Pagina 8 van 11

Geplaatst: 25.06.2012 - 22:55
door lemmer
AlexV70 schreef:Even off topic.
Er wordt (hier) nogal eens verwezen naar WIKI, maar let op dit is een bibliotheek die door "ons" wordt gevuld.
En "ons" heeft het ook wel eens fout, een wetenschappelijk onderbouwing zal er (veelal of soms?) niet aan tengrondslag liggen.
Kort gezegd: niet alles is waar wat op Wikipedia staat!
Nu weer on topic. :wink:
Klopt, maar het verhaal over de EGR klopt als een bus.

Geplaatst: 25.06.2012 - 23:02
door lemmer
Turbodesk schreef:Het verhaal wat Jer3n citeert is van Toyota. De manier van berekenen is bij Volvo een beetje anders. Dit geld voor alle merken. Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Even een stukje tekst uit Vida:


Het deeltjesfilter filtert meer dan 95% van de deeltjes uit de uitlaatgassen.. Na ca. 500-1000 km is het deeltjesfilter vol en moet het worden gereinigd (geregenereerd). Het regenereren wordt tijdens het rijden automatisch gestart en uitgevoerd en duurt afhankelijk van de rijstijl 10-20 minuten.

Voor het regenereren van het deeltjesfilter is een uitlaatgastemperatuur van ca 600 °C vóór het filter vereist. Deze wordt bewerkstelligd door een aantal maatregelen in de motor, zoals het werken met verstuivers en een gewijzigde brandstofinspuiting.

Het regenereren kan op meerdere manieren worden geactiveerd: via de verbruikte hoeveelheid brandstof, de verschildruk boven het deeltjesfilter of het berekende deeltjesgewicht in het filter. De berekening wordt uitgevoerd door de motorregeleenheid (ECM) en wordt gebaseerd op het rijprofiel van de motor.
Bij 19 g roet in het deeltjesfilter start de motorregeleenheid (ECM) bij het rijden op provinciale wegen met het verbranden van roetdeeltjes in het deeltjesfilter.

Bij een roethoeveelheid van 24 g in het deeltjesfilter start de motorregeleenheid (ECM) bij normaal rijden de verbranding van roetdeeltjes in het deeltjesfilter.

Bij een roethoeveelheid van 30 g wordt een tekstbericht verzonden naar de bestuurdersinformatie-eenheid (DIM).

Bij een roethoeveelheid van 38 g kan de motorregeleenheid (ECM) de verbranding van roetdeeltjes niet starten.

Bij een roethoeveelheid van 100 g kan VIDA het verbranden van roetdeeltjes niet starten.

Bij regeneratie worden de gloeibougies bij o.a. weinig belasting geactiveerd. Door de belasting van de motor te verhogen, neemt ook de temperatuur van de uitlaatgassen toe en dat is noodzakelijk voor het verkrijgen van een correct regeneratieproces.

Aanwijzing: Ook de differentiële druk in het deeltjesfilter kan worden gebruikt als indicatie voor de roethoeveelheid. De normale waarde bij stationair draaien ligt tussen ongeveer 3 hPa en 20 hPa. De verbranding van roetdeeltjes mag alleen worden uitgevoerd als de verschildruk in de deeltjesafscheider niet hoger is dan 100 hPa bij stationair. Als de verschildruk hoger dan 100 hPa is, moet de deeltjesafscheider worden vervangen.
Dit is leuke info, bedankt!!!!
Staat er ook een doorsnede van het systeem bij, dat zou het verhaal helemaal af maken.
Ik heb eens met mijn vorige D5 slechte diesel getankt in Frankrijk. Ik kwam met hoge snelheid terug via Duitsland (180+) toen ik ineens bij het inhouden een vonkenregen zag komen. Op dat moment ontstaken blijkbaar de roetdeeltjes door de hoge uitlaatgassentemperatuur, het was een vreemd fenomeen en duurde zeker een minuut.
Normaal is het uitlaatgas rond de 450 C

Geplaatst: 25.06.2012 - 23:20
door Gast
lemmer schreef:
AlexV70 schreef:Even off topic.
Er wordt (hier) nogal eens verwezen naar WIKI, maar let op dit is een bibliotheek die door "ons" wordt gevuld.
En "ons" heeft het ook wel eens fout, een wetenschappelijk onderbouwing zal er (veelal of soms?) niet aan tengrondslag liggen.
Kort gezegd: niet alles is waar wat op Wikipedia staat!
Nu weer on topic. :wink:
Klopt, maar het verhaal over de EGR klopt als een bus.
Niet om vervelend te zijn, maar waaruit blijkt dat uit? (verhaal over software matig dicht zetten en regenereren)
Zelfs hier zijn de meningen verdeeld.

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:05
door NJ8
Ik heb morgen een afspraak bij RICA om mijn EGR 185PK D5 dicht te laten zetten. Zal het ook nog even navragen. Telefonisch werd mij in ieder geval bevestigd dat het dichtzetten van de EGR motorisch alleen voordelen biedt.
(nadelen zijn emissietechnisch)

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:44
door Jers3n
NJ8 schreef:Ik heb morgen een afspraak bij RICA om mijn EGR 185PK D5 dicht te laten zetten. Zal het ook nog even navragen. Telefonisch werd mij in ieder geval bevestigd dat het dichtzetten van de EGR motorisch alleen voordelen biedt.
(nadelen zijn emissietechnisch)
Ben zeer benieuwd naar je ervaring en de kosten (evt. via PM). Wordt er ook nog tuning toegepast of allen EGR dicht?

