Pagina 8 van 34
Geplaatst: 24.11.2011 - 19:20
door Oceanracer
945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik heb 4 liter voor mijn lesauto gekocht. Kostte mij € 8,10 ipv € 24,95 per liter bij de VW-dealer. Aangezien er ca 2 liter olie bij moet tussen de beurten in, tikt dat anders lekker aan.
Die andere 2 liter voor € 6,20 p/l is voor de Volvo en gaan we mixen met de Mobil-olie die de dealer er in heeft gedaan bij de beurt.
Ik wil nog met de dealer overleggen of zij genegen zijn Shell te gebruiken ipv Mobil. Maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Geplaatst: 31.12.2011 - 12:57
door Oceanracer
945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik ben er uit! Ik ga het gewoon thuis doen! Binnenkort haal ik een oliefilter en de carterstop met pakking bij de dealer en ga zelf de olie verversen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Geplaatst: 31.12.2011 - 13:25
door V70/2.4D/2003
Dat is het ook niet. Maar wat is dan de winst? Je zit met afgewerkte olie en een vuil filter dat ergens aangeboden dient te worden. Je moet er onder kruipen want een brug heb je niet. Allemaal gedoe! Met hetzelfde gemak doet de lokale garagist dat eventjes. Uiteraad met excuses dat ik je goede voornemen probeer te relativeren.
Geplaatst: 31.12.2011 - 13:28
door Gast
Oceanracer schreef:945i schreef:@ oceanracer, Hoe ga je de olie +filter verversen, thuis? Of ga je met het hele spul naar de lokale garage..
Ik ben er uit! Ik ga het gewoon thuis doen! Binnenkort haal ik een oliefilter en de carterstop met pakking bij de dealer en ga zelf de olie verversen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Is ook een makkie. Denk wel om de juiste aanhaalkoppels voor carterstop en oliefilterhuis. Het oliefilterhuis is van kunststof en zonder momentsleutel draai je deze gauw te stevig aan. Aanhaalkoppel is meende ik 25 Nm.
Geplaatst: 31.12.2011 - 13:44
door BlackcurrantV70
V70/2.4D/2003 schreef:Dat is het ook niet. Maar wat is dan de winst? Je zit met afgewerkte olie en een vuil filter dat ergens aangeboden dient te worden. Je moet er onder kruipen want een brug heb je niet. Allemaal gedoe! Met hetzelfde gemak doet de lokale garagist dat eventjes. Uiteraad met excuses dat ik je goede voornemen probeer te relativeren.
Mijn vorige autos heb ik ook tot het jaar 2000 zelf onderhouden, maar sindsdien gewoon de tijd er niet meer voor.
De V en C70 rij ik liever niet op dergelijke oprijbruggetjes die ik vroeger gebruikte.
De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
Geplaatst: 31.12.2011 - 13:59
door M@rcel
Vergeet niet de
Oliefiltersleutel. Mijn filtersleutel heeft een 3/8" aansluiting, dus ik had een
3/8" naar 1/2" verloopje nodig voor de momentsleutel.
Geplaatst: 31.12.2011 - 15:19
door DawnBlueED
Die van mij (een echte dopsleutel) heeft zelfs een 3/4" aansluiting, ik heb dus weer een heel ander verloopstuk.
Verder is een brede lage kunststof bak heel handig om de olie in op te vangen, het scheelt veel geklieder.
Geplaatst: 31.12.2011 - 18:33
door VolvoRob
Verder is een brede lage kunststof bak heel handig om de olie in op te vangen, het scheelt veel geklieder.
LOL!!
Geplaatst: 31.12.2011 - 18:34
door VolvoRob
De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
30dkm????????? En dat heeft de dealer gezegd???????????? Snap ik niet...... Is volgens mij vragen om problemen. Wat voor olie gebruik je?
Geplaatst: 31.12.2011 - 18:47
door Gast
VolvoRob schreef:De V70 heeft deze week een 120.000km beurt gehad bij de dealer en ik heb er nogmaals naar gevraagd of ik misschien beter op 15000km een oliewissel laat doen, maar volgens de dealer is 1 maal per jaar of 30.000km voldoende.
30dkm????????? En dat heeft de dealer gezegd???????????? Snap ik niet...... Is volgens mij vragen om problemen. Wat voor olie gebruik je?
Waarom is dat vragen om problemen?
Volvo schrijft het voor. Kwestie van goed oliepeil in de gaten houden.
Mijn V50 kreeg ook om de 30.000 km nieuwe olie, nooit problemen mee gehad.
De V60 krijgt a.s. maandag nieuw olie + oliefilter - niet voorgeschreven, maar ik vind het wel een lekkere gedachte als de inloop-slijtdeeltjes eventjes worden verwijderd. Daarna weer om de 30.000 km.
Bij de V60 waarschuwt de boordcomputer ook bij een te hoog oliepeil.
Geplaatst: 31.12.2011 - 19:00
door V70/2.4D/2003
dbosker, +1
Geplaatst: 31.12.2011 - 19:38
door Thijs
Als je de auto's weer voor de twee ton weg doet zal je idd geen problemen ondervinden...
