Verlagingset Volvo S60, wie heeft er ervaring mee

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
DawnBlueED
5th Gear member

Mega fail
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Met eibach wordt de auto gewoon stugger. Sommigen vinden dat fijn, anderen minder comfortabel. Je kunt originele verlaagde Volvo veren plaatsen aan de voorzijde en achterzijde, maar dan zul je wel de bevestiging van de Nivomats moeten aanpassen om de auto echt lager te krijgen. Ik weet niet of er ook een verlaagde variant van de nivomats voor de S60 bestaat, maar daar zijn in elk geval andere (nm)dempers voor nodig.

Of de originele verlaagde veren goed samengaan met jouw dempers kan ik zo niet zeggen. Met Eibach is het in elk geval niet meer in balans.De veren zijn te stug voor de dempers. Overigens gaat dat niet op als je al een niet verlaagd sportonderstel hebt, maar weet niet zeker of dat bestaat voor de S60.
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Ed, om nog even terug te komen op je eerste alinea. Ik pas in het plannetje dat ik hierboven schetste nu dus de bevestiging van de nivomats aan met de brackets, zoals jij aangaf te moeten doen. Hierdoor komt de nivomat dus lager in het chassis te staan. Rondom wil ik (mogelijk) vervolgens verlagen. Alleen is dat de vraag met welke veren.

Je gaf aan dat je wel foto's had van de Weitec verlaging. Kan je me die sturen? Enig idee hoeveel verlaging dat is? Ik zoek max 2,5 cm. Er komen voor de zomer waarschijnlijk ook pegasusvelgen onder namelijk.

Ik neig nogsteeds wel naar Eibach. De originele Volvo verlaging schijnt ook Eibach te zijn. Tevens hoor ik dat het comfortverlies wel meevalt, en dit zal zeker zo zijn als ik ze in -2 / -2,5cm neem (als die bestaan). Dit zal aanzienlijk minder stug worden dan met -4cm.
sbv
6th Gear member

Chris,

Je brackets liggen klaar. Zondag zijn ze in Nederland. We gaan van de week wel kijken hoe dit staat en dan daarna op naar volgende stap als je dan nog echt wilt verlagen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Chrisvdvalk
2nd Gear member

sbv schreef:Chris,

Je brackets liggen klaar. Zondag zijn ze in Nederland. We gaan van de week wel kijken hoe dit staat en dan daarna op naar volgende stap als je dan nog echt wilt verlagen
Top :)! Alvast bedankt.

Hoe bevalt het in het hoge noorden?
sbv
6th Gear member

Tot op heden prima hoor. Morgen Volvo museum met de Vomac gangers

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
edraket
7th Gear member

Chrisvdvalk schreef:
edraket schreef:Met eibach wordt de auto gewoon stugger. Sommigen vinden dat fijn, anderen minder comfortabel. Je kunt originele verlaagde Volvo veren plaatsen aan de voorzijde en achterzijde, maar dan zul je wel de bevestiging van de Nivomats moeten aanpassen om de auto echt lager te krijgen. Ik weet niet of er ook een verlaagde variant van de nivomats voor de S60 bestaat, maar daar zijn in elk geval andere (nm)dempers voor nodig.

Of de originele verlaagde veren goed samengaan met jouw dempers kan ik zo niet zeggen. Met Eibach is het in elk geval niet meer in balans.De veren zijn te stug voor de dempers. Overigens gaat dat niet op als je al een niet verlaagd sportonderstel hebt, maar weet niet zeker of dat bestaat voor de S60.
Als ik jou was zou ik andere dempers en veren kopen dan weet je zeker dat het in balans is. Ik heb de S60 3 keer verlaagd met originele dempers (steeds andere veren) maar steeds vond ik het resultaat niet geweldig. De beste combi vond ik nog met Weitec (diesel!) veren, maar die zijn marginaal hoger (lees verlagen minder) dan de Eibachs. Let op de benzine veren van Eibach zijn wel heel erg stug. Als je wilt heb ik wel foto's van de Weitec verlaging. Heb je een diesel?
Ed, om nog even terug te komen op je eerste alinea. Ik pas in het plannetje dat ik hierboven schetste nu dus de bevestiging van de nivomats aan met de brackets, zoals jij aangaf te moeten doen. Hierdoor komt de nivomat dus lager in het chassis te staan. Rondom wil ik (mogelijk) vervolgens verlagen. Alleen is dat de vraag met welke veren.

