Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 12:53
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Door mij is als voorlopige aflever datum rond de 12 juli. Maar de dealer meldde ook dat de productieplekken op basis van de productie week nog niet bekend zijn, maar vanaf week 24 productie zoals het er naar uit ziet. Dus een exacte datum kon hij ook nog niet geven.
Laatst gewijzigd door pwesteinde op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: XC40 My19 Momemtum D3 GT, - Business Pack Connect, Intellisafe Pro Line, ,Versatility Line, Connectivity Line, DAB+, Verwarmbare voorruit, Verlichtingspack 2, Trekhaak
Verwacht oktober 2023: XC40 Recharge Plus Extended Range - Trekhaak
Verwacht oktober 2023: XC40 Recharge Plus Extended Range - Trekhaak
- Stephany
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15.03.2014 - 18:54
- Locatie: :-)
Schiet lekker op met de orders als ik het zo lees. Het "lease-kanon" wordt hij op andere fora genoemd... en dan niet alleen uit commercieel oogpunt
Die van mij wordt 3e week juli geleverd hoorde ik zojuist. Ben doorgaans een geduldig mens, maar dit wordt afzien...
Die van mij wordt 3e week juli geleverd hoorde ik zojuist. Ben doorgaans een geduldig mens, maar dit wordt afzien...

All you need in this life is ignorance and confidence; then succes is sure (Mark Twain).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.03.2014 - 22:41
De mijne staat gepland op 10 juli..... vraag me af hoe ik dat wachten volhoud inderdaad. Welke kleur heb je besteld?Stephany schreef: Schiet lekker op met de orders als ik het zo lees. Het "lease-kanon" wordt hij op andere fora genoemd... en dan niet alleen uit commercieel oogpunt
Die van mij wordt 3e week juli geleverd hoorde ik zojuist. Ben doorgaans een geduldig mens, maar dit wordt afzien...![]()
- codriver
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
- Locatie: @home
Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
In mijn ogen weegt de extra ruimte niet op tegen een performante motor uit eigen huis. Ongeacht wat mensen beweren is die D2 met 115pk niet vooruit te branden in een auto van dit kaliber (de V60). Het enige nadeel waar je mee zit is dat de nieuwe D4 zichzelf nog moet bewijzen, waar de D2 al bewezen heeft een enorm fragiel ding te zijn.codriver schreef: Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Fragiel ding te zijn? Verklaar je nader?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- JosP
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 04.10.2009 - 20:15
- Locatie: Wolvega
Afgelopen week ook de D4 (Summum met luxury line) besteld, levering omstreeks 3 juli.
@Phacoid, ik vind de D2 helemaal niet tegen vallen in de V40. Hij mist soms wel wat power in zijn lage toeren.
Maar fragiel ??
@Phacoid, ik vind de D2 helemaal niet tegen vallen in de V40. Hij mist soms wel wat power in zijn lage toeren.
Maar fragiel ??
Laatst gewijzigd door JosP op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Diamond Cut/Dark Grey matt.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Ik denk dat Phacoid bedoelt iets positiefs te zeggen tav de motor in de D2, maar de betekenis van het woord 'fragiel' niet goed kent...Phacoid schreef:In mijn ogen weegt de extra ruimte niet op tegen een performante motor uit eigen huis. Ongeacht wat mensen beweren is die D2 met 115pk niet vooruit te branden in een auto van dit kaliber (de V60). Het enige nadeel waar je mee zit is dat de nieuwe D4 zichzelf nog moet bewijzen, waar de D2 al bewezen heeft een enorm fragiel ding te zijn.codriver schreef: Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
EDIT: Ik denk dat 'ie 'frugal' bedoelt, dat is Engels voor 'zuinig'
De V60 heeft meer kofferruimte dan de V40, maar in mijn beleving is de ruimte op de achterbank vrijwel identiek aan die in de V40. Automaat is natuurlijk prettig, maar dan zou ik de voorkeur geven aan de 20% V40 D4 met achttraps automaat.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb naar aanleiding over dat fragiel mijn C30 gepakt en naar Friesland gereden. Nou ding is top hoor! Heerlijk cruisen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
Ik bedoel het echt in de zin van het woord fragiel. De verbruikscijfers zijn reinste onzin en als je het onderhoud niet op tijd en correct laat uitvoeren zal het je meer kosten dan je ziel waard is. Akkoord, van geen enkele auto kloppen de verbruikscijfers, maar het is veelzeggend dat een D5 zuiniger bereden kan worden dan een D2. Vlot rijden gaat overigens niet over het maken van veel toeren (zoals je moet doen met de D2), maar het soepel en rustig rijden zoals wel met de oude D3/D4/D5 kon.