Geplaatst: 31.12.2011 - 19:40
door Gast
ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Geplaatst: 31.12.2011 - 20:40
door Oceanracer
Wat weer een informatie, mannen! Ik loop alles in chronologische volgorde even door:
Wat mijn winst is? Mijn winst is dat ik 6 liter olie voor bijna € 20,00 per liter minder aanschaf en dit zelf naar binnen giet. Alleen al aan olie bespaar ik dan dik € 100,00 dus nog los van één of ander uurloon. Tel uit je winst! De olie en het filter lever ik in de verpakking van de nieuwe materialen gratis in bij het afvalstation van de gemeente. Overigens moet mijn V70 komende maandag voor de APK en laat ik dat voor het gemak even door de plaatselijke VW-dealer doen. Ik kan natuurlijk altijd even vragen wat hij wil hebben voor een oliewissel.
Bij aanschaf van het filter en de carterstop zal ik de dealer vragen naar de juiste aanhaalmomenten.
Dank voor de link, waarmee ik de benodigde attributen kan aanschaffen. Die spullen kosten mij kennelijk ook de kop niet en kan ik de komende jaren gewoon blijven gebruiken.
En zo'n brede opvangbak hebben we hier in de schuur nog staan voor de tractoren, dus dat gaat goedkomen!
Eerst nog even nieuwe olie bestellen...
Geplaatst: 31.12.2011 - 20:49
door VolvoRob
Thijs schreef:Als je de auto's weer voor de twee ton weg doet zal je idd geen problemen ondervinden...
+1
Geplaatst: 01.01.2012 - 08:01
door Thijs
dbosker schreef:ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Ik zou eens wat om me heen lezen hier op het forum... (Wellicht alleen V70 en S60 met deze problemen, maar toch..)
Geplaatst: 01.01.2012 - 08:59
door Gast
Thijs schreef:dbosker schreef:ik ben ervan overtuigd dat je ze ook over de 2 ton kunt draaien, met de oliekwaliteit van tegenwoordig.
Ik zou eens wat om me heen lezen hier op het forum... (Wellicht alleen V70 en S60 met deze problemen, maar toch..)
Wees gerust, dat doe ik met zeer veel regelmaat.
Er zouden best individuele problemen kunnen zijn, maar om deze algemeen geldend te maken, gaat mij een beetje kort door de bocht.
Ik (en met mij vele anderen) rij per jaar ongeveer 50.000 km, waarvan het grootste gedeelte snelweg. De olie heeft dan alle tijd om uit te dampen.
Er zijn ook Volvo rijders die aanzienlijk minder kilometers halen, en dan ook nog met name korte afstanden en stadsverkeer. De olie zal dan veel eerder vervuilen.
Olievervuiling is niet specifiek voor Volvo, en ook niet specifiek voor deze tijd. Wat wel specifiek is, is vervuiling a.g.v. roetfilters.
Wat zou jij aanhouden voor verversingsinterval? 7.500 km? 10.000 km? - ik vind het allemaal een beetje een gok.
Geplaatst: 01.01.2012 - 09:41
door Thijs
dbosker, Diesel dampt helaas niet uit je olie.. Vervuiling is iets minder het probleem, de diesel deste groter...
En ik vervang de olie tussen de 12 en 17 duizend km. (Net hoe het uitkomt)
Geplaatst: 01.01.2012 - 09:51
door V70/2.4D/2003
De mijne moet elke 20k een beurt. Ik ben eigenwijs en zet door tot 30k zoals voorgeschreven bij de latere modeljaren met exact dezelfde motor. Met vertrouwen in de huidige oliesoorten zou dat volgens mij moeten kunnen. Ik ken ook nog de tijd dat je elke 5.000 km voor een beurtje naar de garage kon maar met de huidige motoren en oliekwaliteit.....
Doe mij eens een lol Thijs:
* Geef eens een opsomming van redenen waarom ik na ongeveer 15K een oliewisseltje zou moeten doen.
* Welke soort olie van welk merk we er het beste in kunnen mikken (Dit omdat de site van kroonoil iets anders over de te gebruiken olie zegt dan wat er nu door de dealer in is gedaan.)
Geplaatst: 01.01.2012 - 10:01
door Thijs
Ger,
*Ik doe de oliewissel eerder omdat ik zo'n fijn regenererend roetfilter heb waarbij de kans op dieselolie in je olie aanzienlijk is. De gevolgen daarvan doemen steeds vaker op in dit forum.
*Een collega van mij heeft in de motoren demontage gewerkt voor zijn huidige baan. De conclusie die daar getrokken werd was dat ongeveer 80% van de stukgelopen motoren de oorzaak was te vinden in dichtgeslibde oliekanalen. Moet ik dit nog verder uitkouwen? Denk dat je met een beetje fantasie wel kan bedenken oorzaak->gevolg
Ik persoonlijk vindt deze redenen genoeg om de olie elke 15K te wisselen. En voor jou geldt natuurlijk niet het roetfilterverhaal. Vergeet echter de aangerichte vervuiling door de EGR klep niet, en die heb jij ook! De afweging zal je zelf moeten maken. Ook bij mijn vorige oer diesel wisselde ik om de 15K de olie. Dus als je voorlopig niet van auto wil wisselen zou ik de marginale kosten op de koop toe nemen en een keer extra olie wisselen.
Welke olie ik gebruik is in dit topic terug te vinden.
Need I say more?