Hoe zit dat nou met zo'n laadpaal?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik vermoed een verkeerde quote

Voor een mogelijke groupbuy is het goed om te inventariseren welke behoefte er is. Als je belangstelling hebt, vul dan je naam in.

A. Laadpunt in de garage (binnen)
1. DriverV70
2. Basvolvo75
3.


B. Laadpunt op het erf aan de muur (buiten en weerbestendig).
1. Basvolvo75
2. IV39
3. Ferretje
4. alexmem
5. jvov60
6. Markdj
7. Jolly Breeze Racing (Jolle)
8. volvosan
9. friend
10. Inspireman
11. Jeroen
12. tomtom
13. rtino
14. rovo
15. kameel1
16. wlt
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Zoefje schreef:Gisteren is de laadpaal geinstalleerd, de auto mag komen
Welke kabel moet je aanvinken voor zo'n Lolo Smart? Is 8 meter mogelijk?

13A Schucko - Mennekes 8 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A Mennekes - Mennekes 4,5 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A CEE - Mennekes 8 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A CEE - Mennekes 4,5 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
Gebruikersavatar
BanRay
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 14.12.2012 - 07:07

jvov60 schreef:
Zoefje schreef:Gisteren is de laadpaal geinstalleerd, de auto mag komen
Welke kabel moet je aanvinken voor zo'n Lolo Smart? Is 8 meter mogelijk?

13A Schucko - Mennekes 8 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A Mennekes - Mennekes 4,5 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A CEE - Mennekes 8 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A CEE - Mennekes 4,5 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
16A Mennekes - Mennekes 4,5 meter laadkabel (in plaats van de standaard Schucko - Mennekes 4,5 meter laadkabel)
2009: Audi A4
2013: Volvo V60 Plug-In Hybrid
HFH
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15

Ik zag op een internet een 220volt adapter naar mennekes 16ampere voor 25,27 incl btw
Maakt het misschien aantrekkelijk om alleen een mennekes- mennekes kabel te bestellen.
Of zou dit toch haken en ogen hebben?

http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1&prod=38011001
V60 D6 MY14 Rood
gvs
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 19.02.2013 - 20:53

HFH schreef:Ik zag op een internet een 220volt adapter naar mennekes 16ampere voor 25,27 incl btw
Maakt het misschien aantrekkelijk om alleen een mennekes- mennekes kabel te bestellen.
Of zou dit toch haken en ogen hebben?

http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1&prod=38011001
Dit betreft een verloop van schucko naar 16A CEE camping aansluiting...

Die kun je bij elke kampeerwinkel voor dergelijke bedragen kopen,
maar daarmee kun je niet bij een openbaar laadpunt laden...
HFH
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15

Mijn bedoeling is om thuis de mennekes-mennekes kabel op de adapter naar een 220 schucko stopcontact te gebruiken, en onderweg de mennekes-mennekes voor de openbare laadpunten.
Alleen weet ik niet of de afregeling naar max 13 ampere voor een gewoon stopcontact dan nog mogelijk is.
Immers de schucko- mennekes kabel heeft een regelaar in de kabel om amperage in te stellen, en sommige 1 fase mennekes-mennekes hebben dit ook.

Voor de duidelijkheid : Dus gebruik makend van verloop 220volt schucko naar mennekes.

Schiet er maar op.....
V60 D6 MY14 Rood
HFH
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15

Even een aanvulling, de link die ik stuurde is mogelijk níet een echte mennekes adapter, maar dacht dat er wel zoiets bestond, want dan zou je met 1 kabel toe kunnen.

