Pagina 8 van 11

Geplaatst: 28.12.2012 - 21:23
door M@rcel
+1

Oftewel: Ga er met grote wijsheid mee om:

- Gebruik een kwaliteitsset (dan is de kans het grootst dat de Xenon lichtbron op dezelfde plek zit als bij halogeen
- Laat de lampen een beetje conservatief (lees: beetje laag) afstellen
- Laat het lichtbeeld, na inbouw, professioneel testen

En de belangrijkste: Sloop alles eruit als het lichtbeeld niet correct is. En dit kan blijken uit de lichtbeeldtest en uit signalen van tegenliggers.

Geplaatst: 28.12.2012 - 22:50
door arnoud
En als laatste:

- maak je lampen als ze niet voorzien zijn van automatische wissers iedere dag schoon, zeker in natte tijden.

Geplaatst: 28.12.2012 - 23:13
door JeroenSpock
Jers3n schreef:Ik ben al aan het zoeken gewest naar goede close up foto's van heldere reflector kampen meteen zonder affabriek xenon, om te vergelijken maar dat valt nog net mee. Ik zal hieronder eens een poging wagen, let wel op dat de hele indeling iets anders is, na-facelift zit spiegel voor dimlicht bij xenon iets meer naar binnen.
Kijk nog eens goed op die foto's, of in het echt als je ze ziet.
De reflector van de >05 xenon is dieper/langer. Hij loopt ook verder langs de groot licht reflector. Ze zijn echt anders, het zal toch een reden hebben.
arnoud schreef:maak je lampen als ze niet voorzien zijn van automatische wissers iedere dag schoon, zeker in natte tijden.
YES, die snapt hem! En voor halogeen rijders ook niet verkeerd trouwens.

Geplaatst: 28.12.2012 - 23:15
door Jers3n
Oceanracer schreef:Dat de koplampen van een xenon-inbouwer wegsmelten, zal mij echt jeuken. Sterker nog, van mij mag die hele auto affikken. Mij gaat het om het ontbreken van het juiste lichtbeeld, mede veroorzaakt door het ontbreken van dat grijze hoedje. Hierdoor straalt 35 Watt xenonlicht recht in mijn giegel en dat is goed irritant. Maar ach, dat zal menigeen hier een totale worst zijn. Als de xenon-rijder maar goed zicht heeft, dáár gaat het om! Ook buiten Amsterdam...
@ Oceanracer: Even een foto van de met after market voorziene koplamp van NJ8 opgezocht, hoedjes zitten er gewoon op! (Zie foto) Dus die "beschuldiging" lijkt mij niet op te gaan. Eerdere foto van NJ8 in dit topic kan door de combinatie van belichting, weer en de camera natuurlijk een behoorlijk vertekend beeld geven...

Geplaatst: 29.12.2012 - 08:47
door Oceanracer
Maar jij hebt ook niet het geribbelde glas waaraan ik refereerde. En die koplamp is het langst gebruikt en die heeft dus een open kokertje zónder dat kapje.

Geplaatst: 29.12.2012 - 08:48
door bart simpson
M@rcel schreef:
Oceanracer schreef:De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.
Feit is dat het kapje niet relevant is ALS het lichtbeeld maar goed is.
je meet stilstaand (niet bewegend) maar stilstaand goed is niet rijdend ook goed, een "goed lichtbeeld" steeds vol in je giechel omdat het steeds te hoog komt doordat het niet gecompenseert wordt is bloedirritant

Geplaatst: 29.12.2012 - 08:49
door bart simpson
die geribbelde glazen acht volvo ongeschikt voor xenon

Geplaatst: 29.12.2012 - 08:51
door Oceanracer
Die geribbelde zíjn ongeschikt voor xenon, net als bij de V70/S70. Daarmee rijd je echt voor joker met een xenon-setje. Maar ach, alles voor meer zicht hè...

