Hoor je nergens in reviews dus vermoed dat dit is opgelost in de nieuwe D2..
Jij hebt overigs geen D2 maar 2009 DrivE dus lijkt me dat de nieuwe D2 wel beter zal zijn.
Al proef gereden met S60 met D2 en die had ook niet het geklonk.
Alle testen met de V40 op het internet.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Ik kan me haast niet voorstellen dat het niet is opgelost ondertussen gezien hoe Volvo inzet op deze D2. Overigens proefgereden in een V50 van 1 jaar oud met de D2 en die had het veeeeel erger dan mijn V50.
Ook proefgereden met een T3 en een D3. Idd een stuk meer power. Vooral D3 gaf mij gevoel van comfortabel rijden, wetende dat er voldoende power over is. Ach...ik ga ook voor de drive experience...Wie weet trek ik dan wel de haren uit mijn hoofd daarna. D2 is leasetechnisch wel een enorm aantrekkelijke aanbieding...
Ook proefgereden met een T3 en een D3. Idd een stuk meer power. Vooral D3 gaf mij gevoel van comfortabel rijden, wetende dat er voldoende power over is. Ach...ik ga ook voor de drive experience...Wie weet trek ik dan wel de haren uit mijn hoofd daarna. D2 is leasetechnisch wel een enorm aantrekkelijke aanbieding...
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Lease niet maar koop privé
En we gaan het allemaal wel zien en beleven hoe de D2 presteert.
Nog 3 maanden wachten.
En we gaan het allemaal wel zien en beleven hoe de D2 presteert.
Nog 3 maanden wachten.

Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Bij privékoop uitgaande van enig kilometrage kan ik me heel goed voorstellen dat je voor de diesel bent gegaan.
Vanuit de persritten ook geen enkele opmerking rond schakelen met D2 gekomen. Ga er dus maar vanuit dat het goed is!
Vanuit de persritten ook geen enkele opmerking rond schakelen met D2 gekomen. Ga er dus maar vanuit dat het goed is!
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Volvoorgaan, ik herken hetgeen wat jij beschrijft niet. Het klopt dat de eerste D2's wat problemen hadden maar deze zijn als het goed is opgelost in de latere motoren.
D2 chippen kan via Rica. Zoek maar eens op
En gechipt zal zo'n D2 echt prima rijden. Net het extra vermogen en koppel dat die nodig had.
D2 chippen kan via Rica. Zoek maar eens op

En gechipt zal zo'n D2 echt prima rijden. Net het extra vermogen en koppel dat die nodig had.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Mooi...is bij de S60 sowieso minder een issue geweest als ik het goed heb. Zat niet in de motor, maar volgens mij had het te maken met het toegepaste vliegwiel. Maar nogmaals: een 1 jaar oude V50 heeft het ook en heb het ook nog in een andere demo ervaren.
Dus op basis van eigen ervaringen met V50's kan ik niet stellen dat het bekende probleem in latere versies is opgelost.
Privé mogelijk om bij Rica te chippen. Niet verkeerd...
Dus op basis van eigen ervaringen met V50's kan ik niet stellen dat het bekende probleem in latere versies is opgelost.
Privé mogelijk om bij Rica te chippen. Niet verkeerd...
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
De rij-impressie van Roy Kleijwegt staat in (de papieren editie van) de Autoweek van vandaag. Dezelfde positief-enthousiaste toon als in het videoverslag: "Volvo in topvorm" en "Het vizier op de Duitsers".
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
En nog een paar (video) test.. (Back on topic)..