Geplaatst: 26.06.2012 - 12:55
door Turbodesk
Nou die kosten is niet zo moeilijk.

Ik heb er zelf 45 euro voor betaald. Bij Roelfsema in Tynaarlo. Hun zijn Rica delaer.

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:20
door NJ8
Raar. Ik kreeg 150 ex geoffreerd. Zal deze referentie noemen.

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:28
door Turbodesk
NJ8 schreef:Raar. Ik kreeg 150 ex geoffreerd. Zal deze referentie noemen.
Wat, alleen maar voor de egr dicht te laten zetten?

Ik heb de mail even opgezocht:

Hallo,

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om softwarematig de EGR klep dicht te laten zetten. Via de Rica website kom ik bij u terecht.

Ik bezit een Volvo V70, van 2006 met een D5 185 PK motor.

Kunt u dit ook doen in Tynaarlo? En wat zijn de kosten hiervan?

Met vriendelijke groet,


H. Nijburg h.nijburg@autoroelfsema
11-05-10


Goedemiddag,

Het klopt dat we de egr softwarematig dicht kunnen zetten.
Dit kan in tynaarlo gebeuren.

En de kosten hiervoor zijn EUR45,-

M.v.g.

Henk Nijburg
tel.0592-530014
E-mail: h.nijburg@autoroelfsema


Auto Roelfsema B.V.

Volvo Specialist
Vriezerweg 14
9482 TB Tynaarlo
K.v.K. Meppel 04007588
tel. 050-4091444 / 0592-542068

Geplaatst: 26.06.2012 - 13:36
door NJ8
Ja. Precies. En als ik evt tuning ook wil dan is het gratis. Maar ik wil geen tuning, alleen de EGR dicht. Offerte 150 ex. Ik zal navraag doen naar het prijsverschil. Misschien is er een plausibele verklaring voor.

Geplaatst: 26.06.2012 - 16:29
door lemmer
Ik ben echt benieuwd wat het effect is, ga je daarna ook de bereikbare delen reinigen?

Geplaatst: 26.06.2012 - 16:41
door Turbodesk
lemmer schreef:Ik ben echt benieuwd wat het effect is, ga je daarna ook de bereikbare delen reinigen?
Er is geen effect. Het enige effect is dat de inlaat schoner blijft. De auto gaat er echt niet anders van rijden en het verbruik blijft hetzelfde.

Geplaatst: 26.06.2012 - 17:39
door NJ8
Dit was het beeld van mijn EGR mengklep vorige week. Er is zeker een goed glas drab uitgekomen. Ik merk er weinig van, misschien een iets regelmatigere loop.

Afbeelding

morgen dus EGR dicht, zodat de boel mooi schoon blijft.

Geplaatst: 26.06.2012 - 18:05
door V70/2.4D/2003
Dat is een herkenbaar beeld. Dat zie ik ook elk jaar voordat ik hem schoon ga pulken.

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:25
door lemmer
Hij zal er niet merkbaar beter van lopen, maar je kunt je voorstellen dat de kleppen niet lekker door deze meuk heen draaien.
De motor krijgt wel minder lucht, door de weerstand in de kanalen zal de turbi bij eenlagere volumestroom reeds zijn druk halen.
Als je heel het systeem schoonmaakt, dus ook de intercooler e.t.c. ga je dat zeker merken.

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:29
door NJ8
en dus ook het kleppendeksel...? Oh wacht :lol:

Geplaatst: 26.06.2012 - 21:57
door Turbodesk
hahaha. Ik ben benieuwd wie het wel gaat aandurfen met het kunststof kleppendeksel.

Geplaatst: 28.06.2012 - 12:40
door NJ8
De EGR tuning zit erin. Omdat er nog wat onduidelijkheid was over de prijs van deze aanpassing zet ik het hier ook nog even neer.
Het blijkt dat Turbodesk geluk heeft gehad, en dat er voor hem een speciale prijs is gerekend. De Rica prijs is 150€ en zal dit blijven.
Eea is gisteren en vanmorgen uitgezocht, en ik kreeg zelfs nog even een net telefoontje uit Tynaarlo met uitleg. Cirkel is weer rond.

Geplaatst: 29.06.2012 - 22:52
door lemmer
NJ8 schreef:De EGR tuning zit erin. Omdat er nog wat onduidelijkheid was over de prijs van deze aanpassing zet ik het hier ook nog even neer.
Het blijkt dat Turbodesk geluk heeft gehad, en dat er voor hem een speciale prijs is gerekend. De Rica prijs is 150€ en zal dit blijven.
Eea is gisteren en vanmorgen uitgezocht, en ik kreeg zelfs nog even een net telefoontje uit Tynaarlo met uitleg. Cirkel is weer rond.
Maar merk je ook iets aan de motor?

Geplaatst: 29.06.2012 - 23:00
door NJ8
Hier kom ik over een paar 1000 km op terug als je me toestaat.

Geplaatst: 30.06.2012 - 14:05
door sbv
We staan het je toe hoor