Pagina 8 van 14
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 19.03.2014 - 10:56
door pwesteinde
Door mij is als voorlopige aflever datum rond de 12 juli. Maar de dealer meldde ook dat de productieplekken op basis van de productie week nog niet bekend zijn, maar vanaf week 24 productie zoals het er naar uit ziet. Dus een exacte datum kon hij ook nog niet geven.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 19.03.2014 - 20:50
door Stephany
Schiet lekker op met de orders als ik het zo lees. Het
"lease-kanon" wordt hij op andere fora genoemd... en dan niet alleen uit commercieel oogpunt
Die van mij wordt 3e week juli geleverd hoorde ik zojuist. Ben doorgaans een geduldig mens, maar dit wordt afzien...

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 19.03.2014 - 22:00
door BramR
Stephany schreef:
Schiet lekker op met de orders als ik het zo lees. Het
"lease-kanon" wordt hij op andere fora genoemd... en dan niet alleen uit commercieel oogpunt
Die van mij wordt 3e week juli geleverd hoorde ik zojuist. Ben doorgaans een geduldig mens, maar dit wordt afzien...
De mijne staat gepland op 10 juli..... vraag me af hoe ik dat wachten volhoud inderdaad. Welke kleur heb je besteld?
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 19.03.2014 - 22:55
door codriver
Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 19.03.2014 - 23:22
door Phacoid
codriver schreef:
Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
In mijn ogen weegt de extra ruimte niet op tegen een performante motor uit eigen huis. Ongeacht wat mensen beweren is die D2 met 115pk niet vooruit te branden in een auto van dit kaliber (de V60). Het enige nadeel waar je mee zit is dat de nieuwe D4 zichzelf nog moet bewijzen, waar de D2 al bewezen heeft een enorm fragiel ding te zijn.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 07:21
door Paul
Fragiel ding te zijn? Verklaar je nader?
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 10:30
door JosP
Afgelopen week ook de D4 (Summum met luxury line) besteld, levering omstreeks 3 juli.
@Phacoid, ik vind de D2 helemaal niet tegen vallen in de V40. Hij mist soms wel wat power in zijn lage toeren.
Maar fragiel ??
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 14:32
door D2
Phacoid schreef:
codriver schreef:
Vanmiddag offerte laten maken van V40 D4, R-Design, Plus line, Luxery line, Business pack, Scandinavian line, Securety line, 17" Ixion, Electric silver.
Twijfel nog om eventueel een op voorraad staande V60 D2 Powershift Summum te nemen, meer bijtelling maar meer ruimte en automaat.
In mijn ogen weegt de extra ruimte niet op tegen een performante motor uit eigen huis. Ongeacht wat mensen beweren is die D2 met 115pk niet vooruit te branden in een auto van dit kaliber (de V60). Het enige nadeel waar je mee zit is dat de nieuwe D4 zichzelf nog moet bewijzen, waar de D2 al bewezen heeft een enorm fragiel ding te zijn.
Ik denk dat Phacoid bedoelt iets positiefs te zeggen tav de motor in de D2, maar de betekenis van het woord 'fragiel' niet goed kent...
EDIT: Ik denk dat 'ie 'frugal' bedoelt, dat is Engels voor
'zuinig'
De V60 heeft meer kofferruimte dan de V40, maar in mijn beleving is de ruimte op de achterbank vrijwel identiek aan die in de V40. Automaat is natuurlijk prettig, maar dan zou ik de voorkeur geven aan de 20% V40 D4 met achttraps automaat.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:22
door Paul
Ik heb naar aanleiding over dat fragiel mijn C30 gepakt en naar Friesland gereden. Nou ding is top hoor! Heerlijk cruisen!
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:29
door Phacoid
Ik bedoel het echt in de zin van het woord fragiel. De verbruikscijfers zijn reinste onzin en als je het onderhoud niet op tijd en correct laat uitvoeren zal het je meer kosten dan je ziel waard is. Akkoord, van geen enkele auto kloppen de verbruikscijfers, maar het is veelzeggend dat een D5 zuiniger bereden kan worden dan een D2. Vlot rijden gaat overigens niet over het maken van veel toeren (zoals je moet doen met de D2), maar het soepel en rustig rijden zoals wel met de oude D3/D4/D5 kon.
Ik reed vroeger met de V50 1.6D en daar voldeed de motor niet. De auto is gewoon te lomp voor die motor. Via Facebook had ik bovendien een maand lang rijden met de V40 gewonnen en het bleek een V40 D2. Leuk ding, een stuk trager dan mijn V50 1.6D. Ik ben tevreden dat ik nu de T3 heb, deels omdat ik misnoegd was over de 1.6D en zijn vele mankementen en deels omdat het gewoon niet vlot genoeg rijdt. Als je rustig met cruisecontrol rijdt op de autosnelweg dan valt het mee, inhalen duurt te lang om vlot te kunnen noemen.
Ieder zijn mening natuurlijk