http://www.blick.ch/auto/neuheiten/spas ... 32390.html
http://www.gebrauchtwagen.de/magazin/fa ... 40_D2.html
Volgens Drive australie
"The world's most advanced hatchback"
http://canberratimes.drive.com.au/motor ... 20p7d.html
http://www.blick.ch/auto/neuheiten/spas ... 32390.html
http://www.gebrauchtwagen.de/magazin/fa ... 40_D2.html
Volgens Drive australie
"The world's most advanced hatchback"
http://canberratimes.drive.com.au/motor ... 20p7d.html
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
even het lijstje van Fietsventje geupdated! Met dank aan Fietsventje zijn initiatief
En voor de duidelijkheid even alle links samen in één post:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... d2_es.html
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... 40_t4.html
http://www.autocar.co.uk/car-review/vol ... -v40-d2-se
http://www.whatcar.com/car-news/2012-vo ... ted/263029
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... eview.html
http://www.independent.co.uk/life-style ... 04105.html
http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/v ... back-2012/
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?n=5
http://icliverpool.icnetwork.co.uk/moto ... _page.html
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/mo ... -Audi.html
http://www.express.co.uk/motoring/view/ ... hatch-pack
http://cars.uk.msn.com/reviews/volvo-v40-2012-onwards-1
http://www.telegraph.co.uk/motoring/car ... eview.html#
http://www.caradisiac.com/Essai-video-V ... -78842.htm
http://www.turbo.fr/volvo/volvo-v40-201 ... -v40-2012/
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... t-bmw.html
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... o-V40.html
http://www.autoblog.com/2012/06/12/2013 ... iew-video/
http://www.auto55.be/tests/133886-volvo-v40-d2
http://ww2.autoscout24.at/erstkontakt/v ... 19/295931/
http://www.n-tv.de/auto/Volvo-mit-V40-i ... 89471.html
http://www.autozine.nl/text/1043.html
http://www.autowereld.be/2012/06/15/weg ... 0-d2-2012/
http://www.telegraaf.nl/autovisie/video ... 376895.ece
http://www.autoblog.nl/volvo-v40-d4-rijtest-en-video
http://www.autoweek.nl/videoHD/2933/rij ... -volvo-v40
http://www.autovandaag.nl/volvo/volvo-v40/
http://www.autofans.be/rijtest/rijtest-volvo-v40
http://www.autowereld.com/rijimpressies ... ikel=13569
http://www.auto-motor.at/Auto/Neuwagen/ ... PMcuAAAAAN
http://www.topgear.nl/autonieuws/volvo- ... ij-indruk/
http://www.knac.nl/2012/06/20/test-volvo-v40/
http://www.blick.ch/auto/neuheiten/spas ... 32390.html
http://canberratimes.drive.com.au/motor ... 20p7d.html
Videos
http://www.teknikensvarld.se/2012/06/01 ... -provkord/
En voor de duidelijkheid even alle links samen in één post:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... d2_es.html
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... 40_t4.html
http://www.autocar.co.uk/car-review/vol ... -v40-d2-se
http://www.whatcar.com/car-news/2012-vo ... ted/263029
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... eview.html
http://www.independent.co.uk/life-style ... 04105.html
http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/v ... back-2012/
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?n=5
http://icliverpool.icnetwork.co.uk/moto ... _page.html
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/mo ... -Audi.html
http://www.express.co.uk/motoring/view/ ... hatch-pack
http://cars.uk.msn.com/reviews/volvo-v40-2012-onwards-1
http://www.telegraph.co.uk/motoring/car ... eview.html#
http://www.caradisiac.com/Essai-video-V ... -78842.htm
http://www.turbo.fr/volvo/volvo-v40-201 ... -v40-2012/
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... t-bmw.html
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... o-V40.html
http://www.autoblog.com/2012/06/12/2013 ... iew-video/
http://www.auto55.be/tests/133886-volvo-v40-d2
http://ww2.autoscout24.at/erstkontakt/v ... 19/295931/
http://www.n-tv.de/auto/Volvo-mit-V40-i ... 89471.html
http://www.autozine.nl/text/1043.html
http://www.autowereld.be/2012/06/15/weg ... 0-d2-2012/
http://www.telegraaf.nl/autovisie/video ... 376895.ece
http://www.autoblog.nl/volvo-v40-d4-rijtest-en-video
http://www.autoweek.nl/videoHD/2933/rij ... -volvo-v40
http://www.autovandaag.nl/volvo/volvo-v40/
http://www.autofans.be/rijtest/rijtest-volvo-v40
http://www.autowereld.com/rijimpressies ... ikel=13569
http://www.auto-motor.at/Auto/Neuwagen/ ... PMcuAAAAAN
http://www.topgear.nl/autonieuws/volvo- ... ij-indruk/
http://www.knac.nl/2012/06/20/test-volvo-v40/
http://www.blick.ch/auto/neuheiten/spas ... 32390.html
http://canberratimes.drive.com.au/motor ... 20p7d.html
Videos
http://www.teknikensvarld.se/2012/06/01 ... -provkord/
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Zie net V40 rijden met Allard Kalf in Autowereld zondag 17:30.
Eens kijken wat hij er van vind.
Eens kijken wat hij er van vind.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Franse test (even vertaald met google translate).