Verder een tip, ik heb zonnepanelen besteld waarvan ik 1/3 deel opvoer als energie tbv de plug-in. Hiervoor weer een EIA aanvraag, Rest 2/3 deel weer particulier waarvoor normale subsidie. Verder de meterkast aanpassing tegelijkertijd meegenomen, dat deel plus laadpunt weer mia/vamil. Hierbij 1 groep / omvormer met kw meter tbv laadpunt. Belastingdienst heeft hier eerder akkoord voor gegeven. Een copie/pdf krijg ik nog van mijn zonnepanelenleverancier.
Straks dus zonnig rijden;)
V60 D6 MY14 Rood
HFH
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 09.02.2013 - 15:15

http://www.vectrix-forum.de/images/fbfi ... _rev10.pdf

Die einfachste Version einer Ladestation ist die Schutzkontaktsteckdose im Wohnhaus. Diese
Version der Fahrzeugaufladung muss immer gegeben sein, damit das Fahrzeug z. B. auch während
des Besuchs der Oma aufgeladen werden kann.
Da für Ladevorgänge bis 16A gemäß IEC 61851-1:2001 keine Kommunikation mit dem Fahrzeug
notwendig ist, wird diese Ladung über ein Adapterstück zwischen Schutzkontaktstecker und
Fahrzeugladestecker mit integriertem FI-Schutzschalter ermöglicht.
V60 D6 MY14 Rood
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Waarom levert Volvo geen 8 meter kabel met twee keer een Mennekes type 2 stekker? De laadpalen onderweg en thuis hebben tegenwoordig die aansluiting.

En weet iemand of het mogelijk is achteraf een 16A CEE stekker op een kabel van 8 meter te vervangen door een Mennekes type 2?
Gebruikersavatar
basvolvo75
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.12.2006 - 13:32
Locatie: Veluwezoom

Kijk eens op topic over losse laadkabels ;-), als de opinio communis is dat de lengte van een losse laadkabel 8 meter moet zijn dan wil ik daar best eens over praten met de leverancier.

CEE kabel vervangen door type 2 mennekes kan wel maar is mogelijk niet zo makkelijk betrouwbaar zelf te doen. Daarnaast zijn er nog maar zeer moeilijk losse mennekes handvaten te verkrijgen.
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

HFH schreef:Verder een tip, ik heb zonnepanelen besteld waarvan ik 1/3 deel opvoer als energie tbv de plug-in. Hiervoor weer een EIA aanvraag, Rest 2/3 deel weer particulier waarvoor normale subsidie. Verder de meterkast aanpassing tegelijkertijd meegenomen, dat deel plus laadpunt weer mia/vamil. Hierbij 1 groep / omvormer met kw meter tbv laadpunt. Belastingdienst heeft hier eerder akkoord voor gegeven. Een copie/pdf krijg ik nog van mijn zonnepanelenleverancier.
Straks dus zonnig rijden;)
Jij hebt wel heel veel geld over voor een beter milieu. Maar als je er een goed gevoel van krijgt, houd ik je niet tegen!
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

jvov60 schreef:En weet iemand of het mogelijk is achteraf een 16A CEE stekker op een kabel van 8 meter te vervangen door een Mennekes type 2?
Nee, dat is niet mogelijk. Nieuwe kabel kopen in dit geval.
jfk
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 11.03.2013 - 11:45

ik heb hier ook een vraag over.
Ik wil bij mijn oprit een oplaadpunt maken,liefst uiteraard zo goedkoop mogelijk, dus schucko. Echter, met de bijgeleverde kabel kan ik dan wel thuis opladen, maar niet bij laadpalen. Dat wil ik eigenlijk wel, en dan zou ik voor 40 e kunnen upgraden naar de mennekes kabel.

Is er een verloop van mennekes naar schucko wat ik er dan voor thuis op kan zetten? Of is er een mennekes stopcontact beschikbaar wat ik kan monteren?

Ik ben a-technisch, dus alle info is welkom. Een verloop naar schucko zou het handigst zijn, want dan kun je overal laden.
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