Ik reed vroeger met de V50 1.6D en daar voldeed de motor niet. De auto is gewoon te lomp voor die motor. Via Facebook had ik bovendien een maand lang rijden met de V40 gewonnen en het bleek een V40 D2. Leuk ding, een stuk trager dan mijn V50 1.6D. Ik ben tevreden dat ik nu de T3 heb, deels omdat ik misnoegd was over de 1.6D en zijn vele mankementen en deels omdat het gewoon niet vlot genoeg rijdt. Als je rustig met cruisecontrol rijdt op de autosnelweg dan valt het mee, inhalen duurt te lang om vlot te kunnen noemen.
Ieder zijn mening natuurlijk
Ik reed vroeger met de V50 1.6D en daar voldeed de motor niet. De auto is gewoon te lomp voor die motor. Via Facebook had ik bovendien een maand lang rijden met de V40 gewonnen en het bleek een V40 D2. Leuk ding, een stuk trager dan mijn V50 1.6D. Ik ben tevreden dat ik nu de T3 heb, deels omdat ik misnoegd was over de 1.6D en zijn vele mankementen en deels omdat het gewoon niet vlot genoeg rijdt. Als je rustig met cruisecontrol rijdt op de autosnelweg dan valt het mee, inhalen duurt te lang om vlot te kunnen noemen.
Ieder zijn mening natuurlijk

- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ieder zijn mening, heb er naast een D6 en natuurlijk is die sneller, maar goed.
Verbruik van mijn C30 staat met wat stadsritten op 5.3l/100km, maar heeft absoluut lager gestaan toen ik hem gebruikte om afstanden te rijden. 4.5/4.8l/100km
Onderhoud, ja sorry dat doe ik bij mijn dealer elke keer als het moet. Maar heb 60.000km gereden met een MY08 C30 1.6D, MY09 1.6D met 90.000km...V50 met 90.000km met D2 motor en nu een C30 met D2 motor en staat volgens mij 36.000km op.
Verbruik van mijn C30 staat met wat stadsritten op 5.3l/100km, maar heeft absoluut lager gestaan toen ik hem gebruikte om afstanden te rijden. 4.5/4.8l/100km
Onderhoud, ja sorry dat doe ik bij mijn dealer elke keer als het moet. Maar heb 60.000km gereden met een MY08 C30 1.6D, MY09 1.6D met 90.000km...V50 met 90.000km met D2 motor en nu een C30 met D2 motor en staat volgens mij 36.000km op.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Les een voor het berijden van een D2;:
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Les een voor het berijden van een D2;:
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- codriver
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
- Locatie: @home
Even met het gezin zitten passen, dochter 16 en zoon 14, beenruimte maakt niet zo heel veel uit maar achterbank van V40 is wel stuk smaller en hoofdruimte is krapper.
Ik ga nog een offerte vragen voor een V60 D4 Momentum, Business, Scandinavian line en Winter line.
Ben bang dat de D2 mij toch niet gaat bevallen aangezien ik nu V50 D3 rij met heerlijk koppel.
Ik ga nog een offerte vragen voor een V60 D4 Momentum, Business, Scandinavian line en Winter line.