V40: een overwinning voor de zweden.
http://translate.google.com/translate?h ... CH0Q7gEwAA
En nog een Australische.
http://www.carsguide.com.au/news-and-re ... ts_a_volvo
V40: een overwinning voor de zweden.
http://translate.google.com/translate?h ... CH0Q7gEwAA
En nog een Australische.
http://www.carsguide.com.au/news-and-re ... ts_a_volvo
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Iemand vandaag nog RTL Autowereld gezien? Allard Kalf in de V40...Ik heb het niet gezien, ben benieuwd aangezien Uitzendig Gemist hier hapert...grr.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 14:32
Je kan het nauwelijks een test noemen. Men neme alle door Volvo gemaakte V40 animaties, praat die aan elkaar en voeg een paar kleine stukjes eigen videomateriaal toe en je hebt RTL Autowereld. Jammer...Volvoorgaan schreef:Iemand vandaag nog RTL Autowereld gezien? Allard Kalf in de V40...Ik heb het niet gezien, ben benieuwd aangezien Uitzendig Gemist hier hapert...grr.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Timmy, thnx.
Zeker jammer. Had gehoopt dat juist Allard iets over de rijdynamiek zou zeggen.
Zeker jammer. Had gehoopt dat juist Allard iets over de rijdynamiek zou zeggen.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
Helemaal mee eens de uitzending was met betrekking tot de diepgang echt een teleurstelling.... ach ja, doet niks af aan de auto.!
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
- Locatie: Haarlem
Vond het ook inderdaad behoorlijk tegenvallen RTL Autowereld. Jammer.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Net even gekeken op de website van RTL autowereld... Inderdaad een mat stukje. En wat is Allard soft geworden zeg...of vergis ik me. Lijkt wel of ie een soort van Peter R de Vries stijl heeft aangemeten die helemaal niet bij em past. Ik dwaal af geloof ik. Verder toch een en al complimenten mogen ontdekken aan het adres van de nieuwe V40. Maar overtuigd was ik toch al... 

Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
- Jaggy
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19.06.2012 - 13:28
- Locatie: The Kingdom of Belgium
-
Lovend bericht vanuit de Belgische pers:
Nieuwe Volvo V40: 'Scandinavian luxury, made in Belgium'
dinsdag 26 juni 2012 om 09u46
Nieuwe V40 is voorbode modellenoffensief van Volvo
V40
Safety first! Volvo staat als geen ander automerk voor veiligheid, en dat sinds meer dan vijftig jaar. Op de nieuwe V40 pakt Volvo uit met een revolutionaire buitenairbag die voetgangers beschermt bij een aanrijding – de zoveelste innovatie op het vlak van veiligheid van het Zweedse merk dat sinds 2010 eigendom is van het Chinese Geely. De nieuwe V40 is ook een beetje Belgisch vermits hij in Gent van de band loopt.
Twee volle jaren duurde de overnamestrijd om Volvo. In 2008 plaatste Ford uit geldnood zijn Zweedse dochteronderneming Volvo in de vitrine, vraagprijs zo’n 6 miljard dollar. Wat ongeveer overeenstemde met het bedrag dat Ford in 1999 had betaald aan de eigenaars van Volvo Cars. Wat zich als een makkie aankondigde, eindigde in een regelrechte uitputtingsslag tussen drie Chinese gegadigden. Uiteindelijk bleek de Chinese miljardair Li Shufu over de langste adem én het meeste geld te beschikken. De 49-jarige ondernemer maakte in de jaren negentig fortuin met de productie van koelkasten. Op 2 augustus 2010 legde hij 1,6 miljard dollar op tafel en bracht Volvo onder in Geely Sweden Holdings, een dochterbedrijf van Geely Automobile dat goedkope stads- en middenklaswagens bouwt voor de Chinese markt en er een marktaandeel van bijna 3 procent bezit. In 2011 bekleedde Geely plaats negen op de ranglijst van de Chinese autoconstructeurs. Met Volvo beschikt de Chinese autobouwer nu over een sterk merk, dat in Azië in een adem wordt genoemd met de Duitse premiummerken. Door de overname heeft Geely ook toegang gekregen tot de knowhow van Volvo inzake veiligheid en milieuvriendelijke motoren.
