Zelf onderhoud doen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik heb 4 liter voor mijn lesauto gekocht. Kostte mij € 8,10 ipv € 24,95 per liter bij de VW-dealer. Aangezien er ca 2 liter olie bij moet tussen de beurten in, tikt dat anders lekker aan.

Die andere 2 liter voor € 6,20 p/l is voor de Volvo en gaan we mixen met de Mobil-olie die de dealer er in heeft gedaan bij de beurt.

Ik wil nog met de dealer overleggen of zij genegen zijn Shell te gebruiken ipv Mobil. Maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik ben er uit! Ik ga het gewoon thuis doen! Binnenkort haal ik een oliefilter en de carterstop met pakking bij de dealer en ga zelf de olie verversen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat is het ook niet. Maar wat is dan de winst? Je zit met afgewerkte olie en een vuil filter dat ergens aangeboden dient te worden. Je moet er onder kruipen want een brug heb je niet. Allemaal gedoe! Met hetzelfde gemak doet de lokale garagist dat eventjes. Uiteraad met excuses dat ik je goede voornemen probeer te relativeren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

Oceanracer schreef:
945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik ben er uit! Ik ga het gewoon thuis doen! Binnenkort haal ik een oliefilter en de carterstop met pakking bij de dealer en ga zelf de olie verversen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Is ook een makkie. Denk wel om de juiste aanhaalkoppels voor carterstop en oliefilterhuis. Het oliefilterhuis is van kunststof en zonder momentsleutel draai je deze gauw te stevig aan. Aanhaalkoppel is meende ik 25 Nm.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8505
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

V70/2.4D/2003 schreef:Dat is het ook niet. Maar wat is dan de winst? Je zit met afgewerkte olie en een vuil filter dat ergens aangeboden dient te worden. Je moet er onder kruipen want een brug heb je niet. Allemaal gedoe! Met hetzelfde gemak doet de lokale garagist dat eventjes. Uiteraad met excuses dat ik je goede voornemen probeer te relativeren.
Mijn vorige autos heb ik ook tot het jaar 2000 zelf onderhouden, maar sindsdien gewoon de tijd er niet meer voor.
De V en C70 rij ik liever niet op dergelijke oprijbruggetjes die ik vroeger gebruikte.

De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Vergeet niet de Oliefiltersleutel. Mijn filtersleutel heeft een 3/8" aansluiting, dus ik had een 3/8" naar 1/2" verloopje nodig voor de momentsleutel.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Die van mij (een echte dopsleutel) heeft zelfs een 3/4" aansluiting, ik heb dus weer een heel ander verloopstuk.

Verder is een brede lage kunststof bak heel handig om de olie in op te vangen, het scheelt veel geklieder.
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Verder is een brede lage kunststof bak heel handig om de olie in op te vangen, het scheelt veel geklieder.
LOL!!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
30dkm????????? En dat heeft de dealer gezegd???????????? Snap ik niet...... Is volgens mij vragen om problemen. Wat voor olie gebruik je?
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gast

VolvoRob schreef:
De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
30dkm????????? En dat heeft de dealer gezegd???????????? Snap ik niet...... Is volgens mij vragen om problemen. Wat voor olie gebruik je?
Waarom is dat vragen om problemen?
Volvo schrijft het voor. Kwestie van goed oliepeil in de gaten houden.
Mijn V50 kreeg ook om de 30.000 km nieuwe olie, nooit problemen mee gehad.
De V60 krijgt a.s. maandag nieuw olie + oliefilter - niet voorgeschreven, maar ik vind het wel een lekkere gedachte als de inloop-slijtdeeltjes eventjes worden verwijderd. Daarna weer om de 30.000 km.
Bij de V60 waarschuwt de boordcomputer ook bij een te hoog oliepeil.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

dbosker, +1
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als je de auto's weer voor de twee ton weg doet zal je idd geen problemen ondervinden...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat weer een informatie, mannen! Ik loop alles in chronologische volgorde even door:

Wat mijn winst is? Mijn winst is dat ik 6 liter olie voor bijna € 20,00 per liter minder aanschaf en dit zelf naar binnen giet. Alleen al aan olie bespaar ik dan dik € 100,00 dus nog los van één of ander uurloon. Tel uit je winst! De olie en het filter lever ik in de verpakking van de nieuwe materialen gratis in bij het afvalstation van de gemeente. Overigens moet mijn V70 komende maandag voor de APK en laat ik dat voor het gemak even door de plaatselijke VW-dealer doen. Ik kan natuurlijk altijd even vragen wat hij wil hebben voor een oliewissel.