Superfunky schreef:
HFH schreef:Verder een tip, ik heb zonnepanelen besteld waarvan ik 1/3 deel opvoer als energie tbv de plug-in. Hiervoor weer een EIA aanvraag, Rest 2/3 deel weer particulier waarvoor normale subsidie. Verder de meterkast aanpassing tegelijkertijd meegenomen, dat deel plus laadpunt weer mia/vamil. Hierbij 1 groep / omvormer met kw meter tbv laadpunt. Belastingdienst heeft hier eerder akkoord voor gegeven. Een copie/pdf krijg ik nog van mijn zonnepanelenleverancier.
Straks dus zonnig rijden;)
Jij hebt wel heel veel geld over voor een beter milieu. Maar als je er een goed gevoel van krijgt, houd ik je niet tegen!
Vreemde reactie, is gewoon kwestie van zichzelf (dankzij extra aftrek) nóg sneller terugverdienende milieuvriendelijke investering. Ik overweeg dit zelf ook. Sec economisch genomen is dit natuurlijk een betere investering dan welk vehikel op 4 wielen dan ook.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

volvosan schreef:
Superfunky schreef:
HFH schreef:Verder een tip, ik heb zonnepanelen besteld waarvan ik 1/3 deel opvoer als energie tbv de plug-in. Hiervoor weer een EIA aanvraag, Rest 2/3 deel weer particulier waarvoor normale subsidie. Verder de meterkast aanpassing tegelijkertijd meegenomen, dat deel plus laadpunt weer mia/vamil. Hierbij 1 groep / omvormer met kw meter tbv laadpunt. Belastingdienst heeft hier eerder akkoord voor gegeven. Een copie/pdf krijg ik nog van mijn zonnepanelenleverancier.
Straks dus zonnig rijden;)
Jij hebt wel heel veel geld over voor een beter milieu. Maar als je er een goed gevoel van krijgt, houd ik je niet tegen!
Vreemde reactie, is gewoon kwestie van zichzelf (dankzij extra aftrek) nóg sneller terugverdienende milieuvriendelijke investering. Ik overweeg dit zelf ook. Sec economisch genomen is dit natuurlijk een betere investering dan welk vehikel op 4 wielen dan ook.
Is niet zo'n heel vreemde reactie want zonnepanelen kun je helemaal niet terugverdienen. Die rekensom kan niet uit, ze kosten je bij de huidige subidieregelingen altijd geld.
Hoe ik dat weet? Ik heb ze al 10 jaar liggen en ik kan je melden: ze leveren het rendement niet dat verwacht wordt, ze gaan kapoten hebben daarom de verwachte levensduur niet, en de omvormer begeeft het ook vanzelf. Dus het lijkt allemaal leuk, maar het is helemaal niets.

Gelukkig heb ik ze gekocht in de tijd dat je er zoveel subsidie op kreeg dat ze gratis waren, maar tegenwoordig kan ik alleen maar zeggen: niet doen.

Welgemeend ervaringsadvies dus.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

HFH schreef:Mijn bedoeling is om thuis de mennekes-mennekes kabel op de adapter naar een 220 schucko stopcontact te gebruiken, en onderweg de mennekes-mennekes voor de openbare laadpunten.
Alleen weet ik niet of de afregeling naar max 13 ampere voor een gewoon stopcontact dan nog mogelijk is.
Immers de schucko- mennekes kabel heeft een regelaar in de kabel om amperage in te stellen, en sommige 1 fase mennekes-mennekes hebben dit ook.

Voor de duidelijkheid : Dus gebruik makend van verloop 220volt schucko naar mennekes.

Schiet er maar op.....
Wat jij wilt was mijn initieël gedachte ook. Ik had deze adapter gevonden:
http://www.ratio.nl/nl/catalog/articles ... -to-mode-1
De leverancier melde me er wel bij dat de adapter zo los te trekken is, dus dat je daar rekening mee moet houden.
Vervolgens ontdekte ik dat de prijs van de adapter ongeveer net zo hoog is als een kabel, dus als je op beide methoden wilt kunnen laden, kun je beter een extra kabel kopen.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

jfk schreef:ik heb hier ook een vraag over.
Ik wil bij mijn oprit een oplaadpunt maken,liefst uiteraard zo goedkoop mogelijk, dus schucko. Echter, met de bijgeleverde kabel kan ik dan wel thuis opladen, maar niet bij laadpalen. Dat wil ik eigenlijk wel, en dan zou ik voor 40 e kunnen upgraden naar de mennekes kabel.