Geely blijft investeren in Volvo
De overname van Volvo door Geely werd niet meteen op applaus onthaald, ook niet in ons land. De vrees bestond dat Geely in de eerste plaats geïnteresseerd was in de merknaam en de knowhow van Volvo en dat het niet van plan was om Volvo verder uit te bouwen. Wij zijn nu bijna twee jaar verder en alles wijst erop dat de Chinese eigenaar van plan is om te blijven investeren in het product Volvo én in de Europese fabrieken van Gent en Göteborg. Eigenaar Li Shufu heeft met Stefan Jacoby bovendien een Duitser benoemd tot grote baas, die naar eigen zeggen over een grote mate van zelfstandigheid beschikt. Op termijn wil Geely een Volvo-fabriek in China bouwen, maar enkel voor de bevoorrading van de Aziatische groeimarkten. Over vijf jaar wil Volvo immers zo’n 200.000 auto’s verkopen in de regio.
V40, veiligste Volvo ooit
De V40 is het eerste compleet nieuwe model dat wordt gelanceerd sinds de overname door Geely. Hij vervangt de S40 en V50, die op basis van het platform van de Ford Focus werden ontwikkeld. Met de nieuwe V40 presenteert Volvo de veiligste auto op de markt met een omvangrijke reeks veiligheidsvoorzieningen zoals een knieairbag voor de bestuurder, een buitenairbag ter bescherming van de voetgangers, een stoplicht dat opflakkert bij een noodstop en een systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij te snel een andere auto nadert. Reageert de bestuurder niet, remt de auto automatisch af. Als optie is een systeem verkrijgbaar dat de bestuurder door een trilling van het stuurwiel waarschuwt wanneer hij plots van zijn lijn afwijkt en dat de wagen automatisch terug naar het goede spoor leidt. Een ander systeem attendeert de bestuurder voor snel naderend verkeer dat niet (meer) kan worden opgemerkt in de achteruitspiegel. De radarsensoren registreren de auto’s vanop een afstand van 70 meter. Nog een ander systeem zorgt ervoor dat de afstand tot de voorligger steeds constant blijft, waardoor een onoplettendheid van de bestuurder niet meteen tot een aanrijding leidt. En wat gezegd van een camera die de verkeersborden langs de weg kan lezen en die de toegelaten maximumsnelheid aangeeft of van een camera achteraan die je gidst bij het parkeren? Gelijkaardige systemen zijn al enkele jaren op de markt, maar ze waren tot nu toe zijn enkel verkrijgbaar op de topmodellen van de Duitse premiummerken.
Het meest in het oog springend is de buitenairbag die voetgangers beschermt bij een botsing met een auto. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Komt het tot een aanrijding met een voetganger, dan belandt die meestal onzacht op de motorkap om vervolgens tegen de voorruit te knallen. De meeste voetgangers overleven zo’n klap niet, of houden er zware letsels aan over. Dankzij een volumineuze buitenairbag is Volvo er nu in geslaagd om de impact van een aanrijding voor de voetganger sterk te verminderen. De nieuwe Volvo V40 is de eerste auto die met dit revolutionair veiligheidssysteem wordt uitgerust. Hoe dat in zijn werk gaat? Zeven sensoren aan de voorkant van de V4O registreren elk obstakel dat voor de auto opduikt. Dat kan van alles zijn, maar de sensoren zijn zo intelligent dat zij een menselijk been kunnen onderscheiden van een winkelkar. Zodra de sensoren een voetganger voor de auto opmerken, activeren zij een ingenieus systeem dat de motorkap bliksemsnel uit haar verankering losmaakt en die lichtjes omhoog duwt, waardoor zich ter hoogte van de voorruit een luchtmatras kan ontvouwen. De luchtzak heeft een volume van 120 liter en ontplooit zich in de vorm van een banaan, waardoor het zicht van de bestuurder op de weg niet compleet wordt versperd.
Volvo vindt aansluiting bij Duitse premiummerken
Dat een relatief kleine autobouwer – Volvo verkoopt zo’n 450.000 auto’s per jaar - met dit revolutionair veiligheidssysteem uitpakt, heeft te maken met zijn blijvende aandacht voor het aspect veiligheid. De Duitse merken hebben de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in milieutechnologie, in de vorm van nieuwe motoren die (veel) minder verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten. Maar ook inzake alternatieve aandrijfsystemen speelt Volvo een toonaangevende rol, met rijklare hybride én elektrische aangedreven modellen. Ruim de helft van het gamma heeft een lage CO2-uitstoot.