Ben bang dat de D2 mij toch niet gaat bevallen aangezien ik nu V50 D3 rij met heerlijk koppel.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29521
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De D2 motor is niets mis mee maar is het resultaat van de uitstootbelasting in Nederland. Je moet de D2 niet gaan vergelijken met een D3/4/5 motor dat is appels met peren vergelijken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Phacoid
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18
Dat was ook niet mijn bedoeling, excuus. Ik doelde gewoon een beetje op het feit dat het niet leuk rijdt als je graag vlotjes gaat inhalen. Alleen in de auto valt het trouwens ook goed mee, maar als ik op reis ging met de V50 goed beladen dan was het ook helemaal gedaan. Afgezien van dit feit heb ik ondanks volledig en tijdig onderhoud enorm veel kosten gehad aan mijn V50 1.6D en mensen uit mijn omgeving hebben een beetje hetzelfde voor met deze motor.lint schreef: De D2 motor is niets mis mee maar is het resultaat van de uitstootbelasting in Nederland. Je moet de D2 niet gaan vergelijken met een D3/4/5 motor dat is appels met peren vergelijken.
Paul, ik ben blij dat de motor jou zo goed dient!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Het is denk ik maar wat je gewend bent, de D2 is best prettig te rijden en of hij zuinig is hangt idd echt af van je rechtervoet. Maar dat zal straks bij de D4 net zo zijn.
Ik ben trouwens wel bang dat de D4 gaat zorgen voor fanmail uit Leeuwarden in de eerste paar weken
, al is de afdracht afgelopen jaar 0,- geweest dankzij de flitsmeester.
Ik ben trouwens wel bang dat de D4 gaat zorgen voor fanmail uit Leeuwarden in de eerste paar weken

- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Ik lees nog wel eens dat de 1.6 tdci/hdi/D2 minder betrouwbare jaargangen heeft. Met name bij de Fords schijnt het bijvoorbeeld voor te komen dat de motor door de uitlaatgasrecirculatie van binnen vervuild raakt. Dus in die zin kan ik me het 'fragiel' (kwetsbaar) wel voorstellen. Bij mij met ca 64.000 km op de teller tot dusver nog geen centje pijn, integendeel de motor wordt nog steeds soepeler.Phacoid schreef: Ik bedoel het echt in de zin van het woord fragiel. De verbruikscijfers zijn reinste onzin en als je het onderhoud niet op tijd en correct laat uitvoeren zal het je meer kosten dan je ziel waard is. Akkoord, van geen enkele auto kloppen de verbruikscijfers, maar het is veelzeggend dat een D5 zuiniger bereden kan worden dan een D2. Vlot rijden gaat overigens niet over het maken van veel toeren (zoals je moet doen met de D2), maar het soepel en rustig rijden zoals wel met de oude D3/D4/D5 kon.
Ik reed vroeger met de V50 1.6D en daar voldeed de motor niet. De auto is gewoon te lomp voor die motor. Via Facebook had ik bovendien een maand lang rijden met de V40 gewonnen en het bleek een V40 D2. Leuk ding, een stuk trager dan mijn V50 1.6D. Ik ben tevreden dat ik nu de T3 heb, deels omdat ik misnoegd was over de 1.6D en zijn vele mankementen en deels omdat het gewoon niet vlot genoeg rijdt. Als je rustig met cruisecontrol rijdt op de autosnelweg dan valt het mee, inhalen duurt te lang om vlot te kunnen noemen.
Ieder zijn mening natuurlijk![]()
Dat de prestaties van de motor niet voldoen is puur subjectief, en helemaal afhankelijk van wat je gewend bent. Ik vind de D2 ruim voldoende vlot, heb geen moeite om hoge snelheden te halen en vol te houden. Verbruik gemiddeld 1:17.8 overall maar de laatste maanden neigt het meer richting 1:19, kortom het ding wordt soepeler én zuiniger naarmate het kilometrage toeneemt. Ik heb ook al eens 1100 kilometer op een tank gereden (dat kwam overeen met 1:22.6), dus écht zuinig kan ook als het moet. Dat een D5 zuiniger zou kunnen zijn in sommige gevallen sluit ik niet uit, maar met dezelfde rijstijl als ik nu hanteer? No way!
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper