Pagina 8 van 15
Geplaatst: 07.01.2012 - 16:05
door lemmer
kuupertie schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen.. ::oops: ..maar ik ben niet zo handig met stroom en heb derhalve mijn multimeter op de verkeerde stand gehad.
Conclusie:
Alle bougies 12V
Alle temperatuursensoren 4Kohm
Alles ok dus
Resume: I'm out op options. :crybaby:
GJ
nee hoor, niet desperate worden.
Ik heb voor de wintersport een motorflush laten doen. Dus eerst Forte flush erin en dan een half uur bij 3000 rpm draaien, uiteraard eerst warmdraaien. Beste is gewoon om een ritje te maken van een half uur, waarbij je het toerental zo veel mogelijk op 3000 laat staan.
Hierna direct aftappen en filter eruit, lekker een uurtje uit laten druppen.
Nieuw filter en nieuwe olie met toevoeging van Forte top end treatment
Ben nu net terug uit Oostenrijk, flink doorrijden, en de motor loopt nu weer zoals het hoord. De carterdampen uit de olievuldop zijn nog nauwelijks aanwezig, en hij loopt rustiger.
Geplaatst: 07.01.2012 - 18:53
door Thijs
Gaat die motorflush in de oude olie, of in nieuwe? Om dan na het flushen uiteraard weer te verversen.
Geplaatst: 07.01.2012 - 20:03
door kuupertie
In de oude...heb ik ook al gedaan
Geplaatst: 07.01.2012 - 20:12
door lemmer
oeps, dit is het moment dat ze bij volvo altijd het woord producteigenschap gaan benutten.
Ik ben uit de opties, anders dan een compressietest te doen, en/ of de kop eraf te trekken.
Alvorens dit te doen, eerst eens naar de vermogensbank.
Als ik overigens naar het filmpje " new car " luister, hoor ik gewoon een mooi lopende D5. Geen verschil met de mijne, die maakt zelfs meer mechanisch geluid.
Ik had voor de xc een v70 sport edition uit 2007, de liep hetzelfde als die in het filmpje.
Als je hem koud start, loopt hij dan de eerste 2 minuten rustig?
Geplaatst: 08.01.2012 - 18:38
door kuupertie
Zo dan...om het 2012 drama nog groter te maken:
Vanochtend lekker wezen schaatsen in Assen op de ijsbaan. Terug rij ik voor mijn broer en zie hem langzaam in mijn spiegel kleiner worden. Eenmaal ingevoegd bij Assen Noord 1 doffe knal en geen vermogen meer. Ik met knipperlichten de vluchtstrook op...hij met 140 kmh zonder te kijken door.
Een losgeschoten EGR slang ?! Na een schroevendraaier te hebben geleend bij een tankstation weer voorzichtig op weg. Kan dit gebeuren bij een iets te losse slangklem...of toch een andere oorzaak ?
GJ
Geplaatst: 08.01.2012 - 22:54
door lemmer
kuupertie schreef:Zo dan...om het 2012 drama nog groter te maken:
Vanochtend lekker wezen schaatsen in Assen op de ijsbaan. Terug rij ik voor mijn broer en zie hem langzaam in mijn spiegel kleiner worden. Eenmaal ingevoegd bij Assen Noord 1 doffe knal en geen vermogen meer. Ik met knipperlichten de vluchtstrook op...hij met 140 kmh zonder te kijken door.
Een losgeschoten EGR slang ?! Na een schroevendraaier te hebben geleend bij een tankstation weer voorzichtig op weg. Kan dit gebeuren bij een iets te losse slangklem...of toch een andere oorzaak ?
GJ
Ja, dat kan. de drukken zijn behoorlijk hoog. En een wat oudere slang diemwat week is geworden door olie e.t.c. kan de geest geven.
Geplaatst: 09.01.2012 - 06:01
door kuupertie
Thanks lemmer...dus het komt niet omdat mijn auto iets raars produceert.
Geplaatst: 09.01.2012 - 10:02
door edraket
Welke slang was precies los geschoten?
Geplaatst: 09.01.2012 - 10:03
door kuupertie
De dikke tussen de radiator en de klep zelf...dus die van onder komt.
Geplaatst: 09.01.2012 - 10:10
door edraket
Dat is een luchtinlaatslang, geen EGR slang. Hier gaat de vuldruk doorheen (door de intercooler). Door de jaren worden de slangen soms wat losser. Het kan geen kwaad ze af en toe vast te draaien.
Je hebt inderdaad geen geluk met je auto lijkt het.
Geplaatst: 09.01.2012 - 12:10
door V70/2.4D/2003
Ach ja, denk eens anders:
Die auto heeft geen problemen, slechts uitdagingen. Maar dat het behoorlijk irritant is, laat dat duidelijk zijn.
Geplaatst: 09.01.2012 - 15:01
door kuupertie
Maar staat er wel of geen druk op tijdens rijden ?
Geplaatst: 09.01.2012 - 16:18
door kuupertie
Just to make it more clear
Geplaatst: 09.01.2012 - 17:44
door V70/2.4D/2003
Ach kijk aan, een heerlijk eenvoduig plekje om eens lekker te pielen met een stukje gereedschap. Mooi balen!
Geplaatst: 09.01.2012 - 21:37
door lemmer
kuupertie schreef:Thanks lemmer...dus het komt niet omdat mijn auto iets raars produceert.
Ik raad je wel aan een setje slangen en slangklemmen te kopen en ze te vervangen.
Het beste zijn silikonenslangen, maar die zijn kostbaar.
Geplaatst: 09.01.2012 - 21:40
door lemmer
is de intake kant van de mengklep van de EGR, hier komt haaks de uitlaat op uit, en die regelen ze met ee klep, de EGR sluit nooit de intakekant af.
Geplaatst: 09.01.2012 - 23:19
door kuupertie
Lemmer,
Wat betekent dat in smurfentaal ? Moet ik er iets achter zoeken of was het onschuldige pech
Geplaatst: 09.01.2012 - 23:26
door lemmer
onschuldige pech, niet doordat er b.v. een klep dichtslaat waardoor de druk te hoog oploopt. Voel eens of de slangen zacht zijn als hij stil staat
Geplaatst: 09.01.2012 - 23:30
door kuupertie
Hey Lemmer,
Still awake ?!
Slangen zijn zacht als ik stil sta.
GJ
Geplaatst: 10.01.2012 - 12:49
door edraket
Het is de uitgang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk toe. Hier staat wel de volledige 1,4 bar overdruk op, dus die kan er wel af schieten als hij niet goed vast zit. De slang zit vast op het EGR mengstuk. Aan de achterkant van het mengstuk zie je een metalen pijpje zitten, die komt van de uitlaat af en wordt door de EGR klep open of dicht gestuurd.
Kan dus gebeuren en als de slang en de klem verder goed zijn is er niks aan de hand. Waarschijnlijk met schoonmaken van de EGR niet goed vast gezet?