Zo veel is zeker: Volvo heeft de aansluiting met de Duitse premiummerken gerealiseerd. De nieuwe V40 zet niet alleen nieuwe maatstaven inzake veiligheidsvoorzieningen, maar is ook trendsetter op het vlak van design - dat getuigt van visie én durf. De V40 is een combinatie van sedan en stationwagen, compact in zijn buitenafmetingen en ruim binnenin. De ergonomie is quasi perfect; andere pluspunten zijn de vrij complete basisuitrusting en de hoogstaande kwaliteit van de materialen. Zo ziet Scandinavian Luxury made in Belgium uit. Als er al een kritische opmerking moet gemaakt worden, dan op de relatief kleine koffer.
De nieuwe V40 overtuigt ook op de weg, met een sportief maar comfortabel rijgedrag en met lage verbruikswaarden. Een vergelijkende test met de Audi A3, BMW 1 en Mercedes A moet uitwijzen of de V40 ook hier de aansluiting met zijn Duitse concurrenten heeft gevonden.
Urbain Vandormael
-
Lovend bericht vanuit de Belgische pers:
Nieuwe Volvo V40: 'Scandinavian luxury, made in Belgium'
dinsdag 26 juni 2012 om 09u46
Nieuwe V40 is voorbode modellenoffensief van Volvo
V40
Safety first! Volvo staat als geen ander automerk voor veiligheid, en dat sinds meer dan vijftig jaar. Op de nieuwe V40 pakt Volvo uit met een revolutionaire buitenairbag die voetgangers beschermt bij een aanrijding – de zoveelste innovatie op het vlak van veiligheid van het Zweedse merk dat sinds 2010 eigendom is van het Chinese Geely. De nieuwe V40 is ook een beetje Belgisch vermits hij in Gent van de band loopt.
Twee volle jaren duurde de overnamestrijd om Volvo. In 2008 plaatste Ford uit geldnood zijn Zweedse dochteronderneming Volvo in de vitrine, vraagprijs zo’n 6 miljard dollar. Wat ongeveer overeenstemde met het bedrag dat Ford in 1999 had betaald aan de eigenaars van Volvo Cars. Wat zich als een makkie aankondigde, eindigde in een regelrechte uitputtingsslag tussen drie Chinese gegadigden. Uiteindelijk bleek de Chinese miljardair Li Shufu over de langste adem én het meeste geld te beschikken. De 49-jarige ondernemer maakte in de jaren negentig fortuin met de productie van koelkasten. Op 2 augustus 2010 legde hij 1,6 miljard dollar op tafel en bracht Volvo onder in Geely Sweden Holdings, een dochterbedrijf van Geely Automobile dat goedkope stads- en middenklaswagens bouwt voor de Chinese markt en er een marktaandeel van bijna 3 procent bezit. In 2011 bekleedde Geely plaats negen op de ranglijst van de Chinese autoconstructeurs. Met Volvo beschikt de Chinese autobouwer nu over een sterk merk, dat in Azië in een adem wordt genoemd met de Duitse premiummerken. Door de overname heeft Geely ook toegang gekregen tot de knowhow van Volvo inzake veiligheid en milieuvriendelijke motoren.
Geely blijft investeren in Volvo
De overname van Volvo door Geely werd niet meteen op applaus onthaald, ook niet in ons land. De vrees bestond dat Geely in de eerste plaats geïnteresseerd was in de merknaam en de knowhow van Volvo en dat het niet van plan was om Volvo verder uit te bouwen. Wij zijn nu bijna twee jaar verder en alles wijst erop dat de Chinese eigenaar van plan is om te blijven investeren in het product Volvo én in de Europese fabrieken van Gent en Göteborg. Eigenaar Li Shufu heeft met Stefan Jacoby bovendien een Duitser benoemd tot grote baas, die naar eigen zeggen over een grote mate van zelfstandigheid beschikt. Op termijn wil Geely een Volvo-fabriek in China bouwen, maar enkel voor de bevoorrading van de Aziatische groeimarkten. Over vijf jaar wil Volvo immers zo’n 200.000 auto’s verkopen in de regio.