Geplaatst: 29.12.2012 - 09:05
door V70/2.4D/2003
Toen dat Xenon-aftermarked gedoe begon hebben wij, U weet wel, er voor geschreven en deeltjes 1 voor ingenomen. Om één of andere reden werd bekeuren door Europeese regelgeving niet langer mogelijk. Waar voor bekeurd werd, en hij was best wel creatief, was het feit dat het voertuig niet langer in overeenstemming was met het afgegeven kentekenbewijs en niet langer voldeed aan de typegoedkeuring.

En dan uit eigen ervaring: In de tijd dat er nog gewone gloeilampen in de koplichten zaten, jawel mensen, nem ik zo dapper geweest om er H4 in te stoppen. Beetje vanuit de wijze waarop de petjemannen hun auto verbouwen, soms doe je wat. Wil iemand nog weten wat er met de reflectoren gebeurde?

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:12
door M@rcel
bart simpson schreef:
M@rcel schreef:
Oceanracer schreef:De feiten zijn mij reeds bekend en de door jou verwijderde foto bevestigde dat alleen maar.
Feit is dat het kapje niet relevant is ALS het lichtbeeld maar goed is.
je meet stilstaand (niet bewegend) maar stilstaand goed is niet rijdend ook goed, een "goed lichtbeeld" steeds vol in je giechel omdat het steeds te hoog komt doordat het niet gecompenseert wordt is bloedirritant
Daar ben ik het helemaal mee eens, MAAR volgens de info in de quote van Volvo in deze post, wordt de hoogte niet "steeds" gecompenseerd (althans niet voor MY2004), maar alleen als de hoogte achter structureel verandert (en dat is nou precies wat nivomaten ook doen).

Het zou best wel kunnen dat bij de jongere jaren de regeling meer dynamisch is (lijkt me erg zinvol), maar als ik originele Xenon's (met alle toeters en bellen) plaats, heb ik dat ook niet.

Uiteraard ben ik het helemaal met iedereen eens dat er, onder alle omstandigheden, een correct lichtbeeld gecreëerd moet worden. Maar als ik de info van Volvo bekijk, is dat (voor MY2004) bij origineel-Xenon ook niet het geval.

Verder ben ik me ervan bewust dat ik me eigenwijs opstel, maar ik wil echt feiten en fictie scheiden. Ik weet dat er veel beroerde after-market Xenons rondrijden, maar generaliseren gaat me net een paar stappen te ver. Tenslotte hoeft after-market niet hetzelfde te zijn als "troep die alleen gebruikt wordt door figuren die denken dat ze alleen op de wereld zijn".

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:21
door M@rcel
V70/2.4D/2003 schreef:Toen dat Xenon-aftermarked gedoe begon hebben wij, U weet wel, er voor geschreven en deeltjes 1 voor ingenomen. Om één of andere reden werd bekeuren door Europeese regelgeving niet langer mogelijk. Waar voor bekeurd werd, en hij was best wel creatief, was het feit dat het voertuig niet langer in overeenstemming was met het afgegeven kentekenbewijs en niet langer voldeed aan de typegoedkeuring.

En dan uit eigen ervaring: In de tijd dat er nog gewone gloeilampen in de koplichten zaten, jawel mensen, nem ik zo dapper geweest om er H4 in te stoppen. Beetje vanuit de wijze waarop de petjemannen hun auto verbouwen, soms doe je wat. Wil iemand nog weten wat er met de reflectoren gebeurde?
Die mogelijkheid heeft de politie nu nog steeds, maar zij kiest ervoor om alleen bij een verkeerd lichtbeeld op te treden.

Toen normale gloeilampen werden vervangen door H4 (in dezelfde unit) ging het vermogen van 40/45W naar 60/55W. Meer vermogen ---> meer hitte (als we het rendement even vergeten). Bij vervanging van halogeen door Xenon daalt het vermogen en dus de ontwikkelde warmte.

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:26
door NJ8
Foto hierboven aangehaald is nog van 6000k xenon. Wat er nu inzit is wit 4300k.
Ik zal hem binnenkort voor een muur parkeren en nog een foto maken. Meten is inderdaad weten. Misschien dat er ook iemand met OEM xenon zo'n foto wil maken ter vergelijk.