Bij aanschaf van het filter en de carterstop zal ik de dealer vragen naar de juiste aanhaalmomenten.

Dank voor de link, waarmee ik de benodigde attributen kan aanschaffen. Die spullen kosten mij kennelijk ook de kop niet en kan ik de komende jaren gewoon blijven gebruiken.

En zo'n brede opvangbak hebben we hier in de schuur nog staan voor de tractoren, dus dat gaat goedkomen!

Eerst nog even nieuwe olie bestellen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Thijs schreef:Als je de auto's weer voor de twee ton weg doet zal je idd geen problemen ondervinden...
+1
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

dbosker schreef:ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Ik zou eens wat om me heen lezen hier op het forum... (Wellicht alleen V70 en S60 met deze problemen, maar toch..)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Thijs schreef:
dbosker schreef:ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Ik zou eens wat om me heen lezen hier op het forum... (Wellicht alleen V70 en S60 met deze problemen, maar toch..)
Wees gerust, dat doe ik met zeer veel regelmaat.
Er zouden best individuele problemen kunnen zijn, maar om deze algemeen geldend te maken, gaat mij een beetje kort door de bocht.
Ik (en met mij vele anderen) rij per jaar ongeveer 50.000 km, waarvan het grootste gedeelte snelweg. De olie heeft dan alle tijd om uit te dampen.
Er zijn ook Volvo rijders die aanzienlijk minder kilometers halen, en dan ook nog met name korte afstanden en stadsverkeer. De olie zal dan veel eerder vervuilen.
Olievervuiling is niet specifiek voor Volvo, en ook niet specifiek voor deze tijd. Wat wel specifiek is, is vervuiling a.g.v. roetfilters.
Wat zou jij aanhouden voor verversingsinterval? 7.500 km? 10.000 km? - ik vind het allemaal een beetje een gok.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

dbosker, Diesel dampt helaas niet uit je olie.. Vervuiling is iets minder het probleem, de diesel deste groter...

En ik vervang de olie tussen de 12 en 17 duizend km. (Net hoe het uitkomt)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De mijne moet elke 20k een beurt. Ik ben eigenwijs en zet door tot 30k zoals voorgeschreven bij de latere modeljaren met exact dezelfde motor. Met vertrouwen in de huidige oliesoorten zou dat volgens mij moeten kunnen. Ik ken ook nog de tijd dat je elke 5.000 km voor een beurtje naar de garage kon maar met de huidige motoren en oliekwaliteit.....

Doe mij eens een lol Thijs:
* Geef eens een opsomming van redenen waarom ik na ongeveer 15K een oliewisseltje zou moeten doen.
* Welke soort olie van welk merk we er het beste in kunnen mikken (Dit omdat de site van kroonoil iets anders over de te gebruiken olie zegt dan wat er nu door de dealer in is gedaan.)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ger,

*Ik doe de oliewissel eerder omdat ik zo'n fijn regenererend roetfilter heb waarbij de kans op dieselolie in je olie aanzienlijk is. De gevolgen daarvan doemen steeds vaker op in dit forum.
*Een collega van mij heeft in de motoren demontage gewerkt voor zijn huidige baan. De conclusie die daar getrokken werd was dat ongeveer 80% van de stukgelopen motoren de oorzaak was te vinden in dichtgeslibde oliekanalen. Moet ik dit nog verder uitkouwen? Denk dat je met een beetje fantasie wel kan bedenken oorzaak->gevolg

Ik persoonlijk vindt deze redenen genoeg om de olie elke 15K te wisselen. En voor jou geldt natuurlijk niet het roetfilterverhaal. Vergeet echter de aangerichte vervuiling door de EGR klep niet, en die heb jij ook! De afweging zal je zelf moeten maken. Ook bij mijn vorige oer diesel wisselde ik om de 15K de olie. Dus als je voorlopig niet van auto wil wisselen zou ik de marginale kosten op de koop toe nemen en een keer extra olie wisselen.

Welke olie ik gebruik is in dit topic terug te vinden.

Need I say more?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”