V40, veiligste Volvo ooit
De V40 is het eerste compleet nieuwe model dat wordt gelanceerd sinds de overname door Geely. Hij vervangt de S40 en V50, die op basis van het platform van de Ford Focus werden ontwikkeld. Met de nieuwe V40 presenteert Volvo de veiligste auto op de markt met een omvangrijke reeks veiligheidsvoorzieningen zoals een knieairbag voor de bestuurder, een buitenairbag ter bescherming van de voetgangers, een stoplicht dat opflakkert bij een noodstop en een systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij te snel een andere auto nadert. Reageert de bestuurder niet, remt de auto automatisch af. Als optie is een systeem verkrijgbaar dat de bestuurder door een trilling van het stuurwiel waarschuwt wanneer hij plots van zijn lijn afwijkt en dat de wagen automatisch terug naar het goede spoor leidt. Een ander systeem attendeert de bestuurder voor snel naderend verkeer dat niet (meer) kan worden opgemerkt in de achteruitspiegel. De radarsensoren registreren de auto’s vanop een afstand van 70 meter. Nog een ander systeem zorgt ervoor dat de afstand tot de voorligger steeds constant blijft, waardoor een onoplettendheid van de bestuurder niet meteen tot een aanrijding leidt. En wat gezegd van een camera die de verkeersborden langs de weg kan lezen en die de toegelaten maximumsnelheid aangeeft of van een camera achteraan die je gidst bij het parkeren? Gelijkaardige systemen zijn al enkele jaren op de markt, maar ze waren tot nu toe zijn enkel verkrijgbaar op de topmodellen van de Duitse premiummerken.
Het meest in het oog springend is de buitenairbag die voetgangers beschermt bij een botsing met een auto. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Komt het tot een aanrijding met een voetganger, dan belandt die meestal onzacht op de motorkap om vervolgens tegen de voorruit te knallen. De meeste voetgangers overleven zo’n klap niet, of houden er zware letsels aan over. Dankzij een volumineuze buitenairbag is Volvo er nu in geslaagd om de impact van een aanrijding voor de voetganger sterk te verminderen. De nieuwe Volvo V40 is de eerste auto die met dit revolutionair veiligheidssysteem wordt uitgerust. Hoe dat in zijn werk gaat? Zeven sensoren aan de voorkant van de V4O registreren elk obstakel dat voor de auto opduikt. Dat kan van alles zijn, maar de sensoren zijn zo intelligent dat zij een menselijk been kunnen onderscheiden van een winkelkar. Zodra de sensoren een voetganger voor de auto opmerken, activeren zij een ingenieus systeem dat de motorkap bliksemsnel uit haar verankering losmaakt en die lichtjes omhoog duwt, waardoor zich ter hoogte van de voorruit een luchtmatras kan ontvouwen. De luchtzak heeft een volume van 120 liter en ontplooit zich in de vorm van een banaan, waardoor het zicht van de bestuurder op de weg niet compleet wordt versperd.
Volvo vindt aansluiting bij Duitse premiummerken
Dat een relatief kleine autobouwer – Volvo verkoopt zo’n 450.000 auto’s per jaar - met dit revolutionair veiligheidssysteem uitpakt, heeft te maken met zijn blijvende aandacht voor het aspect veiligheid. De Duitse merken hebben de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in milieutechnologie, in de vorm van nieuwe motoren die (veel) minder verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten. Maar ook inzake alternatieve aandrijfsystemen speelt Volvo een toonaangevende rol, met rijklare hybride én elektrische aangedreven modellen. Ruim de helft van het gamma heeft een lage CO2-uitstoot.
Zo veel is zeker: Volvo heeft de aansluiting met de Duitse premiummerken gerealiseerd. De nieuwe V40 zet niet alleen nieuwe maatstaven inzake veiligheidsvoorzieningen, maar is ook trendsetter op het vlak van design - dat getuigt van visie én durf. De V40 is een combinatie van sedan en stationwagen, compact in zijn buitenafmetingen en ruim binnenin. De ergonomie is quasi perfect; andere pluspunten zijn de vrij complete basisuitrusting en de hoogstaande kwaliteit van de materialen. Zo ziet Scandinavian Luxury made in Belgium uit. Als er al een kritische opmerking moet gemaakt worden, dan op de relatief kleine koffer.
De nieuwe V40 overtuigt ook op de weg, met een sportief maar comfortabel rijgedrag en met lage verbruikswaarden. Een vergelijkende test met de Audi A3, BMW 1 en Mercedes A moet uitwijzen of de V40 ook hier de aansluiting met zijn Duitse concurrenten heeft gevonden.
Urbain Vandormael
-