Pagina 8 van 9

Geplaatst: 05.04.2013 - 19:35
door mjeuring
roadrage schreef:enfin, nog steeds is het niet duidelijk of je daadwerkelijk de boel "schoon" blaast door er zo tegen aan te gaan (van tijd tot tijd)
Jahaa :wink: dat schoonblazen is echt noodzakelijk!!

Geplaatst: 05.04.2013 - 22:27
door lint
mjeuring schreef:
roadrage schreef:enfin, nog steeds is het niet duidelijk of je daadwerkelijk de boel "schoon" blaast door er zo tegen aan te gaan (van tijd tot tijd)
Jahaa :wink: dat schoonblazen is echt noodzakelijk!!
En als het niet heel echt nodig is blijft het altijd heel leuk dat even schoonblazen!

Geplaatst: 06.04.2013 - 00:08
door dutchlimits
diesel01 schreef:Ik heb laatst mijn EGR gereinigd...door een 45 minuten met 200km/h over de A31 te gassen.
Halve tank diesel er door maar man, man wat loopt dat blok dan weer fijn.
Zelfs mijn vrouw merkte het verschil, wat heb je met de auto gedaan??
Met de oliewisseldag had ik mijn olie vervangen met Castrol olie en dat was ook een zeer opvallende verschil. Motor liep veel stiller..

Geplaatst: 07.04.2013 - 20:45
door Schorpioen
V70/2.4D/2003 schreef:DAF heeft een hele schone XF gemaakt zag ik op het journaal
Inderdaad, een Euro 6 motor.
Hoe hebben ze dat bereikt?
Door naast de al gebruikte katalysator/roetfilter en inspuiting van AdBlue nu ook een EGR te monteren.
Gaat dat goed?
De tijd zal het leren.
Wat ik wel weet is dat we een aantal jaren geleden bij de FIAT motoren ( Euro 3 ) veel problemen hadden met de EGR en er ook een paar afgestopt hebben.
Deze problemen kwamen voornamelijk voor bij wagens waar korte afstanden mee gereden werden en daardoor niet goed op bedrijfstemperatuur kwam.
Bij de "nieuwe" Euro 5 motoren hebben we hier geen last meer van.
O.a. door wijzigingen in de inspuiting en verfijning van de inspuit electronica.

Geplaatst: 07.04.2013 - 21:41
door diesel01
Schorpioen schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:DAF heeft een hele schone XF gemaakt zag ik op het journaal
Inderdaad, een Euro 6 motor.
Hoe hebben ze dat bereikt?
Door naast de al gebruikte katalysator/roetfilter en inspuiting van AdBlue nu ook een EGR te monteren.
Gaat dat goed?
De tijd zal het leren.
Wat ik wel weet is dat we een aantal jaren geleden bij de FIAT motoren ( Euro 3 ) veel problemen hadden met de EGR en er ook een paar afgestopt hebben.
Deze problemen kwamen voornamelijk voor bij wagens waar korte afstanden mee gereden werden en daardoor niet goed op bedrijfstemperatuur kwam.
Bij de "nieuwe" Euro 5 motoren hebben we hier geen last meer van.
O.a. door wijzigingen in de inspuiting en verfijning van de inspuit electronica.
Even terug naar mijn tijd toen ik met een XF reed.
Dat ding werd alleen koud als ik s'nachts in bed lag, ik zat tussen de 120 en 150k per jaar.
Regelmatig met dubbele bemanning tot 22uur per dag waarna we voor 8 uur te bed gingen.
Een vereiste om een egr goed te laten functioneren is bedrijfstempratuur van het motorblok, bij vrachtwagens ontbreekt het daar niet.

Geplaatst: 10.04.2013 - 10:29
door sbv
Bij mij EGR bewust dicht gezet en lekker gechipped(niet voor de zuinigheid, wel voor wat extra power). Ik ben wat groen moe aan het worden.

Geplaatst: 10.04.2013 - 19:55
door JeroenSpock
http://tweakers.net/nieuws/88407/mobiel ... nters.html

Morgen gaat mijn EGR dicht, en ter compensatie doe ik mijn GSM weg :twisted:

Geplaatst: 10.04.2013 - 21:21
door mad
JeroenSpock schreef:http://tweakers.net/nieuws/88407/mobiel ... nters.html

Morgen gaat mijn EGR dicht, en ter compensatie doe ik mijn GSM weg :twisted:

+!