Je gaf aan dat je wel foto's had van de Weitec verlaging. Kan je me die sturen? Enig idee hoeveel verlaging dat is? Ik zoek max 2,5 cm. Er komen voor de zomer waarschijnlijk ook pegasusvelgen onder namelijk.

Ik neig nogsteeds wel naar Eibach. De originele Volvo verlaging schijnt ook Eibach te zijn. Tevens hoor ik dat het comfortverlies wel meevalt, en dit zal zeker zo zijn als ik ze in -2 / -2,5cm neem (als die bestaan). Dit zal aanzienlijk minder stug worden dan met -4cm.
Ik zou eerst eens kijken of de auto aan de achterkant omlaag gaat met alleen de brackets. Als dit het geval is kun je alleen de voorkant verlagen.

De originele veren komen misschien uit de Eibach fabriek, dat zou zomaar kunnen. De verlagingsveren van Eibach echter zijn weldegelijk anders dan de originele Volvo veren. Deze Volvo veren zijn niet goedkoop, maar wellicht wel een goed alternatief voor alleen de voorkant. Deze veren kosten echter iets van 200 euro per veer. Een alternatief kan zijn om aan de voorkant de Weitec diesel veren te monteren en achter de brackets monteren en de originele een klein stukje inkorten. Je kunt achter dan exact de gewenste hoogte bepalen van de veer. Je zou dan even de nivomats moeten demonteren om de werkelijke hoogte van alleen de veer te bepalen. Dat is mogelijk omdat de veer achter lineair is en recht. Ook de bevestiging aan de bovenkant ligt niet vast (is draaibaar), dus alle mogelijkheden. De veer wordt dan marginaal stugger, in elk geval niet teveel voor de standaard demper.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:
Chrisvdvalk schreef:

Ik zou eerst eens kijken of de auto aan de achterkant omlaag gaat met alleen de brackets. Als dit het geval is kun je alleen de voorkant verlagen.

De originele veren komen misschien uit de Eibach fabriek, dat zou zomaar kunnen. De verlagingsveren van Eibach echter zijn weldegelijk anders dan de originele Volvo veren. Deze Volvo veren zijn niet goedkoop, maar wellicht wel een goed alternatief voor alleen de voorkant. Deze veren kosten echter iets van 200 euro per veer. Een alternatief kan zijn om aan de voorkant de Weitec diesel veren te monteren en achter de brackets monteren en de originele een klein stukje inkorten. Je kunt achter dan exact de gewenste hoogte bepalen van de veer. Je zou dan even de nivomats moeten demonteren om de werkelijke hoogte van alleen de veer te bepalen. Dat is mogelijk omdat de veer achter lineair is en recht. Ook de bevestiging aan de bovenkant ligt niet vast (is draaibaar), dus alle mogelijkheden. De veer wordt dan marginaal stugger, in elk geval niet teveel voor de standaard demper.
Dank voor je reactie!

Maar verziek je niet het gedrag van de auto door voor te verlagen met veren en de achterzijde alleen met brackets? Dan krijg je twee verschillende soorten veren voor en achter die beide een heel ander gedrag hebben onder andere door het verschil in hardheid, ook als je de achterveren inkort blijft er een veschil in hardheid bestaan?
edraket
7th Gear member

Het verschil tussen de Weitec diesel veren en de originele veren is niet zo heel groot. In elk geval kleiner dan tussen standaard en Eibach. Ik vond dit de enige combinatie die goed aanvoelde met de standaard dempers. Als je de achterveren een klein stukje inkort denk ik dat je de beste balans houdt met de standaard dempers. Uiteraard kun je achter ook gewoon de bijbehorende veren monteren. Als je op zeker wilt gaan kun je voor de zekerheid iets stuggere dempers monteren. Met de Weitec diesel veren gaat de auto aan de voorkant met 1,5-2 cm omlaag, Achter met 2,5 cm.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Het verschil tussen de Weitec diesel veren en de originele veren is niet zo heel groot. In elk geval kleiner dan tussen standaard en Eibach. Ik vond dit de enige combinatie die goed aanvoelde met de standaard dempers. Als je de achterveren een klein stukje inkort denk ik dat je de beste balans houdt met de standaard dempers. Uiteraard kun je achter ook gewoon de bijbehorende veren monteren. Als je op zeker wilt gaan kun je voor de zekerheid iets stuggere dempers monteren. Met de Weitec diesel veren gaat de auto aan de voorkant met 1,5-2 cm omlaag, Achter met 2,5 cm.
Met de notitie dat de auto zonder brackets achter met nivomats niet zal zakken. De verlaging wordt daar dan puur bepaald door de brackets.
edraket
7th Gear member

Uiteraard. Puur de veer, even buiten beschouwing gelaten wat de nivomats met de hoogte doet. De auto mag met de nivomats gemonteerd niet veel omhoog komen (liefst helemaal niet) anders kan je een slechte wegligging krijgen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Uiteraard. Puur de veer, even buiten beschouwing gelaten wat de nivomats met de hoogte doet. De auto mag met de nivomats gemonteerd niet veel omhoog komen (liefst helemaal niet) anders kan je een slechte wegligging krijgen.
Ik zie even niet hoe de auto omhoog zou kunnen komen als je de nivomats door middel van de brackets lager in het chassis plaatst. Even los van welke veren je eronder hebt zitten, in mijn hoofd heb ik nu dus de gedachte dat de auto zonder brackets met welke veer dan ook op gelijke hoogte blijft door de nivomats.

Of bedoel je omhoog komen ten opzichte van verlaging achter zonder nivomats? Dat de hoogte achter vergelijkbaar moet zijn omdat voor 1,5 cm a 2 cm omlaag gaat en het verschil in hoogte tussen voor en achter anders te groot wordt?
edraket
7th Gear member

Ik bedoel inderdaad het omhoog komen tov verlaging zonder nivomats. De hoogte voor en achter moet echt in balans zijn anders is het geen gezicht. Ik kan me er zelf in ieder geval ernstig aan ergeren als een auto niet mooi in balans verlaagd is.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Ik bedoel inderdaad het omhoog komen tov verlaging zonder nivomats. De hoogte voor en achter moet echt in balans zijn anders is het geen gezicht. Ik kan me er zelf in ieder geval ernstig aan ergeren als een auto niet mooi in balans verlaagd is.
Dat dacht ik al, los van het optische aspect lijkt het naar de je weet wel helpen van de wegligging me overigens nog erger.

Ik kijk het resultaat met de brackets even aan. De Weitec dieselveren vallen mee in prijs. Als ze inderdaad zo verlagen als jij zegt bij een bezine lijkt dit me de beste en betere optie, ook qua kosten, als ik toch ook voor omlaag wil. Volvo is aanzienlijk duurder en het omschreven effect van de dieselveren klinkt aannemelijk. Een diesel zou er 30 tot 35 mm mee worden verlaagd, maar die auto is natuurlijk ook zwaarder. De bezineversie komt dan hoger te staan en de veren zullen dus ook minder stug zijn. We komen tot een oplossing ;).

Maaruh, heb jij eigenlijk lang met die combi rondgereden of heb je ze er toch onderuit gehaald? Je geeft aan dat deze combi met std. dempers het beste aanvoelde, maar was je toch niet tevreden?
edraket
7th Gear member

Ik vond dat hij te weinig omlaag ging met deze veren. Daarom heb ik ze er weer onder vandaan gehaald. Heb er foto's van als je dat interessant vindt.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Ik vond dat hij te weinig omlaag ging met deze veren. Daarom heb ik ze er weer onder vandaan gehaald. Heb er foto's van als je dat interessant vindt.
Graag, ik PB je even mijn mailadres.
BartusKN
2nd Gear member

Chris over het resultaat ga je mij natuurlijk wel even een fototje laten zien hea ? :D
edraket
7th Gear member

Hier de S60 met Weitec veren:
Afbeelding
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
liptongreen
1st Gear member

edraket schreef:In hoogte verstelbaar is inderdaad erg mooi, maar biedt totaal geen comfort meer. Als je dagelijks met de auto rijdt is dat misschien teveel van het goede.
Is dit een reactie die voortvloeit uit eigen ervaring met dergelijke kit?? Ik hoor hier veel verhalen die beginnen met 'waarschijnlijk... en misschien...'

Ik zelf heb ervaring met vaste en regelbare verlaging. Daaruit kan ik besluiten dat wanneer je gaat voor een kwalitatief merk (genre KW, Eibach, Bilstein) je praktisch geen comfortverlies hebt!
Zelfde verhaal met de reglbare kits: Die zet je zo laag of zo hoog je zelf wilt, beter nog: Iedere demper op zich kan in hardheid geregeld worden!Met als resultaat dat U zelf kiest of je nu hard dan wel zacht rondbolt.
Natuurlijk is dit zoals alles aan een auto: wil je kwalitatieve onderdelen betaal je er een prijs voor, als je deze kost niet wilt maken dan blijf je er in mijn ogen best van af.
edraket
7th Gear member

Lipton,
Als jij beweert dat je met een schroefset (de KW bijvoorbeeld) bijna geen comfort verlies hebt tov een origineel onderstel van een S60 dan denk ik dat je je moet laten opnemen...

Nee even zonder gekheid, Een schroefset geeft gewoon enorm veel comfort verlies. Je veerweg wordt zoveel korter dat het gewoon niet mogelijk is om dezelfde hoeveelheid comfort over te houden. Als je veerweg normaal gesproken een 12 cm is dan houd je nog maar de helft over met een schroefset.
Ik kan me voorstellen dat jij altijd met verlaagde auto's rondrijd, en dan moet je het wel in het juiste licht plaatsen. En ja ik heb heel wat ervaring met verlagen, schroefsets enzovoort. De reden dat ik het woordje "misschien" gebruik is dus precies vanwege een reactie als deze van jou. Er is altijd wel iemand die normaal gesproken bij wijze van in een auto met bladveren rijdt en een schroefset op een Volvo super comfortabel vindt. Het is maar wat je referentiekader is...
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Chrisvdvalk
2nd Gear member

edraket schreef:Hier de S60 met Weitec veren:
Afbeelding
Hmm, ik zal deze week eens een nieuwe foto van mijn auto maken. Dit keer recht vanaf de zijkant. Als je naar mijn wagen kijkt staat hij in mijn beleving aan de voorkant namelijk op dezelfde hoogte die op deze foto ook te zien is. Achter staat de wagen op de foto lager dan mijn S60, misschien dat ik met slechts de brackets op een vergelijkbare hoogte kom zodat de wagen iets rechter komt te liggen zonder de wigvorm helemaal te verliezen.

Dat is dus de reden dat ik ook eerst met alleen de brackets begin. De voorzijde is wat mij betreft prima qua hoogte (er zal toch geen Volvo verlaging onder zitten die achter niet opvalt als het gevolg van de nivomats?). Indien weitec dieselveren de hoogte opleveren zoals op de foto heeft het verlagen dus eigenlijk geen zin voor mij, het scheelt dan denk ik niets of in ieder geval niet zichtbaar. Ik vermoed dat de brackets de truuk dan wel zullen doen, als de auto z'n wigvorm niet verliest is het prima.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”