eigenaar de auto in onderhoud had om te vragen welke olie erin gekomen is. Altijd 0w30 dus dat is wel goed. Wat er bij mijn eigen dealer ingekomen is weet ik niet maar mag toch aannemen 0w30. Komt in ieder geval een sticker op mijn motordeksel.

Geplaatst: 16.08.2012 - 21:58
door Oceanracer
Ik neem tegenwoordig niks meer klakkeloos aan...

Geplaatst: 17.08.2012 - 10:32
door CY325i
Qua rijstijl is het vooral van belang niet te veel korte stukjes te rijden, maar daar is een diesel (in NL) natuurlijk eigenlijk ook niet voor. Door het rijden van veel langere afstanden heeft de auto/motor voldoende mogelijkheden om het regeneratieproces goed te doorlopen en af te ronden.

Probleem ontstaat door vervuiling van de olie met diesel als gevolg van het (niet juist verlopen van het) regeneratieproces, als ik het zo goed samenvat tenminste...
Dat is nou net de reden dat ik geen 5 of 6 cilinder diesel rijd. Een enkele rit woon/werk is nog geen 15km, waarvan 50% snelweg (veel file) en 50% dwars door de stad. In de zomer komt de motor al moeilijk op temperatuur, en in de winter al helemaal niet. Oplossing kan zijn om de olie tussendoor een keer extra te vervangen en een keer Forté te gebruiken, maar ideaal is anders.

Geplaatst: 17.08.2012 - 11:31
door Thijs
Oceanracer schreef:Ik neem tegenwoordig niks meer klakkeloos aan...
+1, er zijn vele soorten 0W30. En van het juiste type dat er bij ons in moet zijn er bij mijn weten maar twee. Dus ik ga er niet zomaar van uit dat een dealer de juiste olie er in doet... (helaas))

Geplaatst: 17.08.2012 - 20:07
door Remon
Thijs schreef:
Oceanracer schreef:Ik neem tegenwoordig niks meer klakkeloos aan...
+1, er zijn vele soorten 0W30. En van het juiste type dat er bij ons in moet zijn er bij mijn weten maar twee. Dus ik ga er niet zomaar van uit dat een dealer de juiste olie er in doet... (helaas))
Voor 99%weet ik zeker dat mijn dealer mobil heeft.

Geplaatst: 17.08.2012 - 20:59
door Oceanracer
Broekhuis in Assen gebruikt in elk geval (tegenwoordig ook) Mobil.

Geplaatst: 17.08.2012 - 21:30
door Remon
Oceanracer schreef:Broekhuis in Assen gebruikt in elk geval (tegenwoordig ook) Mobil.
Zit bij Broekhuis Hoogeveen en heeft al jaren Mobil. Voldoet volgens mij aan de a5b6 normen van Volvo

Geplaatst: 17.08.2012 - 21:53
door Thijs
Ik kan op internet geen mobil vinden die aan de eisen voldoet. Let wel, ik kan het niet vinden. Wellicht is dat er inmiddels ook. Ik ken alleen de shell en de Castrol.

Geplaatst: 17.08.2012 - 22:45
door tvc15
Volvo schrijft voor de laatste versie van de D5 0W30 voor die aan de ACEA A5/B5 norm voldoet. Mobil 1 Fuel Economy 0w30 voldoet aan deze norm.

Geplaatst: 18.08.2012 - 00:39
door MN-NL
en Aral....

Geplaatst: 18.08.2012 - 09:16
door Oceanracer
Maar als je, net als ik, nog een oude benzinemotor in het vooronder hebt liggen, is die Mobil dus níet geschikt, maar wordt dit er wel in gegooid.

Geplaatst: 18.08.2012 - 09:40
door Remon
Oceanracer, is de specificatie ook zo streng bij benzine. In dit topic gaat het over de diesels en dan vooral van na 2006.

Geplaatst: 18.08.2012 - 21:31
door Oceanracer
Wat bij mij direct opviel, was het veel hogere olieverbruik. Of het ook problemen zou geven op de lange termijn wilde ik niet afwachten.