Is er een verloop van mennekes naar schucko wat ik er dan voor thuis op kan zetten? Of is er een mennekes stopcontact beschikbaar wat ik kan monteren?

Ik ben a-technisch, dus alle info is welkom. Een verloop naar schucko zou het handigst zijn, want dan kun je overal laden.
Ik weet niet hoe ik moet linken naar een post in een andere topic, maar daar schreef ik al het volgende:

- je kunt inderdaad voor €40 de schuko omruilen voor een mennekes
- als je dat doet, kun je thuis en op kantoor niet meer laden zonder dat je een laadpaal hebt. Dat kost je dus minimaal 2x €1500 (incl. installatie) = €3.000
- wil je als weldenkende DGA/medewerker dat niet (en waarom zou je tenzij je op een onveilige plek woont waar ze je kabel uit de auto kunnen jatten), dan moet je z'n 2e kabel kopen om ook op een openbaar punt te kunnen laden
- laden aan een openbaar punt kost minimaal 0,25 per kwh
- rijden op stroom kost 5,5ct per km (bij 50 km op een lading), diesel 9,5 ct (bij 1:15). We praten dus over 4ct besparing per km
- dan moet je dus 10.000 km laden aan openbare palen voordat je de kabel van €400 terug verdiend hebt!!!

Kortom: denk heel goed na hoe je deze auto gaat gebruiken. Volvo heeft dat duidelijk gedaan omdat ze de auto standaard leveren met schucko want dat is de meest logische oplossing. Thuis een laadstation slaat helemaal nergens op tenzij je het nodig hebt vanuit diefstalbeveiligingsoverwegingen. Voor mijzelf geldt:
- gedurende de nacht aan de lader, in de ochtend naar kantoor
- op kantoor aan de lader (wij laten buitenstopcontacten op aparte groepen en met slotje plaatsen)


Een Mennekes stopcontact was ook mijn eerste idee, maar dat is niet te koop. Die vlieger gaat dus niet op.
Link naar verloop (te koop bij Technische Unie) heb ik in vorige post gezet, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

@Superfunky

Bedankt voor je relativerende woorden mbt zonnepanelen, zal het meenemen in de beslissing. De ervaringen om mij heen en op internet laten gemiddeld echter een andere indruk achter. Terugverdientijd is met de huidige panelen (meer opbrengst, veel lagere prijs) natuurlijk niet meer te vergelijken met die van 10 jaar terug. Verder is een 10 jaar garantie op de panelen en installatie (inkoopactie Vereniging Eigen Huis) icm een gecalculeerde terugverdientijd van 9 jaar niet slecht lijkt mij.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

volvosan schreef:@Superfunky

Bedankt voor je relativerende woorden mbt zonnepanelen, zal het meenemen in de beslissing. De ervaringen om mij heen en op internet laten gemiddeld echter een andere indruk achter. Terugverdientijd is met de huidige panelen (meer opbrengst, veel lagere prijs) natuurlijk niet meer te vergelijken met die van 10 jaar terug. Verder is een 10 jaar garantie op de panelen en installatie (inkoopactie Vereniging Eigen Huis) icm een gecalculeerde terugverdientijd van 9 jaar niet slecht lijkt mij.
Hi Volvosan (mooiste nick van het forum!),

Eens, doe wat je wilt, maar zet die 9 jaar svp uit je hoofd. Never ever ga je die halen, tenzij de stroomprijs explodeert, maar met een duits overschot aan onbruikbare zonnestroom, zou ik daar niet op inzetten.
Nog een ref: we hebben ook nog een hutje in zuid europa, daar liggen ook panelen op. Die leveren het rendement dat in NL wordt opgegeven voor de NL situatie.
Maar we doen het voor het milieu he, vergeet dat niet!! :onfire:
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

Superfunky heb jij je panelen op het noorden liggen? De 127 panelen bij mij halen het voorspelde rendement overigens wel.
Een alles dekkende verzekering voor dit hele spulletje incl. omvormers kost ca. 150 euro p/j.

Als je twee laadpalen onder mia en kia aanschaft hoef je nog maar 3000 km elektrisch te rijden om uit de kosten te komen.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”