Geplaatst: 13.04.2013 - 11:36
door uncle-olav
Volvo brengt in 2012 een rapport uit (in boekvorm) met de titel Pure Luxe; hoe duurzaamheid en verwennerij samensmelten.
Daarin staat een verslag van een onderzoek onder Europeanen (uitgevoerd tijdens de V60PIH Europa-tour) waarin een reactie gevraagd wordt op 8 milieuaspecten. Vraag 4 luidt: Ik heb respect voor mensen die bewust milieuvriendelijke keuzes maken. Nederland eindigt op plaats vijf (van de acht) met 64,5 procent die het eens zijn met deze uitspraak en 10,5 procent die het oneens zijn.
Ik moest er even aan denken toen ik dit draadje las.
Overigens bij vraag 2 "ik maak me zorgen om het milieu" staan we in de europese score onderaan. We maken ons dus niet zo snel zorgen...
;)/jan

Geplaatst: 13.04.2013 - 12:22
door Battlecruiser
Dan is er dus nog hoop voor de Nederlanders, want ze zijn blijkbaar nog een beetje kritisch en slikken dus niet alles voor zoete koek.

Geplaatst: 13.04.2013 - 12:47
door lint
Helaas niet alle Nederlanders.....

Geplaatst: 13.04.2013 - 13:12
door Oceanracer
Eigen belang gaat voor 's lands belang, maar da's niks nieuws...

Geplaatst: 13.04.2013 - 14:38
door Battlecruiser
Je bedoelt het landsbelang, voorgespiegeld door politici?
Of bedoel je ons landsbelang, voorgespiegeld door het Europolitburo?
Of bedoel je het werkelijke landsbelang?

Geplaatst: 13.04.2013 - 19:54
door Oceanracer
Eigenlijk doelde ik op het belachelijke en onnodige, zelfs oneerlijke financiële voordeel voor een beperkte groep automobilisten, welke is verzonnen door een stelletje onwetende politici die ons onvolledige en onjuiste informatie voorspiegelen. Vooral het eerste dus.

Maar politiek is geen issue op dit forum én off topic, duszzzz...

Geplaatst: 13.04.2013 - 21:21
door lint
[quote="Oceanracer"]Eigenlijk doelde ik op het belachelijke en onnodige, zelfs oneerlijke financiële voordeel voor een beperkte groep automobilisten, welke is verzonnen door een stelletje onwetende politici die ons onvolledige en onjuiste informatie voorspiegelen. Vooral het eerste dus.

+1!

Geplaatst: 13.04.2013 - 22:56
door Battlecruiser
Dan wil ik een auto op schaliegas.
Oeps, die bestaat al: good old lpg!

Geplaatst: 13.04.2013 - 23:14
door Oceanracer
Dat is en blijft de schoonste (goed verkrijgbare) brandstof welke volkomen ten onrechte het zwaarst wordt belast. Vage lui daar in Den Haag.

Geplaatst: 14.04.2013 - 11:38
door Msuidgeest
Vage lui daar in Den Haag? Juist slimme lui omdat ze hiermee flink geld binnen halen.

Het is toch bekend dat de gemiddelde Nederlander met zijn portemonnee koopt en niet met zijn hersens?

Geplaatst: 14.04.2013 - 13:35
door Bas1982
Het zal wel niet, maar hoop toch dat ze van die schaliegas afblijven. Jaartje geleden een docu gezien over het winnen van het gas en de problemen. Het was in noord Amerika of canada. maar zoveel fout gegaan daar. hele gebieden die geen drinkwater meer hebben.

Sommige huizen kon je water laten branden als je de kraan open draaide.
Aansteker erbij en je had een vlam. In sommige huizen waren ook ontploffingen geweest.

Hier heb ik alleen een bericht van vitens over de mogelijke gevaren gehoord, maar dat lijkt door de lobby redelijk onder het kleed geschoven....

Geplaatst: 14.04.2013 - 13:50
door Battlecruiser
Ze hebben iedereen wel lekker angst aangepraat met dat docuutje over de beginprobleempjes van schaliegas, hè?
Inmiddels weten ze hoe men het spul wél veilig houdt, maar dat willen die Greenpeace-achtigen niet weten.
Met als gevolg dat wij in ieder geval daar niet aan beginnen en de rest van de wereld wél, waardoor we de zoveelste kans missen