Gr Nick

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:40
door V70/2.4D/2003
Die mogelijkheid heeft de politie nu nog steeds, maar zij kiest ervoor om alleen bij een verkeerd lichtbeeld op te treden
Enig idee hoeveel van de huidige generatie nog iets snappen van verkeer en dan met name het voertuigreglement?

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:49
door M@rcel
V70/2.4D/2003 schreef:
Die mogelijkheid heeft de politie nu nog steeds, maar zij kiest ervoor om alleen bij een verkeerd lichtbeeld op te treden
Enig idee hoeveel van de huidige generatie nog iets snappen van verkeer en dan met name het voertuigreglement?
Pijnpuntje? ;)

Geplaatst: 29.12.2012 - 11:52
door Oceanracer
V70/2.4D/2003 schreef:
Die mogelijkheid heeft de politie nu nog steeds, maar zij kiest ervoor om alleen bij een verkeerd lichtbeeld op te treden
Enig idee hoeveel van de huidige generatie nog iets snappen van verkeer en dan met name het voertuigreglement?
Vooral het willen snappen... Uit onderzoek bleek afgelopen week dat de gemiddelde Nederlander zich zorgen maakt over de individualisering van de samenleving. De oplossing is natuurlijk gewoon voor handen, maar ja...

Geplaatst: 29.12.2012 - 12:28
door diesel01
NJ8 schreef:Foto hierboven aangehaald is nog van 6000k xenon. Wat er nu inzit is wit 4300k.
Ik zal hem binnenkort voor een muur parkeren en nog een foto maken. Meten is inderdaad weten. Misschien dat er ook iemand met OEM xenon zo'n foto wil maken ter vergelijk.

Gr Nick
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=lenzen
Fototje gemaakt waarbij duidelijk de grens donker/licht zichtbaar is.
Daar zit ook de kneep, ik heb op mijn S60 '05 op dezelfde manier xenon gehad en wanneer ik op een bosweg reed had ik veel strooilicht in de bomen.
Nu op dezelfde weg worden de bomen niet aangestraald naar boven met oem adaptief xenon.

Geplaatst: 29.12.2012 - 12:34
door M@rcel
Lichtbeeld moet goed zijn: helemaal mee eens. Maar dat kan (en moet) objectief getest worden. Geen goed lichtbeeld? Eruit met die handel.

Geplaatst: 29.12.2012 - 13:44
door Jers3n
@Diesel01: het is mijn ervaring tussen de V40 en de XC70 (beiden OEM xenon, XC adaptief) dat het licht beeld van lenskoplampen niet te vergelijken is met dat van reflector lampen. Die laatste geven/gaven veel meer strooilicht, bij lens is er een duidelijkere scheiding licht/donker.
Zo zaten er bij het rijden in steegjes (waar wij ook in wonen) met de V40 zowel links als rechts lichte vlekken, afh. van afstand tot muur tussen knie/heup en ooghoogte op de gevels net voor de auto. Naar ik schat zou dat licht bij inhalen/ingehaald worden wel eens op/in de buitenspiegel van de andere auto kunnen vallen, daar heb ik mij dus best over verwonderd.

Geplaatst: 29.12.2012 - 14:15
door diesel01
De automotive staat niet stil op dat gebied, de Duitse 3 regelt de verlichting met camera's waarbij ze de lampen zo hoog zetten dat het overige verkeer er geen last van heeft.
Nu kwam mij gisteren een nieuwe A klasse tegemoet waarbij men is doorgeslagen in licht(led) gebruik.
In de verte viel de felheid van de xenon op eenmaal dichterbij heeft de fabrikant bedacht een ledstreep op de plek waar anders de breedstralers zitten in de koplamp zelf zit een ledstrip aan de onderkant zoals Audi die doorloopt naar boven als bij de Saab 9-3.
Het leid af, vliegt met lichtjaren zijn doel voorbij en is zeer hinderlijk door de enorme uitstraling van xenon licht, dergelijke auto's mogen wmb direct door naar het afstelapparaat om de verlichting in de juiste stand te laten zetten.

Geplaatst: 29.12.2012 - 14:20
door JeroenSpock
Dat de RDW die rotzooi ook allemaal het land binnen laat...