Pagina 8 van 9

Geplaatst: 20.11.2013 - 10:12
door NielsPHEV
of een laadpaal die je mee kunt nemen en aan kunt sluiten op een stopcontact

Geplaatst: 11.12.2013 - 12:42
door V60_PHEV
En jawel, ik heb een brief van de inspecteur van de belastingdienst ontvangen:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:10
door NielsPHEV
een EV wallbox wordt aangesloten met een euro stekker in een stopcontact en is, de redenatie van de inspecteur volgend dan dus wel los te zien van de verbindingskabel.

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:21
door Autowina
Probleem is waarschijnlijk (voor de inspecteur) dat hij vindt dat de paal in de grond bevestigd is (aardvast).

Heb je al een overeenkomst economisch eigendom overwogen?
De natrekking zou dan alleen het (waardeloze) bloot eigendom betreffen.

Als duurder alternatief kun je via een notaris evt. ook een opstalrecht voor de paal regelen.

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:26
door Superfunky
V60_PHEV schreef:En jawel, ik heb een brief van de inspecteur van de belastingdienst ontvangen:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?
Absurd dit.

Wat ik niet begrijp is dat de inspecteur je een brief stuurt. Heb je daarom verzocht?
Voor wat betreft de fiscaliteit: Ik zou de laadpaal sowieso in je administratie houden. Laat de inspecteur de aangifte maar corrigeren, daarna in beroep bij de belastingrechter.

Verder zijn er 2 wegen om deze onzin van tafel te krijgen.
- De informele route: je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen;
- De publicitaire route: de brief mailen aan alle (automotive) media van het land en wachten tot er zo'n ophef is dat er ingegrepen wordt. Als je wilt heb ik ook nog wel wat ingangen.

Route 2 is natuurlijk de leukste, route 1 de effectiefste.

Up to you, je hebt m'n mailadres geloof ik.

Geplaatst: 11.12.2013 - 14:00
door IV39
Superfunky schreef:
V60_PHEV schreef: Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV[/i]

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?
Absurd dit.

Wat ik niet begrijp is dat de inspecteur je een brief stuurt. Heb je daarom verzocht?
Voor wat betreft de fiscaliteit: Ik zou de laadpaal sowieso in je administratie houden. Laat de inspecteur de aangifte maar corrigeren, daarna in beroep bij de belastingrechter.

Verder zijn er 2 wegen om deze onzin van tafel te krijgen.
- De informele route: je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen;
- De publicitaire route: de brief mailen aan alle (automotive) media van het land en wachten tot er zo'n ophef is dat er ingegrepen wordt. Als je wilt heb ik ook nog wel wat ingangen.

Route 2 is natuurlijk de leukste, route 1 de effectiefste.

Up to you, je hebt m'n mailadres geloof ik.
Goed bezig SF ;).

Dan heb ik ook een uitdaging, want ik heb voor ruim 20K laten installeren namens de werkgever en ik kan je dan vertellen dat de werknemer en de verhuurder van het pand erg blij zijn ;).... en ik mag dan aftikken met de belastingdienst??? Daar geloof ik niks van. Neem het gewoon op in de leaseregeling dat het eigendom bij de werkgever blijft.

Geplaatst: 11.12.2013 - 18:21
door V60_PHEV
Superfunky schreef:je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen
Super, daar post ik voor op het internet, in de hoop dat Den Haag dit onder ogen krijgt. Hoop dat je hier iets mee kunt

Geplaatst: 11.12.2013 - 20:06
door jp-v60
stekker aan de laadpaal en hem aan de muur vastzetten met twee schuifgaten, dan kan je hem er zo aftillen en dus niet nagelvast.

Geplaatst: 11.12.2013 - 21:01
door IV39
Dus elke berijder met een laadpunt thuis heeft voordeel genoten? Alle ampera rijders etc. Dat heb ik echt nog niet voorbij horen komen.

Geplaatst: 11.12.2013 - 21:42
door Poni
Grappig, je mag wel zonnepanelen, en oh ja, gelukkig kan je meten hoeveel energie die opleveren en tevens kan je meten hoeveel energie via de laadpaal wordt opgenomen.
Die laatste energiemeter is dus toch weer zakelijk, maar de kabel tussen die energiemeter en de paal zorgt er weer voor dat de paal toch prive eigendom is. Zotter kunnen we het niet maken. En wat nou als die energiemeter in je laadbox zit en je laadbox dus eigenlijk een meetinstrument is geworden met een 100% zakelijk belang?

Geplaatst: 11.12.2013 - 21:57
door RichieB
Wat ook grappig is, is dat compleet voorbij wordt gegaan aan de belangrijkste vraag mbt het privé gebruik van zakelijk opgewekte stroom: hoe is de marktconforme vergoeding opgebouwd? Is dat de marktconforme energieprijs + BTW, of moet daar ook de energiebelasting over heen? Dat scheelt € 0,12 (ex btw) per kWh. En als je die energiebelasting dan moet rekenen, moet je hem natuurlijk ook weer afdragen? Hoe regel je dat precies?

Verder denk ik dat je heel blij moet zijn met deze brief. Het voordeel van de zakelijke zonnepanelen weegt zeker op tegen de kosten van de privé laadpaal lijkt me?

Geplaatst: 12.12.2013 - 07:14
door Autowina
In de brief staat alleen dat het verbruik van de auto kan worden afgelezen. Er staat niet letterlijk dat dit ook kan worden verrekend. Misschien is het verstandig nog even schriftelijk te bevestigen dat deze verrekening mogelijk is.

Overigens moet dit op basis van de energiewet ook kunnen. In feite is de B.V. energieleverancier. Tot 5.000 KwH kan er dan gesaldeerd worden, omdat dit achter jouw meter gebeurt.

Geplaatst: 12.12.2013 - 16:36
door V60_PHEV

Geplaatst: 12.12.2013 - 17:01
door jvov60
Goede zaak. Hopelijk tikt Den Haag de eigenwijze Belastingdienst op de vingers.

Geplaatst: 12.12.2013 - 19:38
door Superfunky
Top! Het informele circuit loopt ook. We gaan 't zien!

Geplaatst: 12.12.2013 - 19:57
door V60_PHEV
En dan ook direct weer zo'n jaloerse reactie erop \:D/

'Sommige ondernemers willen niet alleen een plug-in hybride, ze willen ook nog kunnen opladen...'

Geplaatst: 12.12.2013 - 22:50
door V60_PHEV

Geplaatst: 13.12.2013 - 10:37
door basvolvo75
ook autoblog heeft het opgepikt, wellicht komt het nog in de BNR autoshow vanmiddag?

Geplaatst: 13.12.2013 - 11:44
door tomtom
Nice! Franske zal weldra moeten ingrijpen…..wat een "piep" bij de belastingdienst zeg, ongelooooofelijk….

Geplaatst: 18.12.2013 - 17:36
door V60_PHEV
Ai, ik had even een kamerlid bereid gevonden om kamervragen te stellen.
Die heeft dat uiteindelijk toch niet gedaan (wat natuurlijk niet helpt is dat gisteren al het laatste vragenuurtje van het jaar was).
Mogen jullie raden welke partij op z'n woord terugkomt ::wink:

Helaas dus crash and burn: mijn zaak ligt bij het ministerie van Financien.

Ik heb wel een brief van een andere ondernemer gekregen wiens belastingdienst alles goedkeurde. Zijn grondkabel, meterkastinstallatie en laadpaal zijn allemaal zakelijk bezit.
Hopelijk kan ik mijn belastinginspecteur tot heroverweging bewegen met die eerdere uitspraak, maar ik geef mij weinig kans...