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:44
door Paul
Ieder zijn mening, heb er naast een D6 en natuurlijk is die sneller, maar goed.
Verbruik van mijn C30 staat met wat stadsritten op 5.3l/100km, maar heeft absoluut lager gestaan toen ik hem gebruikte om afstanden te rijden. 4.5/4.8l/100km
Onderhoud, ja sorry dat doe ik bij mijn dealer elke keer als het moet. Maar heb 60.000km gereden met een MY08 C30 1.6D, MY09 1.6D met 90.000km...V50 met 90.000km met D2 motor en nu een C30 met D2 motor en staat volgens mij 36.000km op.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:59
door V480-S60
Les een voor het berijden van een D2;:
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:59
door V480-S60
Les een voor het berijden van een D2;:
Het is GEEN sprinter. Gebruik hem dan ook niet als zodanig. Maar hij komt in het gewone verkeer heel goed mee.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 18:07
door codriver
Even met het gezin zitten passen, dochter 16 en zoon 14, beenruimte maakt niet zo heel veel uit maar achterbank van V40 is wel stuk smaller en hoofdruimte is krapper.
Ik ga nog een offerte vragen voor een V60 D4 Momentum, Business, Scandinavian line en Winter line.
Ben bang dat de D2 mij toch niet gaat bevallen aangezien ik nu V50 D3 rij met heerlijk koppel.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 18:17
door lint
De D2 motor is niets mis mee maar is het resultaat van de uitstootbelasting in Nederland. Je moet de D2 niet gaan vergelijken met een D3/4/5 motor dat is appels met peren vergelijken.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 18:32
door Phacoid
lint schreef:
De D2 motor is niets mis mee maar is het resultaat van de uitstootbelasting in Nederland. Je moet de D2 niet gaan vergelijken met een D3/4/5 motor dat is appels met peren vergelijken.
Dat was ook niet mijn bedoeling, excuus. Ik doelde gewoon een beetje op het feit dat het niet leuk rijdt als je graag vlotjes gaat inhalen. Alleen in de auto valt het trouwens ook goed mee, maar als ik op reis ging met de V50 goed beladen dan was het ook helemaal gedaan. Afgezien van dit feit heb ik ondanks volledig en tijdig onderhoud enorm veel kosten gehad aan mijn V50 1.6D en mensen uit mijn omgeving hebben een beetje hetzelfde voor met deze motor.
Paul, ik ben blij dat de motor jou zo goed dient!
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 19:02
door V50 R
Het is denk ik maar wat je gewend bent, de D2 is best prettig te rijden en of hij zuinig is hangt idd echt af van je rechtervoet. Maar dat zal straks bij de D4 net zo zijn.
Ik ben trouwens wel bang dat de D4 gaat zorgen voor fanmail uit Leeuwarden in de eerste paar weken

, al is de afdracht afgelopen jaar 0,- geweest dankzij de flitsmeester.
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 19:46
door codriver
Flitsmeister en Stinger dan is de kans al wat kleiner

Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 20.03.2014 - 22:43
door V50 R
Is zo'n stinger niet te traceren door de politie? En gaat hij niet af door de radars die veel auto tegenwoordig aan boord hebben?
Zijn er verder nog handige accesoires die sommige van jullie bij de v40 besteld hebben?
Re: Volvo V40 D4 met nieuwe Drive-E-motor
Geplaatst: 21.03.2014 - 11:13
door D2
Phacoid schreef:
Ik bedoel het echt in de zin van het woord fragiel. De verbruikscijfers zijn reinste onzin en als je het onderhoud niet op tijd en correct laat uitvoeren zal het je meer kosten dan je ziel waard is. Akkoord, van geen enkele auto kloppen de verbruikscijfers, maar het is veelzeggend dat een D5 zuiniger bereden kan worden dan een D2. Vlot rijden gaat overigens niet over het maken van veel toeren (zoals je moet doen met de D2), maar het soepel en rustig rijden zoals wel met de oude D3/D4/D5 kon.
Ik reed vroeger met de V50 1.6D en daar voldeed de motor niet. De auto is gewoon te lomp voor die motor. Via Facebook had ik bovendien een maand lang rijden met de V40 gewonnen en het bleek een V40 D2. Leuk ding, een stuk trager dan mijn V50 1.6D. Ik ben tevreden dat ik nu de T3 heb, deels omdat ik misnoegd was over de 1.6D en zijn vele mankementen en deels omdat het gewoon niet vlot genoeg rijdt. Als je rustig met cruisecontrol rijdt op de autosnelweg dan valt het mee, inhalen duurt te lang om vlot te kunnen noemen.
Ieder zijn mening natuurlijk
Ik lees nog wel eens dat de 1.6 tdci/hdi/D2 minder betrouwbare jaargangen heeft. Met name bij de Fords schijnt het bijvoorbeeld voor te komen dat de motor door de uitlaatgasrecirculatie van binnen vervuild raakt. Dus in die zin kan ik me het 'fragiel' (kwetsbaar) wel voorstellen. Bij mij met ca 64.000 km op de teller tot dusver nog geen centje pijn, integendeel de motor wordt nog steeds soepeler.
Dat de prestaties van de motor niet voldoen is puur subjectief, en helemaal afhankelijk van wat je gewend bent. Ik vind de D2 ruim voldoende vlot, heb geen moeite om hoge snelheden te halen en vol te houden. Verbruik gemiddeld 1:17.8 overall maar de laatste maanden neigt het meer richting 1:19, kortom het ding wordt soepeler én zuiniger naarmate het kilometrage toeneemt. Ik heb ook al eens 1100 kilometer op een tank gereden (dat kwam overeen met 1:22.6), dus écht zuinig kan ook als het moet. Dat een D5 zuiniger zou kunnen zijn in sommige gevallen sluit ik niet uit, maar met dezelfde rijstijl als ik nu hanteer? No way!